wi fi netwerk

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
gamefreak977
Premium Member
Premium Member

ik zit zo met idee voor samen met vrienden (als er zijn die intresse hebben tenminste ;)) goedkope wi fi antennes aan te kopen zodat we kunnen bestanden overschippe en lekker te gamen (soort internet ;)).
anywayz hoe zou ik zoiets het makkelijkst kunnen realizeren.
opbouwende commentaar welkom, totaal afbrekende commentaar kan je beter voor jezelf houden.
alvast heel erg bedankt
ik hoop dat dit project van me op iets uitdraait :D
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Goedkope wifi antennes ?? Hoever wonen jullie dan uit elkaar ? Want als je al ietwat afstand wil overbruggen én beveiligd wil werken heb je al wat deftig materiaal nodig hoor.

Bv: 500m straal om een goede dekking te hebben (binnenshuis) moet je al een antenne op je dak monteren. Ook moet er dan een LAN kabel van die antenne naar binnen lopen e.d.

Zoek eerst maar eens wat prijzen op, want om dit deftig te kunnen doen en bv 10Mbit throughput te krijgen tussen mekaar heb al serieus wat dekking en transmit power nodig !!

Binennshuis is het al niet gemakkellijk om door 1 muur/plafond een througput van 10MBit te krijgen (reëele throughut, test via FTP, dus wat je WIFI verbinding aanduid zoals 48Mbit e.d.)

Grtz,

Sasuke

PS: Wel mooi projectje, maar niet echt doenbaar voor 14jarigen zonder steun (financieel én technisch) van de ouders!
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
misterjo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

Ik heb dit ook een keer willen doen maar ik kwam al snel aan 1000€ voor een fatsoenlijk netwerk van 1 km + dan die vele bomen , huizen deden er niet veel goed aan aan men bereik...
saxgod
Plus Member
Plus Member

zelf bouwen ;)
is niet zo moeilijk.
afstanden van 71km al overbrugt (over water (de schelde) wel, zichtverbinding) met antenne's van €10, met tv-satteliet parabolen als reflectie) met commerciele HI-Power kaartjes.
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Daarbij komt nog dat je (op voorwaarde dat je het materiaal al hebt) niet zomaar mag gaan zenden door 'de lucht'. Er zijn grenzen opgelegd voor de maximale versterking (dBi) waarmee je mag uitzenden, als je daarboven wil moet je een vergunning hebben (ik weet wel niet waar die grens juist ligt).
Voor informatie over antennes (verschillende types en hoe je ze zelf kan bouwen) vind je onderandere hier:
http://wiki.wirelessleiden.nl/wcl/cgi-b ... dioAntenne

Om 2 lokaties te verbinden kijk je bvb dus al best naar directionele (richt-) antenne's. Natuurlijk moeten deze lokaties elkaar kunnen zien, even door een hele woonwijk, heuvel of bos stralen zal niet lukken ;)

Over grote afstanden moet je ook al niet te grote snelheden verwachten (en die kunnen ook wisselen bij verschillende weertoestanden).
Een betere oplossing om toch hoge snelheden te garanderen zijn infrarood ethernet bridges... maar daarvoor zal je eerst de lotto moeten winnen ;)
NuKeM
saxgod
Plus Member
Plus Member

mja ok ;) ik ben radioamateur he ;) dus ik mag legaal 'iets' meer vermogen gebruiken op die frequenties (50W ipv 0.100W)
Blue-Sky
Erelid
Erelid

saxgod schreef:mja ok ;) ik ben radioamateur he ;) dus ik mag legaal 'iets' meer vermogen gebruiken op die frequenties (50W ipv 0.100W)

Wel opletten met de bandbreedte welke je in beslag neemt, uw delta f in het oog houden.
Zoniet kom je toch in conflict (bandbreedte) en je drukt alle andere gebruikers in uw omgeving dicht, niet aan te raden het voorziene vermogen op te schroeven. (zeker niet in een dichtbewoonde omgeving)
50 W zou dus totale overkill zijn.

Greetz, :roll:
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Blue-Sky schreef:Wel opletten met de bandbreedte welke je in beslag neemt, uw delta f in het oog houden.
Zoniet kom je toch in conflict (bandbreedte) en je drukt alle andere gebruikers in uw omgeving dicht, niet aan te raden het voorziene vermogen op te schroeven. (zeker niet in een dichtbewoonde omgeving)
50 W zou dus totale overkill zijn.

Bandbreedte staat los van het vermogen... trouwens radioamateurs zijn waarschijnlijk primaire gebruikers wat betreft een aantal van de kanalen welke door WIFI worden gebruikt.
nck
Plus Member
Plus Member

Hoeveel mensen hier al met zijn begonnen ...
Ik heb hier in lommel mbv een homebrew omni directionele antenne en een wireless pci kaart met een rtl8180 chipset in ap mode, een access point voor wat maten in de buurt. Deze hebben elk een kleine directionele bi quad antenne samen met een of andere el cheapo pci / pcmcia kaart met een rp sma connector.

We houden ons natuurlijk aan de wetgeving omtrent output power van de signalen. 20 dBi oftewel 100 mWatt, dit op basis van schattingen van de output power van de kaart + gain van de antenne - het verlies op de connectoren en op de coax kabel.

De omni-directionele antenne (6 dBi gain) is eigenlijk heel simpel om zelf te maken, je moet gewoon wat goede coax kabel hebben (bv zovan die Aircomplus kabels), een pvc buis, en een soldeerijzer. kost: 5 EUR

De bi quad directionele antenne is evenzeer simpel en goedkoop om te maken. Hiervoor heb je een reflecterende surface nodig zoals een koper plaatje, een koperdraad die je buigt in de vorm van 2 vierkanten naast elkaar in een 8 vorm. Coax kabel, en een klein koperen buisje. kost: 7 EUR

Een pci kaartje met het realtek 8180L chipset, host ap mode voor 802.11b draadloze applicaties. kost: vanaf 35 EUR

Een pci kaartje met het prism chipset 2 / 2.5 / 3, ook 802.11b, maar redelijk moeilijk om nog te vinden...

Voor 802.11g heb je prism GT chipset kaarten, met de host ap functie. kost: vanaf 55 EUR

de wiki site van Wirelessleiden.nl is een goeie plaats om te leren over hoe het in elkaar zit. forum.wirelessnederland.nl is aventoe ook wel interessant om te leren over nieuwe homebrew antennetjes.

Het is zeer doenbaar, zolang je het een beetje organiseert, en je je aan de reglementering houdt.
Gast

ok
't probleem is wel dat ik niet zoveel van wi fi ken.
T'is gewoon
gamefreak977
Premium Member
Premium Member

enkele goede info te viinden op het net.
Zodat ik genoeg kennis kan vereiken om dit project van de grond te brengen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”