weigering eindfacturatie terugbetaling

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
sh0s
Starter
Starter

Situatie schets:

Ik betaalde de rekeningen altijd op tijd via 6 maandelijks overschrijving, dus 6 maand op voorhand.
De laatste factuur betaalde ik in januari voor de periode 2009/01/11 - 2009/07/11.

Ik heb een aangetekend schrijven verstuurd naar DOMMEL om mijn omzeg te geven met 1 maand en 7 dagen opzegtermijn. De brief werd verstuurd op 20 januari 2008 en hierin gaf ik de datum van 28 februari als afsluit datum en vroeg hier expliciet achter een terugbetaling van de reeds betaalde maanden (ik heb namelijk MAAR 1 MAAND EN 10 DAGEN gebruik gemaakt van de 6 maanden aangerekende maanden). Ik kreeg een brief van DOMMEL terug via de post dat de brief goed was aangekomen op 27 januari 2009 en dat eindfacturatie met de financiële dienst ging bekeken worden.
Rond 20 februari is onze ADSL verbinding afgesloten, ook op de klanten inlog site van DOMMEL zie ik dat mijn status op “beëindigd” staan.
Ik zag echter dat mijn informatie zoals adresgegevens nog niet aangepast waren. Omdat ik mijn eindfacturatie (=terugbetaling) niet wil mislopen mail ik naar de DOMMEL helpdesk en meld ik mijn nieuw adres en vraag nog eens expliciet naar de terugbetaling van de teveel betaalde maanden.

Hun antwoord:
Quote:

Geachte,

hartelijk dank voor uw email.

Wij blijven u onze diensten aanbieden tot 2009/07/11, waardoor een terugstorting dus niet mogelijk is.
U kan dus nog geruime tijd genieten van uw internetverbinding

Dus ik krijg te horen dat mijn internetverbinding gewoon doorloopt...
Ten eerste heb ik dit expliciet niet gevraagd aangezien ik verhuisd ben en naar TELENET ben overgestapt (dus ook geen belgacom telefoonlijn meer heb).
Wat is het nut van een opzegbrief dan?
Ten tweede is mijn internetverbinding (terecht) afgesloten, dus ik wil zeker GEEN 35 euro per maand betalen voor een website en mail dat ik niet meer nodig heb.

Waarom de 6maandelijkse betalingen aan te bieden als het bij verbreken van het contract dan toch (steeds) verkeerd afloopt voor de consument, enkel voor hunzakken te vullen dan?

Kleine rekensom:
Gegevens afkomstig van mijn laatste factuur (151362)
Termijn Prijs (€)
6 maanden 215.69
1 maand 35.94833333

=> Aangezien ik slechts internet heb gekregen tot 20 feb, heb ik zeker 4 maand teveel betaald (van 11 maart tot 10 april = 1, 11 april tot 10 mei = 2, 11 mei tot 10 juni =3, 11 juni tot 10 juli = 4). Daarenboven heb ik de periode van 20 feb tot 11 maart ook geen internetverbinding gehad = een halve maand.

4 maanden 143.7933333
1/2 maand 17.97416667
SOM = 161.7675 €

Aangezien ik mijn opzeg heb gegeven en de internetverbinding stopgezet is kan ik toch mijn geld terug eisen??
Kan ik verdere stappen ondernemen? Ik heb allesinds al geantwoord op hun mail dat ik terugbetaling eis.

Alvast bedankt!
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Heb net hetzelfde voor gehad, gelukkig maar voor 1 maand (ik betaalde 3-maandelijks). Ik heb ook voldoende gemaild, gebeld,... Zelfs een klacht ingediend bij de ombudsdienst. Deze gaf mij 100% gelijk, maar Dommel negeert zijn klanten al volledig, laat staan de ombusdienst. Ze negeerden straal elke oproep en vraag om het teveel betaalde geld terug te storten.

Kortom, tenzij je een proces aanspant, zal je kunnen fluiten naar je geld. Schandelijke praktijken van een schand-provider.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

sh0s,

Als Dommel je geld afhoudt. Voor een dienst die zij niet meer opleveren.
Heb je een sterk punt om dit bij de ombudsdienst aan te klagen (en vermoedelijk ook je geld terug te zien).

Ofwel bieden zij je internet tot die datum (waar jij al voor betaald hebt).
Ofwel bieden ze dit niet (en dan moeten ze dit geld terugstorten)

Ik snap wel niet goed, waarom je zoveel vooruit betaald hebt ?
Dat is altijd een risico hé...

Ik ken nog zo situaties waar mensen teveel betaald hebben (of te vroeg) en hun geld nooit terug hebben gezien. Het best vermijd je zulke zaken (als je kan). Zeker bij een Dommel wiens financiele huishouding toch niet al te soepel verloopt. Creditnota's uitschrijven kennen ze b.v. niet. Wat ze wel doen is bv je activatiedatum opschuiven. Maar daar ben jij nu niet veel meer mee...
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Gent32m schreef:sh0s,

Als Dommel je geld afhoudt. Voor een dienst die zij niet meer opleveren.
Heb je een sterk punt om dit bij de ombudsdienst aan te klagen (en vermoedelijk ook je geld terug te zien).
Ik dacht dat iedereen het erover eens was dat Dommel niet luistert naar de ombudsdienst?
Gent32m schreef: Ofwel bieden zij je internet tot die datum (waar jij al voor betaald hebt).
Ofwel bieden ze dit niet (en dan moeten ze dit geld terugstorten)

Ik snap wel niet goed, waarom je zoveel vooruit betaald hebt ?
Dat is altijd een risico hé...
Waarom? Ze bieden die optie aan. Ik betaalde drie-maandelijks, sh0s zes-maandelijks. Ik vond het vooral praktisch omdat ik zodoende niet elke maand moet betalen. Domiciliëring is sowieso nooit een optie bij mij.

Gent32m schreef: Ik ken nog zo situaties waar mensen teveel betaald hebben (of te vroeg) en hun geld nooit terug hebben gezien. Het best vermijd je zulke zaken (als je kan). Zeker bij een Dommel wiens financiele huishouding toch niet al te soepel verloopt. Creditnota's uitschrijven kennen ze b.v. niet. Wat ze wel doen is bv je activatiedatum opschuiven. Maar daar ben jij nu niet veel meer mee...
Als ze dit aanbieden, mag je er toch vanuit gaan dat ze het eventueel teveel betaalde bedrag netjes terugstorten? Belgacom doet dit toch ook (daar betaal je ook altijd 1 maand abonnement vooruit)?

Het is een waarlijke schande dat een bedrijf niet in staat is om creditnota's te maken.

Serieus, ik was heel mijn 'affaire' met Dommel al vergeten, maar als ik dit lees, begint mijn bloed weer te koken. En dan - het tóppunt - begin je wéér te insinueren dat het ons eigen fout is! :nono:
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Maglor schreef:Als ze dit aanbieden, mag je er toch vanuit gaan dat ze het eventueel teveel betaalde bedrag netjes terugstorten? Belgacom doet dit toch ook (daar betaal je ook altijd 1 maand abonnement vooruit)?

Het is een waarlijke schande dat een bedrijf niet in staat is om creditnota's te maken.

Serieus, ik was heel mijn 'affaire' met Dommel al vergeten, maar als ik dit lees, begint mijn bloed weer te koken. En dan - het tóppunt - begin je wéér te insinueren dat het ons eigen fout is! :nono:
Je eigen fout ? Ja en nee. Ik noem dit "voorzichtig" zijn. Stel bv dat je iets in een winkel koopt en je betaalt vooruit (nog voor je de goederen ontvangen hebt), dan kun je gezien zijn.

Deze morgen nog in een weekblad gelezen, dat Sabine Appelmans voor 250.000 euro opgelicht is. Door een makelaarskantoor. Op aanraden hiervan heeft ze 4 appartementen in Turkije gekocht, maar er schijnen problemen te zijn met de bouw, ondertussen is het bedrijf failiet, etc

Waarmee ik maar wil zeggen. Als je iets doet, probeer het altijd zo voorzichtig mogelijk te doen (en jezelf goed in te dekken). Niemand anders gaat dat voor jou doen. Zelf zou ik bv nooit langer dan een maand op voorhand voor iets betalen. Zeker niet, als ik bv van plan ben binnen de zoveel maand op te stappen.

Dan zou ik bv wachten tot mijn periode verlopen is en dan telkens één maand vooruit betalen. Het moment dat ik dan weg wil, heb ik maar één maand meer te betalen (of uit te zitten)

Op die manier kun je jezelf heel wat problemen vermijden. Ik keur hiermee dat actie van Dommel zeker niet goed. Maar ergens heb je jezelf toch ook wat in deze situatie gebracht. Juist toch ? En ik snap wel dat je zoiets niet graag hoort hoor. Zulke kritiek.

Enfin, je kunt hieruit leren hé. Betaal de volgende keer niet meer zoveel vooruit. Of als je dat wel wenst te doen, informeer je dan eerst eens goed, of daar geen problemen mee zijn (bij dat bedrijf). Het ene bedrijf heeft een betere boekhouding dan de anderen

En dat is Dommel zijn sterkste kant niet. Ze hebben heel goede producten, aan een heel goede prijs. Maar boeten hiervoor vaak in op andere aspecten. Vooral inzake "terugbetalingen" scoren ze heel zwak.
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
gertd
Plus Member
Plus Member

volgende stap klacht naar federale overheidsdienst economie
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Gent, je doet me hoe langer hoe meer denken aan Comical Ali: "er zijn geen problemen".
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Goztow schreef:Gent, je doet me hoe langer hoe meer denken aan Comical Ali: "er zijn geen problemen".
Hallo Goztow. Dat zeg ik toch niet :wink: Ik onderken het probleem. Wat extra voorzichtigheid kan alvast nooit kwaad.

Of anders gezegd, jezelf niet in deze "situaties" brengen, zorgt ervoor dat deze situaties ook niet opgelost moeten worden...
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Ik betaal anders mijn treinbiljet ook op voorhand. Ik ga ervan uit dat als de trein niet komt opdagen, dat ik dat biljet terugbetaald krijg. En ja: soms is dat wel een maand of drie op voorhand (Eurostar) en soms gaat dat ook om relatief grote bedragen. Het is niet alleen een ethische veronderstelling dat het bedrijf me dit zal terugbetalen als ik mijn dienst niet krijg, het is ook een wettelijke verplichting: we gaan een contract aan waarbij beide partijen hun deel leveren aan de vermelde voorwaarden.

Nu, ik heb het contract van Dommel niet doorlezen maar ik vermoed dat daar niet instaat dat een contract slechts 3-maandelijks kan opgezegd worden als je 3-maandelijks betaald. Zelfs al zou dat erin staan, ik dacht dat dat dan tegen de wet was?

In andere woorden: topic starter heeft totaal geen fout gemaakt. Het feit dat Dommel erop rekent dat gebruikers voor zo'n "kleine" bedragen wel niet naar de rechter zullen stappen, noem ik pure arrogantie.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Goztow schreef:Het feit dat Dommel erop rekent dat gebruikers voor zo'n "kleine" bedragen wel niet naar de rechter zullen stappen, noem ik pure arrogantie.
Eigenlijk zouden we collectief hetzelfde moeten "lappen", vele kleintjes...
ooh. shiny.
sh0s
Starter
Starter

Reacties van op een ander forum (http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=13748)
Normaliter zijn de contracten van Dommel jaarcontracten, iedere maal opzegbaar minstens één maand voor vervaldag.
De vervaldag van uw contract blijkt 2009/07/11 te zijn, zodoende kan u voor die datum opzeggen. Eventuele betalingsfaciliteiten (3-maandelijkse of halfjaarlijkse betaling) doen niets af van de duurtijd van uw contract.
Herlees uw contract met Dommel ivm de beëindiging van uw contract.

Ik vertaal in mensentaal: het is niet omdat u een beter/goedkoper/ander contract kan afsluiten met een andere provider, dat u dit het recht geeft om zomaar tussentijds te "verhuizen". Anders maken we nogal wat mee in IT-land...
Sommige providers laten u gaan als u reeds voor een bepaalde periode klant was.
U heeft naar mijn insziens géén recht op terugbetaling, al gebruikt u hun connectie niet meer.
Voor u nog een groter probleem gezien Dommel DSL aanbiedt en Telenet kabel...

Ps nagezien op de site van Dommel: bij opzeg is er deactivatie van de account en er is géén recht op terugbetaling. Probeer het in der minne op te lossen.
hoe zeg ik mijn dommel account op?

als u uw account bij ons wenst op te zeggen, kan u ons dit schriftelijk laten weten ten laatste 30 dagen voor vervaldatum. als u niet tijdig feedback van ons krijgt, betekent dit dat uw aanvraag niet goed terecht is gekomen. als u dus zeker wil zijn, raden we u aan een aangetekend schrijven te richten aan schedom nv, steenweg 19, 3590 diepenbeek.
als u een adsl en/of telefonie account bij ons heeft, geldt dit slechts na de eerste periode van 1 jaar.

Bravo! U heeft nu gedaan wat u voordien had moeten doen: voorwaarden gelezen!

Sommige providers laten u gaan als u reeds voor een bepaalde periode klant was. Dit had ik dus bij mijn antwoord vermeld.

Ik heb nogmaals het contract bij Dommel herlezen en van een refund niets gevonden.
Toch raar dat er bij de FAQ dit staat:
wat is de standaard contract periode?

een adsl contract is steeds minimum voor de periode van 1 jaar. uw betalingen kunnen echter wel in andere termijnen worden gedaan (maandelijks, per kwartaal, 6-maandelijks...).
na het eerste jaar wordt het contract automatisch op maandbasis verlengd.
Op maandbasis verlengd...
Ik ben reeds 1,5 jaar klant dus ik kan maandelijks opzeggen, of lees ik nu weer iets verkeerd...?
Vanavond stel ik zowiso de brief op voor het FOD economie, helpt het niet dan pech maar je weet maar nooit...
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Misschien moet je Test Aankoop ook inlichten. Zet telkens Dommel mee in cc. Druk zetten :|
sh0s
Starter
Starter

Testaankoop is enkel voor de leden...

Deze mail heb ik hun echter gestuurd:
Ik citeer uit het contract:

Artikel 13 : Duur, einde en opzegging van het abonnement.
13.1. Een abonnement wordt steeds afgesloten voor onbepaalde duur.
Abonnementen van internet- en telefonie-aansluitingen zijn steeds voor de periode van minimum 1 jaar. "Major,Governor,Senator,President en Resellable Domains" kunnen niet meer worden verlengd.
Abonnementen van dedicated of co-located hosting zijn steeds voor de periode van minimum 1 jaar, tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders goedgekeurd door SCHEDOM VOF.
Deze abonnementen zijn betaalbaar op maandelijkse, drie-maandelijkse, half-jaarlijkse, jaarlijkse of twee-jaarlijkse termijnen. Betalingen op maandelijkse en drie-maandelijkse basis dienen steeds te gebeuren via credit card.

13.3. De opzegging van het abonnement door de Klant dient in het eerste contractjaar ten laatste 3 maanden voor vervaldatum schriftelijk gericht te worden aan SCHEDOM VOF. Indien de Klant wenst op te zeggen in de hieropvolgende periode, dient een opzeggingstermijn van 1 maand in acht te worden genomen. Een opzegging kan via e-mail bekend gemaakt worden op [email protected], via een ondertekende fax op het nummer
+32 70 224 305 of via reguliere post.

Vertaald in mensentaal van de FAQ op de dommel website (http://www.dommel.com/nl/support/faq.php?id=11506):

wat is de standaard contract periode?

een adsl contract is steeds minimum voor de periode van 1 jaar. uw betalingen kunnen echter wel in andere termijnen worden gedaan (maandelijks, per kwartaal, 6-maandelijks...).
na het eerste jaar wordt het contract automatisch op maandbasis verlengd.

Met andere woorden:
Ik had een contract voor onbepaalde duur bij jullie, dat maandelijks werd verlengd. IK betaalde wel 6 maand op voorhand. Maar dat veranderd niets aan de aard van het contract (ONBEPAALD).

Op welke grond willen jullie mij dan niet terug betalen?

De ombudsdienst voor telecom is al verwittigd en vanavond stuur ik een klacht met alle informatie door naar de federale overheidsdienst ECONOMIE (http://mineco.fgov.be/ministry/organiza ... sp?dep=143).

Ik heb op papier staan dat de financiële dienst van schedom mijn terugbetaling ging onderzoeken, de emails spreken dit helemaal tegen.

Nog een quote uit het contract, met name artikel 14:
Artikel 14 : Bewijsvoering.
14.1. SCHEDOM VOF en de Klant komen overeen dat elke communicatie tussen hen via e-mail naar het contact e-mail adres in de database van SCHEDOM VOF dezelfde waarde zal bezitten als een geschreven en ondertekende brief.
We zullen wel zien en ik hou jullie op de hoogte!
dr S.A.f.
Member
Member
Contacteer:

ipv via een ombudsdienst te proberen om je geld terug te krijgen - wat precies toch niet werkt, - kan je niet gewoon klacht neerleggen? Ik neem aan dat Dommel niet boven de wet staat.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

dr S.A.f. schreef:ipv via een ombudsdienst te proberen om je geld terug te krijgen - wat precies toch niet werkt, - kan je niet gewoon klacht neerleggen? Ik neem aan dat Dommel niet boven de wet staat.
Het probleem is dat de kosten om werkelijk te procederen (veel) hoger liggen dan het bedrag waarover het hier gaat.

Als je dus een principieel iemand bent met te veel geld, dan lijkt me dat een leuke optie. Voor de rest niet zo... :|
ooh. shiny.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Zelf naar Dommel gaan en hun op hun plaats zetten. Vooral de zaakvoerders. Zo'n praktijken zeg. Zoiets doe je gewoon niet tenzij je echt uit kwade wil ben. Wat hier na het zoveelste verhaal toch zo blijkt te zijn! Hier ook het laatste jaar Dommel, nog 4-5 maand te gaan.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Kenneth
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Ik had een contract voor onbepaalde duur bij jullie, dat maandelijks werd verlengd. IK betaalde wel 6 maand op voorhand. Maar dat veranderd niets aan de aard van het contract (ONBEPAALD).
Is het wel zo dat het een contract is dat maandelijks wordt verlengd? In je eerste zin spreek je over "onbepaalde duur" en "maandelijks verlengd". Denk dat je waarschijnlijk bedoelt dat je een contract van onbepaalde duur hebt dat maandelijks opzegbaar is. Is misschien beetje muggeziften maar op het gevoel af zit er wel een verschil in de omschrijvingen.

Heb zelf zo'n beetje een tweestrijdig gevoel als ik dit verhaal zo lees.

Aan de ene kant heb je het maandelijks opzegbaar gedeelte waardoor je dus recht hebt op de terugbetaling van de rest van het bedrag.

Maar aan de andere kant ben ik zo van het idee dat je, als je voor zes maanden betaalt, akkoord gaat met een verlenging van je contract met zes maanden. Misschien is het laatste van mijn vorige zin niet helemaal juist uitgedrukt maar wist nie hoe ik het anders moest zeggen. Om het "plat" te zeggen : je betaalt voor zes maanden. als je ze niet gebruikt, tja, pech (no offence, is nie zo plat bedoeld). Zo'n beetje vergelijkbaar met je limiet: je mag bijvoorbeeld 50GB downloaden maar je gebruikt maar 25GB. Ga je dan de helft van je geld terugvragen? Mijn laatste redenering is beetje volgens dit principe bedacht.

Ik neig eerder naar de ene kant maar toch schrijf ik de andere kant niet helemaal af.
dr S.A.f.
Member
Member
Contacteer:

cloink schreef:
dr S.A.f. schreef:ipv via een ombudsdienst te proberen om je geld terug te krijgen - wat precies toch niet werkt, - kan je niet gewoon klacht neerleggen? Ik neem aan dat Dommel niet boven de wet staat.
Het probleem is dat de kosten om werkelijk te procederen (veel) hoger liggen dan het bedrag waarover het hier gaat.

Als je dus een principieel iemand bent met te veel geld, dan lijkt me dat een leuke optie. Voor de rest niet zo... :|
Je hebt waarschijnlijk een advocaat nodig, maar het aantal keren dat er voor zulke prullen in beroep kan gegaan worden is toch beperkt als ik 't mij goed herinner. Nu ik moet eerlijk toegeven dat ik het er waarschijnlijk ook wel bij zou laten. In het beste geval zou ik drommel.be of zo registreren om soortgelijke verhalen op te verzamelen en die site te seo-en zodat ze voor quasi elke zoekterm in de buurt van die van Dommel komt. :) Maar dan moet je natuurlijk zelf weer oppassen dat je niet over gaat tot laster, want misschien hebben zij wel meer geld om te procederen :D

[Disclaimer]ik raad hier niemand aan om dit effectief te doen, het is gewoon iets dat ik zou overwegen moest ik me zeeer onredelijk behandeld voelen door een bedrijf.[/Disclaimer]
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”