kwaliteit verhogen van dvb-t

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
currykuru
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 mei 2008, 20:11

Ik heb geluids en beeldstoringen.
Ik heb een mvision t4 met een binnenantenne namelijk visiosat avt100 (15db versterking).
Het percentage van het signaal staat altijd op 80% en dat van de kwaliteit springt regelmatig.

Waaraan ligt de storingen dan en hoe kan ik dit oplossen ?

Ik ontvang alleen de zenders van de vrt redelijk goed en ik zou ooit in de toekomst misschien naar digitenne stappen aangezien ik dichtbij de grens van NL woon. Wat heb ik dan nodig ?
t-town
Premium Member
Premium Member
Berichten: 527
Lid geworden op: 08 mei 2006, 19:56
Twitter: ttown2
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 22 keer

Waarschijnlijk een buitenantenne, maar vooral, voor digitenne heb je een Nederlands adres nodig.
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

t-town schreef:Waarschijnlijk een buitenantenne, maar vooral, voor digitenne heb je een Nederlands adres nodig.
ned1+ned2+ned3+regionaal zonder kaart (free to air)

of 24 zenders op maximaal 3 kaarten voor 7.50 euro/m

en inderdaad een buitenantenne geeft een gigantische verbetering.
Met binnenantenne heb ik zelfs last wanneer ik m'n notebook aanzet of door de kamer loop.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

t-town schreef:Waarschijnlijk een buitenantenne, maar vooral, voor digitenne heb je een Nederlands adres nodig.
met een dm moet het ook wel lukken.
vasonline
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 25 aug 2007, 14:45
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 18 keer

currykuru schreef:Ik heb geluids en beeldstoringen.
Ik heb een mvision t4 met een binnenantenne namelijk visiosat avt100 (15db versterking).
Het percentage van het signaal staat altijd op 80% en dat van de kwaliteit springt regelmatig.

Waaraan ligt de storingen dan en hoe kan ik dit oplossen ?

Ik ontvang alleen de zenders van de vrt redelijk goed en ik zou ooit in de toekomst misschien naar digitenne stappen aangezien ik dichtbij de grens van NL woon. Wat heb ik dan nodig ?
Hoi,

Zoals de anderen al zeiden kan een buitenantenne een oplossing bieden.
Wat je ook kan doen is eens rondlopen met je antenne, en ze zo hoog mogelijk plaatsen om een goede ontvangst te hebben.
Vroeger was het niet ongebruikelijk dat men een antenne op zolder zette, en vandaar een kabel naar beneden.
(om te vermijden dat men op zijn dak zou moeten prutsen)

Is het vooral op de NL zenders dat je problemen hebt of ook op de VRT zenders?
*edit*ik heb je post herlezen, enje zegt dat het vooral op de NL zenders is.
Voor NL: hou er rekening mee dat het vermogen in NL niet zo hoog is als belgië. (waar bevind je je ongeveer?)
daardoor heb je minder kans om met "eenvoudige" binnenantennes goede ontvangst te hebben.

Echter met een richtantenne (Yagi) en een antenneversterker kom je een heel eind.
(misschien is dit niet nodig op uw locatie aangezien je al dichter bij de grens woont - maar probeer eerst hoger te geraken met je huidige antenne)

Met een Yagi dakantenne kan ik de Nederlandse zenders hier prima ontvangen in vlaams-brabant, op +- 60 km van Goes.
Met een binnenantenne heb ik hier geen schijn van kans. (0,0 signaal/quality)
Aangezien je je dicht tegen de grens bevind, moet je met een kleine richtantenne genoeg hebben. Kijk ook of je "vrij zicht" hebt richting NL.

Voor Digitenne heb je zoals gemeld een NL adres nodig.
(een smartcard, ondersteund je T4, dus da's opzich in orde...)

Veel succ6!

Groetjes,
S.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Hou er ook rekening mee dat digitenne veel te veel kanalen probeert door te sturen, waardoor de bitrate veel lager is dan wat de vrt uitzend
currykuru
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 mei 2008, 20:11

Ik woon in Neeroeteren (Maaseik).
ik heb ook wat last van storingen als ik in mijn kamer rondloop. Mijn antenne is vrij gevoelig. Mijn ramen zijn ook niet zo groot dus dat is ook een probleem.
als ik de antenne zo richt dat ik vrt goed kan ontvangen dan kan ik de rest van de duitse en nederlandse zenders niet ontvangen. Dit is voor alle frequenties zo, ik kan ze niet allemaal tegelijkertijd ontvangen. Duitse en Nederlandse zenders kan ik wel redelijk ontvangen te samen. Hoe komt dit ?

Waarvoor is een versterker goed ? Voor ontvangst of kwaliteit ? DVB-T Versterker Johansson 7315 is redelijk populair zo schijnt.

Heeft er iemand de binnen antennes geprobeerd van phillips die te koop zijn in de mediamarkt ? Die hebben een versterking van 40 tot 45 db.

Wat is de bitrate bij vrt en die bij digitenne ?

Voorlopig zijn de vrt zenders mijn prioriteit. Daarvan wil ik de kwaliteit opkrikken. Minder storingen, minder blokken en het beeld mag ook wat scherper. Ik zie wat ruis rond de ondertitels en bijvoorbeeld ketnet logo.

Silencer: Wat bedoel je met dm ?
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

currykuru schreef: Voorlopig zijn de vrt zenders mijn prioriteit. Daarvan wil ik de kwaliteit opkrikken. Minder storingen, minder blokken en het beeld mag ook wat scherper. Ik zie wat ruis rond de ondertitels en bijvoorbeeld ketnet logo.

Silencer: Wat bedoel je met dm ?
dm:dreambox om het digitenne signiaal op te vangen.
vasonline
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 25 aug 2007, 14:45
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 18 keer

currykuru schreef:Ik woon in Neeroeteren (Maaseik).
ik heb ook wat last van storingen als ik in mijn kamer rondloop. Mijn antenne is vrij gevoelig. Mijn ramen zijn ook niet zo groot dus dat is ook een probleem.
als ik de antenne zo richt dat ik vrt goed kan ontvangen dan kan ik de rest van de duitse en nederlandse zenders niet ontvangen. Dit is voor alle frequenties zo, ik kan ze niet allemaal tegelijkertijd ontvangen. Duitse en Nederlandse zenders kan ik wel redelijk ontvangen te samen. Hoe komt dit ?

Waarvoor is een versterker goed ? Voor ontvangst of kwaliteit ? DVB-T Versterker Johansson 7315 is redelijk populair zo schijnt.

Heeft er iemand de binnen antennes geprobeerd van phillips die te koop zijn in de mediamarkt ? Die hebben een versterking van 40 tot 45 db.

Wat is de bitrate bij vrt en die bij digitenne ?

Voorlopig zijn de vrt zenders mijn prioriteit. Daarvan wil ik de kwaliteit opkrikken. Minder storingen, minder blokken en het beeld mag ook wat scherper. Ik zie wat ruis rond de ondertitels en bijvoorbeeld ketnet logo.

Silencer: Wat bedoel je met dm ?

Hoi,

Even een tijdje niet gekeken.
Ik zal zo goed gelijk op je vragen proberen te antwoorden.
Wil je nog verder gaan dan kan je hier: http://www.digitale-televisie.be/module ... howforum=6
ook altijd eens kijken.

> als ik de antenne zo richt dat ik vrt goed kan ontvangen dan kan ik de rest van de duitse en nederlandse zenders niet ontvangen.

Dit is te verklaren doordat de zendmasten van NL / VRT / DE niet in dezelfde richting liggen.
Op http://www.sat4all.com kan je ergens een locatiebestand downloaden voor google earth. dan kan je de zendmasten "zien"

Mogelijke oplossingen zijn:
a) buitenantenne die hopelijk langs alle kanten genoeg signaal oppikt. Liefst staat deze zo hoog mogelijk dat je over de meeste obstakels kan kijken.
b) complexer: een combinatie van 2 yagi antennes: ééntje die je op de VRT richt, en ééntje die je op DE/NL richt
met een combiner-toestel combineer je beide antennes op één coaxkabel. (eigenlijk was dit wat men vroeger "in the good old times" vaak deed)
Ik heb dit zelf niet moeten doen. In het andere forum staat er ergens wel een link. Maar probeer eerst met één antenne.

Over versterkers: je moet deze meer zien als een soort van "digitale zoom" bij een fototoestel.
Heeft een versterker nut?: jawel, maar weet dat een versterker niet kan "bij"-maken wat de antenne niet kan opvangen.
Een versterker is wel nuttig om verliezen op de coax kabel weg te werken/minimaliseren.
Je versterker moet daarom altijd zo dicht mogelijk bij (of in) de antenne staan.
Een versterker gebruik je ook als een een antennekabel zou willen splitten naar 2 of meerdere ontvangers. (ook om de verliezen van de split op te vangen)


Als een antenne 40 dB "winst" claimt is dit waarschijnlijk voor een groot stuk van de versterker (!)
(daarom is het nog geen slechte antenne, maar dit klink waarschijnlijk beter om te verkopen)

Samengevat: een versterker geeft alleen extra "signalsterkte" geen extra "kwaliteit"

Groetjes,
Steven.

ps: Johanson versterkers zijn prima.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”