Digitale televisie vreet energie

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=DMA22072008_006

http://www.trends.be/nl/economie/e-business/4-1442-48850/digitale-televisie-verbruikt-te-veel-energie.html

De ‘kastjes’ voor de digitale televisie van Belgacom TV en Telenet vreten veel te veel energie, zegt de Bond Beter Leefmilieu. BBL pleit voor een gebruiksnorm van 0,5 watt. Europa werkt ook aan een lagere norm, maar tegen dat die er is, zal iedereen al de energieverslindende ‘kastjes’ in huis hebben.

Digitale televisie kost elke klant jaarlijks 24 tot 44 euro extra aan energiekosten. Dat komt omdat Belgacom TV en Telenet inferieure technologie gebruiken, zegt de Bond Beter Leefmilieu. 'Deze verspilling stoppen, moet een prioriteit zijn’, aldus BBL.

'Prijs laag houden'

‘Digitale televisie is die wordt klakkeloos aanvaard en gestimuleerd, zonder te beseffen hoeveel energie daarmee wordt verbruikt’, zegt Bram Claeys, klimaatexpert van de Bond Beter Leefmilieu.

‘We zijn niet tegen digitale televisie, maar wel tegen de inferieure technologie die de providers hun klanten aanbieden. Zij doen dat om de prijs laag te houden, maar vergeten er bij te zeggen hoeveel energie de toestellen verslinden. Vooral het sluimerverbruik – het verbruik van de toestellen in stand-by – is onaanvaardbaar hoog.’

Vermogen in stand-by bijna even hoog als vermogen in werking

De BBL onderzocht het energieverbruik van digitale televisie bij enkele klanten van Belgacom en Telenet, en kwam tot ‘spectaculaire’ resultaten.

De ondersteunende toestellen die nodig zijn voor digitale televisie hebben – in werking – een vermogen van ongeveer 30 watt, zowel bij Telenet als Belgacom. Opvallend is dat bij Telenet het vermogen in stand-by bijna even hoog ligt als het vermogen in werking. Dat levert per jaar een standby-verbruik op van 230 kWh bij Telenet, en 114 kWh bij Belgacom TV. Of uitgedrukt in prijs: het standby-verbruik van digitale televisie kost een klant van Belgacom TV 24 euro extra per jaar (12 procent van de abonnementskost), een klant van Telenet zelfs 44 euro extra per jaar (22 procent van de abonnementskost).

'Allebei onaanvaardbaar slecht'

Dat Telenet voor de klant een pak duurder uitvalt, komt omdat die vier toestellen nodig heeft die permanent moeten aanstaan, terwijl een klant van Belgacom TV slechts twee toestellen nodig heeft. ‘Maar partij kiezen we niet’, zegt Claeys. ‘Eigenlijk scoren ze allebei onaanvaardbaar slecht.’

Dat komt volgens de BBL omdat de beide providers gebruikmaken van inferieure technologie. ‘De zware concurrentieslag tussen de aanbieders van digitale televisie maakt dat die kiezen voor goedkope technologie’, zegt Bram Claeys. ‘De energie-efficiëntie van die toestellen wordt verwaarloosd, en de consument draait op voor de kosten. In tijden van stijgende levensduurte is dat onaanvaardbaar.’

'Alternatieven voorhanden'

Nochtans hoeven de toestellen niet zo veel energie te verbruiken. ‘De alternatieven die veel minder verbruiken, zijn voorhanden’, aldus Claeys. ‘Er zijn in het buitenland zelfs al televisietoestellen op de markt die voorzien zijn van digitale decoders. Het enige wat je nodig hebt om digitaal te kijken, is een chip.’

De BBL stelt een standby-norm van 0,5 watt voor en wil dat Telenet en Belgacom die norm in hun lastenboek overnemen. Vandaag zit Belgacom dertig keer boven die norm, Telenet zestig keer. ‘Het is technologisch perfect haalbaar om energie-efficiënte toestellen op de markt te brengen. De Amerikaanse staat Californië heeft een standby-norm van 1 watt verplicht, en wil nog verder gaan.’

Europese richtlijnen

De Europese Commissie werkt aan richtlijnen voor het maximale verbruik van allerlei elektronische toestellen. Maar het is onwaarschijnlijk dat die richtlijn er voor 2012 komt. En dan moeten alle lidstaten die nog in regelgeving omzetten. Dan is het te laat, omdat iedereen dan al lang digitale televisie, met de inferieure technologie, in huis heeft.’

In Vlaanderen kijken momenteel 790.000 mensen digitale televisie. Alles samen verbruiken zij in stand-by 142 miljoen kWh per jaar, wat neerkomt op een jaarlijkse kost van 24 miljoen euro aan elektriciteit, of een onnodige CO2-uitstoot van 108.000 ton. Als alle gezinnen in ons land digitaal zouden kijken, zou het standby-verbruik 813 miljoen kWh bedragen. Dat komt overeen met de volledige productie van de zestig windturbines die C-Power momenteel op de Thorntonbank aan de Belgische kust bouwt, berekende de BBL.

Ondoordachte technologische ontwikkelingen

‘Het is al te gek en cynisch om vast te stellen dat het grootste Belgische industriële project voor het opwekken van hernieuwbare energie dient om het nutteloze sluimerverbruik van digitale televisie te dekken’, zegt Claeys.

‘Dit dossier is een typisch voorbeeld van hoe ondoordachte technologische ontwikkelingen milieuschade aanrichten. Vandaag gaat een tiende van ons elektriciteitsverbruik op aan sluimerverbruik. Als we niet snel ingrijpen, zal dat aandeel nog groter worden’, zegt Claeys, die zich stoort aan de ‘wetmatigheid’ dat het energieverbruik zal stijgen.

‘Iedereen gaat daarvan uit, alsof het onvermijdelijk is. Maar dat is niet waar. Als iedereen digitale televisie zou kijken met een standby-verbruik van 0,5 watt, zou het verbruik bij volledige overschakeling vijftigmaal lager liggen dan waar we dreigen uit te komen als we niets doen. Het is de verantwoordelijkheid van de overheid om die technologie te stimuleren, en van de industrie om ze te gebruiken.’
Yves Delepeleire
Vieten
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 26 apr 2004, 10:39
Locatie: Neerpelt
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

Belgacom-TV hier.
Waarom moet die HD zo dikwijls beginnen draaien, dat heb ik me al afgevraagd.
Dat zou zijn om de tv-gids te updaten, maar dat zou ook kunnen bij het aanschakelen, dan de eerste minuten maar geen tv-gids.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Ik ben het helemaal eens met dit artikel...
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Vieten schreef:Belgacom-TV hier.
Waarom moet die HD zo dikwijls beginnen draaien, dat heb ik me al afgevraagd.
Dat zou zijn om de tv-gids te updaten, maar dat zou ook kunnen bij het aanschakelen, dan de eerste minuten maar geen tv-gids.


Idd, die laatste firmware-update zou er voor zorgen dat de hd zou stoppen met draaien eens je de decoder uitzet. Waarom gebeurt dat dan pas een uur (of zo) na het uitzetten? En als hij plots terug begint te draaien, dan is dit weer minstens voor een half uur. :? Waarom kan het niet gewoon simpel: decoder uit -> hd uit?

Er is nog werk aan.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
nogChoco
Premium Member
Premium Member
Berichten: 713
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:02

Hoeveel toestellen zouden er niet zijn, die bij standby nog steeds een enorm verbruik hebben?
stefke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 19 dec 2002, 20:15
Locatie: Tremelo
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

Lang leve tv vlaanderen dan...

Maar slechts één kastje nodig. En dan nog goedkoper, qua jaarlijkse abonomentskost.

Dus tweemaal winst....

Maar daar spreekt BBL niet van. :roll:
Gebruikersavatar
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 14 mei 2006, 17:23
Twitter: amedee
Locatie: Sint-Niklaas
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

Hoeveel verbruikt TV Vlaanderen in standby?
Minder dan 0,5W?
Hoeveel klanten heeft TV Vlaanderen? Minder of meer dan Telenet HD? Telenet HD is ook niet opgenomen in het onderzoek.

Wie graag het origineel leest:

Blog: http://www.bondbeterleefmilieu.be/page. ... 008/07#103
Dossier: http://www.bondbeterleefmilieu.be/theme.php/3/dl/263

Het zou kunnen dat je de links moet copy/pasten, want toen ik daarstraks teste, liet de BBL geen deep linking toe. Er gebeurde iets raar wanneer er een referrer is. Volgens meon werkt het nu wel, probeer het, en als het niet werkt, copy/paste.
Laatst gewijzigd door localhost 23 jul 2008, 14:13, in totaal 1 gewijzigd.
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

localhost schreef:Links copy/pasten, want de BBL laat geen deep linking toe. Er gebeurt iets raar wanneer er een referrer is.
Die links werken gewoon hoor.
Gebruikersavatar
Wicky
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 jun 2007, 11:02
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 8 keer

stefke schreef:Lang leve tv vlaanderen dan...

Maar slechts één kastje nodig. En dan nog goedkoper, qua jaarlijkse abonomentskost.

Dus tweemaal winst....

Maar daar spreekt BBL niet van. :roll:


Bij TV-Vlaanderen betaal je beduidend meer voor je hardware dan bij BC, TN of Indi. Ik moet hier al 8 jaar Tv Vlaanderen nemen voor ik winst er uit haal omwille van het goedkopere abonnement (als ik appels met appels vergelijk natuurlijk {HD-recorder bij Indi tov HD-recorder + schotel + LNB's + switchen + ... bij TV Vlaanderen}).

-Eric-
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 964
Lid geworden op: 17 sep 2005, 17:34
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Alleen al de vrijheid om je eigen hardware te kiezen is al veel waard. Ik heb de overstap ook gemaakt na tvv , 650 € betaald voor het ganse handeltje , maar geen seconde spijt van . Zeker nu binnen afzienbare tij ook nog TN door onze strot geramd krijgen voor tv !.
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Wicky schreef:Ik moet hier al 8 jaar Tv Vlaanderen nemen voor ik winst er uit haal omwille van het goedkopere abonnement


Er van uitgaande dat je binnen 8 jaar nog steeds dezelfde abonnementsprijs betaalt natuurlijk.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
icekiller2k6
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 08 mei 2008, 13:40
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 12 keer

hmm snap niet dat het zo duur is.. 650euro? voor?

'simpele' receiver (single tuner) is 250 euro.. (ongeveer waar een kaart in kan)

als je een hd receiver wilt.. dan zit je meestal rond de 400euro.. (goedkoopste is dacht ik 350euro).

schotel zelf is iets van 30euro..
lnb voor astra1&3 is 30euro..
voet is 20euro
en kabel dan.. 1euro per meter voor 'dure' kabel...
dus basis is 352 (20meter kabel) (2euro voor coax kopjes).

moet wel toegeven dat ik een duurdere setup heb. (motor & dan nog een vaste voor onder)
receiver 7020 heb ik 330 betaalt +50euro voor hd ofzo..
update:
oei oei.. ben iets vergeten
80euro voor kaart +30 euro activering.
462 euro dan.. :)





ik ontvang nu echter wel veel meer..
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 964
Lid geworden op: 17 sep 2005, 17:34
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Ik heb nu de kathrein ufs910 . Een HD toestel voor 369 €. Daar er hier 3 toestellen dienen aangesloten te worden , 4 quad lnb's ( 39 € per stuk ) voor astra1,2,3 en hotbird . Schotel 88 cm ( 50 € ) aangezien vele bomen het zicht wat hinderen en toch wat slecht weer reserve wil , en ook niet te vergeten dat zo'n opstelling 88 cm het minimum is . 4lnb houder (25 €) , 3 disecq 4x1 ( 15 € stuk ) , en 50 meter kabel . Dus een 668 € in totaal .



Maar je maakt het zo duur als je zelf wil natuurlijk :wink: .
Gebruikersavatar
Wicky
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 jun 2007, 11:02
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 8 keer

dopke schreef:Ik heb nu de kathrein ufs910


Ja, en hoe neem je in HD kwaliteit op ??? Zoals ik al zei, appels met appels vergelijken aub.


-Eric-
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 964
Lid geworden op: 17 sep 2005, 17:34
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Via een externe usb HD :wink: ( zou mogelijk moeten zijn , alleen nog niet getest . bij de dm 800 kun je zelfs tot 4 zenders tegelijk van dezelfde transponder opnemen via een e-sata schijf). wil je een toestel met 2 tuners , dan kost het wat meer natuurlijk .
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

dopke schreef:Alleen al de vrijheid om je eigen hardware te kiezen is al veel waard. Ik heb de overstap ook gemaakt na tvv , 650 € betaald voor het ganse handeltje , maar geen seconde spijt van . Zeker nu binnen afzienbare tij ook nog TN door onze strot geramd krijgen voor tv !.


Is dit een typefout, die 650 euro? Als dit bedrag juist is, dan heb je veel te veel betaald. Met 450 euro koop je namelijk je droom installatie, te weten DB 7020, Triax 78cm schotel, multifeedhouder, 4 LNB, 1 switch, coaxkabel en bevestigingsmateriaal. Een CAM moet je niet kopen als je een Dreambox aanschaft. Volgende keer maar wat meer googlen zou ik zo zeggen.
Gebruikersavatar
Wicky
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 jun 2007, 11:02
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 8 keer

dopke schreef:wil je een toestel met 2 tuners , dan kost het wat meer natuurlijk .


De Indi-HD-recorder *heeft* 2 tuners, neemt op in HD, biedt standaard BBC1/2 aan en kost net geen 349 euro. Een vergelijkbare TV Vlaanderen opstelling kost voor zover ik kan vaststellen, nog steeds een pak meer. Die euro dat het abonnement minder bij TV-Vlaanderen kost per maand, krijg ik nauwelijks terugverdiend.

-Eric-
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

dopke schreef:Ik heb nu de kathrein ufs910 . Een HD toestel voor 369 €. Daar er hier 3 toestellen dienen aangesloten te worden , 4 quad lnb's ( 39 € per stuk ) voor astra1,2,3 en hotbird . Schotel 88 cm ( 50 € ) aangezien vele bomen het zicht wat hinderen en toch wat slecht weer reserve wil , en ook niet te vergeten dat zo'n opstelling 88 cm het minimum is . 4lnb houder (25 €) , 3 disecq 4x1 ( 15 € stuk ) , en 50 meter kabel . Dus een 668 € in totaal .



Maar je maakt het zo duur als je zelf wil natuurlijk :wink: .


Te duur: LNB houder voor 4 LNB's: 19 euro. Triax schotel 88 cm: 40 euro. Disecq switch (4/1): 10 euro. Je ziet, alleen al op die spullen kan je aardig wat geld besparen.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

dopke schreef:Ik heb nu de kathrein ufs910 . Een HD toestel voor 369 €. Daar er hier 3 toestellen dienen aangesloten te worden , 4 quad lnb's ( 39 € per stuk ) voor astra1,2,3 en hotbird . Schotel 88 cm ( 50 € ) aangezien vele bomen het zicht wat hinderen en toch wat slecht weer reserve wil , en ook niet te vergeten dat zo'n opstelling 88 cm het minimum is . 4lnb houder (25 €) , 3 disecq 4x1 ( 15 € stuk ) , en 50 meter kabel . Dus een 668 € in totaal .



Maar je maakt het zo duur als je zelf wil natuurlijk :wink: .


39€ voor een quad lnb'ke: dat kan beter: 17€ betaald/stuk voor chess quad.
disecq:8€/stuk
kabel dan.. 40cent per meter voor 'dure' kabel... (4in 1 kabels)!!!
goedkope lnb houder:15€.
Voor 25€ heb ik een 110cm schotel.
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 964
Lid geworden op: 17 sep 2005, 17:34
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Eens telenet het handeltje in handen heeft zal het wel wa rapper terugverdient zijn . Als je al 10 € per maand moet betalen om alle functies van het toestel te mogen gebruiken ( die koop optie zal wel verdwijnen , iedereen gelijk voor de telenetwet :lol: ). Als je niet oppast gaat je abbo geld ook omhoog zoals bij de upc abbonees die mogen nu ook 180 ipv 125 € betalen . Tellen we dan ook nog het nodeloze energie verbruik van die recorder in standbye erbij .

Ik ben klant ( was ) van indi van het eerste uur . En altijd zeer tevreden geweest , qua service , prijs en aanbod . Maar aangezien ik telenet liever kwijt dan rijk ben ( voor internet vliegen ze ook zo snel als ik een alternatief heb ). Begrijp je ook dat ik zeker hun tv niet in huis ga halen :wink: .
Gebruikersavatar
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 14 mei 2006, 17:23
Twitter: amedee
Locatie: Sint-Niklaas
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

Waauw, BBL reclameert over stroomverbruik van digitale tv bij Belgacom en Telenet, en jullie beginnen direct al de grootte van jullie satellietschotel te vergelijken.
:offtopic:
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 964
Lid geworden op: 17 sep 2005, 17:34
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

localhost schreef:Waauw, BBL reclameert over stroomverbruik van digitale tv bij Belgacom en Telenet, en jullie beginnen direct al de grootte van jullie satellietschotel te vergelijken.
:offtopic:


En ook het stroomverbruik in standbye , 1 watt hier , dus ja , ze vreten nodeloos energie .
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

dopke schreef:
localhost schreef:Waauw, BBL reclameert over stroomverbruik van digitale tv bij Belgacom en Telenet, en jullie beginnen direct al de grootte van jullie satellietschotel te vergelijken.
:offtopic:


En ook het stroomverbruik in standbye , 1 watt hier , dus ja , ze vreten nodeloos energie .


& een energieverbruik van 10W in werking(dm7000), met harddisk zal het max 20w zijn(afh vh model hd).
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 964
Lid geworden op: 17 sep 2005, 17:34
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Power consumption: dm 7000
< 20W (in operation, horizontal polarization / 400mA LNB current)
< 11W (in operation, without LNB)

11 watt zonder lnb , ma dan heeft het geen zin . Het zal met HD erin rond de 40 a 50 watt liggen .
liger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2291
Lid geworden op: 10 dec 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

iemand die hier prijzen wil vergelijken met elektriciteit inbegrepen? :)
hoy69
Pro Member
Pro Member
Berichten: 243
Lid geworden op: 22 mei 2006, 11:12

dan kan je maar beter ook geen plasma tv of eender welke tv hebben boven de 32nch want dat zuipt ook vrezelijk veel energie.

een gemiddelde 50inch plasma trekt al gemakkelijk boven de 400wat
Gebruikersavatar
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 15 jun 2004, 20:25
Locatie: West-Vlaanderen aan de kust

Maglor schreef:
Vieten schreef:Belgacom-TV hier.
Waarom moet die HD zo dikwijls beginnen draaien, dat heb ik me al afgevraagd.
Dat zou zijn om de tv-gids te updaten, maar dat zou ook kunnen bij het aanschakelen, dan de eerste minuten maar geen tv-gids.


Idd, die laatste firmware-update zou er voor zorgen dat de hd zou stoppen met draaien eens je de decoder uitzet. Waarom gebeurt dat dan pas een uur (of zo) na het uitzetten? En als hij plots terug begint te draaien, dan is dit weer minstens voor een half uur. :? Waarom kan het niet gewoon simpel: decoder uit -> hd uit?

Er is nog werk aan.


trek het stopcontact uit :lol:
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
GunSmoke007
Pro Member
Pro Member
Berichten: 236
Lid geworden op: 10 jul 2008, 14:49
Locatie: Puurs
Bedankt: 5 keer

trek het stopcontact uit :lol:[/quote]

Ge kunt er mee lachen maar als ge weet wat het u op jaarbasis kost dan drukt ge al snel op het schakelaarke om de stroom van uw apparaten af te zetten.

Hier gaat ie enkele maanden ook volledig van de stroom overdag. Telenet is toch op 1 minuutje weer opgestart :)
Bij belgacom was het bij mij indertijd veeeeeeel langer :p ik denk zo'n 10 a 15 minuutjes.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

BGC TV duurt zo'n kwartier om opnieuw op te starten als je de stroom uitgetrokken hebt (laatste firmware en zo weer binnenhalen).
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Goztow schreef:BGC TV duurt zo'n kwartier om opnieuw op te starten als je de stroom uitgetrokken hebt (laatste firmware en zo weer binnenhalen).


Een kwartier? Dat is toch echt pre-historisch! Ik begrijp niet hoe je zoiets verkocht krijgt.
Rafken
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 04 jan 2008, 21:11

Dfrog schreef:
Goztow schreef:BGC TV duurt zo'n kwartier om opnieuw op te starten als je de stroom uitgetrokken hebt (laatste firmware en zo weer binnenhalen).


Een kwartier? Dat is toch echt pre-historisch! Ik begrijp niet hoe je zoiets verkocht krijgt.


dan ga je veel niet begrijpen hoor, maat. :-)
GunSmoke007
Pro Member
Pro Member
Berichten: 236
Lid geworden op: 10 jul 2008, 14:49
Locatie: Puurs
Bedankt: 5 keer

Rafken schreef:
Dfrog schreef:
Goztow schreef:BGC TV duurt zo'n kwartier om opnieuw op te starten als je de stroom uitgetrokken hebt (laatste firmware en zo weer binnenhalen).


Een kwartier? Dat is toch echt pre-historisch! Ik begrijp niet hoe je zoiets verkocht krijgt.


dan ga je veel niet begrijpen hoor, maat. :-)


Denk ik ook want het is pure realiteit! Maar normaal zouden wij als Belgen ook niet elke dag onze stekkers moeten uittrekken om een apparaat zuinig te laten zijn. Maar ook dat is hier pure realiteit!! Wij moeten groene energie stimuleren maar langs de andere kant maken ze de apperatuur zo slecht dat het voor TN en BGC zo goed als niets kost en wat zouden zij ervan wakkerliggen dat de consument net wat meer verbruikt.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Hoeveel percent van de bevolking houdt zich bezig met het netjes uittrekken van zijn stekkers, denk je? 0,5 % misschien?

Je moest eens weten hoeveel mensen 's nachts een lamp laten branden voor de kinderen, voor de veiligheid, om 's nachts de weg te vinden naar het toilet, ...

Mijn vrouw laat vaak 600 watt aan verlichting branden gewoon om naar TV te kijken. Dat is gezelliger. Lekker hoor!
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
zeratul
Plus Member
Plus Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 19 nov 2008, 09:59
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 26 keer

Ondertussen bijna een jaar verder en nog steeds geen oplossing.

We zouden graag energie besparen in huis maar met 2 belgacom tv decoders in huis is dat dweilen met de kraan open!
De HD decoder verbruikt 21 watt in standbye. De mood decoder 13 watt. Dat is samen 34 Watt of dus 300kwh per jaar, 10 % van ons totale electriciteitsverbruik om gewoon Belgacom TV te hebben, nog niet eens gebruiken !!! Dan nog 18 watt voor de bbox2 en we zitten aan 450kwh per jaar. Dat is 90 euro per jaar sluipverbruik!!!

Het enige verschil tussen aan en standbye modus bij BelgacomTV is dat de leds uitgaan en de energiebesparing is minder dan 1 watt. Ik vind dit puur consumentenbedrog.

Waar blijft de beloofde energiezuinige decoder ? En geef de energiebewuste consument aub de mogelijkheid om alles uit te schakelen zonder een 15 minuten opstarttijd.

Als er geen oplossing komt voor de koude start in < 1 minuut tegen het einde van het jaar wanneer mijn abonnement afloopt zeg ik mijn abonnement op, en schakel ik over naar TV Vlaanderen want Telenet nee dank u.

Ik ben redelijk tevreden van Belgacom TV en zeker van beeld en geluidskwaliteit, maar het energieverbruik irriteert mij enorm.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

zeratul schreef:Het enige verschil tussen aan en standbye modus bij BelgacomTV is dat de leds uitgaan en de energiebesparing is minder dan 1 watt. Ik vind dit puur consumentenbedrog.
Bij Telenet gaat ondertussen ook de harddisk uit en is het verschil iets groter (als is het nog ruim boven de 10 Watt).
zeratul schreef:En geef de energiebewuste consument aub de mogelijkheid om alles uit te schakelen zonder een 15 minuten opstarttijd.
Nee, geef de consument de vrije keuze over de hardware die hij gebruikt... bij kabel heb je dan de mogelijkheid om TV's te gebruiken met ingebouwde digitale tuner (en zodra de hardware vrij is zullen IPTV's ook niet lang uitblijven).
zeratul schreef:Als er geen oplossing komt voor de koude start in < 1 minuut tegen het einde van het jaar wanneer mijn abonnement afloopt zeg ik mijn abonnement op, en schakel ik over naar TV Vlaanderen want Telenet nee dank u.
Bespaar je de 6 maand wachten dan maar... wat je vraagt is onmogelijk met de betreffende decoders ! Maar waarom zet je er niet gewoon een timer op (al kan dat niet de bedoeling zijn bij moderne technologie die ons vooruitgang belooft) zodat hij klaar staat wanneer je thuis komt, en tijdens de nacht terug af gaat.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

r2504 schreef:
Bij Telenet gaat ondertussen ook de harddisk uit en is het verschil iets groter (als is het nog ruim boven de 10 Watt).
En spint de HDD elke 10 minuten terug op, en valt na een minuut terug uit en zo de hele dag door ... lijkt me nogal een rare standby eigenlijk :) Maar kom, het is beter dan niets.

grtz,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Sasuke schreef:En spint de HDD elke 10 minuten terug op, en valt na een minuut terug uit en zo de hele dag door ... lijkt me nogal een rare standby eigenlijk :) Maar kom, het is beter dan niets.
Normaal is dat slechts tweemaal per dag... bij het updaten van de EPG informatie.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

localhost schreef:Hoeveel verbruikt TV Vlaanderen in standby?
Minder dan 0,5W?
Hoeveel klanten heeft TV Vlaanderen? Minder of meer dan Telenet HD? Telenet HD is ook niet opgenomen in het onderzoek.

Wie graag het origineel leest:

Blog: http://www.bondbeterleefmilieu.be/page. ... 008/07#103
Dossier: http://www.bondbeterleefmilieu.be/theme.php/3/dl/263

Het zou kunnen dat je de links moet copy/pasten, want toen ik daarstraks teste, liet de BBL geen deep linking toe. Er gebeurde iets raar wanneer er een referrer is. Volgens meon werkt het nu wel, probeer het, en als het niet werkt, copy/paste.
hier 0.9w voor de kathy
2w dreambox
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Bij mijn BGC tv decoder gaat er onvoorwaardelijk een schakelklok op. Uit van 2u 's nachts (ruim bemeten) tot 9u 's morgens). Indien Belgacom tegemoet komt in de stroomfactuur mag die gerust aan staan, tot zolang is het met de schakelklok te doen.
currykuru
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 mei 2008, 20:11

Foei foei, hier bij ons zijn er 3 telenet decoders. Ik gebruik zelf een dvb-t met een 2,5" externe hdd. Als ik de decoder op standby zet gaat de hdd vanzelf ook uit. Ik kan mijn lcd scherm enkel op standby zetten dus heb ik een stroomblok met 2 aparte schakelaars gekocht zodat ik de tv helemaal kan afzetten.

Is de digitale tv bij ons niet duurder dan rest van europa ? Een beetje het geval zoals internet ? En dat voor een gemoderniseerd land.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”