Vraagje ivm draadloze router van telenet

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
zwintje
Member
Member
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 nov 2007, 00:59
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Heb bij een vriend geweest, die zo een draadloze router had van telenet.
Zoals gekend, kunnen er maar twee pc's tergelijkertijd online zijn.

Nu dacht ik, ofwel zit er in die router speciale telenet software, ofwel zijn er beperkingen ingesteld in de router.

Alleen vond ik geen webif pagina van de router.

Voor d-link is dit meestal 192.168.0.1, maar daar was het niet.
Weet iemand het webadres voor deze router ?
Heeft iemand al geprobeert om de router in te stellen als router ipv een switch ?
Kan de router zo ingesteld worden, dat hij zijn eigen mac adres door geeft, ipv van die van de ingelogde pc ?
Ik kan me niet voorstellen dat er nog niemand hier naar gezocht heeft.
Graag wat advies aan een belgacom knulletje die niets kent van telenet.

Zwintje
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Telenet levert geen routers, het zijn gewoon accesspoints. Iedereen zegt hier maar: koop een eigen router, dus ik neem aan dat het onmogelijk is om daar iets aan te doen?
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Lord Utopia schreef:Telenet levert geen routers, het zijn gewoon accesspoints. Iedereen zegt hier maar: koop een eigen router, dus ik neem aan dat het onmogelijk is om daar iets aan te doen?

Er is daar inderdaad niks anders aan te doen, om de eenvoudige reden dat je maar 2 of 4 ip adressen krijgt van telenet (afhankelijk van het abonnement).

Die access point zal waarschijnlijk ergens een fixed private ip adres ingesteld hebben, maar daar kan je toch niet aan tenzij je uw pc ook in die zelfde range insteld.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

't Zelfde met die power plugs die ze soms installeren, niet doen, koop inderdaad gewoon best je eigen (draadloze) router ipv je blauw te betalen aan zo'n simpele access point.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
zwintje
Member
Member
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 nov 2007, 00:59
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Hmmm, ik denk dat er toch wel meer inzit.
Dat draadloze spul is een DWL-G700AP.

Daar zit dus wel een webpagina op.
Je moet het adres van je pc manueel zetten op 192.168.0.5 ( voorbeeld )
Dan subnetmask op 255.255.255.0
gateway op 192.168.0.1
en de webpagina staat op 192.168.0.50

Ik heb de gebruiksaanwijzing gelezen op de website van D-link.

Daarin staat dat er wel een DHCP server inzit, en die kan dus adressen toewijzen in de adres range die je wil.

Dus als ik het goed begrepen heb, zou ik die DWL-G700AP kunnen instellen als een router ?

Zwintje
zwintje
Member
Member
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 nov 2007, 00:59
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Ik heb de instrukties doorgegeven aan mijn vriend, en er zit dus wel degelijk een webpagina op die ip.
Alleen is hij beschermd met een niet standaart paswoord zoals Admin ofzo.

Mijn vriend zou hem eigenlijk best resetten via het knopje achteraan, maar hij durft niet, omdat hij bang is zonder internet te vallen.
Ik zal er nog eens naar kijken, als ik weer ter plaatse ga binnen enkele weken.

Zwintje
Laatst gewijzigd door zwintje 11 apr 2009, 13:06, in totaal 1 gewijzigd.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Het is een access point, je kan daar niet zomaar een router van maken.
Een access point heeft ook een webinterface, logisch anders kan je die niet configureren hé.
zwintje
Member
Member
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 nov 2007, 00:59
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Lees gewoon eens de gebruiksaanwijzing op de website van D-link.

ftp://ftp.dlink.co.uk/wireless/DWL-G700 ... manual.pdf

Er staat : the DWL-G700AP can be setup as a DHCP server, and distribute the ip adresses to the lan network.


Zwintje
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Er zit inderdaad een DHCP server op het access point, eerder ongebruikelijk en eerder nutteloos.

Op de handleiding op pagina 8 staat trouwens het volgende (zie bijlage) --> je hebt nog steeds een router nodig.
Bijlagen
ap-verbinding.png
(145.62 KiB) 193 keer gedownload
zwintje
Member
Member
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 nov 2007, 00:59
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

We zullen het eens moeten testen hé.
Alleen zo zullen we het weten.
Mss doet dat spel het ook alleen.

Zie anders niet goed in waarom er een DHCP server inzit.

Trouwens, van mijne router kan ik mits de nodige wijzigingen in de menu's ook een AP maken, waarom zou het niet omgekeerd kunnen.

Zal wel zien binnen enkele weken, als ik terug ga.


Zwintje
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Een router heeft meestal een paar tot 4 lan-poorten aanwezig om bekabelde computers aan te sluiten, bij een accespoint is er geen lanpoort aanwezig.
je kan er dus enkel draadloos verbinding mee maken en je kan daar geen router van maken als het een accespoint is. (DHCP server aanwezig of niet)
Van een router kan meestal wel een AP gemaakt worden op de config pagina.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Een access point zonder LAN poort? En hoe ga je die op uw bekabeld netwerk aansluiten als vragen mag? :P

Een range extender heeft inderdaad geen LAN poort (nodig), maar een access point is een bridge of noem het een draadloze switch tussen uw LAN en WLAN.

In theorie zou het wel mogelijk zijn om van een access point een router te maken, maar dan kan je hier geen bekabelde pc's op aansluiten. Het is allemaal maar om wat software te doen, dus is het mogelijk (in theorie, uiteraard).
Een access point is een bridge tussen LAN en WLAN, een router doet NAT tussen z'n WAN en WLAN/LAN (die laatste 2 zijn ook gebridged).
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

TomG schreef:Een access point zonder LAN poort? En hoe ga je die op uw bekabeld netwerk aansluiten als vragen mag? :P

Yeps dit zijn de standaard accespoints die telenet leverd bij hun draadloze installatie, er ligt hier ook ene (GW-700 Airplus) in mijn garage die ik niet gebruik. (ik gebruik een router) ;)
Er Zijn Geen lanpoorten aanwezig op die accespoint!
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
zwintje
Member
Member
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 nov 2007, 00:59
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Heb ondertussen wat verder zitten zoeken op het net.
De DHCP server werkt enkel als het ip adres van op static staat, bij een dynamische ip werkt hij blijkbaar niet.
Voor telenet wordt de ip gegeven door telenet zelf, dus je de AP moet op dynamish blijven staat, waardoor de DHCP niet werkt.
Dus blijkbaar kan hij niet als router dienen.

Ja ja , zal het zelf maar zeggen : shame on me, om jullie hiermee bezig te houden.

Hoeveel zegt telenet weer dat dit spel kost ? Dacht dat ze zeiden een gratis draadloze netwerkverbinding ter waarde van 120€ of zo iets.
Dat spel is mss 20 € waard.
Ik kan al een WRT54GL kopen voor minder dan 65 €, met tomato of DD-wrt is dat een Ferrari.

Wel heb ik ander goed nieuws gevonden over deze AP.

Indien men dit prul vervangt door een echte router, kan je hem gebruiken als repeater.
Dan heeft hij toch nog enig nut.
En voor de mensen die het helemaal niet meer zien zitten, je kan hem ook gebruiken in een wedstrijd router werpen ( AP zijn daar ook toegelaten ), of als wapen bij burenruzies. Heb niet kunnen terug vinden in de spec's hoe efficient hij daarbij zijn werk doet.

LOL

Sorry voor diegenen die ik heb bezig gehouden met mijn vragen, en bedankt om ze toch maar te beantwoorden.

Zwintje
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Patje schreef:
TomG schreef:Een access point zonder LAN poort? En hoe ga je die op uw bekabeld netwerk aansluiten als vragen mag? :P

Yeps dit zijn de standaard accespoints die telenet leverd bij hun draadloze installatie, er ligt hier ook ene (GW-700 Airplus) in mijn garage die ik niet gebruik. (ik gebruik een router) ;)
Er Zijn Geen lanpoorten aanwezig op die accespoint!

Hoe sluit je uw modem aan op uw access point?
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

De prijzen die Telenet noemt voor draadloze installaties zijn over the edge. Voor die prijs koop je een dualband a/b/g/n router zoals de WRT 610 van Linksys.

Je access point kan je inderdaad gebruiken als repeater, maar dit is ongunstig voor de snelheid van geconnecteerde clients (in theorie zou dat gedeeld door 2 zijn). Beter is je access point nog steeds gebruiken, en met kabel aansluiten aan je router. Zet die tevens op een ander kanaal (best kiezen uit 1,6 of 11) met hetzelfde SID en je kan op die manier voor een grotere dekking zorgen.
Zo heb ik het hier ook thuis (3 WAP54G's met zelfde SID op kanaal 1, 6 en 11). Het is verre van perfecte roaming, maar werkt wel redelijk goed. Dat terzijde.
zwintje
Member
Member
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 nov 2007, 00:59
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Ik gebruik hier drie WRT54GL met tomato firmware in WDS.
Natuurlijk verlies je in snelheid, maar aan de andere kant, het is nog steeds de internet aansluiting die het traagst is.
Dus om te surfen of downloaden is dit prima, het is enkel als je grote bestanden verzet van de ene pc naar de andere, dat je daar verschil zal in merken.
Het voordeel van WDS, of van een repeater is dat je geen kabels hoeft te trekken.
Gewoon in de stekker, en je bereik wordt wat vergroot.

Zou eens een test moeten doen, om te zien hoeveel de snelheid nu effektief is in WDS.
Dacht dat de routers onderling gebruik maakten van een of andere turbo systeem van linksys ( afterburner )
Maar vraag me niet hoeveel dat is, als het dan al helpt.

Zwintje
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

TomG schreef:
Patje schreef:
TomG schreef:Een access point zonder LAN poort? En hoe ga je die op uw bekabeld netwerk aansluiten als vragen mag? :P

Yeps dit zijn de standaard accespoints die telenet leverd bij hun draadloze installatie, er ligt hier ook ene (GW-700 Airplus) in mijn garage die ik niet gebruik. (ik gebruik een router) ;)
Er Zijn Geen lanpoorten aanwezig op die accespoint!

Hoe sluit je uw modem aan op uw access point?

wel er is maar 1 fiche aan, waar je kabeltje van accespoint naar de modem gaat, voor de rest niks ....
is idd triestig en dat zou moeten een draadloze verbinding voorstellen van iets rond de 125€ ... mja is toch gratis he voor nieuwe telenet klanten.
Best is eigenlijk zelf uw eigen router kopen en eraan hangen ;)
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

.. dus we zijn het erover eens dat een access point 1 LAN aansluiting heeft? :-)
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

TomG schreef:.. dus we zijn het erover eens dat een access point 1 LAN aansluiting heeft? :-)

Jaja was ik er vergeten bij te vertellen, die LAN-poort kan enkel worden gebruikt voor een kabeltje naar de modem..... wat ik dus wel bedoelde dat het dus geen lanpoorten heeft voor een bekabeld netwerk aan te leggen ;)
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
tettenlover
Plus Member
Plus Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 18 maa 2008, 00:34
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Dus heeft een accesspoint geen LAN-poort.
Enkel een WAN-poort.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

TomG schreef:.. dus we zijn het erover eens dat een access point 1 LAN aansluiting heeft? :-)

Het is eigenlijk geen Lan poort he, maar een Wan poort
Patje schreef:die LAN-poort kan enkel worden gebruikt [b]voor een kabeltje naar de modem

in de opstelling van telenet is het eigenlijk een WAN Poort (voor aansluiting vd modem en niet voor een pc)
zoals tettenlover hier net vermelde :P thx
Laatst gewijzigd door Patje 12 apr 2009, 00:54, in totaal 2 gewijzigd.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Van een Linksys WAP54G:

Afbeelding

Van een DWL-G700AP (waar dit topic over gaat):

Afbeelding
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Patje schreef:
TomG schreef:.. dus we zijn het erover eens dat een access point 1 LAN aansluiting heeft? :-)

Het is eigenlijk geen Lan poort he, maar een Wan poort

Euhm... Een access point heeft alleen een LAN aansluiting. Je LAN komt toch binnen op die poort, toch? Een access point heeft geen router/firewall functionaliteiten. Eigenlijk is een AP een bridge tussen je bekabelde netwerk en het draadloze: LAN derin en LAN (over wireless) deruit.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Sub Zero schreef:
Patje schreef:
TomG schreef:.. dus we zijn het erover eens dat een access point 1 LAN aansluiting heeft? :-)

Het is eigenlijk geen Lan poort he, maar een Wan poort

Je LAN komt toch binnen op die poort, toch?

Nee, de lan gaat meteen in de telenet modem
Patje schreef:die LAN-poort kan enkel worden gebruikt [b]voor een kabeltje naar de modem in de opstelling van telenet is het eigenlijk een WAN Poort (voor aansluiting vd modem en niet voor een utpkabel die van de pc komt)

of mis ik hier nog iets .... :roll:
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

TomG schreef:De prijzen die Telenet noemt voor draadloze installaties zijn over the edge. Voor die prijs koop je een dualband a/b/g/n router zoals de WRT 610 van Linksys.

ze bieden momenteel geen gratis draadloze installatie meer aan, 't is nu 2 maanden gratis ... goeie zaak voor de klant denk ik
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

xenne schreef:
TomG schreef:De prijzen die Telenet noemt voor draadloze installaties zijn over the edge. Voor die prijs koop je een dualband a/b/g/n router zoals de WRT 610 van Linksys.

ze bieden momenteel geen gratis draadloze installatie meer aan, 't is nu 2 maanden gratis ... goeie zaak voor de klant denk ik

Als je zelf instaat voor je router dan is dat inderdaad een betere zaak.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Vind je? Wat doet de klant: vraagt aan telenet voor een draadloze installatie, zit je weer af bij nul.
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

Heb die draadloze installatie van telenet ook thuis en deze werkt goed voor wat ze moet dienen voor mij.
Er zit nog een switch tussen voor digitale tv ,maak ook verbinding met een draadloze xbox 360 en een draadloze desktop pc .
Nog nooit problemen mee gehad.Mooi meegenomen in de tijd.
Hilke
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 okt 2007, 16:13

Vraagje, ik ben aan het overwegen om v Dommel nr Telenet over te stappen omdat ik ga verhuizen en daar cityconnect vreselijk gaat zijn. Dus zo'n shake gaat voordeliger zijn.
Maar hoe nu het best verder, alles wat hier ind it onderwerp staat is bijna chinees voor mij.
Ik kan best de Telenetmannen mijn internet/tv/telefoon laten komen aansluiten. Maar wat dan, ik surf nu draadloos, echt zalig. zowel iMac als Macbook.

Maar ik kan dus best zelf een draadloze router kopen en die installeren, is dat moeilijk? Welke router heeft jullie voorkeur?
Kortom een woordje meer uitleg van de kenners graag!
Weetgraag
Erelid
Erelid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 15 sep 2002, 08:50
Locatie: Zelzate Belgie
Contacteer:

Onlangs hebben ze bij mij geinstalleerd, je kan best voor een basisinstallatie kiezen = gratis
ze plaatsen een modem + switch.
Op de modem telefoonverbinding + verbinding met switch
via de switch kan je een draadloze router aansluiten, deze is mijn voorkeeur en heb die dan ook geplaatst
http://www.linksysbycisco.com/US/en/products/WRT160N
heel makkelijk te installeren en hij doet zijn werk heel goed.
Je vind de handleidingen op
http://www.telenet.be/nl/klantendienst/ ... nst_thuis/

Greetz
Weetgraag :wink:
"Carpe Diem"
Hilke
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 okt 2007, 16:13

Oké ik laat ze dan best die installatie uitvoeren die mij 100 euro kost en dan zo'n router aanschaffen (waar heb je die gekocht en hoeveel kostte die?)
En dan zijn er nog activatiekosten ... het komt er op neer dat ik weer een flinke duit zal mogen betalen.

Als ik het goed begrijp moet ik die router dan op de switch (die ik van Telenet krijg) aansluiten ... nu ja soit, ik zal het in augustus allemaal wel eens bekijken, en zal dan wel voldoende info vinden op het net over het hoe en waarom.

Vinden jullie die GoldShake trouwens een goed idee?
Ik heb nu Cityconnect van Dommel, maar ga nu 5km vd centrale wonen ... en eigenlijk verbruik ik bitter weinig gb's ... alleen vraag ik me af of de snelheid niet gaat tegensteken. Al haal ik nu maar 7mbps ipv de beloofde 24.
Hoeveel zou ik overhouden van de 12mbps uit de Goldshake?

Trouwens, op de site van Telenet lees ik tegenstrijdige dingen, als ik op de Shake-pagina kijk zie ik bij Goldshake 2 pc's aansluitbaar staan en als ik bij "bestellen" kijk en de shakes vergelijk staat er bij de Goldshake nog maar één pc aansluitbaar.
Nu ja met een router maakt dit toch geen verschil of wel?
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Hilke schreef:Als ik het goed begrijp moet ik die router dan op de switch (die ik van Telenet krijg) aansluiten ... nu ja soit, ik zal het in augustus allemaal wel eens bekijken, en zal dan wel voldoende info vinden op het net over het hoe en waarom.
Je hebt niet persee een switch nodig hoor. Dat is enkel nodig als je meerdere publieke IP adressen wenst te gebruiken, voor een simpele thuisgebruiker is dat echter niet nodig en mag je de router rechtstreeks (van de RJ45 WAN poort op de router naar de WAN poort op de modem verbinden). Op jou router kan je dan zoveel apparaten (draadloos) aansluiten of naargelang het aantal poorten op je router een 5-tal bekabelde apparaten.
Hilke schreef:Vinden jullie die GoldShake trouwens een goed idee? Ik heb nu Cityconnect van Dommel, maar ga nu 5km vd centrale wonen ... en eigenlijk verbruik ik bitter weinig gb's ... alleen vraag ik me af of de snelheid niet gaat tegensteken. Al haal ik nu maar 7mbps ipv de beloofde 24. Hoeveel zou ik overhouden van de 12mbps uit de Goldshake?
Volgens mij de volle snelheid van de Goldshake.
Hilke schreef:Trouwens, op de site van Telenet lees ik tegenstrijdige dingen, als ik op de Shake-pagina kijk zie ik bij Goldshake 2 pc's aansluitbaar staan en als ik bij "bestellen" kijk en de shakes vergelijk staat er bij de Goldshake nog maar één pc aansluitbaar.
Nu ja met een router maakt dit toch geen verschil of wel?
Tijdens de installatie zelf zal er enkel maar één pc worden aangesloten, maar je kan er dan zelf een 2de aansluiten ook. Dit ivm de publieke IP adressen. Maar met een router maakt het inderdaad niet veel uit en mag je er zoveel aansluiten als je maar kan volgens de beperkingen van de router en IP adressering.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Ken schreef:Je hebt niet persee een switch nodig hoor. Dat is enkel nodig als je meerdere publieke IP adressen wenst te gebruiken, voor een simpele thuisgebruiker is dat echter niet nodig en mag je de router rechtstreeks (van de RJ45 WAN poort op de router naar de WAN poort op de modem verbinden). Op jou router kan je dan zoveel apparaten (draadloos) aansluiten of naargelang het aantal poorten op je router een 5-tal bekabelde apparate

Die switch is wel nodig als er Digitale TV aan te pas komt (vermoed ik) en dat is wel het geval in een Goldshake.
Voor de rest kan ik me volledig aansluiten ;)
Hilke schreef:Vinden jullie die GoldShake trouwens een goed idee?
Ik heb nu Cityconnect van Dommel, maar ga nu 5km vd centrale wonen ... en eigenlijk verbruik ik bitter weinig gb's ... alleen vraag ik me af of de snelheid niet gaat tegensteken. Al haal ik nu maar 7mbps ipv de beloofde 24.
Hoeveel zou ik overhouden van de 12mbps uit de Goldshake?

In een Shake krijg je 30 GB.
Bij adsl heb je heel veel verlies (afstand centrale/kwaliteit telefoonlijn) ... zoals uw voorgestelde 24 haal je maar 7
bij telenet (kabel) heb je niet zoveel verlies, van die 12Mbps ga je nog mooi 10 a 11 halen naargelang je bent aangesloten met een utp kabel of draadloos.

Grts
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Hilke schreef:Oké ik laat ze dan best die installatie uitvoeren die mij 100 euro kost en dan zo'n router aanschaffen (waar heb je die gekocht en hoeveel kostte die?)


In het geval dat je een draadloze installatie hebt, en er dus niets moet gebeuren behalve de modem plaatsen kies je best voor een gratis installatie (zo bespaar je 100 euro, en het plaatsen van de modem is er toch inbegrepen). Trouwens voor die 100 euro prutsen ze enkel wat aan je PC... en aangezien je een Mac hebt (waar ze niets van kennen) doen ze zelfs dat niet.

Een WRT160N kan je vinden voor ongeveer 80 euro... bijvoorbeeld bij Tones.be (om geen reclame te maken).
Hilke
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 okt 2007, 16:13

r2504 schreef:
Hilke schreef:Oké ik laat ze dan best die installatie uitvoeren die mij 100 euro kost en dan zo'n router aanschaffen (waar heb je die gekocht en hoeveel kostte die?)


In het geval dat je een draadloze installatie hebt, en er dus niets moet gebeuren behalve de modem plaatsen kies je best voor een gratis installatie (zo bespaar je 100 euro, en het plaatsen van de modem is er toch inbegrepen). Trouwens voor die 100 euro prutsen ze enkel wat aan je PC... en aangezien je een Mac hebt (waar ze niets van kennen) doen ze zelfs dat niet.

Een WRT160N kan je vinden voor ongeveer 80 euro... bijvoorbeeld bij Tones.be (om geen reclame te maken).


Dank je wel, ik had die basic installatie over het hoofd gezien.
Nu zal ik wel wat informatie vinden op het net en hopelijk bij Telenet ook hoe ik alles moet installeren.

Dus ik schaf mij zo'n Shake aan via internet, de Telenetmannen komen dat gratis installeren en dan sluit ik mijn eigen Macs aan op die router mits wat vragen hier en wat info op het net.

Kan het echt zo eenvoudig? :)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Hilke schreef:Kan het echt zo eenvoudig? :)


Inderdaad... wel goed opletten dat je enkel de basic installatie uitvoeren, en je niet meer aftekend.

Voor je het weet lappen ze je nog wat extra's aan je been.
Hilke
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 okt 2007, 16:13

r2504 schreef:
Hilke schreef:Kan het echt zo eenvoudig? :)


Inderdaad... wel goed opletten dat je enkel de basic installatie uitvoeren, en je niet meer aftekend.

Voor je het weet lappen ze je nog wat extra's aan je been.


Trouwens ik heb eens gekeken op de Telenetsite.
Er is dus nog geen Telenet in het huis aanwezig. Zodus ze gaan dat naar alle waarschijnlijk in de kelder of naast de voordeur installeren ... maar hoe dan verder?
Ik ben echt een groentje op dat vlak, excuses?

Gaat er dan een kabel vanuit de kelder/hall naar de living getrokken worden voor tv en voor internet?
Heeft iemand meer uitleg over de praktische kant van de zaak?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Hilke schreef:Er is dus nog geen Telenet in het huis aanwezig. Zodus ze gaan dat naar alle waarschijnlijk in de kelder of naast de voordeur installeren ... maar hoe dan verder?


Is er dan ook nooit TV geweest (eventueel via antenne) ? Heb je een kruipkelder, of een gewone kelder ? Kan je eenvoudig van aan je TV tot in de kelder ? Kortom, zonder je huis eigenlijk te zien is het moeilijk om in te schatten wat de meest aangewezen installatie is.

Hilke schreef:Gaat er dan een kabel vanuit de kelder/hall naar de living getrokken worden voor tv en voor internet?
Heeft iemand meer uitleg over de praktische kant van de zaak?


De coax kabel van aan je TV tot aan de aansluiting van Telenet moet je normaal wel zelf voorzien... je kan dergelijke goedgekeurde coax met Telenet label vinden in alle grote doe het zelf zaken. Verder laat je de TN apparatuur best installeren op een centrale plaats vanwaar je eenvoudig je (één of meerdere) TV's en PC's (al doe je dat draadloos) kan bereiken.
Draco888
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:04

Een collega van me vroeg me onlangs advies over haar TN draadloze installatie, deze valt blijkbaar ongeveer om de 15min uit (en reconnect dan weer), terwijl de verbinding perfect werkt als ze via draad werkt.
NU heb ik niet veel ervaring met die TN-installatie (adsl gebruiker), iemand een idee waar het aan kan liggen, naast misschien een slechte (geconnecteerde) ehternet kabel of muren ed die het signaal storen ?

Deze thread heeft me alvast al geholpen door mijn vermoeden te bevestigen dat je als gebruiker geen (volledige) toegang hebt tot de ap, maar zijn er instellingen die je wel kan tweaken?
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”