Zware wagens

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Heden ten dage word je als consument om je oren geslagen met "green" it, "green" efficiency, "green" whatever. En zit iedereen te spreken over CO2 emissie verlaging e.d. Hierbij viseert men vooral de auto's en krijg je subsidies voor zuinigere wagens.

Zelf heb ik een zware voorliefde voor SUV's, welke zowiezo niet echt zuinig, noch echt milieuvriendelijk te noemen zijn. Ook stoor ik me dat de overheid vooral auto's viseert, aangezien deze zeker niet de grootste vervuilers zijn eigenlijk. Temeer daar er totaal geen beleid is op bijvoorbeeld verwarming. Voor stookolie krijg je nog altijd subsidies en word er nog altijd duchtig geadverteerd.

Wat is jullie gedacht eigenlijk, als consument meedoen en geen dure/zware SUV meer kopen ? Of toch de wagen kopen die je wil, en proberen je milieu imprint te verminderen waar mogelijk ?

Grtz,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jan_B
Premium Member
Premium Member
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 dec 2006, 14:32
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 13 keer

Sasuke schreef:Zelf heb ik een zware voorliefde voor SUV's, welke zowiezo niet echt zuinig, noch echt milieuvriendelijk te noemen zijn. Ook stoor ik me dat de overheid vooral auto's viseert, aangezien deze zeker niet de grootste vervuilers zijn eigenlijk.

Ik dacht dat auto's wel degelijk een groot aandeel hadden in de vervuiling (bv fijn stof).

Sasuke schreef: Temeer daar er totaal geen beleid is op bijvoorbeeld verwarming. Voor stookolie krijg je nog altijd subsidies en word er nog altijd duchtig geadverteerd.

Maar stookolie wordt ook zwaar belast - subsidies zijn er enkel om voor de mindere inkomens deze belastingdruk enigszins te compenseren.

Sasuke schreef:Wat is jullie gedacht eigenlijk, als consument meedoen en geen dure/zware SUV meer kopen ? Of toch de wagen kopen die je wil, en proberen je milieu imprint te verminderen waar mogelijk ?

Dat is natuurlijk een persoonlijke keuze: als ik eerlijk ben zou ik waarschijnlijk de auto van mijn dromen kopen en zoveel mogelijk elders compenseren (hoewel dit natuurlijk niet echt een rationele keuze is).
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Ik heb daar enkele bedenkingen bij:
1. het is logisch dat de overheid eerder de wagens gaat viseren omdat er nu eenmaal een hele grote (stijgende) hoop van zijn en omdat er mits relatief kleine investeringen een groot effect kan zijn
2. één van de grootste problemen is woon-werkverkeer en dat los je niet op met openbaar vervoer want dat zit al stampende vol. Ik woon persoonlijk op 2,5 km van mijn werk en dat is natuurlijk wel een oplossing :P. Ik mag dan nog elke dag met de wagen gaan, als ik wil: op een maand vervuil ik zoveel als iemand die één dag naar zijn werk gaat en er 100 km vandaan woont (beetje kort door de bocht maar je begrijpt waar ik naartoe wil...)
3. ieder maakt dat natuurlijk voor zichzelf uit, maar voor mij zijn SUV's in de stad 100 % onnuttig. Als je af en toe door modderige baantjes moet, dan misschien wel maar dat vind je in België praktisch nooit.
4. langs de andere kant: een SUV van vandaag stoot misschien minder uit dan een kleine benzine van 10 jaar oud. Eens goedkope wagens (van rond de 5.000 €) zouden beschikbaar zijn, die na een jaar of 5 even goedkoop zijn als de huidige wagens van 10 jaar oud, en ze aan de milieunormen, voldoen, kan je eigenlijk alle wagens die te oud zijn (en daardoor te vervuilend zijn) afkeuren.
5. Positieve maatregelen (bonussen, ...) hebben meestal een beter effect dan negatieve (verbod, afkeuren, ...) maar dan moeten ze doordacht zijn... Een premie van 700 € geven waardoor mensen meer opties gaan nemen, de wagen zwaarder gaat zijn en dus meer zal verbruiken, das niet doordacht.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 26 mar 2004, 20:01
Locatie: Holsbeek
Bedankt: 1 keer

Ik heb onlangs toch voor de 2.0 Volvo v50 gekozen als bedrijfswagen, en niet de zuinigere 1.6 (of nog zuiniger de 1.6 E-Drive)

Had ik nog een hoger budget gehad was ik voor de D5 (2.4) gegaan 8)

CO² uitstoot van wagens is momenteel een mode verschijnsel waar zowel de overheid als de fabrikanten (noodgedwongen) op kicken, maar zoals de TS al aanhaalde; er zijn veel zaken die een pak vervuilender zijn en waar men stiefmoederlijk de ogen voor sluit.
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
stephan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1053
Lid geworden op: 11 jan 2004, 17:06
Locatie: Zürich

Goztow schreef:5. Positieve maatregelen (bonussen, ...) hebben meestal een beter effect dan negatieve (verbod, afkeuren, ...) maar dan moeten ze doordacht zijn... Een premie van 700 € geven waardoor mensen meer opties gaan nemen, de wagen zwaarder gaat zijn en dus meer zal verbruiken, das niet doordacht.


Deze maatregelen hebben niets met milieu te maken, eerder met de huidige financiele situatie... Auto's verkopen om omzet hoog te houden...

Net hetzelfde gebeurt hier in Duitsland momenteel van de staat uit : de Abwrackprämie. Als je je oude auto tot schroot laat herleiden krijg je hiervoor van de staat 2.500eur indien je een nieuwe wagen koopt. Nieuwe wagens zijn dan wel milieuvriendelijker, maar langs de andere kant probeert de overheid auto's uit elke stad te bannen. Beetje dubbel gevoel hierover.

Sasuke schreef:Wat is jullie gedacht eigenlijk, als consument meedoen en geen dure/zware SUV meer kopen ? Of toch de wagen kopen die je wil, en proberen je milieu imprint te verminderen waar mogelijk ?

Zolang er geen grote veranderingen komen in bvb internationale scheepvaart, 3e wereld, amerika, etc... Zal het weinig of niets uitmaken met welke auto je rijdt. Ik heb ooit ergens gelezen dat slechts 15% van de globale CO2 aan mensen te wijten is, de rest komt van de natuur. (vulkaanuitbarstingen, bosbranden, etc)

Sasuke schreef:Zelf heb ik een zware voorliefde voor SUV's

Haha, de puzzel is opgelost. Nu kennen we de reden voor de Smart-verkoop in een ander topic...
There are two types of planes : Fighters and Targets :wink:
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Goztow schreef:Ik heb daar enkele bedenkingen bij:
2. één van de grootste problemen is woon-werkverkeer en dat los je niet op met openbaar vervoer want dat zit al stampende vol. Ik woon persoonlijk op 2,5 km van mijn werk en dat is natuurlijk wel een oplossing :P. Ik mag dan nog elke dag met de wagen gaan, als ik wil: op een maand vervuil ik zoveel als iemand die één dag naar zijn werk gaat en er 100 km vandaan woont (beetje kort door de bocht maar je begrijpt waar ik naartoe wil...)


Ik woon op +/- 85km (enkel) af van mijn werk. Ik heb vorige maand geopteerd om vanaf heden met het openbaar vervoer te komen (lees: trein), zo spaar ik kilometers en kan ik een duurdere wagen kopen (morgen :p ). De treinen zitten inderdaad overvol soms, maar al bij al vind ik het aangenamer om de trein te nemen dan de auto. Ik rijd zeer graag, maar van de files en het verkeer in de stad kreeg ik de laatste tijd echt grijze haren.

Een SUV in de stad is inderdaad overdreven, maar sinds ik vorig jaar in limburg ben gaan wonen zijn er toch paden waar ik met mijn VW golf break niet doorheen durfde rijden. Tevens hebben we nu een grote tuin e.d., en is een aanhangwagen onontbeerlijk geworden. Een caravan is ook een toekomstige optie.

Maar ik wou gewoon eens weten hoe mensen heden ten dage erover dachten. Want ik ben zelf serieus verschoten van de BIV bijvoorbeeld.

grtz,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
stephan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1053
Lid geworden op: 11 jan 2004, 17:06
Locatie: Zürich

Sasuke schreef:en kan ik een duurdere wagen kopen (morgen :p ).


off-topic : me is curious
There are two types of planes : Fighters and Targets :wink:
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Ah, ik ben ook van het principe: leven en laten leven en ik vind deze topic dan ook heel interessant om eens het "gedacht" van anderen te kennen!

Volgens mij moet iedereen zijn duit in het zakje doen waar hij dat makkelijk kan. Je auto is zoiets: vaak kan het net iets mielieuvriendelijker of net iets kleiner en spaar je er bovendien nog geld in uit en wordt het makkelijker om te parkeren :P. Een elektriciteitsleverancier is hetzelfde: neem een groene, als je toch kan kiezen ;). De prijs is gelijkaardig. Bioyoghourt is dan een ander paar mouwen: die is bijna dubbel zo duur als gewone yoghourt :-S. Dat vind ik dan niet verantwoord want volgens mij is de meerkost niet zo veel hoger.

Als men meer producten milmieuvriendelijk kan maken voor een prijs die dezelfde (of lichtjes hoger) is als de minder milieuvriendelijke producten, dan ga ik daar massaal voor kiezen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Ik heb een Citroen C8 136 pk FAP gekozen als bedrijfswagen.
Daar zit tenminste een partikelfilter in om mijn geweten te sussen.
En als mijn budget hoger zou zijn dan was het de 163 pk FAP automatic geworden.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

stephan schreef:
Sasuke schreef:en kan ik een duurdere wagen kopen (morgen :p ).

off-topic : me is curious


Het is nu wel een 2dehands geworden, maar dan ook ineens mijn droomwagen ... BMW X5 (facelift 2004/2005) 3.0d met sportpakket in zwart metallig, shadowline hoogglans enzovoort. Heeft ook een roetfilter, maar de 3.0d en 211pk (+200g uitstoot) is natuurlijk niet van de poes ...

Pics volgen nog wel indien gevraagd.


grtz,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
stephan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1053
Lid geworden op: 11 jan 2004, 17:06
Locatie: Zürich

Sasuke schreef:
stephan schreef:
Sasuke schreef:en kan ik een duurdere wagen kopen (morgen :p ).

off-topic : me is curious


Het is nu wel een 2dehands geworden, maar dan ook ineens mijn droomwagen ... BMW X5 (facelift 2004/2005) 3.0d met sportpakket in zwart metallig, shadowline hoogglans enzovoort. Heeft ook een roetfilter, maar de 3.0d en 211pk (+200g uitstoot) is natuurlijk niet van de poes ...

Pics volgen nog wel indien gevraagd.


grtz,
Sasuke


Gevraagd :)

ikzelf ben ook in die richting aan het kijken.
Enige problemen : het moet in onze "car policy" passen evenals in het budget...
A4, Passat, 320d etc zijn heel leuk, maar ik ben eerder in de richting van een fulloption Tiguan aan het kijken :)
There are two types of planes : Fighters and Targets :wink:
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ik ben sowieso al geen fan van 4x4's. De meeste mensen hebben ze bovendien niet nodig en als ik ze dan in die livings alleen hun woon-werk verkeer zie doen, word ik er niet goed van.
Natuurlijk heeft iedereen het recht te kopen wat hij wil en er mee rond te rijden (als het binnen de wet valt), maar ik vind (en ik ben absoluut geen rooie/groene trouwens) dat zwaar 'onnodige' vervuilers of verbruikers best wat meer mogen betalen of bepaalde delen van steden/drukke plaatsen niet meer (of duur) in mogen. Verder moeten de autofabrikanten fameus ontmoedigd worden om dit soort wagens te maken voor de gewone consument.

PS: als je wagens (oude en nieuwe) wil vergelijken: www.ecoscore.be
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Ik ben ook geen echte fan van 4x4..
Als je ziet dat deze nog steeds niet zo goed zijn qua veiligheid in de crashtests als gewone berlines en sommige mensen daarmee ziet rijden...? Als je sportief wil rijden, moet je geen Quashqai gaan kopen é..

Ikzelf heb een Bmw 520d 163pk facelift van het werk, met efficient dynamics.
Maakt mij eigenlijk geen bom uit als er katalist of minder uitstoot aan te pas komt.

Ik wil eerst en vooral een veilige auto die me voldoende comfort geeft en waar ik zelfs "rustig" goed mee vooruit kan.
En dat vergeten er velen: als je sportief rijdt, ga je zelfs meer verbruiken met een 1.6d 109pk dan een 2.0d 163pk. Je wil altijd die snelheid halen, alleen heeft die 2.0 meer longinhoud en zal de wagen minder moeite moeten doen (lees minder inspuiting nodig) dan je 1.6 om dezelfde snelheid of gevoel te krijgen.
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Overdreven testosteron mag gerust wat extra in aankoop en taks kosten. :judge:
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Ik wil dat ook nog wel grif toegeven: qua wagen kijk ik absoluut niet naar ecologie, dat is nl. nog een van de weinige "uitlaatkleppen" die ik heb en van geniet... Wat mij betreft geldt enkel rijgedrag/baanligging en vermogen. Sinds kort ook helaas een beetje de praktische kant, want de huidige coupé zorgt voor heel wat rugklachten sinds ik vader ben... :D

Mijn huidige wagen heeft ecoscore 56 en de volgende - die over 2 maand binnen komt - ecoscore 62. Ik ga er dus alvast op vooruit... ;)
ooh. shiny.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Dfrog schreef:Overdreven testosteron mag gerust wat extra in aankoop en taks kosten. :judge:

Ga ik volledig mee akkoord :)
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

zware wagen...om dan achter al die slakken in het verkeer te rijden... Ik zal eerder weer een zx7 rr aanschaffen dan een zware wagen.

Als je stevig gas geeft dan maakt die eco score (of uitstoot) weinig uit(wordt op bepaald toerental gemeten).

Auto's/vrachtwagens/vliegtuigen/motorboten hebben wel een grote impact op het mileu, maar de gewone consument is een makkelijkere prooi dan bedrijven.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Misschien toch iets doen aan de uitlaatgassen van de koeien?
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Ik kan er toch meer van genieten als ik een Bugatty zou zien voorbij rijden ipv een Prius...
Trouwens, die batterijen in de Prius zouden op zijn minst even schadelijk zijn voor het milieu als er evenveel van rond zouden rijden als huidige benz/diesel wagens..

Way to go!
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 26 mar 2004, 20:01
Locatie: Holsbeek
Bedankt: 1 keer

Die ecoscore site is interessant ... mijn Volvo v50 2.0 heeft een score van 66 .. dezelfde wagen met de 2.4 motor heeft een score van 65 .. weer maar eens bewijs dat grotere cylinder inhoud totaal geen rechtstreeks (en lineair) verband heeft met CO2 uitstoot.

Nu die politiekers dat nog aan het verstand brengen :roll:
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 15 jun 2004, 20:25
Locatie: West-Vlaanderen aan de kust

Mijn wagen mijn vrijheid, ik heb zelf een Mercedes E klasse 2.2 136Pk. Eigenlijk zou ik liefst een 320 hebben maar door die schele taks is het onmogelijk.

Een auto is nog zo erg niet , maar wel de scheep en luchtvaart.
een boeing 747 147 L/min, een containerschip 240 Ton zware stookolie per dag varen.
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 mar 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

Sheesh, Ik vind dat er sommige hier serieus met de klompen doorgaan om hun vliegmachien zonder vleugels te rechtvaardigen. Elk zijn pleziertje, maar een beetje serieus blijven hé ;-)

Een vliegtuig verbruikt inderdaad veel, maar je zit er wel met een paar 100 mensen tegelijkertijd in en op één minuut doe je er wel 15 kilometer mee hé. In je auto zit je meestal alleen en als je pech hebt doe je misschien maar 100 meter in één minuut.

Ik heb even gezocht naar wat cijfertjes en vond de volgende :

* Auto : zuinige modellen : 18 tot 23 kilometer per liter per auto - 100 tot 130 gram CO2 per kilometer
* Auto : middeklasse : 9 tot 16 kilometer per liter per auto - 145 tot 260 gram CO2 per kilomter
* Auto : grote modellen (zoals SUV's) : 3 tot 9 kilometer per liter per auto - 250 tot 500 gram CO2 per kilometer

* Trein : (voor)stadsnet : 18 tot 52 kilometer per liter (of gelijkwaardig) per passagier - 45 tot 130 gram CO2 per kilometer
* Trein : TGV : 14 tot 28 kilometer per liter (of gelijkwaardig) per passagier - 80 tot 165 gram CO2 per kilometer

* Bus : druk bezette lijn : 28 tot 50 kilometer per liter per passagier - 45 tot 80 gram CO2 per kilometer

* Vliegtuig : minder dan 500 mijl : 4 tot 8 kilometer per liter per passagier - 330 tot 460 gram CO2 per kilometer
* Vliegtuig : lange afstand : 8 tot 12 kilometer per liter per passagier - 210 tot 330 gram CO2 per kilometer

* Boot : geen cijfers beschikbaar maar vergelijkbaar met bus en (voor)stadsnet

Ik ben niet verantwoordelijk voor de correctheid van de cijfers, heb ze ook maar gevonden op het internet.

Mag ik iedereen vragen om niet te beginnen vitten op de individuele cijfers of te beginnen roepen van 'mijnen auto verbruikt maar 4 liter per 100 kilometer'. Mijn enigste bedoeling was om de discussie een beetje in perspectief te plaatsen. Er werden vergelijkingen gemaakt (tussen auto en andere transportmiddelen) die in mijn ogen niet correct waren.

Bron : http://www.campaigncc.org/Howdoesairtravel.doc
Gebruikersavatar
rowan
Premium Member
Premium Member
Berichten: 578
Lid geworden op: 29 jul 2007, 20:35
Locatie: 59GIS0
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 21 keer

Een vliegtuig verbruikt inderdaad veel, maar je zit er wel met een paar 100 mensen tegelijkertijd in en op één minuut doe je er wel 15 kilometer mee hé. In je auto zit je meestal alleen en als je pech hebt doe je misschien maar 100 meter in één minuut.


Maar hoeveel vliegtuigen zitten er nu nog vol? En als je hoort dat sommige maatschappijen schijnvluchten uitvoeren om hun landingsrechten niet te verliezen...
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 mar 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

Tja, en als je in de file staat dan doe je misschien 0 meter op 30 minuten. Hoeveel is je CO2 uitstoot dan per kilometer?

Het gaat me om de grote lijnen, uiteraard zijn er uitzonderingen.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Uzzi schreef:Tja, en als je in de file staat dan doe je misschien 0 meter op 30 minuten. Hoeveel is je CO2 uitstoot dan per kilometer?


Hangt nog af of je motor afslaat of niet, ook. ;)

Ik heb vorig jaar m'n eerste wagen gekocht, hiervoor had ik leasingwagens. Ik heb dan ook de afweging gemaakt tussen luxe, centen (rekening houdende met de BIV en de jaarlijkse taks), en het milieu... ben uiteindelijk uitgekomen op een (hier al afgekraakte) Prius, en 'k heb er nog geen moment spijt van gehad.

Vroeger had ik ook meer de neiging van wat 'sportiever' (lees: zwaardere voet), wat ik nu niet meer heb, is het nu omdat ik het zelf moet betalen of omdat de wagen gewoon me niet meer de neiging geeft tot zwaar doortrappen, ik weet het niet.

Persoonlijk heb ik een hekel aan SUV's en 4x4's in de steden - ze zijn er nutteloos, nemen veel plaats in, en jammergenoeg kunnen veel mensen er ook niet mee rijden (kan je perfect afleiden uit het gedrag). Alle cross-edities van stadsvoertuigen mogen ze van mij ook schrappen - nutteloos, je gaat er in de modder toch geen meter mee verderraken.

Als je natuurlijk de helft van je tijd in echte modder moet rondhossen is het een totaal ander verhaal.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wel van mijn zware voet vanaf ben, maar dat heeft meer te maken met de lopende rekening aan boetes die ik altijd had. en achteraf gemerkt dat die paar minuten dat je 'soms" sneller bent, eigenlijk helemaal geen bal uitmaken.

Wij (ik & vrouw) hebben voor de SUV (BMW X5) gekozen, puur voor veiligheid, duurzaamheid, comfort en rijplezier op lange afstanden. Dat we er ook op minder begaanbare wegen mee kunnen rijden is een aangename extra. In de stad rijden proberen wij zowiezo altijd te vermijden, meestal rijden wij naar een of andere parking buiten de stad, en nemen van daaruit het openbaar vervoer. bijvoorbeeld, om naar Antwerpen-Centrum te gaan (meir, groenplaats, ...) rijden wij naar linkeroever, F van Eedenplein en nemen daar de metro naar Antwerpen (2-3 haltes).

grtz,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Sasuke schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wel van mijn zware voet vanaf ben, maar dat heeft meer te maken met de lopende rekening aan boetes die ik altijd had. en achteraf gemerkt dat die paar minuten dat je 'soms" sneller bent, eigenlijk helemaal geen bal uitmaken.

Wij (ik & vrouw) hebben voor de SUV (BMW X5) gekozen, puur voor veiligheid, duurzaamheid, comfort en rijplezier op lange afstanden. Dat we er ook op minder begaanbare wegen mee kunnen rijden is een aangename extra. In de stad rijden proberen wij zowiezo altijd te vermijden, meestal rijden wij naar een of andere parking buiten de stad, en nemen van daaruit het openbaar vervoer. bijvoorbeeld, om naar Antwerpen-Centrum te gaan (meir, groenplaats, ...) rijden wij naar linkeroever, F van Eedenplein en nemen daar de metro naar Antwerpen (2-3 haltes).

grtz,
Sasuke

veiligheid :lol:
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Sven.VdS schreef:Die ecoscore site is interessant ... mijn Volvo v50 2.0 heeft een score van 66 .. dezelfde wagen met de 2.4 motor heeft een score van 65 .. weer maar eens bewijs dat grotere cylinder inhoud totaal geen rechtstreeks (en lineair) verband heeft met CO2 uitstoot.

Nu die politiekers dat nog aan het verstand brengen :roll:

De mijne heeft een ecoscore van 64 en is maar een 1.9. Er zit wel een roetfilter op enzo, maar ik vraag me toch af in hoeverre dit allemaal helpt. 'k Denk dat BMW wel koploper is met hun efficient dynamics op gebied van zuinigheid.

Ik kies persoonlijk toch ook wel een auto op basis van looks, vermogen en opties. De uitstoot komt helaas op de laatste plaats. 'k Denk wel dat we het hier nog zo slecht niet doen. Als je eens richting de US lonkt, daar rijden ze (bijna) allemaal met SUV's van 3ton met een 2.5 of 3l motor omdat het beest anders niet vooruit gaat. Een collega van me vertelde zelfs dat de mensen in sommige dorpen gewoon hun auto laten draaien terwijl ze naar de winkel zijn. Waarom stil leggen als hij kan blijven draaien?
Afbeelding
Gebruikersavatar
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 15 jun 2004, 20:25
Locatie: West-Vlaanderen aan de kust

weer maar eens bewijs dat grotere cylinder inhoud totaal geen rechtstreeks (en lineair) verband heeft met CO2 uitstoot.


Het bewijs zie je hier, toyota prius vs BMW M3

http://www.youtube.com/watch?v=dKTOyiKLARk
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Top Gear is geen referentie :wink:
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

5th gear daarintegen...
Topgear is echt vermaak en testosteron, zit super in elkaar! Leuk om naar te kijken!
Maar 5th gear geeft vaak een reëeler beeld..
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

'k Vind ook dat automobilisten weer eens de tol moeten betalen, .. maar dan langs de andere kant er zijn reeds campagnes om daken te isoleren, enz.. dus ik begrijp je frustraties wel maar langs de andere kant ze zijn er wel mee bezig, maar dat neemt niet weg dat enkel auto's de tol betalen.

Industrie heeft een veel hogere vervuilingsgraad, .. maar het zijn wel de auto's die ineens 90 moeten rijden, vrachtwagens moeten niet ineens trager gaan rijden, bromfietsen die zelfs meer fijnstof uitstoten dan vrachtwagens moeten ook al niets ondergaan, er zijn tal van zaken, ..

Even terzijde wie het meest verbruikt, .. buiten dat auto's 90 moeten rijden wat wordt er nog ondernomen? In geval van smog dan, ..
Gebruikersavatar
alfadude
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 22 nov 2002, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

Als vadertje staat het milieu belangrijk vind moet men maar belasten op de milieuscore.
Het belasten op cilinderinhoud is niet meer van deze tijd.
De fijnstofuitstoot door auto's is over 5 jaar met 50% te verminderen door roetfilters te verplichten.
Hier is slechts 5min politieke moed voor nodig.
Maar men zevert liever voort over dat probleem en 'kloot' graag de burger die er eigenlijk toch niets aan kan doen.
Ook de BIV heeft hier een pervers effect. Nieuwe wagens worden zwaarder belast dan oude. Waar is de logica?
Errare humanum est. Perseverare diabolicum
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

alfadude schreef:De fijnstofuitstoot door auto's is over 5 jaar met 50% te verminderen door roetfilters te verplichten.
Hier is slechts 5min politieke moed voor nodig.

roetfilters vergroten het probleem alleen maar, er wordt dan namelijk minder fijn stof gepduceert maar wel veel meer kleinere,nog schadelijkere deeltjes ppm <1.5 deeltjes.

Dat de electrische wagen maar snel doorbreekt (geen immense verspilling meer van olieverversingen, benzine,diesel,..).
Dat er veel mogelijk is bewijst de tesla roadster (200kW,365km met 1 batterijlading,) 89.000€.
GM EV1 (bj:1996-1999, met ni-mh 120-240km range en dat was 10j terug).
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

En vanwaar komt de stroom voor je auto? Ook al energievriendelijk?
Wat als er miljoenen auto's rondrijden op batterijen en deze moeten vervangen worden? Ook allemaal HEEL schadelijk voor het milieu als je het mij vraagt.
Gebruikersavatar
stephan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1053
Lid geworden op: 11 jan 2004, 17:06
Locatie: Zürich

Praktisch voorbeeld van hoe de media op het begrip "milieu" spelen...
Las vandaag in één of ander reclameboekje van de lokale Gamma dat ze een "milieuvriendelijke sat-receiver" verkochten... Hij was 20% duurder dan het gemiddelde maar verbruikte weinig stroom op standby. Dit is imo volkomen belachelijk.

Wil je milieuvriendelijk zijn? Zet electro 's nachts volledig uit, ga te voet naar de bakker en laat niet onnodig het water lopen.
There are two types of planes : Fighters and Targets :wink:
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Dafke schreef:En vanwaar komt de stroom voor je auto? Ook al energievriendelijk?
Wat als er miljoenen auto's rondrijden op batterijen en deze moeten vervangen worden? Ook allemaal HEEL schadelijk voor het milieu als je het mij vraagt.


Ja maar veel minder, ..

- CO2 kan opgevangen worden
- Minder energie verspilling (warmte)
- energie productie is niet meer afhankelijk van 1 producent die prijzen kunstmatig hoog houd
- moest men morgen een schone manier vinden om elektriciteit op te wekken is dit direct toepasbaar zonder dat men elke wagen hoeft aan te passen.

Eerlijk gezegd zie ik enkel maar voordelen, .. aan kracht moet deze ook niet inleveren, .. 'k heb nog recent iets op NG gezien was een elektrische wagen, .. die het opnam met verschillende race wagens waaronder een lambourgini, nascar, .. en hij was sneller.
Gebruikersavatar
alfadude
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 22 nov 2002, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

silencer schreef:roetfilters vergroten het probleem alleen maar, er wordt dan namelijk minder fijn stof gepduceert maar wel veel meer kleinere,nog schadelijkere deeltjes ppm <1.5 deeltjes.

Ik dacht dat dit enkel was bij nadien geïnstalleerde(halfopen) roetfilters, niet bij de gesloten variant die bij nieuwe wagens word geplaatst.
Errare humanum est. Perseverare diabolicum
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Ofloo schreef:
Eerlijk gezegd zie ik enkel maar voordelen, .. aan kracht moet deze ook niet inleveren, .. 'k heb nog recent iets op NG gezien was een elektrische wagen, .. die het opnam met verschillende race wagens waaronder een lambourgini, nascar, .. en hij was sneller.



tuurlijk, het volledige vermorgen (bv tesla 200kw / 270 pk) is onmiddellijk beschikbaar over het volledige toerenbereik en dient dus niet te worden opgebouwd zoals bij een brandstofmotor
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

decat schreef:tuurlijk, het volledige vermorgen (bv tesla 200kw / 270 pk) is onmiddellijk beschikbaar over het volledige toerenbereik en dient dus niet te worden opgebouwd zoals bij een brandstofmotor


En nu komen er met een electromotor per wiel die 700pk in totaal leveren :). De Lightning bijvoorbeeld.

Wat mij betreft is de electrische wagen de toekomst. In tussentijd ga ik mij een nieuw 320d of C220 CDI bestellen. Gewoon omdat die maar marginaal meer verbruiken dan hun "kleinere" evenknieën en veel meer fun bieden. En eerlijk gezegd, moest ik een X5 van BMW kunnen nemen, ik zou het doen ook. Omdat het een luxe salon is waar het comfortabel vertoeven is, en hoger zitten vind ik leuker. Rationaliteit den boom in, een auto heeft ook een emotionele kant.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”