Chinezen rollen elektrische auto van de band

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
bf62
Plus Member
Plus Member
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 feb 2006, 23:34
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 3 keer

De grootse fabrikant van auto's in China heeft zijn eerste volledig elektrische auto van de productieband laten rollen. Het 'groene' vervoermiddel kan binnen een half uur via een standaard stopcontact grotendeels opgeladen worden.

De autofabrikant, Cherry Mobile, koos voor een volledig elektrische auto, terwijl andere Chinese fabrikanten als BYD voor een hybride voertuig kozen. De hybride auto van BYD is al sinds december 2008 te koop, maar wanneer de volledig elektrisch aangedreven S18, zoals die van Cherry Mobile te koop zal zijn, is nog niet bekend. Ook de prijs van de door accu's aangedreven S18 is nog niet bekend, maar de vice-president van het bedrijf, Yuan Tao, gaf aan dat de prijs 'zeer geschikt voor gezinnen' zou zijn. De elektrische aandrijving van 40kW werkt op 336V.

De S18 kan via een standaard 220V-stopcontact worden opgeladen, waardoor de accu binnen dertig minuten tot op 80 procent van zijn maximale capaciteit geladen kan worden. De lithiumijzerfosfaat-accu wordt in vier tot zes uur volledig opgeladen. Op een volle accu kan maximaal 150 kilometer worden gereden, waarbij de S18 een topsnelheid van 120 kilometer per uur kan halen. De Chinese overheid maakte vorige week dinsdag bekend de aanschaf van voertuigen die niet op fossiele brandstoffen rijden te zullen subsidiëren en zo de binnenlandse auto-industrie te stimuleren en de uitstoot van schadelijke gassen te reduceren.

Bron: http://tweakers.net/nieuws/58603/chinezen-rollen-elektrische-auto-van-de-band.html
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

150 KM zou voor in België al niet te slecht zijn. een half uur om op te laden, das dan weer wat minder: betekent dat je niet echt lange afstanden kan doen aangezien je om het uur en een half zou moeten een half uur wachten. Maar als citywagen lijkt het zeker een optie!

/me wacht op de belastingsverhoging op elektriciteit.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

bf62 schreef:De grootse fabrikant van auto's in China heeft zijn eerste volledig elektrische auto van de productieband laten rollen. Het 'groene' vervoermiddel kan binnen een half uur via een standaard stopcontact grotendeels opgeladen worden.

De S18 kan via een standaard 220V-stopcontact worden opgeladen, waardoor de accu binnen dertig minuten tot op 80 procent van zijn maximale capaciteit geladen kan worden. De lithiumijzerfosfaat-accu wordt in vier tot zes uur volledig opgeladen. Op een volle accu kan maximaal 150 kilometer worden gereden, waarbij de S18 een topsnelheid van 120 kilometer per uur kan halen.

Bron: http://tweakers.net/nieuws/58603/chinezen-rollen-elektrische-auto-van-de-band.html


En laat dit ook ineens het grootste probleem zijn van electrische wagens:
- de oplaadtijd
- de radius

Vorige week nog een reportage gezien van Electrische voertuigen en conclusie was: er zijn mooie ontwerpen MAAR dit zal heel moeilijk van de grond komen:
- de electriciteit zou ook "groen" moeten gemaakt worden
- het opladen duurt te lang en mensen zijn gewoon van hun auto vol te tanken in 5 min en weer minstens 500km te rijden

Hetgeen dat zij (net zoals ook in topgear) de auto van de toekomst zagen was een heel gewoon uitziende Toyota (dacht ik). Maar deze auto reed op waterstof.
Voltanken = 1 minuut
radius = +400km
Dus komt veel dichter bij ons huidige beeld. Nadeel hiervan was dat de waterstof even duur/goedkoop als de benzine is.
flt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 08 dec 2005, 17:10
Bedankt: 3 keer

Was een Honda FCX Clarity

Dafke schreef:Nadeel hiervan was dat de waterstof even duur/goedkoop als de benzine is.


Zeg maar even goedkoop, als je rekent dat ze:
1. moeten onderzoeken waar er olie zit
2. boorplatformen moeten bouwen
3. oppompen/filteren/zuiveren
4. verschepen van de andere kant van de wereld
5. naar lokale tankstations vervoeren

Dan vind ik €1 voor ne liter écht niet veel geld daarvoor hoor ;).

Waterstof is wss wel de toekomst en ik hoop het nog mee te maken want het is énorm krachtig (snelle wagens :D). Er heeft trouwens nooit toekomst in elektrische wagens gezeten aangezien de vrijheid die we nu kennen dan volledig weg is..
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Pas op, waterstof is zeker niet de oplossing!
Geloof a.u.b. programma's als Top Gear niet, dat programma is goeie entertainment, maar zeker geen bron van waarheden (in tegendeel zelfs).

1) Waterstof is niet de oplossing. Totaal (nog) niet efficiënt. Ergens moet hierover nog een volledige uitleg van mij staan met referenties (ga die niet opnieuw plaatsen, ik zal die misschien wel eens terugzoeken en de link hier zetten).
Trouwens een wagen met enkel een fuel cell is zeker geen racewagen, fuel cells werken namelijk niet zo goed dynamisch (lees bv. snel optrekken en dus plots veel vermogen vragen).

2) Oplaadtijd en radius zijn inderdaad een pijnpunt. Maar, het is gewoon een (kleine) aanpassing. De radius is de laatste en zal de komende jaren erg evolueren tot zeer acceptabele waarden. De grote fabrikanten zijn nu vooral aan het werken aan Plug-in hybrides (een Prius met een grotere batterij die ook in de stekker kan bij wijze van spreken). Op deze manier kan men toch elektrisch rijden met een aanvaardbare radius en langere afstanden afleggen dankzij de verbrandingsmotor die indien nodig aan kan gaan.
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Misschien liever inefficiënt dan binnenkort weer een hoop extra batterijen-afval.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Goztow schreef:150 KM zou voor in België al niet te slecht zijn.


150 km is normaal meer dan voldoende... het overgrote deel van je dagen doe je namelijk niets anders dan naar je werk rijden, en echt veel mensen die 75 km van hun werk wonen (als je zelfs op je werk kan "tanken" kan je er 150 km vanaf wonen) zijn er volgens mij niet, zelfs niet buiten Belgie. Voor de enkele keren dat je verder moet kan je dan misschien een auto huren.
Gebruikersavatar
malinwa001
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 03 feb 2007, 09:28
Twitter: malinawa001
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 12 keer

r2504 schreef:
Goztow schreef:150 KM zou voor in België al niet te slecht zijn.


150 km is normaal meer dan voldoende... het overgrote deel van je dagen doe je namelijk niets anders dan naar je werk rijden, en echt veel mensen die 75 km van hun werk wonen (als je zelfs op je werk kan "tanken" kan je er 150 km vanaf wonen) zijn er volgens mij niet, zelfs niet buiten Belgie. Voor de enkele keren dat je verder moet kan je dan misschien een auto huren.

Zou handig zijn. Auto opladen bij de baas en dan maar bollen :banana:
Gebruikersavatar
Arqentus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 575
Lid geworden op: 22 jul 2004, 18:04
Bedankt: 3 keer

malinwa001 schreef:Zou handig zijn. Auto opladen bij de baas en dan maar bollen :banana:


En voor de baas maakt dat niet zo veel uit. Aftrekbaar op de btw. :)
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Arqentus schreef:
malinwa001 schreef:Zou handig zijn. Auto opladen bij de baas en dan maar bollen :banana:


En voor de baas maakt dat niet zo veel uit. Aftrekbaar op de btw. :)

Ipv een tankkaart, een stopcontact in de muur :)
Afbeelding
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

Ik zie da ook wel zitten :banana:
alleen die 120km/h max is maar wa mager , ik rijd graag 130-140 op de autosnelweg :p

Eentje opwaterstof zie ik toch nog meer zitten maar dit zou al een verbetering zijn.
Ik denk met al die doorbraken op gebied van zonnepanelen dat het volgens mij nog wel mogelijk is
een auto te maken waar je gewoon water in kapt en die tijdens het rijden uw waterstof aanmaakt.
Er is een tijdje geleden toch van die zonnepanelenverf uitgevonden? :p
Gebruikersavatar
TL@
Pro Member
Pro Member
Berichten: 365
Lid geworden op: 12 jun 2007, 13:15
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

De toekomst zal eerder voor wagens als de Chevy Volt (en in Europa zijn Opel broer) zijn, deze wordt aangedreven door een elektromotor die gevoed wordt door een battery-pack. Wanneer de batterijen leeg zijn, komt er een range-extender aan te pas. Dit is een klassieke verbrandingsmotor die de batterijen oplaadt.
http://www.autoweek.nl/autonieuws/9715/Officieel-Chevrolet-Volt

Met 160pk zal hij ook redelijk potent zijn. Wanneer mijn leasewagen aan vervanging toe is, zal ik deze zeker overwegen. (hopelijk is hij niet begrensd op 170km/u zoals de Prius want daar wordt ik niet blij van met mijn vele kilometers in Duitsland)
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Dafke schreef:
bf62 schreef:De grootse fabrikant van auto's in China heeft zijn eerste volledig elektrische auto van de productieband laten rollen. Het 'groene' vervoermiddel kan binnen een half uur via een standaard stopcontact grotendeels opgeladen worden.

De S18 kan via een standaard 220V-stopcontact worden opgeladen, waardoor de accu binnen dertig minuten tot op 80 procent van zijn maximale capaciteit geladen kan worden. De lithiumijzerfosfaat-accu wordt in vier tot zes uur volledig opgeladen. Op een volle accu kan maximaal 150 kilometer worden gereden, waarbij de S18 een topsnelheid van 120 kilometer per uur kan halen.

Bron: http://tweakers.net/nieuws/58603/chinezen-rollen-elektrische-auto-van-de-band.html


Hetgeen dat zij (net zoals ook in topgear) de auto van de toekomst zagen was een heel gewoon uitziende Toyota (dacht ik). Maar deze auto reed op waterstof.
Voltanken = 1 minuut
radius = +400km
Dus komt veel dichter bij ons huidige beeld. Nadeel hiervan was dat de waterstof even duur/goedkoop als de benzine is.

Topgear is een echt show programma, geloof maar niet alles wat ze daar vertellen, want sommige auto's schilderen ze af als "schroot". Als het je nog niet is opgevallen, daar staan altijd de dure soms onbetaalbare auto's. Degene die dat sponsort wil ook dat zijn auto het beste uit de test komt.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Als 2de wagen zou dat hier ideaal zijn, 150km is meer dan voldoende. Ik denk dat je gewone wagen dan zelfs gaat laten staan om naar de bakker e.d. te gaan.

Batterij-technologie zal ook wel enorm gaan snel gaan als het commercieel geworden is. de evolutie van mobiele telefonie batterijen ging op 10 jaar tijd enorm vooruit (de meeste onder ons zullen die storno phones e.d. nog wel herinneren 4kg batterij om 5 minuten te kunnen bellen).
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

AnD schreef:
Dafke schreef:


Hetgeen dat zij (net zoals ook in topgear) quote]
Topgear is een echt show programma, geloof maar niet alles wat ze daar vertellen, want sommige auto's schilderen ze af als "schroot". Als het je nog niet is opgevallen, daar staan altijd de dure soms onbetaalbare auto's. Degene die dat sponsort wil ook dat zijn auto het beste uit de test komt.


En wat staat er: NET ZOALS ook in topgear..
Topgear is niet de enige die dit verhaal heeft gebracht, ook National Geo.
lois
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 aug 2006, 12:49

Kunnen ze toch de batterij zodanig maken dat die snel en eenvoudig uit te nemen is, met een slede systeem ofzo....
Batterij bijna leeg, stoppen aan benzinepomp (elektriekpomp of hoe noem je zoiets), batterij eruit, andere reeds opgeladen erin, en hop, weeral 150km. bollen. En uw batterij kunnen ze rustig opladen en aan de volgende meegeven...
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Zulke karretjes zijn stadhoppers en zo moet je ook zien en gebruiken. 150km radius is dan absoluut voldoende en feitelijk zelfs overkill. En voor wie met het groene aspect zit : als je 10 km heen en terug moet rijden+stops onderweg voor "de kinderen naar school", "de bakker/winkelen" of weet ik veel is dit ongeacht HOE je je energie produceert voor die batterij te laden een enorme stap vooruit : je klassieke diesel (en vele benzines trouwens ook) heeft op zo korte afstanden+tusenstops niet eens de kans om op normale bedrijfstemperatuur te komen, met een in verhouding onverantwoord hoog verbruik per kilometer als gevolg en daar boven nog met een exhaust die je gelijke niet kent (omdat ook je 'kat' in je "groene" wagen pas gaat werken als hij op temperatuur komt).

Indien dat ding hier te koop zou zijn tegen een aanvaardbare prijs en de veiligheid ervan ok zou blijken zou ik de aankoop van zo'n (overigens lelijk) mormel wel degelijk sterk overwegen. Als 2e wagen is het een passend antwoord op vele vragen.

@Lois : batterijswap is ondoenbaar tenzij geregeld door een overheidsinstantie en losstaande van eigendomsrecht. Iedere batterij is onderhevig aan slijtage. Ik wil jouw reactie eens zien als je je nieuwe -dure- batterij ingeruild krijgt voor een near-end-of-life exemplaar bij een "tankbeurt" en bij de volgende "refill" moet horen dat je batterij geweigerd werd wegens "stuk" of -heaven forbid- je 150km actieradius plots terugvalt naar 15Km ...

@Block : grotendeel mee eens. Ook deze karretjes staan maar heeeeel in het begin van de ontwikkelingscurve, en zijn eerder verglijkbaar met "een Ford-T tov van een Focus" dan iets anders, en totaal niet representatief van wat er mogelijk is met deze technieken éénmaal dat je er echt geld tegen aangooit : als je van dichtbij de hele farce rond GM's "Volt" hebt gevolgd is het duidelijk dat de autoindustrie dit soort dingen nooit echt gewild heeft, en dat GM's push van de Volt bijvoorbeeld nu enkel er is om nog centen voor een bodemloze put los te krijgen van de Amerikaanse regering in een wanhopige poging om aan te tonen "dat ze toch langetermijnsplannen hadden".

Hoe kan je anders verklaren dat GM tot vandaag na jaren ontwikkelen *niet eens de ontwikkeling laat staan productie of test gestart had van de fosiele krachtbron van de Volt*, ze daar nu geen geld meer voor hebben (duh !) en nu in pure paniek moeten aankloppen bij hun aangekochte Koreaan (Daewoo) die oh ZO bekend zijn om hun "hoogwaardige motoren". (kuch, hoest, kuch)
Onzin. Chrysler is trouwens NOG erger. Die hebben zelfs geen plannen, enkel verouderde, zwaar vervuilende en deels onveilige bakken die qua ontwikkeling jaren achterlopen op Europese en Japanse constructeurs - een uitspraak die trouwens van Amerikaanse oorsprong is na een eerlijke doorlichting van Chrysler's "plannen" voor de toekomst door de Obama-administratie.
Vanuit technisch oogpunt zou een faillissement van beide firma's niet eens het slechtste zijn wat er kan gebeuren : het opent misschien ruimte voor producenten met nieuwe ideën die anders geen schijn van kans zouden krijgen; ik ben hierbij niet blind voor de economiche drama's die dit tot gevolg zal hebben, vandaar dat ik de uitspraak "vanuit technisch oogpunt" beperk.

Feit is dat de huidige autoindustrie al jaren lang canibaliseert op zowel milieu als op financiële middelen, en een op lange termijn onhoudbaar economisch model probeert te verkopen als "normale gang van zaken". Na ons de zondvloed en meer van dat.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Block schreef:Als 2de wagen zou dat hier ideaal zijn, 150km is meer dan voldoende. Ik denk dat je gewone wagen dan zelfs gaat laten staan om naar de bakker e.d. te gaan.

Batterij-technologie zal ook wel enorm gaan snel gaan als het commercieel geworden is. de evolutie van mobiele telefonie batterijen ging op 10 jaar tijd enorm vooruit (de meeste onder ons zullen die storno phones e.d. nog wel herinneren 4kg batterij om 5 minuten te kunnen bellen).



Inderdaad ze zijn aan een nieuw soort batterij bezig ipv een batterij een condensator, die in seconden oplaad ipv een half uur. Het enige wat ik als probleem zie is dat wanneer touring in de winter al die auto's zou moeten gaan opladen :p
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

in de marge, de problemen van het benodigde piek-vermogen:

http://www.lowtechmagazine.be/2009/03/e ... twerk.html
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”