Beste,
Wij zijn een VZW van een 70tal man groot en zitten op 5 verschillende locaties in West-Vlaanderen.
We hebben zojuiste een nieuwe server geinstalleerd met Terminal Services oplossing en dit alles verloopt via een Explore (bilan) oplossing van Belgacom.
Nu zouden we nog graag een VOIP centrale aankopen ook.
Ik vroeg mij af: We zitten dus met 5 verschillende locaties verdeeld over West-Vlaanderen. Iedere locatie heeft dus zijn eigen vast telefoonnummer (en ander zonenummer). Moet op iedere locatie een VOIP Centrale komen, of kunnen we via een configuratie alle vaste nummers van de verschillende locaties op onze telefooncentrale aansluiten en als dan iemand bijvoorbeeld belt naar een andere vestiging dat de centrale dit automatisch doorverbind naar de juiste locatie?
Als wij dus vanuit de ene locatie naar de andere locatie bellen, dan zou dit moeten lukken via een intern nummer over onze Explore en dit is dan kostloos waarschijnlijk?
Heeft er iemand van jullie ervaring met VOIP op professioneel vlak? Valt dit te betrouwen qua beschikbaarheid enzo?
Groeten
Professionele VOIP Oplossing
- Goztow
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
- Bedankt: 1450 keer
Wat is je upload? Wij hebben hier een 2 Mbit upload, met QOS, en nog is de kwaliteit vaak niet goed omdat die 2 Mbit upload gelijktijdig gebruikt wordt om bestanden te transfereren naar andere vestigingen... We hebben de voip beperkt tot maximum 3 gelijktijdige oproepen uitgaand over voip, rest vliegt terug op isdn. Maar zelfs met één enkele oproep is het kwaliteitsverschil duidelijk te merken
.
We gebruiken het eigenlijk enkel nog omdat het toch ongeveer de helft goedkoper is dan over de isdn lijn. Voor ons is het een tegenvaller.

We gebruiken het eigenlijk enkel nog omdat het toch ongeveer de helft goedkoper is dan over de isdn lijn. Voor ons is het een tegenvaller.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 56 keer
Op dit moment is onze Explore geconfigureerd op 2 lijnen (load balancing) en op 512K/2048KGoztow schreef:Wat is je upload? Wij hebben hier een 2 Mbit upload, met QOS, en nog is de kwaliteit vaak niet goed omdat die 2 Mbit upload gelijktijdig gebruikt wordt om bestanden te transfereren naar andere vestigingen...
Ik had dus wel al een groot vermoeden dat we hier gaan moeten kijken om een betere upload te verkrijgen.
- seagull
- Elite Poster
- Twitter: WimVerlinden
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 108 keer
Ik gebruik al 2 jaar een VoIP centrale en ben heel tevreden.
Binnenkort zal er een 2de site in gebruik genomen worden;
Hiervoor is alleen een router nodig die via openVPN verbinding maakt met mijn VoIP centrale.
Hiervoor is alleen een router nodig die via openVPN verbinding maakt met mijn VoIP centrale.
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
-
- Elite Poster
Dus mijn vraag hieronder:seagull schreef:Ik gebruik al 2 jaar een VoIP centrale en ben heel tevreden.
Dus als ik het goed versta zal ik toch sowieso nog een soort router nodig hebben?Ik vroeg mij af: We zitten dus met 5 verschillende locaties verdeeld over West-Vlaanderen. Iedere locatie heeft dus zijn eigen vast telefoonnummer (en ander zonenummer). Moet op iedere locatie een VOIP Centrale komen, of kunnen we via een configuratie alle vaste nummers van de verschillende locaties op onze telefooncentrale aansluiten en als dan iemand bijvoorbeeld belt naar een andere vestiging dat de centrale dit automatisch doorverbind naar de juiste locatie?
(ik neem zeker nog contact met installateurd van VOIP, maar probeer mij al wat voor te bereiden

Groeten
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Die heb je toch reeds in de vorm van je BILAN oplossing... die tevens de VPN functionaliteit voor zich neemt.Argon schreef:Dus als ik het goed versta zal ik toch sowieso nog een soort router nodig hebben?
-
- Elite Poster
Jup, hebben we inderdaad, maar ik vroeg mij af als er nog iets bijkomend was of als het met de huidige infrastructuur al genoeg wasr2504 schreef:Die heb je toch reeds in de vorm van je BILAN oplossing... die tevens de VPN functionaliteit voor zich neemt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 23 keer
als die 5tal telefoonnummers bij een "voip" leverancier zitten... kun je deze idd vanuit je voip centrale aanspreken...
het zou pas hemeltergend zijn als deze verspreid over de vestigingen zit en je overal een FXO adaptor moet gaan plaatsen (met de nodige echo tot gevolg)
het zou pas hemeltergend zijn als deze verspreid over de vestigingen zit en je overal een FXO adaptor moet gaan plaatsen (met de nodige echo tot gevolg)
Hou er rekening mee dat een standaard VPN vaak beperkt is in snelheid en dat die je totale bandbreedte omlaag haalt.
Voor 5 sites aan te sluiten zou ik op elke locatie een gateway aan de bestaande PBX toevoegen, uitgaande telefonie kan zo gemakkelijk via VoIP gevoerd worden. Ikzelf ben zéér tevreden over VoIP. De kwaliteit is zuiver en de kosten zijn serieus lager.
Maar ik ben dan ook een beetje bevooroordeeld door mijn werkzaamheden bij een SIP provider
.
Voor 5 sites aan te sluiten zou ik op elke locatie een gateway aan de bestaande PBX toevoegen, uitgaande telefonie kan zo gemakkelijk via VoIP gevoerd worden. Ikzelf ben zéér tevreden over VoIP. De kwaliteit is zuiver en de kosten zijn serieus lager.
Maar ik ben dan ook een beetje bevooroordeeld door mijn werkzaamheden bij een SIP provider

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Dan werkt uw QoS toch niet naar behoren (zoals met veel routers helaas het geval is), of is niet correct ingesteld. De meest gebruikte codec G.711 verbruikt 64 kbps (de meeste andere codecs zelfs nog minder), dus dat zou je zeker niet mogen merken op een 2 Mbit lijn.Goztow schreef:Wat is je upload? Wij hebben hier een 2 Mbit upload, met QOS, en nog is de kwaliteit vaak niet goed omdat die 2 Mbit upload gelijktijdig gebruikt wordt om bestanden te transfereren naar andere vestigingen... We hebben de voip beperkt tot maximum 3 gelijktijdige oproepen uitgaand over voip, rest vliegt terug op isdn. Maar zelfs met één enkele oproep is het kwaliteitsverschil duidelijk te merken
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 13 keer
Als je 5 sites hebt moet je inderdaad op iedere locatie een gateway zetten, tenzij ze in dezelfde zone zitten dan kun je opteren om nummers op 1 plaats te laten toe komen. Als je wil faxen van op de verschillende locaties is het echter beter dat je daar lijnen hebt want je kan syncro problemen krijgen op uw gateway als deze geen klok heeft.
Voorstel:
op iedere locatie een gateway met een buitenlijnkaart in, Ip phones en desnoods een analoge kaart voor faxen, parlefoon,...
op hoofdsite een callserver met buitenlijnenkaart, ip phones, analoge kaart
Ik werk bij een firma die dit kan voorzien en goede referenties heeft in België, anders moet je me maar PM sturen.
ps:
Die bilan zal normaal geen probleem zijn, je dient er wel QOS op te zetten zodat voice voorrang krijgt en desnoods een vaste bandbreedte op je routers laten vastleggen voor data zodat je niet krijgt als Goztow. Afhankelijk van de soort compressie zal het gesprek anders gaan klinken, maar dit zal je nomaal niet merken.
Grtz
Voorstel:
op iedere locatie een gateway met een buitenlijnkaart in, Ip phones en desnoods een analoge kaart voor faxen, parlefoon,...
op hoofdsite een callserver met buitenlijnenkaart, ip phones, analoge kaart
Ik werk bij een firma die dit kan voorzien en goede referenties heeft in België, anders moet je me maar PM sturen.
ps:
Die bilan zal normaal geen probleem zijn, je dient er wel QOS op te zetten zodat voice voorrang krijgt en desnoods een vaste bandbreedte op je routers laten vastleggen voor data zodat je niet krijgt als Goztow. Afhankelijk van de soort compressie zal het gesprek anders gaan klinken, maar dit zal je nomaal niet merken.
Grtz
- seagull
- Elite Poster
- Twitter: WimVerlinden
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Ik fax van over de hele wereld via VoIP zonder dat ik daar een speciale lijn voor nodig heb.gimic schreef:Als je wil faxen van op de verschillende locaties is het echter beter dat je daar lijnen hebt want je kan syncro problemen krijgen op uw gateway als deze geen klok heeft.
Ik gebruik alleen een nomadisch nummer van 3starsnet, een IP centrale met faxserver, avantfax, en om het even welke internetbrowser.
Faxen komen toe via mail.
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
QOS werkt inderdaad meestal niet echt zoals het hoort.Edward Valckx schreef: Dan werkt uw QoS toch niet naar behoren (zoals met veel routers helaas het geval is), of is niet correct ingesteld. De meest gebruikte codec G.711 verbruikt 64 kbps (de meeste andere codecs zelfs nog minder), dus dat zou je zeker niet mogen merken op een 2 Mbit lijn.
De stelling dat de G.711 64Kbps verbruikt is niet volledig. De nominale waarde is inderdaad 64Kb, maar er is ook steeds een overhead van data die mee verstuurd wordt. Dus mag je tussen de 12 en de 16 Kbps bijrekenen.
Daarom zijn hoge compressie codecs als G.729 veel populairder.
Geluidskwaliteit is vergelijkbaar met de G.711 maar het verbruik van bandbreedte ligt wel tot 8 keer lager.
Wat de 2MB lijn betreft hoeft het niet altijd de bandbreedte te zijn die niet voldoet. Als er immens veel verkeer zit op het netwerk kan dit ook vaak voor twitter zorgen. Een goede raad; houd uw 2MB voor uw huidig netwerk en neem een normaal internetabonnement apart voor uw VoIP installatie.
-
- Elite Poster
Je hebt een fysieke vestiging; met die adressen heb je zonder problemen prefixen uit die zones...de tijd van nomadische nummers is al een tijdje gepasseerd... 3stars, Weepee, ipness, ...leveren zonder problemen een nummer van zelfs de kleinste telefoonzone in Belgie
Ze hebben ook allemaal een eigen Hylafax server staan in hun datacenter die je fax telefoontjes opvangt...een speciaal dedicated nr is niet een "must" maar het kost je bij hun geen 6-9 euro de maand zoals bij eg Voxbone/co
en zelf faxen doe je via een "virtueel printer"... naar hun hylafax server...dus de "telefoonkwaliteit" is maar van tel in hun datacenter met 100mbit full duplex internet verbinding waarschijnlijk; en dus niet onderhevig aan je asynchroon adsl vpn verbindingsnetwerk met amper isdn snelheid garantie
(of heb je een SDSL liggen?
en bellen onderling is gratis (bij de voip leveranciers...of omdat alles getermineerd is op je voip centrale intern; wat nog beter is natuurlijk)
Ze hebben ook allemaal een eigen Hylafax server staan in hun datacenter die je fax telefoontjes opvangt...een speciaal dedicated nr is niet een "must" maar het kost je bij hun geen 6-9 euro de maand zoals bij eg Voxbone/co
en zelf faxen doe je via een "virtueel printer"... naar hun hylafax server...dus de "telefoonkwaliteit" is maar van tel in hun datacenter met 100mbit full duplex internet verbinding waarschijnlijk; en dus niet onderhevig aan je asynchroon adsl vpn verbindingsnetwerk met amper isdn snelheid garantie

(of heb je een SDSL liggen?

en bellen onderling is gratis (bij de voip leveranciers...of omdat alles getermineerd is op je voip centrale intern; wat nog beter is natuurlijk)
-
- Elite Poster
Waarom denk je dat een nummer uit een kleine telefoonzone geen nomadisch nummer kan zijn? Alle nieuwe nummers die bvb Weepee momenteel levert zijn nomadisch; dit heeft te maken met de onbereikbaarheid van de nooddiensten.skynetbbs schreef:de tijd van nomadische nummers is al een tijdje gepasseerd... 3stars, Weepee, ipness, ...leveren zonder problemen een nummer van zelfs de kleinste telefoonzone in Belgie
-
- Elite Poster
Dat G.729 *veel* populairder is dan G.711, zou ik toch betwijfelen. Niet alleen heeft G.729 een iets slechtere MOS, maar vooral omdat het wereldwijde PSTN gestandardiseerd is op G.711.S|N schreef:Daarom zijn hoge compressie codecs als G.729 veel populairder.
Geluidskwaliteit is vergelijkbaar met de G.711 maar het verbruik van bandbreedte ligt wel tot 8 keer lager.
-
- Elite Poster
hulpdiensten kun je zelfs zonder belkrediet met een gsm bereiken...Edward Valckx schreef:Waarom denk je dat een nummer uit een kleine telefoonzone geen nomadisch nummer kan zijn? Alle nieuwe nummers die bvb Weepee momenteel levert zijn nomadisch; dit heeft te maken met de onbereikbaarheid van de nooddiensten.
ik bekijk nomadisch vnl de 02/03 nummers...
- Jan_B
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
- Bedankt: 13 keer
Vandaar waarschijnlijk dat Twitter boodschappen beperkt zijn tot 140 tekens.S|N schreef:Wat de 2MB lijn betreft hoeft het niet altijd de bandbreedte te zijn die niet voldoet. Als er immens veel verkeer zit op het netwerk kan dit ook vaak voor twitter zorgen.
Ik zal mezelf verbeteren: G.729 is populairder aan het worden.Edward Valckx schreef:Dat G.729 *veel* populairder is dan G.711, zou ik toch betwijfelen. Niet alleen heeft G.729 een iets slechtere MOS, maar vooral omdat het wereldwijde PSTN gestandardiseerd is op G.711.S|N schreef:Daarom zijn hoge compressie codecs als G.729 veel populairder.
De MOS valt al bij al zéér goed mee hoor:
Codec MOS SIP
per gesprek
G.711 4,10 max 88Kb/s
G.729 3,92 max 30Kb/s
De kwaliteit van een codec wat uitgedrukt in een MOS waarde die kan liggen tussen de 1 en de 5, waarbij 1 zeer slecht is en 5 uitstekend. ISDN heeft een MOS tussen de 4,1 en 4,5.
Hahaha, ja ik noem wat ruis/stotterend signaal gemakkelijk twitter. Mag ik niet meer doen preciesVandaar waarschijnlijk dat Twitter boodschappen beperkt zijn tot 140 tekens.

-
- Elite Poster
ISDN gebruikt altijd G.711 als codec. Hoe kom je er dan bij dat de MOS bij ISDN niet vastligt op wat je hierboven bij G.711 schreef?S|N schreef: G.711 4,10 max 88Kb/s
G.729 3,92 max 30Kb/s
De kwaliteit van een codec wat uitgedrukt in een MOS waarde die kan liggen tussen de 1 en de 5, waarbij 1 zeer slecht is en 5 uitstekend. ISDN heeft een MOS tussen de 4,1 en 4,5.
-
- Elite Poster
Ja, soms zelfs zonder SIM kaart. Maar wat heeft dat hier nu mee te maken?skynetbbs schreef:hulpdiensten kun je zelfs zonder belkrediet met een gsm bereiken...
Jij mag dat doen, maar dat is niet correctskynetbbs schreef:ik bekijk nomadisch vnl de 02/03 nummers...

In alle zones kan je zowel nomadische als geografische nummers hebben.
Zelfs POTS gebruikt G.711 maar dat wil dan toch niet zeggen dat de MOS hetzelfde moet liggen??? Veelal zegt men dat SIP ISDN kwaliteit kan bieden.Edward Valckx schreef:ISDN gebruikt altijd G.711 als codec. Hoe kom je er dan bij dat de MOS bij ISDN niet vastligt op wat je hierboven bij G.711 schreef?S|N schreef: G.711 4,10 max 88Kb/s
G.729 3,92 max 30Kb/s
De waarheid is wat genuanceerder: soms wel en soms niet.
SIP is nog steeds iets anders dan analoog of digitale spraak.
Trouwens de MOS of Mean Opinion Score is nu ook niet bepaald de meest wetenschappelijke benadering he.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 222 keer
Huh ??? POTS gebruikt G.711 ? Dat moet je mij toch eens uitleggen, ik ben benieuwd. G.711 is volgens mij nog steeds een codec die dient om analoge signalen naar digitale signalen om te zetten en omgekeerd. SIP heeft trouwens niets met de codec te maken, het is zuiver signalisatie. H.323 gebruikt dezelfde codecs als SIP.S|N schreef:Zelfs POTS gebruikt G.711 maar dat wil dan toch niet zeggen dat de MOS hetzelfde moet liggen??? Veelal zegt men dat SIP ISDN kwaliteit kan bieden.Edward Valckx schreef:ISDN gebruikt altijd G.711 als codec. Hoe kom je er dan bij dat de MOS bij ISDN niet vastligt op wat je hierboven bij G.711 schreef?S|N schreef: G.711 4,10 max 88Kb/s
G.729 3,92 max 30Kb/s
De waarheid is wat genuanceerder: soms wel en soms niet.
SIP is nog steeds iets anders dan analoog of digitale spraak.
Trouwens de MOS of Mean Opinion Score is nu ook niet bepaald de meest wetenschappelijke benadering he.
En voor zover ik weet is de MOS nu net wel de meest wetenschappelijke benadering om objectief spraakkwaliteit te meten.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 222 keer
Argon,Argon schreef:Beste,
Wij zijn een VZW van een 70tal man groot en zitten op 5 verschillende locaties in West-Vlaanderen.
We hebben zojuiste een nieuwe server geinstalleerd met Terminal Services oplossing en dit alles verloopt via een Explore (bilan) oplossing van Belgacom.
Nu zouden we nog graag een VOIP centrale aankopen ook.
Ik vroeg mij af: We zitten dus met 5 verschillende locaties verdeeld over West-Vlaanderen. Iedere locatie heeft dus zijn eigen vast telefoonnummer (en ander zonenummer). Moet op iedere locatie een VOIP Centrale komen, of kunnen we via een configuratie alle vaste nummers van de verschillende locaties op onze telefooncentrale aansluiten en als dan iemand bijvoorbeeld belt naar een andere vestiging dat de centrale dit automatisch doorverbind naar de juiste locatie?
Als wij dus vanuit de ene locatie naar de andere locatie bellen, dan zou dit moeten lukken via een intern nummer over onze Explore en dit is dan kostloos waarschijnlijk?
Heeft er iemand van jullie ervaring met VOIP op professioneel vlak? Valt dit te betrouwen qua beschikbaarheid enzo?
Groeten
Ik ben zelf werkzaam bij een grote PABX leverancier en wij doen niets anders dan voip/ip telephony installaties.
Een veelgemaakte 'fout' is dat de 'tech guys/IT people' teveel focussen op de technologie en te weinig op functionaliteit/eisen van de business. Hierdoor heb ik reeds ettelijke projecten de mist zien ingaan.
Uiteraard is spraakkwaliteit belangrijk, dit is voor de eindgebruiker als vanzelfsprekend. Net zoals de functies die hij vandaag gebruikt (doorschakelen, forwarden, conference calls etc.). Breng alle vereiste functionaliteiten goed in kaart en beslis op basis hiervan, niet op basis van technische specificaties (althans niet in eerste instantie). Het zou niet de eerste maal zijn dat iemand een centrale neemt die bij wijze van spreken 's morgens automatisch koffie zet en op het eind van de dag een rapportje in pdf stuurt met de voorkeuren van de gebruikers maar waarbij men na installatie tot de conclusie komt dat men geen conference call met 5 man kan doen.
Je kan voor een centrale oplossing gaan waarbij je alle oproepen (via PSTN/SIP/ISDN) laat toekomen op 1 site en vandaar doorsturen naar de andere sites of je kan voor een gedecentraliseerde oplossing gaan waarbij je op iedere site een 'gateway' plaatst die de conversie doet tussen het publieke netwerk en je ip telefoons. Welke oplossing je kiest hangt af van tal van factoren oa.:
- Hoe goed is je netwerk ? Is er reeds Qos aanwezig en wat kost de Qos indien je deze moet aankopen/implementeren ? Is er el veel trafiek tussen die sites ? Ok, bellen mag dan gratis zijn tussen de sites maar weegt het aantal gesprekken per dag op tegen de extra investeringen die je moet doen om dit alles mogelijk te maken ? Mischien kan je enkel de signalisatie over je netwerk sturen maar de spraak gewoon over het publieke netwerk laten lopen ?
- Is het belangrijk dat je een 'locaal' nummer hebt in de zone van je vestiging ? Het kost niets extra de dag van vandaag om naar andere zones te bellen maar soms is het een 'politiek' probleem.
- Hoe belangrijk is het dat je nummers behouden blijven ? Zijn ze gemakkelijk te wijzigen of zijn ze welbekend bij de klanten ?
- Hoe belangrijk is de stabiliteit van de telefonie ? Zit je in een sector waar je het kan permitteren dat een site een dag of langer zonder telefonie zit ? Zijn noodnummers belangrijk ? Moet een site 'survivable' zijn, maw. kunnen draaien zonder connectie met de hoofdsite ?
Er zijn nog tal van andere redenen die de doorslag kunnen geven om voor een bepaalde oplossing te kiezen, ik hoop dat ik er hier toch al enkele gegeven heb.
Qua kwaliteit is voip geen probleem op voorwaarde dat je over een deftige infrastructuur beschikt. Uiteraard is Qos op LAN/WAN belangrijk maar minstens even belangrijk is de kwaliteit van de gebruikte DSP's om de conversie te doen van publiek netwerk naar voip en omgkeerd. De grootte van jitter buffers etc kunnen het verschil maken tussen het wel en het niet horen van echo. Echo is trouwens in ieder telefoongesprek aanwezig, dit is geen voip fenomeen. Alleen maakt voip omwille van vertagingen, processing tijd etc. echo veel sneller hoorbaar dan een switched netwerk.
Maar ik wil je zeker niet afschrikken

Void
Internet: EDPNet VDSL