Sagem F@stt 3464 naar DMZ iptables router

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 106 keer

Beste forum leden,

Gezien ik sinds kort problemen ondervind bij een configuratie aanpassing (vroeger: Speedtouch 530 ADSL modem met EDPNet, nu: Sagem F@stt 3464 met Belgacom internet, of beter bekend als B-box2 maar dan in zwarte platte uitvoering) wil ik dit probleem even uit de doeken doen.

Het gaat over volgende setup:

Fysieke opbouw

Sagem F@stt 3464 --> Linux (Debian Lenny) iptables router met 2 nic's --> LAN

Logische opbouw:
Sagem F@st 3464 (192.168.1.1/24) --> linux router: eth2 (192.168.1.2/24) <iptables NAT en forwarding> eth1 (192.168.24.3/24) --> LAN (192.168.24.0/24)
Daarbij wordt 192.168.1.2 als DMZ adres ingesteld op de Sagem router, zodat alle incoming traffic op de WAN van de Sagem integraal naar de linux firewall door ge-NAT wordt.
Dit om alle (inkomende connecties) firewall configuratie door de linux router uit te laten voeren en niet door de Sagem.

DHCP op Sagem staat uit, Linux firewall voorziet in een DHCP (dhcp-server3) met toepasselijke client opties (nameservers, dns domain suffix, default gateway,..).

Daarnaast staat er een caching Bind9 nameserver op de firewall die ook een forward en revers zone bevat, bedoeld voor een intern DNS domain. Ook worden DHCP leases ook in DNS geregistreerd (Dynamic DNS update).

Misschien paar opmerkingen ivm keuze:
  • Geen PPPOE (modem in bridge) omdat ik al gemerkt heb dat dit niet steeds betrouwbaar werkt. Daarom laat ik de VDSL2 modem/router dit afhandelen. DHCP spoof zou een welgekomen optie zijn (bekend van vroegere Speedtouch modems).
  • Sagem router niet als router gebruiken omdat deze (voor zover ik weet) geen SNMP ondersteund voor genereren MRTG traffieken + beperkte firewall configuratie.
Probleem stelling:
Geregeld vallen connecties weg of zijn deze niet meer tot stand te brengen voor een korte periode. Een aantal seconden later is dit terug hersteld. Vooral op een iPod touch ondervind ik erg veel hinder om connecties tot stand te brengen naar het internet. Openstaande connecties blijven wel meestal werken. Doet mij aan een tcp/ip probleem denken.
Deze problemen dezen zich niet voor toen de Speedtouch 530 modem werd gebruikt. Het probleem ligt ook niet aan de VDSL2 verbinding.

iptables rules:

Code: Selecteer alles

...
        ######################
        # Basis configuratie #
        ######################
        # Interfaces
        WAN="eth2"
        LAN="eth1"

# Activeer forwarding in de kernel:
        echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

# Standaard policy op DROP instellen voor ingaand, doorgaand en uitgaand verkeer
        iptables -P INPUT DROP
        iptables -P FORWARD DROP
        iptables -P OUTPUT DROP

#  Alle in- en uitgaand verkeer via loopback interfaces en LAN (eth1) toelaten
        iptables -A INPUT -i lo -j ACCEPT
        iptables -A OUTPUT -o lo -j ACCEPT
        iptables -A INPUT -i $LAN -j ACCEPT
        iptables -A OUTPUT -o $LAN -j ACCEPT

# Alle uitgaande connecties via WAN (eth2) naar het het internet toelaten
        iptables -A OUTPUT -o $WAN -j ACCEPT

# Aanvaard verkeer van het Internet als de connectie zelf geinitaliseerd werd
        iptables -A INPUT -i $WAN -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT

# Forwarding: alle verkeer toelaten in beide richtingen
        iptables -A FORWARD -i $WAN -o $LAN -j ACCEPT
        iptables -A FORWARD -i $LAN -o $WAN -j ACCEPT

# IP masquarading: NAT
        iptables -t nat -A POSTROUTING -o $WAN -j MASQUERADE

# Port forwarding
....
Uittreksel firewall logs Sagem router:

Jun 12 19:47:54 2009	  Outbound Traffic	Blocked - NAT out failed	First packet in connection is not a SYN packet: TCP 192.168.24.4:6886->86.133.46.213:56346 on ppp0
Jun 12 19:46:38 2009	  Outbound Traffic	Blocked - NAT out failed	First packet in connection is not a SYN packet: TCP 192.168.1.2:6886->82.12.117.231:59211 on ppp0
Jun 12 19:42:30 2009  	Outbound Traffic	Blocked - NAT out failed	First packet in connection is not a SYN packet: TCP 192.168.1.2:2017->99.237.105.233:50098 on ppp0
Jun 12 19:36:40 2009	  Outbound Traffic	Blocked - NAT out failed	First packet in connection is not a SYN packet: TCP 192.168.1.2:56778->209.85.227.100:80 on ppp0 [repeated 2 times, last time on Jun 12 19:36:40 2009]
Jun 12 19:36:12 2009	  Outbound Traffic	Blocked - NAT out failed	First packet in connection is not a SYN packet: TCP 192.168.1.2:56746->212.71.22.142:80 on ppp0 [repeated 2 times, last time on Jun 12 19:36:12 2009]
Jun 12 19:35:07 2009	  Outbound Traffic	Blocked - NAT out failed	First packet in connection is not a SYN packet: TCP 192.168.1.2:6886->74.193.254.133:58054 on ppp0
Jun 12 19:32:28 2009	  Outbound Traffic	Blocked - NAT out failed	First packet in connection is not a SYN packet: TCP 192.168.1.2:6886->193.126.239.13:62500 on ppp0 [repeated 3 times, last time on Jun 12 19:32:28 2009]
Jun 12 19:32:13 2009	  Outbound Traffic	Blocked - NAT out failed	First packet in connection is not a SYN packet: TCP 192.168.1.2:6886->193.126.239.13:62323 on ppp0 [repeated 3 times, last time on Jun 12 19:32:13 2009]
Jun 12 19:29:23 2009	 Outbound Traffic	Blocked - NAT out failed	First packet in connection is not a SYN packet: TCP 192.168.1.2:56341->209.85.227.101:80 on ppp0
Op het net vond ik een aantal verwijzingen om de SPI (statefull packet inspection) firewall uit te schakelen. Deze optie vind ik niet terug in de Sagem. De firewall van de Sagem op "minimum security" plaatsen lost niks op.

Het is wel duidelijk dat het probleem zich situeerd bij het 2x NAT verhaal (waar ik geen voorstander van ben, maar in deze situatie weinig alternatieven zie).

Uit de Sagem logs lijk ik af te kunnen leiden dat connecties die als openstaande beschouwd worden vanaf LAN via de linux firewall bij de Sagem vaak als nieuwe connecties worden beschouwd en bij gevolg gedropped worden omdat het SYN pakket (tot stand brengen connectie) daarbij ontbreekt.

De grote vraag is hoe dat opgelost kan worden. Kan ik iptables regels aanpassen/toevoegen zodat steeds nieuwe connecties tot stand gebracht worden naar de Sagem router of kan er iets in de Sagem aangepast worden? Het lijkt me in elk geval iets vrij technisch te zijn waarbij de Sagem iets teveel "smart firewalled"...

Modedit : Tag verwijderd , in tittel , enkel tag's in te koop/gezocht subforum gebruiken aub
Bobbe
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

TomG schreef:[*] Geen PPPOE (modem in bridge) omdat ik al gemerkt heb dat dit niet steeds betrouwbaar werkt. Daarom laat ik de VDSL2 modem/router dit afhandelen.
Kan je dit even toelichten? (sorry geen antwoord op je originele vraag).
is dit niet betrouwbaar met deze specifieke modem? of...?
trobbelke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Volgens mij kan IPtables op een bridge filteren, dus eth0 en eth1 in een bridge plaatsen met de brctl tools.
linuxfoundation.org/en/Net:Bridge
TomG
Elite Poster
Elite Poster

Bobbe schreef:
TomG schreef:[*] Geen PPPOE (modem in bridge) omdat ik al gemerkt heb dat dit niet steeds betrouwbaar werkt. Daarom laat ik de VDSL2 modem/router dit afhandelen.
Kan je dit even toelichten? (sorry geen antwoord op je originele vraag).
is dit niet betrouwbaar met deze specifieke modem? of...?
Bwa, laat ons zeggen dat ik zoiets in principe liever laat afhandelen door de modem zelf, zodat je je alleen maar moet iets aantrekken van de ip configuratie.
trobbelke schreef:Volgens mij kan IPtables op een bridge filteren, dus eth0 en eth1 in een bridge plaatsen met de brctl tools.
linuxfoundation.org/en/Net:Bridge
Bridge heb ik inderdaad nog getest vroeger (werkte wel niet in combinatie met wireless lan adapter).
In feite zou dat ook nog een optie kunnen zijn om het 2x NAT verhaal te vermijden, maar dan dien je port forwarding en de rest van het NAT verhaal wel nog op de modem uit te voeren. Ik vind bvb niet duidelijk terug hoe je een range forward op de Sagem modem-router (je kan wel een start en end port meegeven langs de publieke kant, maar enkel start op interne interface).

Enfin soit, ik heb PPPOE toch de kans gegeven (PPPOE connectie starten vanaf firewall dus), start script ziet er dan zo uit:

do_start()
{
	echo "Firewall starten..."

######################
	# Basis configuratie #
	######################

# Activeer forwarding in de kernel:
        echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward	

# Interfaces
	LAN="eth1"
	WAN="eth2"

# Standaard policy op DROP instellen voor ingaand, doorgaand en uitgaand verkeer
        iptables -P INPUT DROP
	iptables -P FORWARD DROP
	iptables -P OUTPUT DROP	

#########
	# PPPOE #
	#########

# HTTP connecties tussen Sagem router en debian-server toelaten
	iptables -A INPUT -i $WAN -s 192.168.1.1 -d 192.168.1.2 -p tcp --sport 80 -j ACCEPT
        iptables -A OUTPUT -o $WAN -s 192.168.1.2 -d 192.168.1.1 -p tcp --dport 80 -j ACCEPT

# Ping tussen debian-server en Sagem router toelaten
	iptables -A INPUT -i $WAN -s 192.168.1.1 -d 192.168.1.2 -p ICMP -j ACCEPT
	iptables -A OUTPUT -o $WAN -s 192.168.1.2 -d 192.168.1.1 -p ICMP -j ACCEPT

# NAT'en van HTTP connecties tussen Sagem router en LAN via debian-server
	iptables -t nat -A POSTROUTING -o $WAN -d 192.168.1.1 -p tcp --dport 80 -j MASQUERADE

# Forwarding van HTTP connecties tussen Sagem router en LAN
	iptables -A FORWARD -i $WAN -o $LAN -s 192.168.1.1 -p tcp --sport 80 -j ACCEPT
        iptables -A FORWARD -i $LAN -o $WAN -d 192.168.1.1 -p tcp --dport 80 -j ACCEPT	

# PPPOE connectie enkel starten indien niet actief
	if [ `ifconfig ppp0 2> /dev/null | wc -l` -lt 8 ] ; then
		echo "PPPOE connectie starten ..."
		pon dsl-provider
		sleep 2
	fi
	WAN="ppp0"

#########
	# Rules #
	#########

#  Alle in- en uitgaand verkeer via loopback interfaces en LAN (eth1) toelaten
	iptables -A INPUT -i lo -j ACCEPT
	iptables -A OUTPUT -o lo -j ACCEPT
	iptables -A INPUT -i $LAN -j ACCEPT
	iptables -A OUTPUT -o $LAN -j ACCEPT

# Alle uitgaande connecties via WAN (eth2) naar het het internet toelaten
	iptables -A OUTPUT -o $WAN -j ACCEPT

# Aanvaard alle inkomende verkeer van het Internet als de connectie zelf geinitaliseerd werd
	iptables -A INPUT -i $WAN -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT

# Forwarding: alle verkeer toelaten in beide richtingen
	iptables -A FORWARD -i $WAN -o $LAN -j ACCEPT
	iptables -A FORWARD -i $LAN -o $WAN -j ACCEPT

# IP masquarading: NAT
	iptables -t nat -A POSTROUTING -o $WAN -j MASQUERADE

###################################
	# Inkomende verbindingen toelaten #
	###################################
	# SSH
	iptables -A INPUT -i $WAN -p tcp --dport 22 -j ACCEPT
	# HTTP
	iptables -A INPUT -i $WAN -p tcp --dport 80 -j ACCEPT
	# Ping
	# iptables -A INPUT -i $WAN -p ICMP -j ACCEPT

###################
	# Port forwarding #
	###################
	# Synology Diskstation

# FTP server op diskstation
	iptables -t nat -A PREROUTING -p tcp --dport 20:21 -i $WAN -j DNAT --to 192.168.24.4:20-21
	iptables -t nat -A PREROUTING -p tcp --dport 55536:55663 -i $WAN -j DNAT --to 192.168.24.4:55536-55663

# Web management interface op diskstation
	# iptables -t nat -A PREROUTING -p tcp --dport 5001 -i $WAN -j DNAT --to 192.168.24.4:5001
}
Voorlopig werkt dit goed, al merk ik soms toch nog onderbrekingen.
Vooral vanaf een iPod Touch merk ik het meeste hinder: live streams die uitvallen, connecties, surfen/mail/.. niet meer mogelijk. Datzelfde doet zich niet voor wanneer de Sagem router als default gateway wordt gebruikt. Ik zal deze configuratie nog even evalueren.
Hardware zelf is oude Toshiba portable met onboard nic en PCMCIA nic. Voor de rest werkt het ding wel goed (wordt ook als oa backup server gebruikt).

edit: Schema gemaakt en toegevoegd
Afbeelding
Het voordeel van deze opstelling is dat er ook PPPOE connecties kunnen geïnitialiseerd worden vanop de LAN.
Op dit moment zijn dat er 3:
  • Router zelf (wordt automatisch door BGC geconfigureerd + nodig voor iTalk)
  • Firewall
  • Desktop (niet op schema zichtbaar) zodat er meerdere ip adressen beschikbaar zijn extern (aangezien dit ook een Linux systeem is, om SSH op beide machines op poort 22 beschikbaar te maken).
Als default gateway kan er op de LAN zowel de 24.1 als de 24.3 gebruikt worden. Het is dus met deze laatste dat dergelijke problemen zich soms voordoen.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

TomG schreef:Voorlopig werkt dit goed, al merk ik soms toch nog onderbrekingen.
Vooral vanaf een iPod Touch merk ik het meeste hinder: live streams die uitvallen, connecties, surfen/mail/.. niet meer mogelijk. Datzelfde doet zich niet voor wanneer de Sagem router als default gateway wordt gebruikt. Ik zal deze configuratie nog even evalueren.
Ik denk dat dit veroorzaakt zal worden door de connection tracker van iptables. Bij streams durft die al eens connecties droppen die 'te lang' open staan.
Afbeelding
TomG
Elite Poster
Elite Poster

Vanop pc's/mac/... merk ik tot nu toe geen problemen met bovenstaande opstelling.

Toch blijft het vanop een iPod touch moeilijk. Het is blijkbaar zo dat eens de connectie geinitialiseerd is, alles werkt. Maar zodra de connectie een tijd idle was, mag je het vergeten.

BVB:
Mail binnenhalen vanaf Gmail en Exchange lukt niet. Open een livestream, wacht een paar minuten (het duurt inderdaad lang) totdat die begint te spelen en ga terug naar de mail. Alles komt dan binnen alsof er geen enkel probleem is. Wil je 5min later nog even mail checken dan gaat het weer niet.

Het is ook zo dat er afhankelijk van de livestream eerst één of meerdere minuten gebufferd wordt. Indien het initieel laden dan al lukt (na even wachten), dan wordt de livestream toch sowieso verbroken alsof het bufferen niet meer werkt. En 1 minuut later speelt het geheel opnieuw verder.

Precies alsof de verbinding na een aantal minuten afgesloten wordt en deze opnieuw opgezet moet worden (wat ook nog eens uitzonderlijk lang duurt). Komt iemand dit bekend voor ivm iptables?
Ik dubbel check nog even door de iPod touch via de Sagem router te laten gaan (andere default gateway) maar ik kan me in het verleden echt geen dergelijke problemen inbeelden hiermee.
mcattem
Starter
Starter

First of al its a big shit modem the DMZ doesn't work in my case. so in that case i made a Lan Server with Protocol Any normal jou can use tcp or udp
just make one tcp lan server to your server adres like 192.168.1.5 save it and than save your configuration file whit javascript:mimic_button('navigator: 9077..') after that edit the file and go to the part of the name you made in Lan Servers

when you there
you see somthing like this

(10
(services
(0
(trigger
(0
(src
(start(0))
(end(65535))
)
(dst
(start(0))
(end(65535))
)
(protocol(0))
)
)
(name(Router))

When (protocol(6) chance it to (protocol(0))

Than restart your modem now will be all open
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”