Onder het moto van :"op userbase vind je kwasi alle jobomschrijvingen terug "
Zijn er tuinaanleggers of mannen van den bouw of die stiel aanwezig ?
Zit met probleemke
Wil (gewoon op de volle grond) een stenen terraske aanleggen , neemt 20 m2
De stenen of tegels zelf moeten nog uitgekozen worden maar zullen wel van dezelfde bouwmaterialenfirma komen als waar ik eerder al mee heb gewerkt (ken er ne verkoper goed)
Ik krijg hier langst all kanten verschillende mogenlijkheden , methoden , prijzen en zelfs voor zelfste dingen verschillende prijzen en vice versa
Om "krank" van te worden gewoon
Daarom vraag ik het hier : wat zijn goede methodes ? wat kosten deze ?
We willen niet dat na een paar jaar er overal putten in zakken etc (dit hebben nu nu al voor met ons tuinpadje)
Alvast dank
Terras
Ik heb er jaren terug ook ééntje aangelegd en ze net als een oprit in 15 cm stabilisé (cement-rijnzandmengsel, 150kg cement/m³) gelegd.
Concreet wil dat zeggen dat je minstens 20 cm uitgraaft dan een een stabilisé laat aanvoeren (betoncentrale). Vul de put op met de laag stabilisé en leg daar in je tegels in. Egaliseren en voegen doe je best met wit zand. Voorzie aan de randen van je terras boordstenen (min 15 cm hoog) Neem bij voorkeur ook grote tegels omdat die stabieler liggen en minder voegen hebben (scheelt in onderhoud achteraf). Waar je rekening mee moet houden is dat stabilisé vrij snel hard wordt, best dus alles in één dag afwerken. Daarom best alles op voorhand goed uitmeten zodat je niet onnodig tijd verliest. Met een diamanten slijpschijf gaat het doorslijpen van de tegels ook veel vlotter.
Concreet wil dat zeggen dat je minstens 20 cm uitgraaft dan een een stabilisé laat aanvoeren (betoncentrale). Vul de put op met de laag stabilisé en leg daar in je tegels in. Egaliseren en voegen doe je best met wit zand. Voorzie aan de randen van je terras boordstenen (min 15 cm hoog) Neem bij voorkeur ook grote tegels omdat die stabieler liggen en minder voegen hebben (scheelt in onderhoud achteraf). Waar je rekening mee moet houden is dat stabilisé vrij snel hard wordt, best dus alles in één dag afwerken. Daarom best alles op voorhand goed uitmeten zodat je niet onnodig tijd verliest. Met een diamanten slijpschijf gaat het doorslijpen van de tegels ook veel vlotter.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3310
- Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
- Locatie: Lochristi
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
Speical_K heeft een vrij goede omschrijving gegeven van hoe je het zelf kan doen (met het voegen ben ik het niet eens ).
Dus laat je niet overtuigen om beton of zelfs beton-netten te gebruiken, voor een terras is dat niet nodig.
Eén van de belangrijkste aspecten bij het "vloeren" is dat er genoeg metselspecie (mortel) onder alle tegels zit zodat je geen verzakking krijgt maar nog belangrijker dat er zich geen water kan opstapelen dat in de winter kan bevriezen.
Dus laat je niet overtuigen om beton of zelfs beton-netten te gebruiken, voor een terras is dat niet nodig.
Eén van de belangrijkste aspecten bij het "vloeren" is dat er genoeg metselspecie (mortel) onder alle tegels zit zodat je geen verzakking krijgt maar nog belangrijker dat er zich geen water kan opstapelen dat in de winter kan bevriezen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2759
- Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
- Locatie: 053 Aalst
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
Indien mogelijk zou ik toch een grovere laag (kiezel) onder de egalisé leggen, om de afwatering te verbeteren en een stabielere ondergrond te bieden voor de egalisé. Water spoelt rapper weg tussen de grovere korrels, dus in die laag zit dan je afwateringshelling.
Afwatering is het belangrijkste, dus zorg dat dat in orde is want je moet al diep gaan graven om vorstvrij te blijven. Vergeet daarbij ook niet dat regenwater 15 à 20 cm opspat en respecteer dus die hoogte tov de waterkering in de muren errond (indien die er zijn).
Afwatering is het belangrijkste, dus zorg dat dat in orde is want je moet al diep gaan graven om vorstvrij te blijven. Vergeet daarbij ook niet dat regenwater 15 à 20 cm opspat en respecteer dus die hoogte tov de waterkering in de muren errond (indien die er zijn).
Bestaat zo niet de mogelijkheid dat uw stabilisé met de jaren zelf wegspoelt?cptKangaroo schreef:Indien mogelijk zou ik toch een grovere laag (kiezel) onder de egalisé leggen, om de afwatering te verbeteren en een stabielere ondergrond te bieden voor de egalisé. Water spoelt rapper weg tussen de grovere korrels, dus in die laag zit dan je afwateringshelling.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2759
- Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
- Locatie: 053 Aalst
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
Worteldoeken/folies heb ik net zoals Special_K niet vermeld, maar ik ga hier toch maar een disclaimer zetten en ook verwijzen naar gespecialiseerde forums, want mijn studies zijn toch al iets te lang geleden - zo is kiezel eerder voor drainageputten ipv beddingen (met grind of steenslag)
Misschien heb ik het niet duidelijk uitgelegd. De stenen liggen in tegenstelling tot binnenbetegeling gewoon tegen elkaar. Eigenlijk is het ook niet echt voegen zoals met voegspecie maar gewoon zand in keren. De "voeglook" wordt veroorzaakt door het feit dat de stenen bovenaan een beetje afgerond zijn en het zand daar blijft in liggen. Bij voorkeur laat je het zand er gewoon een weekje opleggen en keer je regelmatig tussen de voegen zodat alles opgevuld geraakt en de stenen muurvast liggen. Het moet dan wel ff droog blijvenAstralon schreef:Speical_K heeft een vrij goede omschrijving gegeven van hoe je het zelf kan doen (met het voegen ben ik het niet eens ).
-
- Elite Poster
- Berichten: 3310
- Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
- Locatie: Lochristi
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
Ik had het inderdaad zo begrepen. Echter het nadeel van met zand te werken is dat mieren, onkruid, enz... veel gemakkelijker hun werk kunnen doen.
Daarom geef ik er de voorkeur aan om op te voegen met een zand/cement mengsel of met een speciale voegmortel.
Daarom geef ik er de voorkeur aan om op te voegen met een zand/cement mengsel of met een speciale voegmortel.
Ja dat is idd het nadeel, ik heb dat opgelost met ieder jaar een sproeibeurt te geven met round-up.
Het probleem met sommige voegspecie is dat het na afzienbare tijd toch gaat krakeleren door de sterk wisselende temperaturen.
Het probleem met sommige voegspecie is dat het na afzienbare tijd toch gaat krakeleren door de sterk wisselende temperaturen.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Of gewoon met pure javel (wel niet de goedkoopste gebruiken)... gewoon erop verstuiven en verder niets doen (niet schrobben of afspoelen).Special_K schreef:Ja dat is idd het nadeel, ik heb dat opgelost met ieder jaar een sproeibeurt te geven met round-up.
Hangt ook af van de betegeling die je gebruikt... met klinkers heb je amper een voeg, en dat barst dus ook.Special_K schreef:Het probleem met sommige voegspecie is dat het na afzienbare tijd toch gaat krakeleren door de sterk wisselende temperaturen.
-
- Administrator
- Berichten: 6181
- Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
- Locatie: Herzele
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 121 keer
- Contacteer:
Waar heb je dan iemand gezien waar klinkers gevoegd worden? Klinkers liggen normaal knal tegen elkaar en de kleine spelingen worden opgevuld met fijn wit zand. Daar zie je dus helemaal geen barsten in.r2504 schreef:Hangt ook af van de betegeling die je gebruikt... met klinkers heb je amper een voeg, en dat barst dus ook.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Het probleem is dat daar ook onkruid tussen komt... m'n gebuur heeft dat met iets speciaals trachten "te voegen" maar ideaal was dat ook niet.Sub Zero schreef:Waar heb je dan iemand gezien waar klinkers gevoegd worden? Klinkers liggen normaal knal tegen elkaar en de kleine spelingen worden opgevuld met fijn wit zand. Daar zie je dus helemaal geen barsten in.
-
- Administrator
- Berichten: 6181
- Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
- Locatie: Herzele
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 121 keer
- Contacteer:
Dat is waar, er komt ook onkruid tussen. Maar als je dit 2-3 keer per jaar opvolgt is het heel goed doenbaar. Wij hadden vroeger massa's klinkers (oprit van 25m + wandelpad enzo). Dit werd 1 keer per jaar volledig gereinigd: kruid weghalen, afspuiten met een hogedrukreiniger en nadien terug wat zand er over. Je bent er wel een hele dag zoet mee, maar het was wel de moeite waard.r2504 schreef:Het probleem is dat daar ook onkruid tussen komt... m'n gebuur heeft dat met iets speciaals trachten "te voegen" maar ideaal was dat ook niet.
-
- Administrator
- Berichten: 6181
- Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
- Locatie: Herzele
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 121 keer
- Contacteer:
Niets zo gezellig als 's avonds bij een ondergaande zon, gezellig samen met vrienden een Westmalle triple te drinken op een terras van asfalt. 'k Denk dat het best wel aangenaam moet zijn aan de voetjes om daarover te lopen.Goztow schreef:Als je geen onkruid wil, dan ga je moeten asfalt gieten...
</sarcastische_mode>
-
- Pro Member
- Berichten: 385
- Lid geworden op: 25 mei 2006, 01:30
- Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
- Bedankt: 6 keer
Hier niet hoor.Sub Zero schreef:Kasseien worden altijd gevoegd...
De kasseien liggen in gestabilisserd zand en de koppen zijn dichtgegoten/opgegoten met [slijtvast/harde] cement.
Er is wel wat werk aan... Na het opgieten moet je de kasseien als het ware "dweilen" zodat de koppen mooi blijven en het opgegoten deel perfect aansluit met de kasseien.
Eénmaal/jaar met de vuilfrees erover en alles is terug als nieuw.