Marktaandeel Belgische SIP providers

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 108 keer

Heeft iemand een idee wat het marktaandeel van de Belgische SIP providers momenteel is? Zijn hier cijfers over te vinden?

Het gaat dus over 3starsnet, Weepee en IPness. Of zijn er nog anderen?

Ziet de toekomst er nog rooskleurig uit, nu dat Belgacom en Telenet beide een flat-fee (respectievelijk "Happy Time" en "Free Phone") aanbieden? Ik weet wel dat de voip providers hun tarieven per minuut meestal iets lager zijn, maar tegen gratis kan je moeilijk op, hé?
S|N
Plus Member
Plus Member

Geen idee wat het marktaandeel kan zijn.

Lijst VoIP providers actief in België (er zitten natuurlijk ook betamaxclonen en whitelabelresellers tussen.

INTERTEL (eigen BE netwerk en vooral gericht op B2B)
NONOH
WEBCALLDIRECT
VOIPCHEAP
12VOIP
LOWRATEVOIP
FREECALL
VOIPWISE
POIVY
INTERNETCALLS
VOIPBUSTER
VOIPDISCOUNT
VOIPSTUNT
3STARS NET VOIP (eigen BE netwerk)
SIPDISCOUNT
WENGOPHONE
VOICEGLOBE
CALL4LESS
WEEPEE (eigen BE netwerk)
MOBIVOX
PHONENEXT
YAHOO
IPNESS (eigen BE netwerk)
NETAPPEL
TOLEDO (eigen BE netwerk)
MSN, Windows
VOICEGLOBE
SIPGATE
CALLVIANET
SKYPE, SkypeOut
NETFOON/TORNADO
GIZMOPROJECT
VOICEGLOBE, Belgium
PACKETNET
VOICEGLOBE
ANNATEL

De toekomst ziet er voor de SIP providers zeker rooskleurig uit. Marktaandeel VoIP in 2009 zal naar verwachting +57% stijgen.
Dan spreken we vooral in de B2B markt.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

? je betaald 15-20 euro bij telenet/belgacom voor dat gratis bellen... vaak nog een surplus van 5 euro als je 24/24h wilt bellen.
dit houdt NIET in het bellen naar GSM nummers wat vaak aan 30cent/minuut of meer is...

bij 3starsnet, betamax clonen betaal je rond de 10-12 cent naar gsm's...serieus verschil...
je betaald GEEN vaste kost per maand... ze werken praktisch allemaal met een "prepaid" tarief
yawadoo.be werkt met postpaid; dus je betaald nadien
weepee heeft zelfs geen verplichting om je belkrediet op te doen binnen het jaar

bij 3stars kun je een DECT/VOIP/ATA kopen en daarbij 6tal maand (verlengbaar) profiteren van een soort betamax achtig belproduct -> gratis bellen naar 30tal landen (vaste lijnen)...

bij Tele2 kun je je discovery service van 9,99 euro buitengooien en het eerste jaar zeer goedkoop "all in" hebben ... ook hierin zit het bellen naar vaste lijnen (ook telenet/belgacom) er gratis bij (17h->08h als ik goed ingelicht ben)... dit voor een bedrag < meeste internet-only .....en unlimited internet ook... dus meer dan 300gbyte per maand is mogelijk .... 20mbit is theoretisch ook mogelijk...

ik geloof dat Belgacom zijn I-line produkt ging opheffen? Ook telenet heeft al een lange tijd geleden zijn "skype"achtig produkt gestopt...
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 108 keer

skynetbbs schreef:dit houdt NIET in het bellen naar GSM nummers wat vaak aan 30cent/minuut of meer is...
Je betaalT 30 cent of meer? Waar haal je dat vandaan? Telenet naar GSM: piek 17,91 c/min en dal 12,64 c/min. Belgacom naar GSM: piek 15,80 c/min en dal 10,50 c/min.

Ik zal even een situatie schetsen. Ik ga bij kenissen een telefoon + "beginners" Internet oplossing instellen. Momenteel hebben ze enkel een Belgacom lijn.

KEUZE1:
3starsnet account
Fritz!box of iets dergelijks nodig
belgacom discoverylijn: 9,95/mnd
edpnet starter: 19,95/mnd
TOTAAL: 29,90 euro/mnd + nog alle gesprekskosten van 3starsnet

KEUZE2:
Belgacom opzeggen; nummer porteren naar Telenet
Telenet "Internet + Telefonie" pack: 32,- euro/mnd
gratis bellen tijdens daluren + weekend
TOTAAL: 32,- euro/mnd + nog enkele gesprekken tijdens de piekuren (maar dan zijn ze toch uit werken)

Is het sop de kolen dan nog waard? Voor slechts 2,10 euro per maand extra bellen ze gratis tijdens de daluren (altijd als ze thuis zijn). Om naar een GSM te bellen kan je beter je GSM gebruiken.

Begrijp me niet verkeerd: ik gebruik zelf ook VOIP, vind het een interessante technologie, en ben zeker geen fan van Belgacom of Telenet... maar in het bovenstaande geval is het toch moeilijk verdedigbaar.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

Edward Valckx schreef:
skynetbbs schreef:dit houdt NIET in het bellen naar GSM nummers wat vaak aan 30cent/minuut of meer is...
Je betaalT 30 cent of meer? Waar haal je dat vandaan? Telenet naar GSM: piek 17,91 c/min en dal 12,64 c/min. Belgacom naar GSM: piek 15,80 c/min en dal 10,50 c/min.
oja... ik vergat dat ik de connectie kost erbij rekende... dat voel je zeker bij korte gesprekken...en zeker als je telkens op ene zijn voicemail eindigt...
Niet voor niks is de klassieke vraag : "hoe laat je het langer rinkelen" of "hoe schakel ik de voicemail uit"
Ik zal even een situatie schetsen. Ik ga bij kenissen een telefoon + "beginners" Internet oplossing instellen. Momenteel hebben ze enkel een Belgacom lijn.

KEUZE1:
3starsnet account
Fritz!box of iets dergelijks nodig
In de makro kun je voor 69 euro een Siemens Dect S450IP vinden met VOIP aansluiting;
gratis overdracht nummer en 6 maand gratis bellen naar vaste lijnen... aanbieding van 3starsnet...
belgacom discoverylijn: 9,95/mnd
edpnet starter: 19,95/mnd
TOTAAL: 29,90 euro/mnd + nog alle gesprekskosten van 3starsnet
24,90 euro/maand bij tele2 "4mbit zonder vaste lijn"... momenteel wel onaantrekkellijk omdat het beperkt is tot 6maand...nadien is het 34,90 euro
-> je moet dus geen discovery meer betalen!
een adsl modem heb je voor <20euro in de meeste telefoonwinkels...
KEUZE2:
Belgacom opzeggen; nummer porteren naar Telenet
Telenet "Internet + Telefonie" pack: 32,- euro/mnd
gratis bellen tijdens daluren + weekend
TOTAAL: 32,- euro/mnd + nog enkele gesprekken tijdens de piekuren (maar dan zijn ze toch uit werken)
en 24/24h gesprekken naar gsm's te betalen natuurlijk....
en slechts 5gbyte per maand mogen downloaden...
oja 2,5euro/maand erbij omdat je callerid wilt (gratis bij 3starsnet... ja ik wil weten wie mij belt)
oja Voicemail 2 email gratis bij 3starsnet....
Is het sop de kolen dan nog waard? Voor slechts 2,10 euro per maand extra bellen ze gratis tijdens de daluren (altijd als ze thuis zijn). Om naar een GSM te bellen kan je beter je GSM gebruiken.
Begrijp me niet verkeerd: ik gebruik zelf ook VOIP, vind het een interessante technologie, en ben zeker geen fan van Belgacom of Telenet... maar in het bovenstaande geval is het toch moeilijk verdedigbaar.
je kunt ze ook op MobileVikings zetten...dat kost ze 15euro/maand om te internetten... (toegegeven...t'is geen 4mbit snelheid :-)
maar ik ga ervan uit dat ze hooguit wat emailen en informatie opzoeken? :-)

je kunt ook hooguit Telenet Basic nemen van 20 euro per maand... tzijn geen grote surfers? besparing 13 euro/maand... dat is toch meer dan 150 euro per jaar?

je kunt ook kijken naar Weepee Voip... dat is 1x 9euro voor portering...en 1x 25 euro belkrediet; onbeperkt geldig (tot opgebruikt)....
ze moeten al aardig wat bellen om het op te bellen... ze moeten zich niet haasten... extra voordeel... ze kunnen opeens ook faxen en gefaxt worden zonder fax... oja en callerid :-)

eventueel ook leuk -> in tegenstelling tot "telenet voip" kun je je 3starsvoip of Weepeevoip perfect mee op reis nemen...
je kunt deze in je Nokia gsm steken; meenemen naar je vakantieverblijf etc...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Edward Valckx schreef:Is het sop de kolen dan nog waard? Voor slechts 2,10 euro per maand extra bellen ze gratis tijdens de daluren (altijd als ze thuis zijn). Om naar een GSM te bellen kan je beter je GSM gebruiken.
Zo denk ik er ook over... zou een VoIP oplossing ook leuk vinden vanwege een aantal extra mogelijkheden, maar het is snel duurder als telefonie bij Telenet als je 's avonds en in het weekend wat belt. Velen bekijken telefonie bij TN aan 18 euro, echter als je toch een Shake hebt is de meerkost maar een 7 euro... en daar zijn weinig alternatieven voor van gelijkwaardige kwaliteit en gemak.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 626 keer
Bedankt: 385 keer
Provider

Edward Valckx schreef: Is het sop de kolen dan nog waard? Voor slechts 2,10 euro per maand extra bellen ze gratis tijdens de daluren (altijd als ze thuis zijn). Om naar een GSM te bellen kan je beter je GSM gebruiken.

Ik volg je Eduard.

Mijn tante (60+) hebben altijd vreselijke angst voor nieuwe technologieën/overstappen van energie-leverancier/.....
Ik ben al 2,5 jaar aan het voip'en.....had vroeger veel wegval (hier regelmatig beschreven)...paar maand terug een Bbox 2dehands gekocht om te testen...geen probleem....dan mijn 7140 omgeruild (5 jr garantie) naar 7270 (80 € opleg, daar 7140 niet meer leverbaar...)

Nu sinds oktober 2008 via belgian-telecom. (als ik de optelsom maakte, kwam ik evenduur uit of aparte ISP + voip provider)
Vooral de 3starsnet peperdure tarieven (+ connectiekosten) hebben me doen besluiten naar een ALL-IN-ONE provider te gaan...

Heb het geluk dat ik mijn eigen Fritz mag gebruiken. Oké, de gratis modem heb ik geweigerd, maar nu kan ik oproepdoorschakeling of mijn accountgegevens ook mobiel gebruiken (via wifi gebruik ik Agephone).
Bij Tele2 en normaal bij BTC is dat embedded in de modem (dus je kan er niet aan prutsen).

Nu loopt alles super, maar er zijn andere tijden geweest....

Ik had hen de I-Talk van Belgacom voorgesteld, maar ze hebben uiteindelijk edpnet light 19€ + happy time 17,5 + enkele peak-time gesprekken (gepensioneerd)

Een merde is dat I-Talk enkel in combinatie is met hun internet.

Als ik de rekening maak (en maak nu géén reclame)
45 €/maand (standaardprijs) voor onbeperkt bellen naar 40 landen 24/24 => BTC
Shake Gold is toch 55 € voor hetzelfde? (excl. Caller-ID, lagere downloadlimiet, 30 min. gratis bellen naar fix met mijn BeMobile GSM....)
voor die 10 € meer heb ik al tv-vlaanderen.

Bij BTC (of tele2) zie je in real-time uw gesprekken....bij Telenet moet je toch uw factuur afwachten (of bijbetalen voor een detailfactuur)

bovendien verbruiken die modem en digicorder stukken van mensen van telenet, en opteer ik liever voor tv-vlaanderen met een véél grotere keuze, en vooral FREEDOM of CHOICE....
BBC 1/2/3/4, ITV1/2/3/4, CH4,...30 Duitse FTA kanalen, 100den radiokanalen (MNM, Stubru is niet meer mijn ding)

VRIJHEID van keuze van ontvanger (met ON/OFF schakelaar). Je hebt ontvangers die ALLES combineren, en waar je zelf kunt aan sleutelen....
HD toevoegen/M4A afspelen/DivX/DVB-T/DVB-S2/...

Okéé, voor jan Modaal is Telenet de 'gemakkelijkste' oplossing.....en altijd acties waar ze bijna alles gratis installeren (bij kleine ISP's betaal je daar wél voor).

Maar mij geeft een vrijheid van keuze véél meer voldoening (ook voor de portemonnee) dan de gemakkelijkste oplossing.

Wel vind ik bij keuze van VOIP, je toch best zelf wat kennis hebt van PC's, om bij problemen, zelf te kunnen anticiperen.....

Maar voor oudere mensen die enkel wat surfen, af en toe bellen (en geen back-up van familie/kennis)....is een instapshake een 'best buy' vermoed ik
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

onlangs ook nog een telenet installateur die aanraadde om de "powerplugs" zelf te gaan kopen in de winkel ipv via hem; want ze zijn goedkoper in de winkel(?); die powerplugs worden vaak gebruikt om uw digibox te koppelen zonder te moeten gaten boren.
Voordeel aan telenet : als er iets is -> telenet
nadeel aan belgacom -> de isp steekt het om belgacom; belgacom steekt het op de isp
en altijd de discussie van "je zit te ver van de centrale"...
maar op adsl heb je "concurrentie"...

ook niet vergeten dat je bij telenet zowiezo betaalt voor je "analoge" aansluiting...veel mensen kwamen af met "als ik overschakel op digitaal...betaal ik nog maar 4....tot 9 euro" .... die kabel (14 euro) betaal je nochtans nog steeds (minimal requirement)
Belgacom heeft daarom altijd gezegd : geen "coaxkabel" nodig bij ons (wel telefoonkabel); ondertussen hebben ze hun pakket ook verduurt (comfort is nu een verplichte optie)

En altijd opletten...want je tekent altijd voor een jaar...

btw die connectiekost bij 3stars valt toch mee? 1cent?...als na 1 minuut ben je al goedkoper uit dan telenet/belgacom;
btw 3starsnet of weepee neem je vnl om "gebeld te worden"... in Belgie kun je nl geen "inbelnummer" krijgen via eg Skype (skype in) of Voipbuster....
bij Weepee heb je dat al voor 9 euro (unlimited); bij 3stars vanaf 15 euro (wat ook direct belkrediet is en geldig voor 1 jaar)

bij Telenet is dat misschien met een shake slechts 7 euro... maar wel 7 euro per maand...en dat bel je niet op (ja je freetime)...

Btw als je kinderen hebt... die bellen met plezier naar hun vriendjes...met een gsm... dan ga je aan je freetime niet veel meer hebben... en laten bellen met hun gsm? dat is al in't begin van de maand/week al leeggebeld meneer...
Op je "fritzbox" kun je gelukkig een whitelist/blacklist maken.... kwestie dat jij nog kunt bellen;
dat zie ik je nog niet regelen met Telenet...
blidi
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 41 keer

Het marktaandeel zal heel miniem zijn.
Vraag maar na bij uw vrienden, buren en collega's er zullen er niet veel zijn die al van voip bellen gehoord hebben.
In het beste geval zullen ze skype kennen.
En de grote twee, belgacom en telenet kunnen het zo goed verkopen, en kunnen er de nodige reclame voor voeren.
De Belg is honkvast. Bij Belgacom en Telenet werkt alles naar wens.
Bij voip bellen moet je nog een ata of een voip telefoon configureren en dat is er voor veel mensen te veel aan.
Probeer trouwens maar eens een modem met voip te vinden in een winkel in Belgie.
Ik heb al rondgekeken bij Krefel, Mediamarkt en enkele andere ketens maar nog niets gevonden.
Wat in Nederland gemeengoed is geworden (reeds enkel miljoenen Nederlanders bellen via voip) komt blijkbaar in Belgie niet van de grond.
Jammer maar helaas.

Edward Valckx schreef:Heeft iemand een idee wat het marktaandeel van de Belgische SIP providers momenteel is? Zijn hier cijfers over te vinden?

Het gaat dus over 3starsnet, Weepee en IPness. Of zijn er nog anderen?

Ziet de toekomst er nog rooskleurig uit, nu dat Belgacom en Telenet beide een flat-fee (respectievelijk "Happy Time" en "Free Phone") aanbieden? Ik weet wel dat de voip providers hun tarieven per minuut meestal iets lager zijn, maar tegen gratis kan je moeilijk op, hé?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

satsurfer schreef:Nu loopt alles super, maar er zijn andere tijden geweest....
En die andere tijden wil een gewone consument niet meemaken... die wil gewoon een product dat werkt, ook al kost hem dat 2 euro per maand meer (en dat is relatief, mits wat bellen ben je die bij 3StarsNet ook kwijt).

Het marktaandeel van VoIP kan dan wel 57% stijgen... het zal vermoedelijk van 1% naar 1.57% gaan dan (als het al zoveel is).
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

het stijgt veel harder hoor maar je merkt het niet... Hierdoor kunnen ze geld besparen in hun materiaal
en zoals gekend; die besparingen storten ze niet door naar de klant...
Belgacom sluit je aan op i-line (met QoS)
telenet is ook zowiezo voip (maar met dedicated bandbreedte)
tele2 is voip (met QoS)
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”