internet valt onregelmatig uit

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
frank114
Starter
Starter

Hallo iedereen

Situatie: net verhuisd naar woonhuis, nieuw edpnet abonnement aangevraagd (adsl home). Ik woonde voorheen in een appartement met een dommel adsl account waarmee ik nooit noemenswaardige problemen heb gekend. Ik had een downloadsnelheid van 4,6 mbp/s.

Met het nieuwe internetabonnement van edpnet heb ik een downloadsnelheid van slechts 4mbp/s, maar de connectie valt regelmatig weg. Het lampje van xdsl begint te knipperen, houdt dit een 20tal seconden aan en iets later heb ik terug internet. Redelijk lastig.

Deze uitvallende connectie zou volgens de edpnet helpdesk de reden zijn waarom ze mij niet willen/kunnen upgraden naar een hoger profiel, wat uiteraard begrijpbaar is.

de helpdesk heeft mijn lijn uitgemeten en deze heeft volgende resultaten:

synchro measurement result

SynchroState: synchro

PortState: unlock

DownstreamBitRate: 4096.0 Kbps

UpstreamBitRate: 512.0 Kbps

DownstreamNoiseMargin: 20.0 dB

UpstreamNoiseMargin: 20.0 dB

DownstreamAttenuation: 30.0 dB

UpstreamAttenuation: 15.0 dB

DslamName: 55RON0000-2

LineProfile: adsl_4096_512_512_256

XC1_NetworkVP: 216

XC1_AccessLine: 003360105

XC1_SwitchedVP_OLO: 104

XC1_NetworkVC: 1791

XC1_AtmDown: UBR_63_0

XC1_AtmUp: UBR_63_0

XC1_LineVP: 8

XC1_LineVC: 35
4tel measurement result

DiagnosticMessage: TESTED_OK

CableLength: 2750 m

AE_Insulation: 10 MOHMS

BE_Insulation: 5 MOHMS

AB_Insulation: 5 MOHMS

BA_Insulation: 5 MOHMS

AC_Insulation: 1 MOHMS

BC_Insulation: 10 MOHMS

AE_Capacitance: 224 nF

BE_Capacitance: 221 nF

AB_Capacitance: 490 nF

BA_Capacitance: 489 nF

CableCapacitance: 123 nF

MutualCapacitance: 704 nF

de helpdesk raadde mij hierop aan om mijn binnenbekabeling te herbijken en controleren. Veel binnenbekabeling is er echter niet. Mijn adsl lijn komt binnen in de hoek van mijn living. Hierop is een splittertje aangesloten met een adsl draad die loopt naar mijn draadloze modem. Deze is eentje van belgacom zelf, die ik in mijn vorige woonst ook gebruikte en nooit problemen mee had (phillips sna6600? eentje met een blauwe klep). Er zijn geen overige telefoonaansluitingen in huis. Ik heb de splitter, draad van de modem en de modem zelf reeds vervangen maar mijn verbinding blijft wegvallen op zeer onregelmatige tijdstippen.

weet er iemand wat ik nog kan proberen? Of moet ik mij met een snelheidsverlaging (naar 3,5mpb/s) neerleggen?

alvast bedankt!
billeman
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

frank114 schreef:Hallo iedereen

weet er iemand wat ik nog kan proberen? Of moet ik mij met een snelheidsverlaging (naar 3,5mpb/s) neerleggen?

alvast bedankt!
Je SNR ratios zien er nochtans redelijk goed uit, 20db is beter dan de 15db die ik hier heb, en mijn lijn is zeer stabiel te noemen.

Ben je zeker dat de lijn van Belgacom in de living binnenkomt en niet op een andere plaats (bv in de de garage ofzo ?)

Wat voor soort modem gebruik je ? Eventueel eens ergens een andere lenen of zo'n goeiekope maar schitterende speedtouch halen in de Belgacom shop ?

Kan je ergens in je modem checken of je geen CRC errors enz hebt ? Het kan ook zijn dat je SNR fluctueerd, misschien op regelmatige basis eens checken.....
frank114
Starter
Starter

yup, het isra punt ligt zeker in mijn living. De belgacom installateur vroeg hierna en heeft aan dit punt de aansluiting aangebracht. de modems waarmee ik heb getest zijn de b-box van belgacom en de phillips wifi sna6600/18. Deze laatste heb ik ook gebruikt indertijd toen ik nog een dommel abonnement had en nooit problemen mee gehad (weliswaar in mijn vorige woning).

de status van mijn modem geeft volgende waarden weer:

Operation Data / Defect Indication:
Operation Data Upstream Downstream
Noise Margin 18 dB 20 dB
Attenuation 32 dB 35 dB

Indicator Name Near End Indicator Far End Indicator
Fast Path FEC Correction 0 0
Interleaved Path FEC Correction 0 0
Fast Path CRC Error 2 0
Interleaved Path CRC Error 0 0
Loss of Signal Defect 0 ---
Fast Path HEC Error 0 0
Interleaved Path HEC Error 0 0

De attenuation verschilt wel redelijk veel met de gegevens die ik van edpnet kreeg. Zou hier ergens een probleem zijn? de waarden die edpnet geeft blijven altijd redelijk hetzelfde, en die van mijn modem ook. het verschil in attenuation van gegevens modem en edpnet is dus altijd ongeveer hetzelfde.

en zijn die crc errors iets waar ik mij zorgen hoef over te maken?

edpnet helpdesk stelt voor belgacom installateur te laten langskomen, doen in dit geval?

alvast bedankt voor het advies...
billeman
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

Ik denk niet dat een paar CRC errors veel kwaad kunnen, ik heb er ook een aantal maar de verbinding is stabiel....

Ook denk ik dat een verschil in gemeten attenuation tussen de provider en jezelf 'normaal' kan genoemd worden.

Aangezien je je splitter ook reeds veranderd hebt zal het daar ook wel niet aan liggen (anders zou je eens met je GSM je vast tel nr. kunnen bellen om dit te testen).

Sorry, verder heb ik geen ideeën om je verder te helpen.

Mvg...

------------------------------
Link Information

Uptime: 23 days, 4:17:33
DSL Type: G.992.1 annex A
Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 640 / 6.144
Output Power (Up/Down) [dBm]: 11,5 / 9,5
Line Attenuation (Up/Down) [dB]: 5,0 / 8,0
SN Margin (Up/Down) [dB]: 15,0 / 18,0
Vendor ID (Local/Remote): TMMB / ALCB
Loss of Framing (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Signal (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Power (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Link (Remote): 0
Error Seconds (Local/Remote): 0 / 0
FEC Errors (Up/Down): 0 / 0
CRC Errors (Up/Down): 10 / 10
HEC Errors (Up/Down): 6 / 6
Proximus
ISP Official
ISP Official
Twitter: proximus
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 106 keer
Contacteer:

Dag allemaal,

Mijn naam is Eva en ik maak deel uit van het Selfcare-team van Belgacom.

Het probleem van de verbrekingen lijkt mij te zitten bij de insulationwaarden die op 10Mohm zouden moeten staan. Dit kan u niet zelf oplossen. Hiervoor kan u best contact opnemen met uw provider zodat zij de lijn opnieuw kunnen configureren.

Veel oplossingen en antwoorden op vragen over Belgacom zijn overigens te vinden in ons Online helpcenter.

Vriendelijke groet,

Eva

Belgacom klantendienst
Vragen over Proximus? Bezoek ons Online helpcenter.
Meer info over de medewerkers van het Proximus forum? Bezoek de webpagina.
frank114
Starter
Starter

Ik denk dat je wel eens gelijk zou kunnen hebben eva...

Maandagmorgen heb ik mijn provider via mijn toen al openstaande ticket geïnformeerd dat ik zowat alles had geprobeerd i.v.m. het verbeteren van mijn binnenbekabeling en nog steeds disconnects had. mijn insulation waardes waren toen de volgende:

BE_Insulation: 4 MOHMS
AB_Insulation: 5 MOHMS
BA_Insulation: 5 MOHMS
AC_Insulation: 1 MOHMS

Ik vermelde expliciet in dit ticket ook dat ik een snelheidsverlaging (die zij al meermaals hadden voorgesteld) een te makkelijke oplossing vind, daar mijn lijn in principe een hogere zou aankunnen. Ik stelde voor om iemand van belgacom te laten langskomen.

Een dag later antwoordde de helpdesk mij van edpnet met de (overigens correcte) info betreffende het laten langskomen van een belgacom installateur. Mijn insulation waardes zijn nu wel opeens anders, namelijk:

BE_Insulation: 10 MOHMS
AB_Insulation: 10 MOHMS
BA_Insulation: 3 MOHMS
AC_Insulation: 2 MOHMS

Iets betere waarden, dit zonder ik ook maar iets had veranderd aan mijn configuratie ten opzichte van de vorige meeting... Mss heeft de helpdesk iets gedaan?

Sinds gisteren heb ik nog geen enkele disconnect gekend (onder voorbehoud). Ik ga dit nu de komende dagen testen en zien of ik nog disconnects heb...

Ik hou jullie op de hoogte.
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: goendi
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Hmm, dat is op zich geen belemmering. Zolang het niet onder de 0.75 MOHMS zakt, zijn deze waarden voldoende. Dat zou ook geen aanleiding mogen geven tot verbrekingen overigens.

Eva, ik wil hier niet onder je duiven schieten, maar je gaat je cursus 4tel er eens bij moeten halen ;) Daar staat heel duidelijk in welke waarden minimaal gehaald moeten worden bij een terradyne meting. Nergens staat daar aangegeven dat die waarden 10MOHM moéten zijn.... Alles onder de 1 MOHM is tricky, maar pas onder de 0.75 mohm zou het een probleem mogen worden. Die waarden op zich zijn dus geen indicatie dat er iets mis is met de lijn.

Dat contactpunt in de hoek van je living, komt dat rechtstreeks van de straat? Of gaat dat eerst naar een inleiding (in de kelder bvb?)? Heb je de splitter reeds vervangen en een andere kabel tussen splitter en modem geprobeerd? Een andere mogelijkheid is dat er een probleem is met de poort in de centrale... Is dat al uitgesloten?
frank114
Starter
Starter

de voorbije dagen toch weer enkele disconnects gehad, maar wel veel minder frequent als in het begin. Nu een keer of drie als ik mijn modem 24 u laat opliggen, tegenover de 20+ keren verleden week...

Ik weet niet vanwaar de draden in dat contactpunt vandaan komen. Wel weet ik dat er achter dit contact twee smalle buizen omhoog komen waar 4 losse draadjes inzitten (rood, blauw, en de andere kleuren weet ik niet meer). Van deze draden zijn er twee aangesloten op de contactdoos. Een kelder heb ik alvast niet, wel een kruipkelder. De splitter en kabel tussen splitter en modem had ik reeds vervangen. Ik heb de modem zelfs ook al eens rechtstreeks aangesloten op contactdoos, zonder vast toestel en dergelijken. Een tweede telefoonaansluiting heb ik ook niet. Helaas met hetzelfde resultaat.

wat betreft een mogelijk probleem met de poort in de centrale is mij niets verteld, dus weet ik niet of er daar ergens een probleem zou zijn.

Toch een belgacominstallateur laten komen? Indien het probleem niet bij mijn binnenbekabeling ligt, is deze gratis. Kans is redelijk klein zeker dat het toch daaraan ligt? Indien wel, rekenen ze hiervoor € 150...
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: goendi
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Hmm... Als je een kruipkelder hebt, zou het wel eens kunnen dat je inleiding door die kruipkelder komt. Als die buisjes dan niet voldoende isoleren, kan dat die disconnects veroorzaken. Dat zou die verlaagde waarden direct ook verklaren. Het is op zich wel vreemd, aangezien het nog binnen de waarden blijft die voorzien zijn (en die meting loopt tot aan het eerste contactpunt zowiezo).

Daarnaast... Ik zie niet in hoe het je binnenbekabeling kan zijn ;) Je kunt voor de zekerheid proberen met modems van vrienden waar het correct werkt, omdat ze dat zo ook doen bij Belgacom: andere modem aanhangen, paar uur later terugkomen en kijken hoeveel disconnects er waren. Als je dan pech hebt dat er geen waren, dan rekent hij je 150€ aan ;) Klinkt stom, maar wanneer jij disconnects is het nu eenmaal moeilijk vast te stellen wanneer het binnenbekabeling/apparatuur is of niet...

In ieder geval: als het niet de modem is, en evenmin de kabel naar de modem, dan is het zowiezo geen binnenbekabeling als dat je enige contactpunt is. Belgacom ondersteund tot aan het NTP (Network Termination Point). Tot aan dat contactpunt is het dus te herstellen voor Belgacom.

Dat is zo wat ik je van informatie kan geven... De rest moet je zelf afwegen :)
frank114
Starter
Starter

hmm dan zal ik inderdaad nog eens 2x nadenken. Momenteel heb ik slechts een drietal disconnects per dag. Het risico is zeer groot dat belgacom op die paar uur dat ze testen met een andere modem geen disconnects zal zien en het probleem als opgelost zullen beschouwen. En dan 150 € armer :-D

ik ga dit weekend testen en bekijken of de frequentie van disconnects ongeveer hetzelfde blijft. Indien het status quo blijft zal ik wel leren leven met een drietal disconnects per dag en de snelheid van 4mbp/s...

alvast bedankt voor de deskundige uitleg!

ik hou jullie verder op de hoogte.
frank114
Starter
Starter

Frequentie van disconnects blijft zo +- gelijk. Ik ga geen installateur laten komen en er leren mee leven. In de veronderstelling dat het probleem ergens in mijn kruipkeldertje ligt, moeten ze hier de vloer komen openbreken... Dat is zowat de enige toegang :-D zie ik uiteraard niet echt zitten.

Volgend jaar zeg ik mijn abonnement op en neem ik wel telenet of een dommel vdsl 2 abonnement. is de kans eigenlijk reeël dat het probleem blijft bestaan bij vdsl 2?
Vinny
Member
Member

Heb hetzelfde probleem voor (soms wel 20 of meer disconnects per dag) nu heeft Belgacom een migratie uitgevoerd waardoor ik nu ineens op 6Mbit zit ipv mijn max 4Mbit wegens te ver van centrale.
Het eigenaardige is wanneer ik 1 van de 3 beschikbare pc's via utp kabel aansluit er voortdurend disconncets zijn. heb zowat alles al vervangen door nieuw materiaal (switch, modem, netwerkaarten) maar het probleem blijft dus bestaan.

DSL Status: Connected
DSL Modulation Mode: G.dmt
DSL Path Mode: Fast
Downstream Rate: 6144 kbps
Upstream Rate: 640 kbps
Downstream Margin: 10 db
Upstream Margin: 18 db
Downstream Line Attenuation: 34 db
Upstream Line Attenuation: 9 db
Downstream Transmit Power: 11 db
Upstream Transmit Power: 5 db

--------------------------------------------------------------------------------

PVC Connection
Encapsulation: RFC 2516 PPPoE
Multiplexing: LLC
Qos: UBR
Pcr Rate: 0
Scr Rate: 0
Autodetect: Enable
VPI: 8
VCI: 35
Enable: Yes
PVC Status: Up
Plaats reactie