r2504 schreef:
Snelheid... al de huis-tuin-en-keuken NAS toestellen bevatten gewoon een low-end, low-cost CPU, en aangezien ze alle software RAID-5 doen heeft dat direct z'n impact. Je moet al naar de duurdere modellen gaan wil je een snelle CPU hebben.
Nee want een tuin huis keuken nas is een single of 2 bay nas en kan geen raid5.
Nee en je moet geen duurder model nemen of een snellere cpu te hebben. Om in u catogorie te blijven van huis-tuin en keuken NAS heb je een Qnap 119 (marvell 1.2ghz - 512MB ram)
Samba
Average Write Throughput : 32.3 MB/sec
Peak Write Performance : 44.8 MB/sec
Average Read Throughput : 76.8 MB/sec
Peak Read Performance : 113.8 MB/sec
Snel genoeg? En dit via samba dat meestal trager is dan ftp/nfs.
En ben er vrij zeker van dat mijn huis-tuin-keuken nas completer is dan een selfbuild NAS. Want om een selbuild zo compleet te maken moet je ten eerste veel tijd hebben en kennis hebben van linux/unix en dan nog...
En btw, Linux raid 5 software is sneller als hardware raid 5 als je deftige cpu hebt.
# RAID5 XOR runs on host CPU, which practically guarantees that it is far faster than most hardware RAID microcontrollers.
# RAID5 XOR speed increases as host CPU speeds increase.
# RAID speed increases as host CPU count (multi-thread, multi-core) increases, following current market trends.
Dit is geen software vs hardware raid discussie want beide hebben voor en-nadelen afhankelijk van de toepassing.
U standpunt klopt alleen maar als de mensen ervaring hebben in Linux/hardware om een selfbuild nas te maken en verbruik geen nadeel is.
Mensen met beperkte kennis en beperkt budget en die nog een pc hebben staan en alleen maar als fileserver/backup gaat gebruikt worden dan kan je inderdaad zeggen: laat die prébuild NAS aan de kant en gebruik freenas. (ook het verbruik buiten beschouwing gelaten)
Ikzelf heb een Qnap 409pro en een ESXi server waar 2 vmwares opdraaien voor backup/filesharing en nog wat andere programma's.
Maar je kan niet negeren dat een prébuild NAS meestal de beste oplossing is. Er hangt een prijskaartje aan maar je krijgt er heel veel van terug.
Mijn ESXi idled aan 250W terwijl mijn Qnap aan 19W idled.
Duur grapje aan verbruik over de jaren heen hoor ...
r2504 schreef:murda schreef:Met freenas ben je veel beperkter dan met een Qnap of Synology consoorten.
Hoe kan je nu met een Linux oplossing beperker zijn dan een QNAP of Synology welke zelf eveneens Linux based zijn?
Ik haal hier freenas aan, het meest gebruikte OS voor iemand die een selfbuild NAS heeft. En ja die is beperkter dan wat je met Qnap en Synology kan doen.
Daarbij een linux =/= als een ander linux of Unix variant. Iedere Linux OS heeft zijn voor-en nadelen en zijn helemaal niet over de zelfde kam te scheren.
En ja een gewone linux OS zoals debian,ubuntu, etc ... zijn er "onbeperkte" mogelijkheden maar geloof me, je moet er niet aan beginnen als leek.
Zeker niet als je al de functionaliteiten en het gebruiksgemak van een prébuild nas wilt na configureren.
Wat jij dus wel aanraad?