speed upgrade -> verplicht VDSL2?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
speciall
Pro Member
Pro Member
Berichten: 262
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:49
Locatie: Aarschot
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 4 keer

Ik heb voor een klant is nagevraagd bij Belgacom of het mogelijk is om daar een speed upgrade te doen van 4,6 naar 12Mbit.
Bij de klant staat een server (win 2003 std die o.a. DHCP doet en een netwerkje van een 20PC's die via een linksys router aangesloten zijn op een ADSLGO / Annex B)

Nu zegt belgacom dat ze geen upgrades meer uitvoeren naar ADSL2, enkel VDSL2 en dat er dus iemand moet langskomen (149€) om de gratis VDSL2 modem aan te sluiten.


Aangezien het geen thuissituatie is hier had ik enkele vragen, misschien weten jullie het antwoord
- welk model VDSL2 modem wordt er geplaatst?
- zijn hier mogelijkheden i.v.m port forwarding (OpenVPN, RDC, HTTPS) zodat alles kan blijven zoals men het nu gebruikt
- is een gewone omswitch van annex B naar Annex M (adsl2) niet meer mogelijk? (dit vereenvoudigd zaken aangezien de router dan waarschlijk gewoon kan blijven staan?)
- nog andere zaken waarmee rekening te houden?
- /EDIT: Bijvoorbeeld bij de historische Philips modems met Belgacom firmware was het niet mogelijk om meer dan 4 of 5 pc's tegelijk op't internet te hebben, heeft zo'n Belgacom VDSL modem daar ook "last" van?
kaise1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1166
Lid geworden op: 18 jan 2006, 11:03
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 10 keer

Volgens mij is dat die b-box2 modem/router (een sagem 3464)
Nice to know dat BGC 149€ vraagt met die gratis modem en zo de actievatiekost+modem van dommel (238€) wat kunt relativeren...en die hoge kost dus weeral te danken heeft aan onze Belgacom geldzakken nietwaar ?(och ma ja die komen die instaleren die gasten van Belgacom :lol: )
Verdere antwoorden gaan er wel komen door de techneuten hier :wink:
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1091
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

Loopt dé promotie niet meer?
Bij mij en vele anderen was die upgrade een maand geleden volledig gratis.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

speciall schreef:heeft zo'n Belgacom VDSL modem daar ook "last" van?
Zolang je erachter je eigen router al dan niet in bridged mode gebruikt maakt dat toch niet veel uit of wel? :P

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Normaal kan je zelf die modem installeren, is geen big deal. Anders eens proberen via BGC TV? Dan krijg je wsl het ganse boeltje wel gratis.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Upgrade van adsl naar vdsl2 als je al een adsl go abo hebt zou normaal gratis zijn (indien je intekent voor nog een jaar)
Eens bellen naar de helpdesk en vragen of dat nog altijd zo is.
fanon
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 mei 2009, 15:58

Speciall,

Lees even de thread door van "B-BOX2 blues" - de B-BOX2 kan niet als modem gebruikt worden met daar achter een eigen router. Op dit moment zijn er geen separate (losse) vdsl2 modems te verkrijgen, m.a.w. je moet het doen met de nogal beperkte functionaliteit van het router gedeelte van de BBOX2.

Ik meen te begrijpen uit jouw post dat jij dat met je bestaande linksys zou willen werken, maar helaas dat gaat dus niet.

Specifiek
individuele port forwarding kan, maar je kan geen geen ranges opgeven
heb niet geprobeerd hoeveel port f'warding entries je kan op geven - ik heb er slechts 4 staan - denk dat het gelimiteerd is
omswitch zo als jij dat noemt gaat niet
mac filtering kan niet op LAN - kan alleen op WiFi
de bbox2 is niet beveiligd, (ik heb het althans niet voor elkaar gekregen) iedereen op het subnet kan er zo op
als je achter de BBOX2 een switch zet is er geen probleem met het aantal IP adressen (je kan de range instellen)
WiFi heeft geen auto select voor het beste channel (voor jouw omgeving) Je moet zelf een channel kiezen. Er zijn er slechts 13 beschikbaar.
Met VPN geen ervaring op BBOX2

Hoop dat dit je helpt
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Volgens iemand hier werd corporate vdsl2 wordt geleverd met een cisco router met de bbox in bridge (medewerker bij bgc, ben naam even kwijt)
Het is dus wel degelijk mogelijk.

Bbox is wel beveiligd, je moet gewoon beter zoeken. Ranges opgeven doe je bij port triggering, individuele poorten bij lan servers.
fanon
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 mei 2009, 15:58

gm123,

Wat de beveiliging aangaat heb je gelijk - volledig overhen gezien.

Ranges ingeven bij poort triggering schijnt niet te werken dixit een andere gebruiker hier op dit forum (ik heb dit zelf niet gechecked, dus ik zal mij voortaan onthouden om commentaar te geven op "hear say" want ik heb daar zelf ook een bloedhekkel aan :oops: )

port forward is geweten

maar .... je eerste opmerking ben ik niet mee akkoord want dat werkt niet. Wat anderen hebben gehoord van anderen is misschien wel interessant maar als je dan de persoon in kwestie de explicite vraag stelt dan heeft ie ook van "hear say"

Als jij het zelf voor elkaar hebt gekregen dan heel graag - namens Lion. mijzelf en een aantal andere gebruikers , het verlossende woord.
speciall
Pro Member
Pro Member
Berichten: 262
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:49
Locatie: Aarschot
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 4 keer

Dus eigenlijk kan ik deze klant beter een Dommel City connect aanraden van 15€/maand :-) ?

Dan kan ik nog vrij m'n router kiezen, en het eerste jaar is gratis als je het vergelijkt met de installatiekost die Belgacom zou rekenen?
Eventueel kunnen ze hun GO dan later omzetten naar een budget abo (in geval van nood / redundantie) en de dommel gebruiken als productie internet abonnement...
Zeuske
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:56
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 6 keer

fanon schreef:gm123,

Wat de beveiliging aangaat heb je gelijk - volledig overhen gezien.

Ranges ingeven bij poort triggering schijnt niet te werken dixit een andere gebruiker hier op dit forum (ik heb dit zelf niet gechecked, dus ik zal mij voortaan onthouden om commentaar te geven op "hear say" want ik heb daar zelf ook een bloedhekkel aan :oops: )

port forward is geweten

maar .... je eerste opmerking ben ik niet mee akkoord want dat werkt niet. Wat anderen hebben gehoord van anderen is misschien wel interessant maar als je dan de persoon in kwestie de explicite vraag stelt dan heeft ie ook van "hear say"

Als jij het zelf voor elkaar hebt gekregen dan heel graag - namens Lion. mijzelf en een aantal andere gebruikers , het verlossende woord.
Ranges ingeven bij poort triggering schijnt niet te werken dixit een andere gebruiker hier op dit forum (ik heb dit zelf niet gechecked, dus ik zal mij voortaan onthouden om commentaar te geven op "hear say" want ik heb daar zelf ook een bloedhekkel aan :oops: )

bedoelde hij op mij? Ik heb ondertussen verder gezocht achter die ranges het geeft te maken met een update die bgc doe( de laatste nieuwe) blijkbaar een maand geleden werkte die BB 2 niet goed maar met die update is het opgelost:) blijkbaar lag het aan de regio vanwaar ik ben voor ze die update uitgevoerd hebben (mijn maten bij wie ik het gecheck heb waren dus eerst voor die update te krijgen)...

dus ja ik weet ook van iemand hoe hij het in router achter router modem heeft gezet maar ging eens langkomen bij mij want die heeft examens

Dus ja...

oh ja nog iets vergeten vpn kun jij perfect doen denk ik
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

speciall schreef:Ik heb voor een klant is nagevraagd bij Belgacom of het mogelijk is om daar een speed upgrade te doen van 4,6 naar 12Mbit.
Bij de klant staat een server (win 2003 std die o.a. DHCP doet en een netwerkje van een 20PC's die via een linksys router aangesloten zijn op een ADSLGO / Annex B)
Nu zegt belgacom dat ze geen upgrades meer uitvoeren naar ADSL2, enkel VDSL2 en dat er dus iemand moet langskomen (149€) om de gratis VDSL2 modem aan te sluiten.
Voor zover ik het begrepen heb, kan je geen VDSL2 krijgen op een ISDN lijn (Annex B)
De B-Box2 is niet compatibel met ISDN
Normaal kost de omschakeling van ADSL2+ naar VDSL 50€ voor ADSL Go klanten.
De 149€ die je vernoemde is waarschijnlijk de meerprijs voor het omzetten van je ISDN lijn naar analoog ? Hiervoor moet een technieker voorbijkomen om een analoog aansluitpunt te plaatsten.

Misschien kan je eens proberen via Storingen (0800 22700). Dan krijg je - na een korte test van je lijn - een technieker aan de telefoon. Die kan je misschien (met een beetje goodwill) omzetten van je huidig profiel (4.6 Mb/s) naar een hoger profiel (12 Mb/s) - voor zover de lijn het toelaat ... Ikzelf heb al positieve ervaringen met de Storingen. Die techniekers kenner er natuurlijk veel meer van dan de medewerkers van de klantedienst...

Philippe
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
genksta
Member
Member
Berichten: 74
Lid geworden op: 16 mei 2006, 20:38
Bedankt: 6 keer

B-box2 is wel compatibel voor ISDN. Heb zo al een aantal installaties moeten doen en werkt even goed als PSTN. :-)
wdbacker
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 aug 2009, 14:23
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

genksta schreef:B-box2 is wel compatibel voor ISDN. Heb zo al een aantal installaties moeten doen en werkt even goed als PSTN. :-)
Hoi genksta,

Weet je toevallig wat jij precies gebruikt hebt als splitter voor VDSL2 in combinatie met een ISDN NT1 of een ISDN Twin? De meegeleverde TF2007 splitter uit de Sagem 3464 doos (in combinatie met een NTP 2007) werkt namelijk niet, de ISDN lijn komt niet in dienst achter de splitter. Ik vermoed dat deze TF2007 + NTP2007 combinatie enkel geschikt is voor een analoge PSTN lijn. Is hiervoor een vervanging nodig van de bestaande NT1 door eentje met (ingebouwde) splitter door Belgacom of gebruik je (bestaat er) een apart verkrijgbare VDSL2 ISDN splitter?

P.S.: Vroeger gebruikte ik voor een ADSL een ISDN DIY V2 splitter van Belgacom, maar ik vermoed dat deze niet optimaal zal werken met VDSL2 aangezien de bandbreedte voor VDSL2 veel groter is dan ADSL (bv. ADSL2+ gaat tot 2,2 MHz maar VDSL2 tot 30 Mhz!). Dus een ander filter is waarschijnlijk noodzakelijk om de hoogste snelheid te kunnen halen.

Alvast dank voor je reactie! :-)
Bijlagen
image006.jpg
NTP2007 + TF2007 muurdoos + splitter
(2.02 KiB) 1721 keer gedownload
4a316cb69cfcf.jpg
BGC DIY V2 splitter
(2.91 KiB) 1721 keer gedownload
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

wdbacker schreef:P.S.: Vroeger gebruikte ik voor een ADSL een ISDN DIY V2 splitter van Belgacom, maar ik vermoed dat deze niet optimaal zal werken met VDSL2 aangezien de bandbreedte voor VDSL2 veel groter is dan ADSL (bv. ADSL2+ gaat tot 2,2 MHz maar VDSL2 tot 30 Mhz!). Dus een ander filter is waarschijnlijk noodzakelijk om de hoogste snelheid te kunnen halen.
Ik heb exact dezelfde splitter, minus de Belgacom-branding, en kan je vertellen dat dit prima werkt i.c.m. VDSL2 (Dommel Speedconnect).
ooh. shiny.
wdbacker
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 aug 2009, 14:23
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Ondertussen werd blijkbaar het VDSL2 signaal op de ISDN lijn gezet en met de Belgacom ADSL (!) DIY V2 ISDN splitter zoals vermeld in vorige post lijkt alles perfect te werken. Ik kom op een 20/2 VDSL2 profiel terecht (20 Mb downstream, 2 Mb upstream) met de Sagem 3464 modem. Dus vermoedelijk bevat de ADSL splitter enkel een low-pass filter om de ISDN signalen te vrijwaren van interferentie, wat e.e.a. kan verklaren.

Nog ter info: de resultaten van speedtest.net zijn 17,18 Mb download, 1,05 Mb upload - dat lijkt me zeer behoorlijk voor een lijn die max. 18 Mb down en 1,2 Mb up belooft ... :wink:

Dus bij deze een pluim voor Dommel! :-)
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

wdbacker schreef:Dus bij deze een pluim voor Dommel! :-)
Dan zit je wel een beetje in het verkeerde forum. Dit is Belgacom (Skynet)
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”