http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... inen.dhtml
Terwijl alle Thalys-treinen zijn uitgerust met draadloos internet en de Nederlandse Spoorwegen vanaf 2013 een groot deel van hun treinen willen voorzien van een internetverbinding, lijkt draadloos internet aan boord van de NMBS-treinen in België niet voor morgen. De spoormaatschappij wil volgens woordvoerder Jochem Goovaerts vooral inzetten op mobiel internet.
Wifi
In Nederland denkt de NS eraan om vanaf 2013 83 procent van de intercitystoelen te voorzien van een internetverbinding. De Nederlandse minister van Verkeer Camiel Eurlings is bereid 15 miljoen euro beschikbaar te stellen om de plannen mogelijk te maken. Intussen zijn ook alle treinstellen van hst-operator Thalys uitgerust met wifi.
Stilte
In België kondigde de NMBS in 2007 aan om de mogelijkheid van draadloos internet te onderzoeken. Sindsdien bleef het stil rond die plannen. In het nieuwe beheerscontract van de NMBS wordt ook met geen woord over draadloos internet gerept.
Mobiel internet
NMBS-woordvoerder Jochem Goovaerts geeft toe dat er voorlopig geen concrete plannen zijn rond draadloos internet aan boord van de treinen. "We oriënteren ons naar het beheerscontract en willen vooral inzetten op mobiel internet. Die technologie is toekomstgerichter. Het is daarbij vooral belangrijk om een goede dekkingsgraad te hebben en daarvoor voeren we gesprekken met de providers", aldus Goovaerts. (belga/svm)
08/04/09 15u31
Voorlopig geen draadloos internet op NMBS-treinen
-
- Erelid
- Berichten: 7819
- Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
Rowan, het is onvermijdelijk dat er vertragingen zijn, die zullen nooit verdwijnen, het net is hier zó dichtbevolkt. Maar daar zullen ze aan werken, er komen bijkomende sporen (bijvoorbeeld tussen Brugge en Gent), op weg van Gent naar Brussel is er al plaats gemaakt om extra sporen te leggen. Ik denk dat je nog wat op je tanden gaat moeten bijten (ik ook hoor, ik probeer de spits zoveel mogelijk te mijden).
Ik denk dat internet op de trein niet interessant zou zijn, voornamelijk omdat een mobiel abonnement bij de provider misschien voordeliger zou zijn?
Ik denk dat internet op de trein niet interessant zou zijn, voornamelijk omdat een mobiel abonnement bij de provider misschien voordeliger zou zijn?
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13622
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
-
Te Koop forum
Je moet er dan ook niet voor enorm veel doen betalen, hé . Het zou een extra dienst voor de reiziger kunnen zijn, misschien enkel voor 1e klasse gratis.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Erelid
- Berichten: 7819
- Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
Je moet het geld terugverdienen, hoeveel mensen zouden gebruik maken van internet op de trein? Als uw kosten groter zijn dan het geld dat je ermee zou verdienen..., je kan de prijzen wel laag zetten, dat garandeert niet dat iedereen plots zijn laptop meeneemt op de trein en er ook nog extra wil voor betalen. Niet iedereen zit in eerste klasse, wat trouwens zou betekenen dat ze verlies lijden in eerste klasse omdat ze daar geen geld verdienen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1664
- Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 23 keer
tja als alleen maar "denken" aan internet op de treinen de maatschappij al miljoenen euro kost...
en het plaatsen van een accesspointje al miljoenen euro kost...
misschien moeten ze "zuiniger" projecten uitwerken?
Nasa doet zijn best alvast
wat is het nut van duur materiaal en planning te investeren als tegen dat je "online" bent geraakt (incl alle vertragingen) het huidig gprs netwerk is vervangen door umts en m'n ondertussen al aan LTE bezig is?
de wifi standaard is er al van 1998....
en wifi zit al in laptops sinds 2002....
tussen 2005-2008 is er niets inzake wifi gebeurd totdat de Iphone uitkwam
en het plaatsen van een accesspointje al miljoenen euro kost...
misschien moeten ze "zuiniger" projecten uitwerken?
Nasa doet zijn best alvast
wat is het nut van duur materiaal en planning te investeren als tegen dat je "online" bent geraakt (incl alle vertragingen) het huidig gprs netwerk is vervangen door umts en m'n ondertussen al aan LTE bezig is?
de wifi standaard is er al van 1998....
en wifi zit al in laptops sinds 2002....
tussen 2005-2008 is er niets inzake wifi gebeurd totdat de Iphone uitkwam
- rowan
- Premium Member
- Berichten: 578
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 20:35
- Locatie: 59GIS0
- Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
- Bedankt: 21 keer
Jamaar, iedere dag vertraging is toch onaanvaardbaar, voor de dienstregeling ging het nog redelijk goed, dan was het 1x per week,Rowan, het is onvermijdelijk dat er vertragingen zijn, die zullen nooit verdwijnen.
nu is het iedere dag! Ze zouden beter die top van de nmbs eens een 1-way ticket to Auschwitz cadeau doen
-
- Elite Poster
- Berichten: 1621
- Lid geworden op: 30 mei 2006, 13:20
- Twitter: goendi
- Locatie: Antwerpen
- Bedankt: 2 keer
- Contacteer:
Heb jij enig idee welke gruwel er zich daar heeft afgespeeld? Besef je wel wat je zegt? Met alle respect, maar iemand die een dergelijke vergelijking zonder nadenken in zijn mond neemt, mag van mij elke dag een uur vertraging hebben.Ze zouden beter die top van de nmbs eens een 1-way ticket to Auschwitz cadeau doen
- rowan
- Premium Member
- Berichten: 578
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 20:35
- Locatie: 59GIS0
- Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
- Bedankt: 21 keer
Ik besef 100% ten volle welke gruwel zich daar heeft afgespeeld!Goendi schreef:Heb jij enig idee welke gruwel er zich daar heeft afgespeeld? Besef je wel wat je zegt? Met alle respect, maar iemand die een dergelijke vergelijking zonder nadenken in zijn mond neemt, mag van mij elke dag een uur vertraging hebben.Ze zouden beter die top van de nmbs eens een 1-way ticket to Auschwitz cadeau doen
En nu graag terug on topic aub!
-
- Erelid
- Berichten: 7819
- Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
Ik kan leven met een vertraging van een paar tientallen minuten, als dat de veiligheid garandeert. Het spoorwegnetwerk in België heeft een grote dichtheid, het kan altijd eens voorvallen dat er een mankement is, dat er een ongeval gebeurt op een spoorwegovergang, dat de chauffeur eerst een grote dienst moet doen op de wc (ja, ze laten de trein daarvoor wachten soms, ge moet weten dat die vaak tot een uur en langer moeten stilzitten).
Wat betreft de dienstregeling is het wel een feit dat het allemaal in de war is gelopen, maar dat heeft allemaal zo zijn redenen. Ze willen extra lijnen leggen, extra treinen in dienst nemen enz., er gaat nog veel veranderen en het gaat er niet noodzakelijk beter op worden (ik denk aan de liberalisering op het net).
Wat betreft de dienstregeling is het wel een feit dat het allemaal in de war is gelopen, maar dat heeft allemaal zo zijn redenen. Ze willen extra lijnen leggen, extra treinen in dienst nemen enz., er gaat nog veel veranderen en het gaat er niet noodzakelijk beter op worden (ik denk aan de liberalisering op het net).
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13622
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
-
Te Koop forum
Vaak boven de deur (ja, echt waar!). Zoek er maar eens naar .liger schreef:echt? nog nooit gezien eigenlijkGoztow schreef:Dat ze beginnen met elektriciteitstopcontacten. Meestal is er nu eentje per wagon...
waar bevindt die zich?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
- NuKeM
- Content Editor
- Berichten: 5132
- Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Ik heb ze al gezien, maar mag je die zomaar gebruiken? Of is dat enkel voor de stofzuiger van de kuisploeg.
Ook in het midden (denk van dubbeldekkers) heb ik er één tussen stoelen zien staan.
Een collega van me (en trein freak) zei ooit dat je die zeker mag gebruiken, maar ik weet dat nog niet zo.
Ook in het midden (denk van dubbeldekkers) heb ik er één tussen stoelen zien staan.
Een collega van me (en trein freak) zei ooit dat je die zeker mag gebruiken, maar ik weet dat nog niet zo.
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13622
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
-
Te Koop forum
Je mag die gebruiken. Mijn vader is eerste treinbegeleider .NuKeM schreef:Ik heb ze al gezien, maar mag je die zomaar gebruiken? Of is dat enkel voor de stofzuiger van de kuisploeg.
Ook in het midden (denk van dubbeldekkers) heb ik er één tussen stoelen zien staan.
Een collega van me (en trein freak) zei ooit dat je die zeker mag gebruiken, maar ik weet dat nog niet zo.
ik heb ze trouwens zelf ook al gebruikt. Alleen is het uiterst onhandig dat je moet geluk hebben dat er net nog een plaats bij de deur vrij moet zijn.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Erelid
- Berichten: 7819
- Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
In de M6 rijtuigen (dubbeldekkers) vanboven is er een stopcontact achter of voor ('k weet niet meer precies) bij dat eenzit.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Ze hebben trouwens een methode om de vertraging te beperken... ze schaffen de trein gewoon af, dan komt hij namelijk niet in de statistieken.Lord Utopia schreef:Ik kan leven met een vertraging van een paar tientallen minuten
Als je op een week tijd minstens 5 keer vertraging hebt, het moet doen met 2 stellen ipv. 6 stellen, op elkaar wordt gepropt als beesten (over veiligheid gesproken als er dan iets fout gaat), de verwarming/airco (als die er al is, nog steeds genoeg stellen zonder) weer een keertje niet werkt, de deuren het voor de zoveelster keer laten afweten, als gangster wordt behandeld als je een keer je abonnement vergeet, ... kortom ben ik blij dat ik iedere dag terug in de file sta (lekker warm, goed zitje, muziekje, ...) ipv. naar het centrum van Brussel moet waar de trein spijtig genoeg de enige optie is.
Laat me dus niet lachen als de NMBS spreekt over WIFI op de treinen... er is nog werk genoeg !
Ter info: toen ik de laatste keer de Thalys nam naar CDG, werkte er juist niets, ondanks het feit da heel het perron vol hing met reclamerowan schreef:Ter info, zo werkt het momenteel op de thalys
http://www.thalys.com/nl/nl/praktische- ... -aan-boord
over gratis wifi on-board. Toen ik dit navroeg bij de hostesse, wist die te zeggen dat het systeem last had van 'kinderziektes'.
Niet teveel verwachtingen dus volgende keer je de Thalys neemt