Afsluitdijk wordt eerste grootschalig zoet/zoutwaterenergiep

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
bf62
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 3 keer

Afsluitdijk wordt eerste grootschalig zoet/zoutwaterenergieproject

Een voorstel om de 75 jaar oude afsluitdijk van het IJsselmeer in Nederland te moderniseren moet van de dijk een modelproject maken waarbij elektriciteit uit zoet en zout water gegenereerd wordt. Deze vorm van hernieuwbare energie was al in de vijftiger jaren bekend, maar toen wist men nog niet dat de efficiëntie van het proces 80% bedroeg. Dit project zou daarom 30 tot 40% efficiënter zijn dan steenkoolcentrales.

Het nieuwe proces heeft de naam van omgekeerde electrodialyse. Door het verschil in zoutconcentratie tussen zoet- en zeewater ontstaat een elektrische spanning tussen de speciale membranen die ze scheiden. De cellen die door de membranen gevormd worden, worden aan elkaar geschakeld om een grote batterij te vormen. Een module van 250 kW neemt niet meer plaats in dan een zeecontainer.

Afbeelding

Bron: http://www.express.be/business/nl/techn ... 104258.htm
t-town
Premium Member
Premium Member
Twitter: ttown2
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 22 keer

De hele infrastructuur zou een 300 megawatt worden, (zie bron van bron).
Ter vergelijking:
* Doel 1 : 430 MW
* Doel 2 : 460 MW
* Doel 3 : 1006 MW
* Doel 4 : 1008 MW
OF heb ik het hier mis?
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

De getallen van doel kloppen wel. Hoewel ik dacht da Doel 3 en 4 eerder 1200MW waren, maar 't is al een tijdje geleden, dus ik ben niet zeker...
Afbeelding
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Ge hebt alletwee gelijk, er wordt meestal gerekend met 92% opbrengst van de vollast.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”