Op een bijeenkomst van Beltug, de Belgische vereniging van professionele telecomgebruikers, heeft een Belgacom-topman vanochtend opmerkelijke uitspraken gedaan over de prijs van breedband. De strekking: internet in België is niet duur, want Belgen verdienen meer.
Jurgen Massie, Belgacoms directeur regulatie, kreeg de vraag waarom internet bij ons duurder is dan in andere Europese landen. "Het is moeilijk te vergelijken", antwoordt hij. "Want het Belgisch inkomen is relatief hoog. Het deel dat we uitgeven [aan breedband] is dus groter."
De uitspraak kan misschien wel opgaan voor een aantal Europese landen. Maar de redenering loopt al meteen spaak als we naar onze noorderburen kijken. Hier is de levensstandaard vergelijkbaar. Toch kan je er aan dezelfde snelheid surfen zonder downloadlimiet. Dat terwijl de prijs al gauw meer dan een derde lager ligt.
Om vergelijkende cijfers te vinden over de lonen in beide landen, nemen we contact op met de statistiekendienst van de FOD Economie. Die vertelt ons dat de gemiddelde Nederlander in 2005 zo'n 39.100 euro verdiende. De Belg moest het stellen met 35.849 euro.
Recentere cijfers tonen een andere situatie aan, maar volgens de FOD Economie zijn die niet vergelijkbaar omdat de berekening anders is.
"Geen nood aan meer volume"
Ook de downloadlimiet kwam vanmorgen ter sprake. Zo is België samen met Portugal een van de weinige landen in Europa waar de grote operatoren het dataverbruik beperken.
Toch is verandering niet nodig volgens Belgacom. Volgens Massie is er "geen nood aan meer volume". "Als we kijken naar de downloadlimiet, dan zien we dat de hoeveelheid voor de meeste mensen wel volstaat."
Bron : http://www.zdnet.be/itprofessional/1026 ... 2dduur%2d/
Belgacom: "Internet niet te duur"
- Goztow
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
- Bedankt: 1450 keer
Hoe kan je nu weten of er meer volume nodig is, als je het niet echt aanbiedt? :-S Straffe uitspraken daar! Als we naar Frankrijk kijken, die toch ook een vergelijkbaar inkomen hebben, dan zien we hetzelfde als in Nederland.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 34 keer
Ik ben op 5 minuten tijd, 2 keer van mijn stoel gevallen (zie ook http://www.userbase.be/forum/viewtopic. ... 79#p289279)
Ik verbaas mij over niks meer in deze bananenrepubliek.
Ik verbaas mij over niks meer in deze bananenrepubliek.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 155 keer
Goh wie klaagt Belgacom een keer aan? Door die volume limieten krijgen alternatieve IPTV operator totaal geen kans.... Terwijl voor hun eigen IPTV er geen limiet gerekend wordt.
(Telenet idem natuurlijk)
(Telenet idem natuurlijk)
MV 1000/500 | http://hierzo.net | https://arnoraps.be
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 118 keer
Tja wat wil je? Belgacom kan moeilijk zeggen dat ze veel te duur zijn en hun klanten uitzuigen. Maar dat denken ze wel...
Tja die mens wordt (wss rijkelijk ) betaald om die dingen te zeggen.
Voor het eerst komt men er bij BGC er ook wel voor uit dat we BGC als een soort tax mogen zien omdat we in België met zijn allen teveel verdienen.
Hopelijk gaan de prijzen dan binnenkort ook eens zakken vermits het gemiddeld inkomen dit jaar lager gaat liggen dan vorig jaar....
Voor het eerst komt men er bij BGC er ook wel voor uit dat we BGC als een soort tax mogen zien omdat we in België met zijn allen teveel verdienen.
Hopelijk gaan de prijzen dan binnenkort ook eens zakken vermits het gemiddeld inkomen dit jaar lager gaat liggen dan vorig jaar....

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 300 keer
Ze denken het niet alleen, maar brengen het ook effectief in praktijk.Avenger 2.0 schreef:Tja wat wil je? Belgacom kan moeilijk zeggen dat ze veel te duur zijn en hun klanten uitzuigen. Maar dat denken ze wel...
Belgacom kent maar 1 wet en dat is die van graaien, graaien en nog eens graaien.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 7 keer
hmmmmmm kijk
ik heb juist mij factuur betaald van bgc 206€ (VDSL2 zonder vaste lijn and zonder bgctv) op deze factuur sta mijn BBox2 50 € installatie kosten (eenmallig)
Bbox2 is een stom ding het is het enigste op de markt die VDSL 2 aankan. de setup is ronduit slecht van die modem
jij kun niet doen wat jij wilt met die modem spellen spelen ga niet(toch die Twee spellen dat ik speel op internet)(op pc) router blokeert dit... ik kan het niet veranderen omdat jij mij de toestemming nie geeft van range xxx- tot xxxx intestellen ( kijk ander forum) dan heb ik het nog niet gehad over het uitvallen van die modeml soms... enz
60 GB is te weinig en zeker als jij met 4 pc + 2 consoles zit op een maand ff uitrekenen 60 :6 = 10 GB : 30 : 333 MB per dag hmmmmm is echt wel weinig denk ik dan daarmee dak me ook die 25 GB bijgepakt heb
maar ja is ook 10 € en voor u admonoment ist 57.50(normaal) goe bezig ok
Internet is niet duur als jij geld genoeg hebt
ja (denken ze bij bgc)
ik heb juist mij factuur betaald van bgc 206€ (VDSL2 zonder vaste lijn and zonder bgctv) op deze factuur sta mijn BBox2 50 € installatie kosten (eenmallig)
Bbox2 is een stom ding het is het enigste op de markt die VDSL 2 aankan. de setup is ronduit slecht van die modem

60 GB is te weinig en zeker als jij met 4 pc + 2 consoles zit op een maand ff uitrekenen 60 :6 = 10 GB : 30 : 333 MB per dag hmmmmm is echt wel weinig denk ik dan daarmee dak me ook die 25 GB bijgepakt heb

Internet is niet duur als jij geld genoeg hebt

-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
Er kunnen meer modems VDSL2 aan op de markt dan de Sagem, volgens mij.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Je gaat toch niet beweren dat je 156 euro/maand moet betalen voor een VDSL2 abonnement want dan ben je echt wel dom bezig !Zeuske schreef:ik heb juist mij factuur betaald van bgc 206€ (VDSL2 zonder vaste lijn and zonder bgctv) op deze factuur sta mijn BBox2 50 € installatie kosten (eenmallig)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 300 keer
Redelijk prijzig???? dat is stinkende duurSpecial_K schreef:De facturen van BGC zijn tweemaandelijks, dus de maandelijkse kost bedraagt €78/pm exclusief hardware.
Al bij al nog redelijk prijzig, zeker als je dan nog maar 50 GB mag downloaden.

-
- Deel van't meubilair
Zoiets is toch onbegrijpelijk... dan neem je toch gewoon de duurste shake bij Telenet aan 75 euro... dan heb je 100 GB, 25 Mbps, digitale TV en zelfs gratis bellen binnen Europa.Special_K schreef:De facturen van BGC zijn tweemaandelijks, dus de maandelijkse kost bedraagt €78/pm exclusief hardware.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 1 keer
Belgacom en Telenet zijn de telecom bedrijven met de meeste mogelijkheden. Je zou denken dat ze alles doen om hun producten te verbeteren om de klanten verder te helpen.
Het bedrijf waarvoor ik werk moet op dit moment voor bepaalde technologie aankloppen bij concurrenten in Nederland omdat het in België niet te krijgen is. Ik kan er spijtig genoeg niet veel meer over zeggen, buiten dat het droevig is. Als er dan een minister met een initiatief afkomt om bepaalde zaken te verbeteren dan zie je een van deze grote bedrijven meteen tegen werken.
Hoe oplossen ? BIPT moet meer macht krijgen en iedereen die nu het BIPT bestuur zit op pensioen sturen. Ik kan niet anders dan aannamen dat dit allemaal pionnen van zijn spelers als Belgacom. Hun pensioen gaat ons in ieder geval minder kosten dan de duiten die wij jaarlijks opmaken aan telecom -, internet- en TV-oplossingen.
AT&T oplossingen zoals in de USA jaren geleden helpen niet. Ze zouden gewoon opgekocht worden door rivalen omdat ze te klein zijn. België is daarvoor te klein.
Het bedrijf waarvoor ik werk moet op dit moment voor bepaalde technologie aankloppen bij concurrenten in Nederland omdat het in België niet te krijgen is. Ik kan er spijtig genoeg niet veel meer over zeggen, buiten dat het droevig is. Als er dan een minister met een initiatief afkomt om bepaalde zaken te verbeteren dan zie je een van deze grote bedrijven meteen tegen werken.
Hoe oplossen ? BIPT moet meer macht krijgen en iedereen die nu het BIPT bestuur zit op pensioen sturen. Ik kan niet anders dan aannamen dat dit allemaal pionnen van zijn spelers als Belgacom. Hun pensioen gaat ons in ieder geval minder kosten dan de duiten die wij jaarlijks opmaken aan telecom -, internet- en TV-oplossingen.
AT&T oplossingen zoals in de USA jaren geleden helpen niet. Ze zouden gewoon opgekocht worden door rivalen omdat ze te klein zijn. België is daarvoor te klein.
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
Da's ook niet waar ze kennen nog melken, persen, ..Muziekbos schreef:Ze denken het niet alleen, maar brengen het ook effectief in praktijk.Avenger 2.0 schreef:Tja wat wil je? Belgacom kan moeilijk zeggen dat ze veel te duur zijn en hun klanten uitzuigen. Maar dat denken ze wel...
Belgacom kent maar 1 wet en dat is die van graaien, graaien en nog eens graaien.
Die gedachte kwam ook in me op. Misschien heeft de persoon in kwestie een aversie tegen de kabelboer?r2504 schreef:Zoiets is toch onbegrijpelijk... dan neem je toch gewoon de duurste shake bij Telenet aan 75 euro... dan heb je 100 GB, 25 Mbps, digitale TV en zelfs gratis bellen binnen Europa.Special_K schreef:De facturen van BGC zijn tweemaandelijks, dus de maandelijkse kost bedraagt €78/pm exclusief hardware.
Ik heb die eigenlijk ook maar mijn portemonnee heeft nog altijd het laatste woord.

- brooklyn
- Elite Poster
Belgacom zijn arrogante zakken, mensen ga er aub weg.

PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
- Bedankt: 10 keer
Ik wou dat ik dat kon ivb de telefoonlijn (28 jaar oude nummer). Misschien komt dommel als eerste met een vdsl2 abbo alla homeconect dus inc telefoon (hopen maar) Telenet is geen optie meer hier, zijn ook arrogante (geld) zakkenbrooklyn schreef:Belgacom zijn arrogante zakken, mensen ga er aub weg.

-
- Deel van't meubilair
Dat kan je perfect porteren naar een VoIP provider (WeePee.org of 3StarsNet of enkele betere te noemen).kaise1 schreef:Ik wou dat ik dat kon ivb de telefoonlijn (28 jaar oude nummer).
Zo heb je BGC of TN niet meer nodig.
-
- Elite Poster
TNX, maar dus eerst ff testen met m'n voipbuster, skype accounts hoe de gesprekken zullen verlopen eenmaal ik vdsl2 heb,(kan ook nog tegenvallen met zo'n oude bekabeling zowel buiten als binnen) als het meevalt zal ik je raad volgen 
Maar toch heb je raw copper nodig @ 13,31€ dat je aan BGC moet betalen hé voorlopig bij dat speedconnect abbo
edit/ en de promo aan 5€/m eerste jaar voor een raw copper line is enkel voor nieuwe klanten

Maar toch heb je raw copper nodig @ 13,31€ dat je aan BGC moet betalen hé voorlopig bij dat speedconnect abbo

edit/ en de promo aan 5€/m eerste jaar voor een raw copper line is enkel voor nieuwe klanten

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Weet je eigenlijk hoe dit verloopt?r2504 schreef:Dat kan je perfect porteren naar een VoIP provider (WeePee.org of 3StarsNet of enkele betere te noemen).kaise1 schreef:Ik wou dat ik dat kon ivb de telefoonlijn (28 jaar oude nummer).
Zo heb je BGC of TN niet meer nodig.
Case: ik heb internet van dxadsl en discovery van belgacom
is het mogelijk om nr te porten en direct op raw copper te overschakelen? (zo een overschakeling beinvloedt direct 3 bedrijven)
Je laat je 'vast' telefoonnummer overzetten naar VOIP provider (is normaal gewoon aanvraag indienen),liger schreef: Weet je eigenlijk hoe dit verloopt?
en je laat dxAdsl weten dat je wil overschakelen naar raw-copper.
Ik *vrees* (maar ben niet 100% zeker, best even dxAdsl bellen hiervoor) er wel voor dat als je nummer wordt omgezet,
je internet niet meer zal werken. Ik zou toch in het achterhoofd houden dat de kans er dik inzit dat je 2 weken (10 werkdagen) zonder internet zit,
en ik zou er zeker voor zorgen dat dxADSL goed op tijd op de hoogte is, zodat ze wat korter op de bal kunnen spelen bij het aanvragen van raw-copper.
-
- Elite Poster
tja, raw copper is eig nog al duur contra disco line, denk de betamax klonen te proberen via vdsl2..;allé als alles meevalt en de gesprekken via voip meevallen in afwachting van een home(vdsl2)connect abbo....we zullen zien
(zal toch geen risico nemen met nummeroverdracht en mensen die me niet meer kunnen bereiken na 28 jaar)