Nieuw bij PHP: wa is .........

Plaats reactie
}SF{Loki
Starter
Starter
Contacteer:

1. wa is md5
2. hashed
3. MySQL

en zeker belangrijk: wa zijn de basics van PHP?
SIR
Pro Member
Pro Member

Op alles kan ik niet antwoorden, maar ik weet dat MySQL een database programma is voor het maken en onderhouden van database d.m.v. SQL statements.
Visi0n4ir
Plus Member
Plus Member

1. MD5 is een mannier om data integriteit te verifieren (veel beter dan checksum en andere veelgebruikte methodes) ook veel gebruikt voor digitale signatures

2. een hash is het resultaat van het toepassen van een mathematische functie op (een of andere) data.
Meestal is dit resultaat kleiner dan de originele data bijna altijd is hashing 1-way : ie om te un-hashen heb je een andere functie nodig.

voorbeelden hiervan vind je bij bvb password encryptie of VPN.

een hashed file zal dan neem ik aan een file zijn waarop een hash functie is toegepast, ie een encrypted file.

3. MySQL is de open source versie van SQL (Standard Querry Language). Microsoft versie is MSSQL. Dit is een applicatie die het toelaat om databases te creeren, editen en er querries voor aan te maken.

http://www.phpfreaks.com/
Laatst gewijzigd door Visi0n4ir 25 feb 2004, 11:10, in totaal 1 gewijzigd.
SIR
Pro Member
Pro Member

Voor meer uitleg over md5 kan je hier misschien eens een kijkje nemen :
http://userpages.umbc.edu/~mabzug1/cs/md5/md5.html
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Iets makkelijker proberen uitleggen die md5 (uitleg klopt, maar voor een leek, ik weet niet of integriteit afdwingen wel duidelijk is :)).

Het gaat simpelweg om het coderen van iets...
Denk dat je het meeste haalt uit een vb:

Code: Selecteer alles

<? 
$string = "WOW, check mij gecodeerd zijn";
$gecodeerd = md5($string);
echo $gecodeerd;

// output: 32e7a60c698d6c858b12411bfe16a1ce
?>

bron: phphulp.nl
I love it when a plan comes together!
}SF{Loki
Starter
Starter
Contacteer:

Jeez das ingewikkeld.
alvast allemaal bedankt om te replyen,
kweet al weer iets meer.
als je nog wa basic stuff wilt delen....

laat maar komen :-D

greets
De Loki
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Als je bezig bent over md5-hashes en mysql, dan ben je al NIET meer basic bezig eh. Kan je bijvoorbeeld als gegevens van de éne naar de andere pagina verzenden? (da's typisch een toepassing van server-side scripting).
}SF{Loki
Starter
Starter
Contacteer:

eerst was het de bedoeling om een member log in op men site te zetten
dus beetje zitten zoeken naar die scripts en al die termen tegengekomen

dan maar besloten om vanaf t begin te beginne
zoals....
basic layout van site in php.
ik gebruik dreamweaver mx
en in html lukt da goed.
Maar php heeft meer mogelijkheden en kan je site zoveel beter maken.
als iemand die scripts weet staan online of enige boeken kan aanbevelen.... :-)
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

ik zou als beginneling niet kijken naar bestaande scripts, maar zelf 'oefeningen' bedenken en kijken of je die kan oplossen. Bestaande scripts zijn meestal geschreven door mensen met veel ervaring en die gebruiken waarschijnlijk notaties en functie die je niet kent, terwijl het misschien ook op een andere manier op te lossen valt. Eerst zelf iets proberen te maken is de boodschap dus. Overigens is een login vrij moeilijk om te maken :)
Heatryn
Pro Member
Pro Member
Contacteer:

Ik wil niet dwars gaan liggen, maar het niveau van deze topic laat echt wel te wensen over. :?

Eerst even aan }SF{Loki: "Als je meer wil te weten komen over PHP lees dan even http://www.php.net door en kom hier niet de interessante uithangen door vragen te stellen die je op 3 sec kan vinden door even Google te gebruiken."

Vervolgens wil ik even duidelijk maken dat MySQL GEEN programma is voor het onderhouden van een database. Als je echt wil weten wat MySQL is, ga dan even een kijkje nemen op http://www.mysql.com.

Dan zei je daar dat je Dreamweaver MX gebruikt. Ik kan hier maar één ding op zeggen: gebruik enkel codeview en ga niet liggen ****** met dat designview want dat is echt heel brak en daar leer je niets mee. Dus ga zelf code typen en blijf van die WYSIWYG-editors af.

Dan denk ik dat je het een beetje verkeerd begrijpt: HTML kan je niet vergelijken met PHP. HTML is clientside en PHP is serverside. HTML is er voor een website structuur te geven, CSS kan je mee gaan opmaken en PHP kan je gebruiken om serverside applicaties mee te ontwikkelen. Dus voor een login kan dat wel handig zijn. Daar zal je zowieso PHP moeten gaan gebruiken. Dan wil ik nog wel even iets duidelijk maken. Niet elke server ondersteunt PHP, dus check even of die van jouw het ondersteunt, want anders gaat het weinig uithalen, vrees ik. Voor de rest kan ik geen boeken aanbevelen, maar iets veel beter namelijk http://www.php.net. Dit is het volledigste "boek" dat er bestaat en is heel duidelijk uitgelegd a.h.v. voorbeeldcode.

Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen verderhelpen.
Plaats reactie

Terug naar “Development”