Homeconnect en VDSL2

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Jippe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 128
Lid geworden op: 09 sep 2007, 22:20

Hoi, ik heb homeconnect en heb de snelheidsverhoging (ADSL2+) niet gekregen,(alhoewel die test op hun site van wel zegt), waarschijnlijk omdat hier in de straat VDSL2 ligt. Ik woon namelijk in een appartementsblok (gelijkvloers) en mijn geburen hebben BelgacomTV en daaruit kan ik concluderen dat ik hier dus geen ADSL2+ zal krijgen, misschien wel VDSL2. Belgacom is begonnen met zijn klanten VDSL2 aan te bieden zonder belgacomTV, wellicht zal Dommel er over heel wat maanden later dit ook gaan doen.
Ik heb sinds vorig jaar juni HomeConnect en daardoor de Siemens Gigaset SX 762 WLAN dsl moeten aankopen en nu is de vraag: hoe zit het dan met de huidige modem, kan die VDSL2 aan (aanpassing met software?) of moet er een nieuwe modem worden aangekocht via Dommel? En zal die op zijn beurt ook een eigen Homelink software krijgen met mogelijk opnieuw 'kinderziektes'? Iemand al enig zicht op?
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Ben bang dat je gewoon te ver van de centrale zit voor ADSL2+ (dat probleem heb ik ook), en op dit moment gebruikt alleen Belgacom inderdaad VDSL2.

Ik denk dat het zowieso een nieuw modem wordt, aangezien VDSL2 totaal anders is dan ADSL2+, en hoe dat dan gaat met VOIP en homeconnect is nog totaal onbekend...
kaise1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1166
Lid geworden op: 18 jan 2006, 11:03
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 10 keer

"denk" dat wanneer dommel aansluiting gaat verkrijgen via het vdsl2 netwerk van Belgacom, eerst de netconnect klanten gaan kunnen worden aangesloten, homeconnect dat wordt koffiedik kijken...(denk)
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Belgacom laat ook maar (voorlopig) één soort VDSL2-modem toe op hun netwerk.
chessboxing
Plus Member
Plus Member
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 aug 2008, 12:04
Locatie: Oostende

Het is ook niet de bedoeling geweest om HC klanten te laten genieten van vdsl2 denk ik :-D Het klikt wel wat surreëel. Laten we eerst beginnen met ieder lid adsl2+ te laten verwachten. Irrelvant wat mij betreft imho.
Afbeelding
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

chessboxing schreef:Het is ook niet de bedoeling geweest om HC klanten te laten genieten van vdsl2 denk ik :-D Het klikt wel wat surreëel. Laten we eerst beginnen met ieder lid adsl2+ te laten verwachten. Irrelvant wat mij betreft imho.


Juist niet, dommel krijgt van belgacom niet iedereen op adsl2+ (wegens idioot strenge afstandseisen) terwijl de eigen belgacom klanten indien nodig "adsl2+ over vdsl2" krijgen (dus 12 Mbps met VDSL2 modem, voor ADSL2+ prijzen)
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

Zelfs al zouden alternatieve ISP's (zoals Dommel) toegang krijgen tot het VDSL2 netwerk van Belgacom, dan is er volgens mij toch nog een belangrijk technisch obstakel : de model. Dommel gebruikt de Siemens modem (die niet VDSL2 compatibel is) voor zijn Homeconnect abonnementen terwijl BGC op dit moment enkel van plan is (om technische redenen) om de B-BOX2 toe te laten op zijn VDSL2 netwerk. Ik denk niet dat deze laatste dezelfde mogelijkheden heeft als de Siemens als het op VOIP aankomt.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

De bbox2 wordt ook gebruikt voor iTalk en zo ;). Dus voip geen probleem, zou ik zeggen.

Dommel wist drommels goed dat vdsl2 eraan zat te komen toen ze voor de Siemens modem kozen...
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

Maar zal Dommel toch zijn Homeconnect software moeten herschrijven ?
Jippe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 128
Lid geworden op: 09 sep 2007, 22:20

Ik heb wat rond gekeken op het net en dit ben ik tegen gekomen: Gigaset SE267 VDSL2
http://gigaset.com/shc/0,1935,hq_en_0_160171_rArNrNrNrN_sourceId%253A160149,00.html

Ziet er hetzelfde uit als de huidige adsl2+ maar is dus voor VDSL2. En daarvoor zal ook een software moeten worden ontwikkeld door Dommel. Misschien zijn ze er al mee bezig en zullen het pas lanceren als het echt goed werkt. Maar da's voor de toekomst he.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Jippe schreef:Ik heb wat rond gekeken op het net en dit ben ik tegen gekomen: Gigaset SE267 VDSL2
http://gigaset.com/shc/0,1935,hq_en_0_160171_rArNrNrNrN_sourceId%253A160149,00.html

Ziet er hetzelfde uit als de huidige adsl2+ maar is dus voor VDSL2. En daarvoor zal ook een software moeten worden ontwikkeld door Dommel. Misschien zijn ze er al mee bezig en zullen het pas lanceren als het echt goed werkt. Maar da's voor de toekomst he.

Als dat mag van Belgacom. Zoals ik zei, maar één soort VDSL2-modem toegelaten.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Lord Utopia schreef:
Jippe schreef:*knip*

Als dat mag van Belgacom. Zoals ik zei, maar één soort VDSL2-modem toegelaten.

Hoe controlleren ze dat? Iets wat mogelijk is vanaf VDSL2?
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

TomG schreef:
Lord Utopia schreef:
Jippe schreef:*knip*

Als dat mag van Belgacom. Zoals ik zei, maar één soort VDSL2-modem toegelaten.

Hoe controlleren ze dat? Iets wat mogelijk is vanaf VDSL2?


omdat ze bepaalde parameters niet vrijgeven en deze in de toegelaten vdslmodem's ingebakken zitten achter een passwoord dat jij niet krijgt als eindgebruiker :D
The eternal and true pessimist :D
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Als ik zo lees wat Belgacom wel en niet wil doen kan ik enkel concluderen dat ze naar een soort "Telenet" principe willen. De modem in hun beheer.

Wat ik op zich nog niet zo een slechte zaak vind, want als de modem dood is moet ik hem tenminste niet betalen :)
Bijkomen voordeel, als men "knowledge" kan opbouwen met 1 bepaalde modem komt dat enkel het netwerk ten goede (lees stabiliteit en problem solving.)
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Tom735
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 feb 2008, 12:16

Ik heb dit eens gevraagd voordat ik bij homeconnect ging aan dommel (als er sprake was dat dommel VDSL2 ging aanbieden)
Dit was hun antwoord: "Dan sluit je een extra modem aan op je siemens router en dan kan je perfect homeconnecten met VDSL2"

Dus volgens dommel is het technisch mogelijk, maar dit wil ik eerst wel eens zien natuurlijk ;-)
DoubleD
Plus Member
Plus Member
Berichten: 145
Lid geworden op: 08 maa 2009, 17:16

Tom735 schreef:Dit was hun antwoord: "Dan sluit je een extra modem aan op je siemens router en dan kan je perfect homeconnecten met VDSL2"


HUH :eek: een modem OP een modem? wtf
rpr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 jul 2008, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 9 keer

DoubleD schreef:
Tom735 schreef:Dit was hun antwoord: "Dan sluit je een extra modem aan op je siemens router en dan kan je perfect homeconnecten met VDSL2"


HUH :eek: een modem OP een modem? wtf

Gaat perfect. De siemens kan trouwens ook als kabel modem dienen. Dus je zult ook wel kunnen inbellen adhv een vdsl modem.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Lord Utopia schreef:Belgacom laat ook maar (voorlopig) één soort VDSL2-modem toe op hun netwerk.

Belgacom heeft 2 modems voor VDSL2, een Sagem en een Belgacom BBox2 (welke op de Sagem gebaseerd is)
Andere VDSL2 modem moeten ook werken, zie niet in hoe BGC dit tegenhoud, VDSL2 is een standaard.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Abusimbal schreef:Belgacom heeft 2 modems voor VDSL2, een Sagem en een Belgacom BBox2 (welke op de Sagem gebaseerd is)
Andere VDSL2 modem moeten ook werken, zie niet in hoe BGC dit tegenhoud, VDSL2 is een standaard.
Lees de BIPT-releases eens ;)
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Uzzi schreef:Zelfs al zouden alternatieve ISP's (zoals Dommel) toegang krijgen tot het VDSL2 netwerk van Belgacom, dan is er volgens mij toch nog een belangrijk technisch obstakel : de model. Dommel gebruikt de Siemens modem (die niet VDSL2 compatibel is) voor zijn Homeconnect abonnementen terwijl BGC op dit moment enkel van plan is (om technische redenen) om de B-BOX2 toe te laten op zijn VDSL2 netwerk. Ik denk niet dat deze laatste dezelfde mogelijkheden heeft als de Siemens als het op VOIP aankomt.

ze hebben wel degelijk ook een model voor vdsl2.
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”