Van Quickenborne droomt van "SuperFastBelgium"

Nieuws omtrent telecom
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: goendi
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Toegang tot het internet is geen fysieke, maar wel een sociaal-ecomische noodzakelijkheid. Steeds meer raken mensen zonder toegang tot het internet achterop en uitgesloten. Vandaar dat je het bezwaarlijk een luxe-product kan noemen (laat staan zelfs de vergelijking maken met kaviaar en champagne). Het zou hoegenaamd geen slecht idee zijn iedereen toegang te verlenen, ook de sociaal zwakkeren, naar analogie met sociale electriciteitsabonnementen.
Dan spreek je al over iets gans anders als dure prijzen. Je moet heus minderbedeelden niet voor je kar spannen om de prijzen naar beneden te halen. En dat is effectief wel opportunisme.
Je stelt het trouwens voor alsof welzijnszorg ondergeschikt zou zijn aan het meer toegankelijk maken van het internet. Dat is absurd en helemaal niet wat ik schreef.
Mss. Maar het was een goed voorbeeld van iets waar politici mss eens wakker kunnen liggen. Wachtlijsten van duizenden zorgbehoevenden voor allerlei vormen van bijstand, in een land als het onze, vind ik een veel grotere schande dan dure internet abonnementen hoor. Als je dan toch politiek doet, leer dan je prioriteiten te stellen.
Dit is het laatste wat ik er hier over te zeggen heb, want ik heb helemaal geen zin om in discussies te treden met mensen die zo lichtgeraakt zijn als jij. Je hebt het al niet over de kern van de zaak, en je speelt direct op de man ("snobisme", "onnozele propaganda", ...). Zo'n threads zijn weinig productief en ontaarden toch maar in gescheld en getier.
Mooi makkelijk. Maar verschuil je niet achter mijn repliek om je woorden niet te moeten inslikken. Als je achter je standpunten staat kun je ze verdedigen. Naar beleidsnota's verwijzen is in deze gewoonweg geen discussie. Het ging over of internet een luxeproduct was, en dat heb je nog steeds niet weerlegd. En het nodige realisme zou je goed doen: we zitten in een recessie, hou je dus eerst bezig met de economische en sociale problematiek, vooraleer je je op minder essentiële dingen stort. Want bottom line blijft: internet is geen levensnoodzaak. En daar speelde ik helemaal niet de man, ik speelde duidelijk de bal. Ik zei dat je opinie daaromtrend onnozele propaganda was, zeker als je weet hoe die beleidsnota's falen op zaken als welzijnszorg. Mogelijk doet Q aan plat opportunisme, maar jij bent allesinds ook licht door de bocht gegaan door te stellen dat internet géén luxe product is. En dan noem ik je idd een snob als je dat niet beseft. En dat, dat was wel de man.
LaundroMat
Pro Member
Pro Member

Goendi schreef:
Toegang tot het internet is geen fysieke, maar wel een sociaal-ecomische noodzakelijkheid. Steeds meer raken mensen zonder toegang tot het internet achterop en uitgesloten. Vandaar dat je het bezwaarlijk een luxe-product kan noemen (laat staan zelfs de vergelijking maken met kaviaar en champagne). Het zou hoegenaamd geen slecht idee zijn iedereen toegang te verlenen, ook de sociaal zwakkeren, naar analogie met sociale electriciteitsabonnementen.

Dan spreek je al over iets gans anders als dure prijzen. Je moet heus minderbedeelden niet voor je kar spannen om de prijzen naar beneden te halen. En dat is effectief wel opportunisme.
Het ene hangt samen met het andere: te dure internetabbonnementen zijn niet goed voor iedereen, en al zeker niet voor de minst bedeelden. Dat is geen kwestie van de minst bedeelden voor mijn kar spannen, dat is een kwestie van het internet globaal toegankelijker maken.
Goendi schreef:
Je stelt het trouwens voor alsof welzijnszorg ondergeschikt zou zijn aan het meer toegankelijk maken van het internet. Dat is absurd en helemaal niet wat ik schreef.
Mss. Maar het was een goed voorbeeld van iets waar politici mss eens wakker kunnen liggen. Wachtlijsten van duizenden zorgbehoevenden voor allerlei vormen van bijstand, in een land als het onze, vind ik een veel grotere schande dan dure internet abonnementen hoor. Als je dan toch politiek doet, leer dan je prioriteiten te stellen.
Maar daar ging de discussie niet over. Als we het over welzijnszorg moeten hebben, dan zwijg ik, want daar weet ik niet genoeg van. Jij hebt de discussie opengetrokken naar welzijnszorg, terwijl mijn punt enkel over de belabberde toestand van de internetaccess in dit land ging.

Mochten we enkel mogen discussieren over de meest prioritaire zaken, dan heeft een forum als dit zelfs geen nut.
Goendi schreef:
Dit is het laatste wat ik er hier over te zeggen heb, want ik heb helemaal geen zin om in discussies te treden met mensen die zo lichtgeraakt zijn als jij. Je hebt het al niet over de kern van de zaak, en je speelt direct op de man ("snobisme", "onnozele propaganda", ...). Zo'n threads zijn weinig productief en ontaarden toch maar in gescheld en getier.
Mooi makkelijk. Maar verschuil je niet achter mijn repliek om je woorden niet te moeten inslikken. Als je achter je standpunten staat kun je ze verdedigen. Naar beleidsnota's verwijzen is in deze gewoonweg geen discussie. Het ging over of internet een luxeproduct was, en dat heb je nog steeds niet weerlegd. En het nodige realisme zou je goed doen: we zitten in een recessie, hou je dus eerst bezig met de economische en sociale problematiek, vooraleer je je op minder essentiële dingen stort. Want bottom line blijft: internet is geen levensnoodzaak. En daar speelde ik helemaal niet de man, ik speelde duidelijk de bal. Ik zei dat je opinie daaromtrend onnozele propaganda was, zeker als je weet hoe die beleidsnota's falen op zaken als welzijnszorg. Mogelijk doet Q aan plat opportunisme, maar jij bent allesinds ook licht door de bocht gegaan door te stellen dat internet géén luxe product is. En dan noem ik je idd een snob als je dat niet beseft. En dat, dat was wel de man.
Maar ik slik helemaal mijn woorden niet in. Ik zeg gewoon dat het voor een beleid met visie noodzakelijk is andere klemtonen te leggen op het vlak van het internet dan nu het geval is. Tijden als deze zijn trouwens ideaal om een aantal drastische veranderingen door te voeren: zowel op sociaal-economisch vlak (banken, werkeloosheid, ...), maar ook op deelaspecten zoals internettoegang. Trouwens, was het Obama niet die in volle crisis het plan lanceerde om breedband over gans de VS meer toegankelijk te maken?

Was het ook niet de Vlaamse regering die zei dat het nu het moment is om te investeren in plaats van te besparen? Wel, een piepklein stukje van dat investeringsbudget mag van mij gerust gebruikt worden om de zaken die ik eerder oplijste uit te voeren, en België (of Vlaanderen zo u wil) klaar te maken voor het innovatie-gerichte land dat we willen worden.

Jouw bottom-line mag wel zijn dat internettoegang geen luxeproduct is, mijn stelling blijft dat het dat niet is. Internettoegang is een nutsvoorziening geworden als een ander, en de overheid moet zijn beleid hier aan aanpassen willen we niet dat we met zijn allen achterop geraken.

Dat is trouwens helemaal geen kwestie van snobisme, maar van realisme. Waar het internet vroeger een leuk speeltje was, is het nu onontbeerlijk geworden in steeds meer aspecten van de samenleving (contact met de overheid, werk zoeken, cultuurbeleving, sociale interactie, etc etc). De trend zet zich door, en het is volgens mij nog altijd de bedoeling dat een beleid zich richt op waar we naar toe gaan dan op waar we vandaan komen.
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Dat is trouwens helemaal geen kwestie van snobisme, maar van realisme. Waar het internet vroeger een leuk speeltje was, is het nu onontbeerlijk geworden in steeds meer aspecten van de samenleving (contact met de overheid, werk zoeken, cultuurbeleving, sociale interactie, etc etc). De trend zet zich door, en het is volgens mij nog altijd de bedoeling dat een beleid zich richt op waar we naar toe gaan dan op waar we vandaan komen.
Dat maakt het nog steeds niet tot een levensnoodzakelijk product. Ook dan geldt nog steeds dat het geen basisbehoefte is. Ook dan is het dus een luxe product. In die redenering is een auto eveneens levensnoodzakelijk: verplaatsing naar het werk, contact met de overheid, gemakkelijk, ... En bijgevolg ook olie? Dat het handig is hoor je mij niets over zeggen. En dat minder bedeelden sociale tarieven moéten krijgen evenmin. Maar dat het een prioriteit is hedendaags om de prijzen te drukken van internet verbindingen? Nee, no way. Laat ze eerst de economie & welzijnszorg maar eens aanpakken. En daarna wil ik wel praten als dat is opgelost.

En als je dan toch over realisme spreekt... Denk eens na over het stukje van je loon dat jij wil afstaan in ruil voor het behoud van je werk. Want dat is wat deze dagen speelt. Dat, en niets anders. Of dacht je dat men wakker ligt van dure Belgacom abbo's? Men spendeert gewoon minder elders, of pakt een goedkopere formule.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

LaundroMat schreef:Waar het internet vroeger een leuk speeltje was, is het nu onontbeerlijk geworden in steeds meer aspecten van de samenleving (contact met de overheid, werk zoeken, cultuurbeleving, sociale interactie, etc etc). De trend zet zich door, en het is volgens mij nog altijd de bedoeling dat een beleid zich richt op waar we naar toe gaan dan op waar we vandaan komen.
Persoonlijk vind ik dat het "onontbeerlijk zijn van internet" ook een beetje overroepen is... tracht oa. maar eens contact met de overheid te leggen via het internet... in de meeste gevallen ben je sneller geholpen als je gewoon in je eigen dorp binnen stapt op een dienst. Hetzelfde voor werk zoeken (je bent beter geholpen als je diverse interim kantoren of de VDAB binnen stapt).

Trouwens als je echt gaat soliciteren is eigen vervoer vaak veel belangrijker... moeten we dan auto's goedkoper gaan maken, of misschien wel de GSM abonnementen zodat de mensen genoeg SMSjes kunnen sturen om hun sociale interactie op peil te houden ?
Goendi schreef:En dat minder bedeelden sociale tarieven moéten krijgen evenmin. Maar dat het een prioriteit is hedendaags om de prijzen te drukken van internet verbindingen? Nee, no way. Laat ze eerst de economie & welzijnszorg maar eens aanpakken. En daarna wil ik wel praten als dat is opgelost
.

Daar ben ik ook niet mee akkoord, er zijn altijd economie en welzijnszorg problemen... op die manier moet je nooit iets doen aan andere problemen.
Goendi schreef:En als je dan toch over realisme spreekt... Denk eens na over het stukje van je loon dat jij wil afstaan in ruil voor het behoud van je werk. Want dat is wat deze dagen speelt.
Geven de grote topmanagers het voorbeeld, krijgen we ook een dikke bonus als het wel goed gaat, ... ?
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Geven de grote topmanagers het voorbeeld, krijgen we ook een dikke bonus als het wel goed gaat, ... ?
Weinig realistisch, maar toegegeven het zou normaal moeten zijn.
Daar ben ik ook niet mee akkoord, er zijn altijd economie en welzijnszorg problemen... op die manier moet je nooit iets doen aan andere problemen.
Klopt, maar niet zoals nu. De economie slabakt, en die moet aangezwengeld worden. Daarvoor is zo al geld nodig. Welzijnszorg is al lang achtergesteld voor een minderheid die absoluut zorgbehoevend zijn en wachten op de nodige zorgen. En dat mag nu echt wel eens voorrang krijgen. De wachtlijsten waar men het her en der over heeft is geen sprookje: ze zijn er en ze geraken niet weggewerkt. En dan spreek je over mensen die 5-10 jaar wachten op de nodige steun en zelf niet in staat zijn om een poot te verzetten. Dan spreek je over mensen die niet kunnen werken en thuiszorg nodig hebben. Maar, wij zijn beschaafd, wij denken aan de prijzen van onze internet factuur, en dan is hier iemand die beweerd dat internet levensnoodzakelijk is.... Goh, ik vraag me af waarom er wachtlijsten ontstaan (sarcasme)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Goendi schreef:Klopt, maar niet zoals nu. De economie slabakt, en die moet aangezwengeld worden. Daarvoor is zo al geld nodig.
Om uit te delen aan "'jobkortingen" ? Waar komt die term trouwens vandaan... hoe absurd. We zullen het allemaal wel leuk gevonden hebben enkele euro's cadeau te krijgen, maar zouden we anders een boterham minder gegeten hebben ? Wat mij betreft was het gewoon een ondemocratisch en populistische maatregel... met geld dat men veel beter had kunnen besteden.

Trouwens internet goedkoper maken hoeft geen geld te kosten... tenzij een correct werkende regulator zoveel meer moet kosten als de fake instantie die het BIPT vandaag de dag is.
Goendi schreef:Welzijnszorg is al lang achtergesteld voor een minderheid die absoluut zorgbehoevend zijn en wachten op de nodige zorgen. En dat mag nu echt wel eens voorrang krijgen. De wachtlijsten waar men het her en der over heeft is geen sprookje: ze zijn er en ze geraken niet weggewerkt.
Maar ze hebben ook niets te zien met de huidige economisch omstandigheden... wel met jarenlang politiek wanbeheer van ons land. Misschien moeten we dat op 7 juni maar eerst een oplossen (wie weet wat geraakt er zo nog allemaal opgelost)... al zal de grote meerderheid weer braafjes stemmen op de drie klassieke partijen.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Hoe je telecommunicatie durft loskoppelen van de economie weet ik niet, maar internet en telefoon zijn onmisbaar voor bedrijf en particulier, en dus wel degelijk een basisbehoefte. De vergrijzing kan alleen betaald worden als de werkende mens aangepast is aan de noden van de tijd, en daar hoort 'vertrouwd zijn met internet' zeer zeker bij.

Dure telecom werpt een drempel op voor het experimenteren met die technologie - mij verbaast het dus niet dat er zo weinig spraakmakende internet-projecten uit België komen (Drupal is nog steeds het enige dat ik ken) terwijl dat hier vol hooggeschoolden zit. Wij zitten hier met de ideale ligging voor de goederenverdeling in Noord-Europa, maar een webbedrijf als Newegg in Amerika bijvoorbeeld, is hier nog niet opgedoken en je moet al serieus gaan zoeken om bij de middenstand een vlot werkende webpagina te vinden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

cptKangaroo schreef:Dure telecom werpt een drempel op voor het experimenteren met die technologie - mij verbaast het dus niet dat er zo weinig spraakmakende internet-projecten uit België komen (Drupal is nog steeds het enige dat ik ken) terwijl dat hier vol hooggeschoolden zit.
Iedere student of jongere heeft vandaag nochtans reeds een internet verbinding... wat houdt hen dus tegen om er iets inovatiefs mee te doen ? Misschien moet je dan eens een concreet voorbeeld geven wat je vandaag niet zou kunnen ontwikkelen omdat internet hier te duur is ? Om Drupal te ontwikkelen heb je in essentie zelfs nog geen internet verbinding nodig !
cptKangaroo schreef:je moet al serieus gaan zoeken om bij de middenstand een vlot werkende webpagina te vinden.
Je kan vandaag de dag hosting (web, databases, mail, ...) vinden voor amper een goeie euro per maand... het lijkt me dus iets te simplistisch om het gebrek aan deftige websites bij onze middenstand te zoeken bij duur internet. Het lijkt mij eerder dat onze middenstand zelf de drempel is, en liever een @skynet.be of @telenet.be gebruikt voor zijn bedrijf (grappiger is nog als dergelijke bedrijven dan wel een eigen domain hebben voor hun website :? ).
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Om uit te delen aan "'jobkortingen" ? Waar komt die term trouwens vandaan... hoe absurd. We zullen het allemaal wel leuk gevonden hebben enkele euro's cadeau te krijgen, maar zouden we anders een boterham minder gegeten hebben ? Wat mij betreft was het gewoon een ondemocratisch en populistische maatregel... met geld dat men veel beter had kunnen besteden.
Neen zeker geen jobkortingen... Vind ik ook weggegooid geld. Hadden ze beter besteed aan andere zaken, zoals bvb welzijnszorg. Ik snap de redenering er achter op zich wel, maar ik vind het onnozel. Hadden ze het niet gedaan, dan had het hetzelfde effect gehad. Overigens is de term slecht gekozen... het is in feite gewoon een vervroegde teruggave op je belastingen. Meer niet... Maar dat klinkt uiteraard niet zo sjiek eh :)
Maar ze hebben ook niets te zien met de huidige economisch omstandigheden... wel met jarenlang politiek wanbeheer van ons land. Misschien moeten we dat op 7 juni maar eerst een oplossen (wie weet wat geraakt er zo nog allemaal opgelost)... al zal de grote meerderheid weer braafjes stemmen op de drie klassieke partijen.
Uiteraard niet. Maar zoals ik al zei trek ik me de haren uit als hier iemand gaat staan roepen dat internet zo goed als onmisbaar is... Bedenk maar eens wat die doelgroep al ettelijke jaren mist. Dat vind ik gewoon puur schandalig...
Hoe je telecommunicatie durft loskoppelen van de economie weet ik niet, maar internet en telefoon zijn onmisbaar voor bedrijf en particulier, en dus wel degelijk een basisbehoefte. De vergrijzing kan alleen betaald worden als de werkende mens aangepast is aan de noden van de tijd, en daar hoort 'vertrouwd zijn met internet' zeer zeker bij.
Maar dat is toch ongelofelijk... Geen idee wie overigens economie van telecommunicatie wil loskoppelen, maar goed. Ben jij bekend met de enorme nuance die er ligt tussen basisbehoefte en levensnoodzaak? Dat zijn geen synoniemen... Ook een basisbehoefte kan een luxeproduct zijn, aangezien een behoefte economisch gezien hoogst subjectief is, en gezet wordt door de wet van vraag en aanbod (als we dan toch over economie bezig zijn). Een levensnoodzaak wordt nog steeds niet door een economische wetmatigheid ingegeven. Als dat het geval zou zijn zouden er geen sociale tarieven en bijstand voor handen zijn, aangezien deze louter economisch bekeken uitermate duur zou zijn gezien de beperkte vraag en de kostprijs van het aanbod. Dit impliceert dus ook dat een levensnoodzakelijk iets niet iets is dat is ingegeven door economische motieven of winstoogmerk. Een basisbehoefte daarentegen kan dat net wel zijn.
e kan vandaag de dag hosting (web, databases, mail, ...) vinden voor amper een goeie euro per maand... het lijkt me dus iets te simplistisch om het gebrek aan deftige websites bij onze middenstand te zoeken bij duur internet. Het lijkt mij eerder dat onze middenstand zelf de drempel is, en liever een @skynet.be of @telenet.be gebruikt voor zijn bedrijf (grappiger is nog als dergelijke bedrijven dan wel een eigen domain hebben voor hun website :? ).
Dit vind ik een veel interessantere stelling.... Waarom doet de middenstand dat? Omdat ze zo een zeker comfort via de zaak kunnen regelen? (tv + internet in een pack?) Want doordat er zoveel mensen email adressen van hun ISP gebruiken, is er ook een ander soort drempel om over te stappen naar een alternatieve setup. Ze zijn mogelijk niet vertrouwd met de mogelijkheden, of, en dat is waarschijnlijker, ze zijn niet geneigd hun email adres te veranderen of schrikken terug om emails te missen of problemen tegen te komen bij de switch. En dus blijven ze waar ze zijn, waardoor er in sé niks verandert aan de telecom markt. Hierdoor zitten Telenet & Belgacom in een zetel: ze hebben packs, en zien hun klanten maar in minieme mate afnemen (terwijl voro de niche producten en nieuwe media hun klanten blijven toenemen). En dat sterkt beide bedrijven in hun prijzenpolitiek: niemand switched of betaald minder, of allesinds niet in grote mate, dus waarom veranderen? Cru? Ja, maar dat is nu eenmaal de wet van vraag en aanbod...
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

cptKangaroo schreef:Dure telecom werpt een drempel op voor het experimenteren met die technologie - mij verbaast het dus niet dat er zo weinig spraakmakende internet-projecten uit België komen (Drupal is nog steeds het enige dat ik ken) terwijl dat hier vol hooggeschoolden zit.
Hm, nog nooit gehoord van Netlog of Tele Atlas ?
En er worden echt wel grote internet projecten ontwikkeld in Belgie, misschien niet altijd "spraakmakend" maar wel relevant voor de bedrijfswereld.

Als ik naar mijn eigen projecten kijk en naar een aantal projecten van forum leden dan zie ik niet onmiddellijk dat we / ze gehinderd worden of een bepaalde drempel over moeten. In tegendeel: Sun welcomes Q-layer, Q-layer was een Belgisch bedrijf.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster

Goendi schreef:
cptKangaroo schreef:Hoe je telecommunicatie durft loskoppelen van de economie weet ik niet, maar internet en telefoon zijn onmisbaar voor bedrijf en particulier, en dus wel degelijk een basisbehoefte. De vergrijzing kan alleen betaald worden als de werkende mens aangepast is aan de noden van de tijd, en daar hoort 'vertrouwd zijn met internet' zeer zeker bij.
Maar dat is toch ongelofelijk... Geen idee wie overigens economie van telecommunicatie wil loskoppelen, maar goed. Ben jij bekend met de enorme nuance die er ligt tussen basisbehoefte en levensnoodzaak? Dat zijn geen synoniemen... Ook een basisbehoefte kan een luxeproduct zijn, aangezien een behoefte economisch gezien hoogst subjectief is, en gezet wordt door de wet van vraag en aanbod (als we dan toch over economie bezig zijn). Een levensnoodzaak wordt nog steeds niet door een economische wetmatigheid ingegeven. Als dat het geval zou zijn zouden er geen sociale tarieven en bijstand voor handen zijn, aangezien deze louter economisch bekeken uitermate duur zou zijn gezien de beperkte vraag en de kostprijs van het aanbod. Dit impliceert dus ook dat een levensnoodzakelijk iets niet iets is dat is ingegeven door economische motieven of winstoogmerk. Een basisbehoefte daarentegen kan dat net wel zijn.
Mijn reactie was vooral ingegeven door de babyboomer mentaliteit die in deze post zit:
Goendi schreef: Klopt, maar niet zoals nu. De economie slabakt, en die moet aangezwengeld worden. Daarvoor is zo al geld nodig. Welzijnszorg is al lang achtergesteld voor een minderheid die absoluut zorgbehoevend zijn en wachten op de nodige zorgen. En dat mag nu echt wel eens voorrang krijgen.
Jouw bejaardenzorg kan alleen maar gefinancierd worden door een arbeidsmarkt die competitief blijft, en het internet gaat daar ongetwijfeld een steeds grotere rol in spelen. Mocht de wet van vraag en aanbod trouwens echt kunnen spelen, dan zouden we deze discussie niet aan het voeren zijn want da's juist de oorzaak van het feit dat onze telecom nog steeds zo'n 2 keer duurder is dan in de buurlanden.
-----
Bedrijfsgesponsorde testprojecten zijn niet echt wat ik bedoel - ik heb het over iemand die thuis experimenteert en iets in elkaar prutst dat op relatief korte tijd wereldwijd een eigen leven gaat leiden. In andere landen heb je genoeg voorbeelden van jonge gasten die op die manier groot worden, denk maar aan een Facebook of Digg, enz. . Zijn er zulke projecten waar men België mee vereenzelvigt op het web? Misschien zijn ze er wel zoals Astralon aangeeft (en dan geef ik meteen mijn ongelijk toe), maar ik denk niet dat de globale internetter opeens de link legt met België zelfs als hij/zij al jaren op Netlog zit, bijvoorbeeld. Het enige wat ik zie, is hoongelach van Nederlanders over de internetmarkt in ons land - misschien geen goed voorbeeld, want die vinden altijd wel iets om met ons te lachen - maar welke site geeft België dan wel een internet-identiteit in de wereld?
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Jouw bejaardenzorg kan alleen maar gefinancierd worden door een arbeidsmarkt die competitief blijft, en het internet gaat daar ongetwijfeld een steeds grotere rol in spelen. Mocht de wet van vraag en aanbod trouwens echt kunnen spelen, dan zouden we deze discussie niet aan het voeren zijn want da's juist de oorzaak van het feit dat onze telecom nog steeds zo'n 2 keer duurder is dan in de buurlanden.
Je moet leren lezen: ik heb het over wachtlijsten en een minderheidsgroep., over mensen die thuiszorg nodig hebben: dat gaat dus niet over bejaarden. Tot zover mijn "babyboomer" mentaliteit.
Bedrijfsgesponsorde testprojecten zijn niet echt wat ik bedoel - ik heb het over iemand die thuis experimenteert en iets in elkaar prutst dat op relatief korte tijd wereldwijd een eigen leven gaat leiden. In andere landen heb je genoeg voorbeelden van jonge gasten die op die manier groot worden, denk maar aan een Facebook of Digg, enz. . Zijn er zulke projecten waar men België mee vereenzelvigt op het web? Misschien zijn ze er wel zoals Astralon aangeeft (en dan geef ik meteen mijn ongelijk toe), maar ik denk niet dat de globale internetter opeens de link legt met België zelfs als hij/zij al jaren op Netlog zit, bijvoorbeeld. Het enige wat ik zie, is hoongelach van Nederlanders over de internetmarkt in ons land - misschien geen goed voorbeeld, want die vinden altijd wel iets om met ons te lachen - maar welke site geeft België dan wel een internet-identiteit in de wereld?
http://www.userbase.be, waar het barst van de pseudo politici, met dito visie en veel woorden.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

In Vlaanderen ziet men thuiszorg als DE oplossing voor de vergrijzing. Ik geloof er niet echt in, maar ja: ik zal wel biased zijn door mijn professionele achtergrond ;).
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb niet gezegd dat die babyboomer mentaliteit de uwe is, alleen dat die in je post zit: ik nam aan dat je met welzijnszorg de zogezegd grote kost van de vergrijzing aanhaalde - terwijl die generatie al genoeg op de volgende generaties heeft gerekend en beter hun tweede kustverblijfje zouden verkopen ipv anderen nog eens hun Zilverfonds te laten spekken.

Aangezien je blijkbaar een veel kleinere group voor ogen hebt, kan ik alleen maar zeggen dat mensen die thuis zitten om wat voor reden ook, juist het meeste baat hebben bij een degelijk werkende internetmarkt (en automatisering van de overheidsdiensten) - dan zou de overheid op dat vlak alvast niet hoeven bijspringen om die mensen wat extra comfort te bieden, bejaard of niet. Belgacom heeft in 1993 onder het mom van hun 'sociale functie' extra voordelen binnengehaald, en we zien nu hoeveel dat de consument eigenlijk heeft benadeeld.

btw, als je mij een echte politieker had genoemd, had ik dat pas echt als een belediging gezien :P
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

cptKangaroo schreef:Bedrijfsgesponsorde testprojecten zijn niet echt wat ik bedoel - ik heb het over iemand die thuis experimenteert en iets in elkaar prutst dat op relatief korte tijd wereldwijd een eigen leven gaat leiden. In andere landen heb je genoeg voorbeelden van jonge gasten die op die manier groot worden, denk maar aan een Facebook of Digg, enz. .
En het feit dat we dat niet in Belgie hebben komt volgens jou omdat we meer voor ons internet betalen ? Zolang jonge mensen het nog steeds (te duur) betalen - en ik denk niet dat we in die doelgroep procentueel lager zitten dan in landen waar het wel goedkoper is - houdt niets hen tegen om dergelijke dingen te ontwikkelen.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster

Het is niet alleen de ontwikkelaar die kosten heeft, er moet ook een publiek voor bestaan en daar zit de drempel. Ik zeg maar iets: een cam-netwerk (electronisch loket e.d.), bijvoorbeeld: dat gaat nooit in België ontwikkeld worden want de 10 minuten cammen die je per maand uit een 'goedkoop' light abo haalt, kost je 20€ light internet+18€ telefoonabo.
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Het is niet alleen de ontwikkelaar die kosten heeft, er moet ook een publiek voor bestaan en daar zit de drempel. Ik zeg maar iets: een cam-netwerk (electronisch loket e.d.), bijvoorbeeld: dat gaat nooit in België ontwikkeld worden want de 10 minuten cammen die je per maand uit een 'goedkoop' light abo haalt, kost je 20€ light internet+18€ telefoonabo.
Misschien wordt het wel gewoon niet ontwikkeld omdat het een slecht idee is? :)
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster

Toevallig heb ik gisteren op de BBC nog een rapportje gezien over breedband in Japan: een bediende die wat meer op de buiten was gaan wonen, kon van thuis uit gewoon doen alsof hij op kantoor zat, want zelfs daar had hij nog 48Mbit/s - een paar muisclicks en hij kon in HD gewoon meevergaderen. Even de dokter raadplegen was ook gewoon met de webcam mogelijk want het beeld was loepzuiver. Op hun mobieltjes verwachten Japanners trouwens ook van te zien wie aan de lijn hangt.

We weten niet wat we missen, terwijl wij toch ook zo'n netwerk hebben, alleen wordt het onze opzettelijk kreupel gehouden (voor internet) om niet te hoeven concurreren. Bij een gezonde internetmarkt zouden we KMOs zien die contentprovider beginnen te spelen, maar nu zijn het enkel de duopolisten die daarin investeren, want zij hebben als netwerkprovider de mogelijkheden van het doelpubliek in hun greep.
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

En dat heeft dus niks meer te maken met je eerdere posts in deze topic....
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster

Allez, eerst een offtopic vraag stellen over een voorbeeld dat ik gaf, en dan whinen als ik op je vraag antwoord :roll:
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Mijn reactie was relevant aangezien ik een voorbeeld gebruikte om aan te tonen dat er andere prioriteiten zijn die eens voorrang mogen krijgen. Maar je laatste post lijkt zo op een van die typische bash posts die hier her en der opduiken. Veel brengt dat echt niet bij aan deze topic.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster

Ik vermeld een electronisch loket als voorbeeld, jij vraagt of dat het misschien een slecht idee is (retorisch, no doubt), ik antwoord met een voorbeeld van hoe dat al toegepast wordt in Japan en daar toch een goed idee blijkt te zijn, en dan vind je dat antwoord off-topic. Da's niet serieus, hé.

Soit, 't is aan de Mods om te zien wat de laatste 4 posts hebben bijgedragen -- van mij mogen ze weg. Ik weet dat het woordje 'durf' in mijn eerste post in deze topic nogal geladen kan zijn, dus oogst ik nu waarschijnlijk wat ik gezaaid heb.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”