Hoi,
Ik ben aan het uitkijken om volgende Sata Tower aan te schaffen:
Addonics Mini Storage Tower
Deze Sata Tower zou ik via eSata met mijn moederbord willen verbinden:
Gigabyte GA-MA78GM-S2H (versie 1.0)
Nu zit ik met volgend probleem. De eSata connectie zou HotSwappable moeten zijn (d.w.z. dat ik tower nog kan aanleggen, als Windows reeds is opgestart). Opdat Hotswap in Windows XP zou werken, dient de Sata modus (in je bios) op AHCI te staan (ipv IDE).
Mijn Windows XP (32 bit) heb ik indertijd met Sata modus = IDE geinstalleerd. Ik heb gisteren een nieuwe partitie aangemaakt. Vervolgens via NLite een Windows XP 64 Bit + AHCI drivers (van de website van Gigabyte) erop geslipstreamed. Via Sata = AHCI kon ik deze Installatie CD niet opstarten. Via Sata = IDE kon dit wel. Ik heb dit gedaan (F6 drukken tijdens de Windows installatie was niet nodig, AHCI driver zat geslipstreamed in de CD). De installatie van Windows XP 64 bit (op die nieuwe partitie) verliep goed. Echter, als ik later probeerder terug naar Sata = AHCI te schakelen. Liep Windows XP terug vast... M.a.w. Ik krijg AHCI en Windows XP maar niet aan de praat op mijn HTPC
Nu biedt addonics ook een Host Controller via PCI card aan (met daarop de Silicon Image chip set SiI 3124)
1 eSATA / 3 Port SATA II RAID 5 / JBOD PCI Controller
Deze Host Controller ondersteunt ook "HotSwap". Nu vraag ik me af, of ik Windows XP in Sata = IDE mode kan blijven laten draaien. Maar mijn Sata Tower toch HotSwap kan aansluiten op het moederbord, via deze controller (die via PCI-E loopt).
Heeft iemand enig idee of dit mogelijk is ?
Een andere oplossing is de eSata to USB adapter van Addonics te gebruiken.
Echter boet ik dan wel in op connectiespeed:
* 300 MB/sec (eSata) gedeeld door 4 harddisks = 75 MB/sec
* 48 MB/sec (via USB 2.0) gedeeld door 4 harddisks = 12 MB/sec (slechts)
Het voordeel van deze tower is dat je maar één stroomaansluiting + één connectie aansluiting (via eSata of USB) naar je hostcontroller hebt. Die connectie zou via eSata + HOTSWAP moeten kunnen lopen (is meest ideale scenario)
Groetjes
eSata + HotSwap (via IDE / AHCI)
- Gent32m
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
- Bedankt: 118 keer
De juiste drivers zijn geinstalleerd.rpr schreef:als je xp niet kunt installeren met ahci modus dan heb je niet de juiste drivers geslipstreamd.
Ik heb gelezen op het internet, dat er problemen met dit moederbord in combinatie met AHCI en Windows XP zijn (brakke AHCI drivers). Nochtans via NLite slipstream zouden die brakke drivers moeten werken. Helaas, bij mij dus niet Tenzij dit niet werkt op Windows XP 64 bit en wel op Windows 32 Bit (met NLite).
Ik zou aan dat AHCI verhaal liever niet teveel tijd verliezen.
Als Hotswap tevens mogelijk is via die PCI kaart (host controller), ben ik ook geholpen.
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
- Gent32m
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
- Bedankt: 118 keer
Het moederbord ondersteunt port multiplier (terug te vinden in de handleiding, te downloaden op Gigabyte).Wlf schreef:Ik vrees dat het moederbord ook geen sata port multipliers ondersteund.
Echter, met die PCI kaart , zit de port multiplier er natuurlijk zowiezo op.
Probleem is vooral die hot swap (plug & play). Die je met USB altijd hebt.
Met eSata weet ik dat nog zo niet...
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).