Gas en elektriciteit goedkoper
De prijzen van elektriciteit en gas zijn in het eerste kwartaal van dit jaar gevoelig gedaald. Die evolutie zal zich ook de komende maanden doorzetten, voorspellen de energieleveranciers. De prijsdaling weerspiegelt zich voorlopig nog niet in de eindfactuur voor &softReturn;de consument, die nog altijd stijgt tegenover vorig jaar.
door jeroen verelst
Brussel l De eindfactuur mag dan nog duurder uitvallen door de hoge olieprijzen in precrisistijden, de maandelijkse forfaits zitten &softReturn;stilaan in dalende lijn. De meeste leveranciers passen de maandelijkse bijdrages aan naar beneden.
In vier maanden tijd, tussen januari en april, is de elektriciteitsprijs gedaald met gemiddeld 8,1 procent. De gasprijs nam over dezelfde periode nog forser af: gemiddeld min 13,9 procent. Die prijsdalingen zijn een rechtstreeks gevolg van de economische crisis. "De elektriciteits- en gasprijzen worden hoofdzakelijk berekend op basis van de olieprijzen", legt woordvoerster Sarah De Bruyn van Electrabel uit. "Voor de economische crisis losbarstte, bereikte de olie absolute recordprijzen. Die werden met wat vertraging doorgerekend in de prijs van elektriciteit en gas. Nu kennen we de omgekeerde evolutie. Door de crisis daalt de vraag naar olie en daalt dus ook de prijs. De goedkopere olie begint nu met dezelfde vertraging door te sijpelen in de energieprijzen."
Net door de vertraging die op de omrekening van de olieprijs naar de energieprijzen zit, kunnen de leveranciers nu al voorspellen dat elektriciteit en gas de komende maanden nog goedkoper zullen worden. Olie blijft vandaag immers nog altijd een pak goedkoper dan pakweg een half jaar geleden en er zitten volgens analisten nog niet meteen significante prijsverhogingen aan te komen. Marktleider Electrabel voorspelt tussen nu en juli nog eens een bijna even grote prijsdaling.
Kentering voelbaar
Alleen heeft de verbruiker daar tot nog toe weinig van gemerkt. Wie in april zijn jaarlijkse eindafrekening kreeg, betaalde in de meeste gevallen nog altijd meer dan in 2008. De koude winter zit daar zeker voor iets tussen, maar gas en elektriciteit waren over een heel jaar bekeken ook gewoon duurder dan het jaar voordien. De prijsdaling van de voorbije maanden wordt op jaarbasis immers weggeveegd door de hoge prijzen in de eerste maanden van het facturatiejaar, toen er van een wereldwijde economische crisis nog geen sprake was.
Maar volgens de leveranciers is de kentering al voelbaar en worden de prijsdalingen van gas en elektriciteit ook doorgerekend aan de consument. "In februari hebben we het maandelijkse forfait al een eerste keer naar beneden gehaald", klinkt het bij Electrabel. "De daling was echter nog een stuk groter dan we hadden voorspeld. Daarom hebben we nu besloten om het forfait nog verder te doen dalen. We sluiten zelfs niet uit dat we binnen een paar maanden nog eens een nieuwe aanpassing doorvoeren." Ook andere energieleveranciers hebben hun maandelijks forfait al aangepast aan de dalenden gas- en elektriciteitsprijzen.
Gepersonaliseerd
Niet elke operator volgt die trend. Luminus haalt de maandelijkse forfaits niet standaard naar beneden. "Elke situatie is immers anders. Een gezin dat een baby krijgt, zal plots veel meer verbruiken. Dan heeft het geen zin om het forfait naar beneden te halen. Ze betalen dan misschien elke maand een stuk minder, maar moeten dan op het einde van het jaar plots een groot bedrag bijpassen."
Luminus creëerde daarom een website waar elke klant zelf zijn verbruik kan ingeven en aan de hand daarvan een gepersonaliseerd maandelijks forfait kan berekenen. "Onze tarieven worden voortdurend aangepast aan de marktsituatie", verduidelijkt woordvoerster Anne Grandjean. "Zo kunnen alerte consumenten zich ervan verzekeren dat ze niet te veel of te weinig betalen. Die formule slaat aan. Mensen vinden energie te belangrijk om een heel jaar passief op een aangename of onaangename verrassing te zitten wachten."
Sarah De Bruyn,
Publicatie: De Morgen
Publicatiedatum: 9 mei 2009
Consument ziet prijsdaling nog niet weerspiegeld in eindfact
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
En de niet alerte consument en mensen die niet over een internet verbinding beschikken mogen dus lekker verder de spaarkas van Luminus sponseren (hoeveel interest heeft men daar niet op). Toch grappig hoe dergelijke bedrijven zich steeds uit dergelijke dingen trachten uit te pratensatsurfer schreef:Luminus creëerde daarom een website waar elke klant zelf zijn verbruik kan ingeven en aan de hand daarvan een gepersonaliseerd maandelijks forfait kan berekenen. "Onze tarieven worden voortdurend aangepast aan de marktsituatie", verduidelijkt woordvoerster Anne Grandjean. "Zo kunnen alerte consumenten zich ervan verzekeren dat ze niet te veel of te weinig betalen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1403
- Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 299 keer
Als men kan profiteren op de kap van de consument zal men het echt niet laten hoor. Hun ogen veranderen dan in van die euro tekentjes. Past in de hedendaagse graai-cultuur van bedrijven.r2504 schreef:En de niet alerte consument en mensen die niet over een internet verbinding beschikken mogen dus lekker verder de spaarkas van Luminus sponseren (hoeveel interest heeft men daar niet op). Toch grappig hoe dergelijke bedrijven zich steeds uit dergelijke dingen trachten uit te pratensatsurfer schreef:Luminus creëerde daarom een website waar elke klant zelf zijn verbruik kan ingeven en aan de hand daarvan een gepersonaliseerd maandelijks forfait kan berekenen. "Onze tarieven worden voortdurend aangepast aan de marktsituatie", verduidelijkt woordvoerster Anne Grandjean. "Zo kunnen alerte consumenten zich ervan verzekeren dat ze niet te veel of te weinig betalen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5424
- Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
- Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
- Bedankt: 313 keer
moeten ze een personeelslid dan inschakelen om al de mensen maandelijks hun meterstanden manueel op te nemen, evt. aan huisr2504 schreef:En de niet alerte consument en mensen die niet over een internet verbinding beschikken mogen dus lekker verder de spaarkas van Luminus sponseren (hoeveel interest heeft men daar niet op). Toch grappig hoe dergelijke bedrijven zich steeds uit dergelijke dingen trachten uit te praten
"ja madammeke....hoeveel hedde verbruikt deze maand".....456 kW, oké, k'ga dat ingeven'
kom dan niet af dat ze duurder worden voor deze tussentijdse facturen....
mensen die niet internetbankieren, betalen toch ook over het algemeen meer dan mensen die geen internetbank (hogere rente+minder kosten) of aan internetbankieren doen.....
ze kunnen toch naar een bibliotheek gaan? is toch kosteloos?
ik zou blij zijn mocht ik maandelijks dit kunnen ingeven....maar op het einde van de rit komt het toch hetzelfde uit....
als ge regelmatig verandert van leverancier, gebeurt het regelmatig dat die voorschotfacturen niet kloppen (cijfers die ze van de intercommunale krijgen), eens dat uw meteropneming gebeurt, moeten de voorschotfacturen toch kloppen? of niet soms?
Elektriciteit gaat ge toch niet +20%? of tenzij ge airco installeert
gas....een zware winter....betaal je wat meer
een lichte winter krijg je wat geld terug....
that's life
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Nee... ze moeten gewoon de voorschotten pro-rata aanpassen met de prijs van de electriciteit... als ik bij kostprijs 100 een voorschot betaal van 200, dan weet Luminus evenzeer dat als de kostprijs zakt naar 90 mijn voorschot eveneens kan zakken naar 180.satsurfer schreef:moeten ze een personeelslid dan inschakelen om al de mensen maandelijks hun meterstanden manueel op te nemen, evt. aan huis
"ja madammeke....hoeveel hedde verbruikt deze maand".....456 kW, oké, k'ga dat ingeven'
Hetzelfde misbruik zie je ook ieder jaar op het einde... je verbruik zakt, en je voorschot stijgt Wanneer je hen dan contacteerd krijg je allerlei verhalen over de opwarming van de aarde (dan zou je normaal minder moeten verbruiken trouwens) en na veel zeuren past men dan je voorschot aan.
Electriciteitsbedrijven misbruiken hun klanten gewoon als bank... renteloze leningen !