Telenet Internet en Digitale TV + ADSL

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
DaXearo
Member
Member
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:27

Hallo,

Kan iemand me zeggen wat er allemaal nodig is kwa routers/switches/bridges/... als ik de volgende combinatie zou willen:

Telenet Internet EN Digitale TV (wss FunkyShake) + Een ADSL verbinding via mn werkgever.

Ik zou dus deze 2 verbindingen willen combineren waarbij de ADSL verbinding de hoofdverbinding zal zijn en de Telenet kabelverbinding als "backup-verbinding"
Dwz zolang de ADSL werkt wil ik ADSL blijven gebruiken zonder daarvoor 1 bit over de Telenetverbinding te laten gaan (behalve Digitale Televisie natuurlijk). Kwestie van niet op smallband te vallen bij Telenet.
Als ik dan eventueel de Telenet verbinding zou willen gebruiken, zou ik ook graag hebben dat ik géén kabels moet versteken.

Is dit mogelijk en wat voor routers/switches/brdiges heb ik daarvoor nodig?


Hartelijk dank!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Je sluit op beide providers een router aan, en sluit deze op een switch aan (die zorgt voor de verdeling van je netwerk).

Door de DHCP van één provider uit te schakelen zorg je nu dat je werkt via de andere provider. Een alternatief is ook beide DHCP servers uit te schakelen en de instelling van je default gateway manueel op je PC aan te passen (zo kan je per PC kiezen welke provider je wil). Je moet alléén zorgen dat beide routers in hetzelfde subnet zitten, bv. 192.168.1.253 en .254

Nu vraag ik me wel af waarom je niet van TN gebruik wil maken... snel en stabiel, en in plaats daarvan ga je een (vermoedelijk) veel trager ADSL gebruiken ? Indien het louter het volume is, gebruik je toch eerst je Telenet limiet op (heeft trouwens niets met digitale TV te maken... die blijft gewoon werken hoor), en schakel je dan naar ADSL.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

DaXearo schreef:Hallo,
zolang de ADSL werkt wil ik ADSL blijven gebruiken zonder daarvoor 1 bit over de Telenetverbinding te laten gaan (behalve Digitale Televisie natuurlijk). Kwestie van niet op smallband te vallen bij Telenet.
Hartelijk dank!

TV verbinding verbruikt niets van de limiet van je internet verbinding, dat is gescheiden ;)
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
DaXearo
Member
Member
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:27

Hartelijk dank voor jullie reactie!
Bestaan er ook alternatieven om bepaalde traffic te laten routeren via Telenet en andere via de ADSL verbinding?
Bijvoorbeeld http moet via Telenet gaan (tenzij die op smallband zit), torrent/news via adsl etc. ...
Ik heb iets gelezen over pfSense?

viewtopic.php?f=55&t=22061&p=276792&hilit=telenet+adsl+combineren
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

DaXearo schreef:Bestaan er ook alternatieven om bepaalde traffic te laten routeren via Telenet en andere via de ADSL verbinding? Bijvoorbeeld http moet via Telenet gaan (tenzij die op smallband zit), torrent/news via adsl etc. ...


Alle moderne firewalls kunnen dit... dus niet de spullen die in je routertje zelf zitten (tenzij misschien met een DD-WRT en wat plugins).
Benbits
Pro Member
Pro Member
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 feb 2009, 19:25
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

draytek 2800 serie routers : router met adsl modem + extra ethernet wan poort voor uwe telenet;
routering van bepaald verkeer is dan mogelijk + loadbalancing.
b.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”