Ik zou graag een maand lang de trafiek van een Belgacom lijn op m'n werk monitoren. Bedoeling is tijdens de werkuren te zien hoeveel er verbruikt wordt qua up/download (idealerwijze per protocol: HTTP, POP etc).
Ook belangrijk is dat er per halfuur of zo kan gekeken worden in de grafieken of logs, zodat een overzicht van wanneer de pieken op een dag zijn ontstaat. Die grafieken/logs moeten opgeslagen kunnen worden.
Via Google vind je een heleboel software die ofwel erg weinig mogelijkheden heeft, ofwel veel te veel. En ook te duur.
Ik heb al geexperimenteerd met Bitmeter. Die logt wel alles redelijk goed, maar per uur, niet meer, en zijn grafieken met de pieken binnen dat uur zijn niet op te slaan. Bitmeter is behalve het gebrek om gedetailleerde data (of de grafiek zelf) op te slaan al genoeg.
Weet iemand een beter tooltje?
Moomin
Gedetailleerde trafiekmonitoring met logging?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 100 keer
pfsense met de nodige plugins lijkt mij ideaal.Moomin schreef:Ik zou graag een maand lang de trafiek van een Belgacom lijn op m'n werk monitoren. Bedoeling is tijdens de werkuren te zien hoeveel er verbruikt wordt qua up/download (idealerwijze per protocol: HTTP, POP etc).
Ook belangrijk is dat er per halfuur of zo kan gekeken worden in de grafieken of logs, zodat een overzicht van wanneer de pieken op een dag zijn ontstaat. Die grafieken/logs moeten opgeslagen kunnen worden.
Via Google vind je een heleboel software die ofwel erg weinig mogelijkheden heeft, ofwel veel te veel. En ook te duur.
Ik heb al geexperimenteerd met Bitmeter. Die logt wel alles redelijk goed, maar per uur, niet meer, en zijn grafieken met de pieken binnen dat uur zijn niet op te slaan. Bitmeter is behalve het gebrek om gedetailleerde data (of de grafiek zelf) op te slaan al genoeg.
Weet iemand een beter tooltje?
Moomin
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
Of een WRT54GL met de Tomato firmware erop.
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 4 keer
SNMP zou ideaal zijn omdat het analysesoftware merk/type onafhankelijk zou maken, maar ken geen lowcost routertjes die snmp ondersteunen, althans, nooit advertenties of beschrijvingen van gezien.meon schreef:Via SNMP proberen die gegevens op te vragen uit de router? Als die al dergelijke gedetailleerde gegevens registreert tenminste.
Waarschijnlijk is het eenvoudiger iets te schrijven dat bv iedere 10 minuten de quota via de webinterface ophaalt en met tijdstip wegschrijft.
Helaas is dit weer merk/type afhankelijk.
Met zeze info zijn eenvoudig allerlei leuke dingen te doen.
Was ooit van plan zoiets te maken, maar door gebrek aan noodzaak, zit altijd ruim onder mijn max download, en luiheid nooit gemaakt.
Bedankt voor alle reacties tot nog toe.
Wellicht had ik duidelijker moeten zijn: het monitor programma moet op een gewone Windows PC draaien. Bij voorkeur freeware.
De gebruikte router is een Cisco800, zoals Belgacom die met zijn Office abonnementen meelevert. Als er software bestaat om hieruit de informatie te halen, prima, maar het ontbreekt ons aan kennis en tijd om zelf hiervoor een programma te schrijven.
Heeft iemand nog een ander idee?
Moomin
Wellicht had ik duidelijker moeten zijn: het monitor programma moet op een gewone Windows PC draaien. Bij voorkeur freeware.
De gebruikte router is een Cisco800, zoals Belgacom die met zijn Office abonnementen meelevert. Als er software bestaat om hieruit de informatie te halen, prima, maar het ontbreekt ons aan kennis en tijd om zelf hiervoor een programma te schrijven.
Heeft iemand nog een ander idee?
Moomin
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 4 keer
Je kan eventueel een oude PC met 2 lan kaarten voorzien van Untangle Linux,
Dit geeft mooie en eventueel zeer gedetailleerde reports.
Indien nodig draait dit in VM ook op een Windows PC...
Dit geeft mooie en eventueel zeer gedetailleerde reports.
Indien nodig draait dit in VM ook op een Windows PC...
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
http://freebsd.munk.me.uk/archives/7-IP ... -ipfw.htmlNikon schreef:Een FreeBSD bak als gateway met IPFW accounting, dit telt elke bitje en pakketje dat per rule binnen en buitengaat. Superexacte telling maar wel enige expertise vereist .
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 6 keer
dumeter is goed j
jij kunt een email versturen elke dag met een gedetaieende lijst
jij kunt ook bekijken van hoeveel er gedownload is per uur met grafiek erbij
Kweet niet hoe het is bij de nieuwe versie maar ik gebruik dumeter 4.1( denk ikke is van jan 2008 die versie gemakkelijk in te stellen
Als jij daar hulp nodig hebt hoor ik het wel (30 of 60 dagen freeware
jij kunt een email versturen elke dag met een gedetaieende lijst
jij kunt ook bekijken van hoeveel er gedownload is per uur met grafiek erbij
Kweet niet hoe het is bij de nieuwe versie maar ik gebruik dumeter 4.1( denk ikke is van jan 2008 die versie gemakkelijk in te stellen
Als jij daar hulp nodig hebt hoor ik het wel (30 of 60 dagen freeware