Proximus veroordeeld tot monsterboete
De Raad voor Mededinging heeft Proximus, de gsm-dochter van Belgacom, veroordeeld tot het betalen van een boete van 66,3 miljoen euro. Dat vernam de redactie. De boete komt er na de vaststelling van machtsmisbruik via zogenaamde wurgprijzen op de markt van grote zakelijke klanten. Het oordeel van de Raad behelst de periode 2004-2005.
(tijd) - Proximus heeft in de bewuste periode zijn grote klanten een dermate aantrekkelijke prijs voor mobiele telefonie aangerekend, waardoor de marge op die contracten negatief was. Proximus verloor met andere woorden geld op die contracten.
De tarieven voor de grote klanten waren lager dan de de groothandelsprijzen die de concurrentie moest betalen om oproepen naar het Proximus-net te sturen. In het jargon heet zo'n effect 'price squeeze' (wurgprijzen). De Belgacom-dochter sloot zo die markt af voor concurrenten Mobistar en Base.
De zaak ging aan het rollen in 2005 na een klacht van Base bij de Raad van Mededinging. Mobistar diende om dezelfde reden een klacht in. Begin 2006 viel de mededingingsautoriteit binnen bij Proximus. Vorig jaar rond deze tijd oordeelde het auditoraat reeds dat Proximus misbruik van machtspositie had begaan.
Het is de grootste boete ooit opgelegd door de Raad. Belgacom heeft de mogelijkheid tegen de beslissing in beroep te gaan.
DS/BB
17:59 - 26/05/2009 Copyright © De Tijd
Proximus veroordeelt tot monsterboete
-
- Elite Poster
- Berichten: 1403
- Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 299 keer
Het goede voorbeeld
De Ombudsdienst voor Telecommunicatie hekelde gisteren de onduidelijke informatie die de telecomoperatoren in ons land verstrekken over hun contracten, producten en diensten. Het gebrek aan transparantie maakt vergelijken tussen de telecomoperatoren moeilijk, luidde de conclusie. Het hindert de concurrentie. Dat de mededinging op de Belgische telecommarkt te wensen over laat, bleek eerder dit jaar ook al uit een studie van de Europese Commissie. Daardoor betalen we te veel voor gsm-verkeer en voor breedbandinternet.
(tijd) - Het Europese rapport was een blamage voor het BIPT. De telecomregulator in ons land schiet tekort in zijn opdracht. Dat wordt overigens nog eens in de verf gezet door de forse boete die de Raad voor de Mededinging gisteren oplegde aan Proximus, de mobilofoniedochter van Belgacom. Proximus wordt beboet omdat het zijn dominante positie misbruikte om concurrenten Mobistar en BASE buitenspel te zetten.
Daarmee is, of was, Proximus niet aan zijn proefstuk toe. Proximus en zijn moedermaatschappij, Belgacom, hebben zich de voorbije jaren herhaaldelijk schuldig gemaakt aan laakbare praktijken, met de bedoeling de concurrentie het leven zuur te maken: in het dossier van de tv-rechten van de Belgische voetbalcompetitie, bij de overname van het internetbedrijf Scarlet, in het dossier rond de kabelgroep Interkabel. Telkens gebruikte Belgacom zijn dominante positie, waarover het als ex-monopolist beschikt, om zijn concurrenten het leven moeilijk te maken. Het was een vast onderdeel van zijn strategie.
Vreemd is dat de overheid daar niet tegen optrad. De telecomwaakhond BIPT keek de andere kant uit. Belgacom mocht ongestoord de concurrentieregels aan zijn laars lappen, ook al wezen instanties zoals de Nationale Bank er herhaaldelijk op dat het gebrek aan mededinging op de telecommarkt een van de oorzaken was van de hoge inflatie in ons land. Naar de reden waarom de overheid Belgacomongemoeid liet, is het niet ver zoeken. Belgacom is een overheidsbedrijf. De overheid laat haar belangen als aandeelhouder van Belgacom primeren boven haar opdracht als bewaker van het algemene belang en de eerlijke mededinging.
Als meerderheidsaandeelhouder zou de overheid Belgacom gemakkelijk kunnen bevelen in te binden. Maar dat doet ze niet. Gelukkig doet de Raad voor de Mededinging zijn werk nu wel. Belgacom krijgt een ferme boete. Dat leidt echter tot het bizarre resultaat dat een overheidsbedrijf 66 miljoen euro moet betalen aan de overheid. Een vestzak-broekzakoperatie. Dit hele circus kan worden vermeden als de overheid Belgacom met harde hand verplicht zich aan de spelregels te houden. Ze moet het bedrijf niet de hand boven het hoofd houden. Ze moet in de eerste plaats garanderen dat de concurrentie correct kan spelen. Overheidsbedrijf of niet, misbruik van dominante positie is uit den boze. De overheid zou het goede voorbeeld moeten geven.
Stefaan MICHIELSEN
00:30 - 27/05/2009 Copyright © De Tijd
De Ombudsdienst voor Telecommunicatie hekelde gisteren de onduidelijke informatie die de telecomoperatoren in ons land verstrekken over hun contracten, producten en diensten. Het gebrek aan transparantie maakt vergelijken tussen de telecomoperatoren moeilijk, luidde de conclusie. Het hindert de concurrentie. Dat de mededinging op de Belgische telecommarkt te wensen over laat, bleek eerder dit jaar ook al uit een studie van de Europese Commissie. Daardoor betalen we te veel voor gsm-verkeer en voor breedbandinternet.
(tijd) - Het Europese rapport was een blamage voor het BIPT. De telecomregulator in ons land schiet tekort in zijn opdracht. Dat wordt overigens nog eens in de verf gezet door de forse boete die de Raad voor de Mededinging gisteren oplegde aan Proximus, de mobilofoniedochter van Belgacom. Proximus wordt beboet omdat het zijn dominante positie misbruikte om concurrenten Mobistar en BASE buitenspel te zetten.
Daarmee is, of was, Proximus niet aan zijn proefstuk toe. Proximus en zijn moedermaatschappij, Belgacom, hebben zich de voorbije jaren herhaaldelijk schuldig gemaakt aan laakbare praktijken, met de bedoeling de concurrentie het leven zuur te maken: in het dossier van de tv-rechten van de Belgische voetbalcompetitie, bij de overname van het internetbedrijf Scarlet, in het dossier rond de kabelgroep Interkabel. Telkens gebruikte Belgacom zijn dominante positie, waarover het als ex-monopolist beschikt, om zijn concurrenten het leven moeilijk te maken. Het was een vast onderdeel van zijn strategie.
Vreemd is dat de overheid daar niet tegen optrad. De telecomwaakhond BIPT keek de andere kant uit. Belgacom mocht ongestoord de concurrentieregels aan zijn laars lappen, ook al wezen instanties zoals de Nationale Bank er herhaaldelijk op dat het gebrek aan mededinging op de telecommarkt een van de oorzaken was van de hoge inflatie in ons land. Naar de reden waarom de overheid Belgacomongemoeid liet, is het niet ver zoeken. Belgacom is een overheidsbedrijf. De overheid laat haar belangen als aandeelhouder van Belgacom primeren boven haar opdracht als bewaker van het algemene belang en de eerlijke mededinging.
Als meerderheidsaandeelhouder zou de overheid Belgacom gemakkelijk kunnen bevelen in te binden. Maar dat doet ze niet. Gelukkig doet de Raad voor de Mededinging zijn werk nu wel. Belgacom krijgt een ferme boete. Dat leidt echter tot het bizarre resultaat dat een overheidsbedrijf 66 miljoen euro moet betalen aan de overheid. Een vestzak-broekzakoperatie. Dit hele circus kan worden vermeden als de overheid Belgacom met harde hand verplicht zich aan de spelregels te houden. Ze moet het bedrijf niet de hand boven het hoofd houden. Ze moet in de eerste plaats garanderen dat de concurrentie correct kan spelen. Overheidsbedrijf of niet, misbruik van dominante positie is uit den boze. De overheid zou het goede voorbeeld moeten geven.
Stefaan MICHIELSEN
00:30 - 27/05/2009 Copyright © De Tijd
- cloink
- Elite Poster
- Berichten: 3515
- Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
- Twitter: cloink
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 137 keer
- Contacteer:
Wie zich geroepen voelt: vanaf 14:45 zijt ge welkom...On 26 May the Competion council imposed a penalty on Belgacom Mobile (Proximus).
Today Didier Bellens, CEO of Belgacom, will give the position of Belgacom regarding this decision.
The press briefing will take place today 27 May at 3 pm sharp in the Belgacom Towers, Boulevard du Roi Albert II, 27, 1030 Brussels.
ooh. shiny.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2759
- Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
- Locatie: 053 Aalst
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
Dat artikel in De Tijd vat het allemaal mooi samen, maar ik denk niet dat we ooit een mea culpa van Bellens gaan horen
-
- Elite Poster
- Berichten: 1403
- Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 299 keer
Genghis schreef:Tijdens de Press Briefing liet Belgacom Mobile weten dat ze in beroep gaan tegen de beslissing vd Raad voor Mededinging .
Belgacom in beroep tegen Proximus-boete
Belgacom gaat in beroep tegen de beslissing van de Raad voor de Mededinging om zijn dochter Proximus een boete op te leggen van 66,3 miljoen euro. Volgens de telecomgroep heeft de mobiele operator nooit diensten met verlies verkocht aan bepaalde klanten. Het beroep werkt niet opschortend; Belgacom moet de boete dus sowieso betalen binnen de 30 dagen. De groep heeft voor een deel van dat bedrag een provisie aangelegd.
(tijd) - Na een klacht van BASE en later ook Mobistar klaagt de Raad voor de Mededinging Belgacom aan voor het gebruik van wurgprijzen op de zakelijke markt in 2004-2005. De tarieven voor de grote klanten waren lager dan de mobiele terminatietarieven, de groothandelsprijzen die de concurrentie moet betalen om oproepen naar het Proximus-net te sturen, luidt het. De contracten met die klanten zouden in 2004-2005 met een negatieve marge zijn verkocht.
Belgacom-topman Didier Bellens weerlegde met klem dat zijn groep met verlies verkoopt. 'In de kranten lees ik regelmatig dat onze tarieven heel hoog zijn. Dat valt toch niet te rijmen met een verkoop met verlies. We werken alleen met positieve marges en maken winst op al onze activiteiten.'
De gedelegeerd bestuurder vindt het overigens eigenaardig dat BASE de positie van Belgacom op de zakelijke markt aanklaagt. 'Onze concurrent heeft ervoor gekozen niet te investeren in de zakelijke markt. Ze investeren immers niet in 3G, een snelle technologie die zakelijke klanten gebruiken om mobiel te e-mailen en surfen.'
Belgacom ziet zich in zijn beroep gesteund door het feit dat van de vijf soorten van misbruik van dominante marktpositie die door het auditoraat werden aangeklaagd, de Raad er uiteindelijk maar een heeft aanvaard, nl. het gebruik van wurgprijzen op het zakelijk segment. 'Alle andere aanklachten werden dus verworpen', stelt Belgacom.
Verder hekelt de groep dat de Raad in zijn analyse een tarief heeft geisoleerd. 'De 'on-nettarieven' maken integrerend deel uit van de diensten die Proximus aan zijn klanten aanbiedt. Een klant die intekent op een mobiel abonnement krijgt tegen een bepaald bedrag een volledig pakket diensten, waarbij het perfect moet kunnen dat men een goedkoper tarief krijgt voor bepaalde gesprekken, zoals de gesprekken op het eigen netwerk.'
'On-nettarieven bestaan niet alleen in België, maar ook in vele andere Europese landen. Dergelijke tarieven moeten dan geanalyseerd te worden binnen het globale mobiele aanbod waarvan de klant geniet.'
Door het beroep wordt de zaak met minstens een jaar opgeschoven, meent Saskia Mermans, het hoofd van de juridische dienst van Belgacom. Het beroep werkt echter niet opschortend. Dat betekent dat de telecomgroep de boete sowieso moet betalen. Bij een gelijk kan het bedrag dan worden teruggevorderd. Belgacom heeft voor een deel van deze boete en andere geschillen een provisie van 93 miljoen euro aangelegd. Bellens wou niet kwijt voor welk bedrag deze boete is geprovisioneerd.
Sebastien Rousseau
18:04 - 27/05/2009 Copyright © De Tijd
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Zoals steeds wanneer er een probleem is met de positie van Belgacom of Telenet... en zo sleept alles nodeloos lang aan zodat het kwaad reeds lang geschied is.Genghis schreef:Tijdens de Press Briefing liet Belgacom Mobile weten dat ze in beroep gaan tegen de beslissing vd Raad voor Mededinging .
- meon
- Administrator
- Berichten: 16609
- Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
- Twitter: meon
- Locatie: Bree
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Betere suggestie van Luc Blyaert: Pomp Belgacomboete in breedbandprogramma (column)
http://www.datanews.be/nl/90-132-24216/article.html
http://www.datanews.be/nl/90-132-24216/article.html
-
- Premium Member
- Berichten: 598
- Lid geworden op: 08 apr 2003, 12:06
- Twitter: xtrshop
- Locatie: Antwerpen - Wilrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
- Bedankt: 47 keer
- Contacteer:
Hier wordt altijd geklaagd dat Belgacom en Telenet te duur zijn, nu zijn ze te goedkoop is het weer niet goed!r2504 schreef:Zoals steeds wanneer er een probleem is met de positie van Belgacom of Telenet... en zo sleept alles nodeloos lang aan zodat het kwaad reeds lang geschied is.Genghis schreef:Tijdens de Press Briefing liet Belgacom Mobile weten dat ze in beroep gaan tegen de beslissing vd Raad voor Mededinging .
Waarover klaagt Base, dat ze zich niet kunnen positioneren in de markt van de business-klanten. OK, maar dan wordt het wel voor iedereen duurder als de rechter/regulator beslist als Belgacom/Proximus andere tarieven moet aanbieden? Willen we dat dan wel? Of gelooft er iemand in de nobele bedoelingen van Base en Mobistar als het op geld verdienen aan komt?
- cloink
- Elite Poster
- Berichten: 3515
- Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
- Twitter: cloink
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 137 keer
- Contacteer:
Je begrijpt het niet helemaal geloof ik? Belgacom pastte de "squeezing" techniek toe, waarbij het voor een beperkte periode (lees: tot de andere twee operatoren er de brui aan geven wegens minder financiële middelen dan Belgacom) (ver?) onder de kostprijs duikt.jan28 schreef:OK, maar dan wordt het wel voor iedereen duurder als de rechter/regulator beslist als Belgacom/Proximus andere tarieven moet aanbieden? Willen we dat dan wel? Of gelooft er iemand in de nobele bedoelingen van Base en Mobistar als het op geld verdienen aan komt?
Gevolg: iedereen naar Belgacom en de rest richting bankroet. Dan zou er een monopolie ontstaan. Willen we DAT dan wel?
ooh. shiny.
-
- Premium Member
- Berichten: 598
- Lid geworden op: 08 apr 2003, 12:06
- Twitter: xtrshop
- Locatie: Antwerpen - Wilrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
- Bedankt: 47 keer
- Contacteer:
Neen, DAT willen we zeker niet maar om simpelweg te beweren dat Belgacom een gigant is die de "kleintjes" pijn doet is onzin.cloink schreef:Je begrijpt het niet helemaal geloof ik? Belgacom pastte de "squeezing" techniek toe, waarbij het voor een beperkte periode (lees: tot de andere twee operatoren er de brui aan geven wegens minder financiële middelen dan Belgacom) (ver?) onder de kostprijs duikt.jan28 schreef:OK, maar dan wordt het wel voor iedereen duurder als de rechter/regulator beslist als Belgacom/Proximus andere tarieven moet aanbieden? Willen we dat dan wel? Of gelooft er iemand in de nobele bedoelingen van Base en Mobistar als het op geld verdienen aan komt?
Gevolg: iedereen naar Belgacom en de rest richting bankroet. Dan zou er een monopolie ontstaan. Willen we DAT dan wel?
Citaat van de website van Base:
en van op de website van MobistarBASE is een 100% dochteronderneming van het Nederlandse Koninklijke KPN, één van de belangrijkste telecomoperatoren op de Europese markt,
Komaan, DAT zijn toch ook wereldspelers, misschien wel van een hogere categorie dan Belgacom.Mobistar is één van de belangrijkste acteurs op de Belgische en Luxemburgse telecommunicatiemarkt, is actief in mobiele en vaste telefonie, in adsl en in andere markten met een groot groeipotentieel. Het bedrijf ontwikkelt innovatieve producten en diensten voor de residentiële en voor de professionele markt. Mobistar is genoteerd op de Beurs van Brussel en behoort tot de France Telecom–groep
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13591
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Het is spijtig dat ons rechtsysteem traag is, maar ieder heeft wel recht om zich tot de nodige instanties te wenden om zijn rechten te laten gelden. Daar tegen in gaan is gewoonweg ingaan tegen ons rechtsysteem :-S.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Premium Member
- Berichten: 598
- Lid geworden op: 08 apr 2003, 12:06
- Twitter: xtrshop
- Locatie: Antwerpen - Wilrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
- Bedankt: 47 keer
- Contacteer:
Uiteraard, dat moet zeker maar B en M zijn ook geen doetjes en doen dit niet in het belang van de consument, enkel in hun eigen belang. In hun thuislanden zijn zij de grote monopolisten. Zij meten zich in België onterecht het imago aan van de underdog.Goztow schreef:Het is spijtig dat ons rechtsysteem traag is, maar ieder heeft wel recht om zich tot de nodige instanties te wenden om zijn rechten te laten gelden. Daar tegen in gaan is gewoonweg ingaan tegen ons rechtsysteem :-S.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Ik denk dat je ook goed genoeg weet dat de manier waarop niet echt eerlijk is...jan28 schreef:Hier wordt altijd geklaagd dat Belgacom en Telenet te duur zijn, nu zijn ze te goedkoop is het weer niet goed!