Snelheidswaarden enzo

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
friz
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 feb 2009, 17:02

Hi,

ik ben nu al een 3-tal jaar een tevreden Dommel Netconnect gebruiker.
Onlangs heb ik ook het speedpack aangevraagd. Aangezien ik nog steeds zo'n groene SpeedTouch Rog dinges had, ben ik naar de locale PC boer gestapt en daar werd me een Linksys WAG54G2 aangeraden.
Toen ik nog op 4.6Mbps zat, was het verschil al heel duidelijk, bijna 100KB/s meer downloadsnelheid (350 <=> 455KB/s).

Enkele dagen later was de snelheidsverhoging er. Ik haalde snelheden rond 700KB/s, maar dat is geen 12mbps :?
Op de DSL-Status pagina van de linksys stond:
Downstreamsnelheid: 9020 kbps
Upstreamsnelheid: 509 kbps

Op een ander moment
Downstreamsnelheid: 8128 kbps
Upstreamsnelheid: 512 kbps

Speedtest resultaten op verschillende momenten:
-down: 7573, 7697, 6968
- up: 363, 411, 327

Ik heb Dommel reeds gemaild, maar nog geen antwoord ontvangen. Het is echter nog geen 5 werkdagen geleden.

Vandaag merkte ik snelheden van +900KB/s (pieken van 985 en soms meer). Dat lijkt er al beter op :-)
Op mijn DSL-status pagina staat echter nog steeds
Downstreamsnelheid: 9020 kbps
Upstreamsnelheid: 509 kbps

En via speedtest krijg ik nog steeds gelijkaardige resultaten als voorheen
AfbeeldingAfbeelding
Niet echt consistent :?

Ik heb geen idee wat mijn afstand tot de centrale is.
Gegevens over noise margins enzo vind ik ook nergens terug.

Iemand een idee wat er gaande is? Zijn dit normale waarden/snelheden voor de beloofde 12mbps?
Kan ik bepaalde info verschaffen die jullie kan helpen een beter antwoord te geven?

Alvast bedankt! :wink:
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

friz schreef:Hi,

ik ben nu al een 3-tal jaar een tevreden Dommel Netconnect gebruiker.
Onlangs heb ik ook het speedpack aangevraagd. Aangezien ik nog steeds zo'n groene SpeedTouch Rog dinges had, ben ik naar de locale PC boer gestapt en daar werd me een Linksys WAG54G2 aangeraden.
Toen ik nog op 4.6Mbps zat, was het verschil al heel duidelijk, bijna 100KB/s meer downloadsnelheid (350 <=> 455KB/s).

Enkele dagen later was de snelheidsverhoging er. Ik haalde snelheden rond 700KB/s, maar dat is geen 12mbps :?

Alvast bedankt! :wink:

Downstreamsnelheid: 9020 kbps
Upstreamsnelheid: 509 kbps


Nee je staat niet op 12Mbps maar wel op 9Mbps
dus uw behaalde snelheden via de speedtest zijn redelijk normaal te noemen
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
magic007
Member
Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 mei 2006, 12:30

Vandaag ben ik ook omgeschakeld naar adsl2.

Heb ook dezelfde waarde als Friz op mijn speedtest. Maar waarom kiezen zij tussen 9 en 12mpbs ?
Gebruikersavatar
patrickc
Plus Member
Plus Member
Berichten: 112
Lid geworden op: 26 dec 2003, 13:08
Locatie: Ekeren 2030
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 7 keer
Contacteer:

magic007 schreef:Vandaag ben ik ook omgeschakeld naar adsl2.

Heb ook dezelfde waarde als Friz op mijn speedtest. Maar waarom kiezen zij tussen 9 en 12mpbs ?


Je snelheid wordt bepaald na wat metingen door de kwaliteit van de lijn en de afstand tot de centrale. Ik zit op een 2KM, heb een full cityconnect en haal volgens de snelheidstest:

Last Result:
Download Speed: 13073 kbps (1634.1 KB/sec transfer rate)
Upload Speed: 1041 kbps (130.1 KB/sec transfer rate)

Gisteren was de download wat lager en de upload 1700kbps.
see you at http://www.coeman.net
Scarlet One triple play. Linksys E4200, lot of computers, Download volume from 1 till 3TB/month
Base B39, Sony Xperia S
CM690 II Advanced, Intel i7-2600K, 16GB ram, SSD Adata 120GB, Seagate 7200.14 2TB, Be Quiet! DPP 650W 80+gold & DR PRO cpu cooler, underclocked cpu for silent computer. Linux Mint 14.
AfbeeldingAfbeelding
kaise1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1166
Lid geworden op: 18 jan 2006, 11:03
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 10 keer

kwijl, sommige mensen hebben nogal wat geluk hé, zo weinig betalen aan prachtige speed :wink:
Gebruikersavatar
patrickc
Plus Member
Plus Member
Berichten: 112
Lid geworden op: 26 dec 2003, 13:08
Locatie: Ekeren 2030
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 7 keer
Contacteer:

kaise1 schreef:kwijl, sommige mensen hebben nogal wat geluk hé, zo weinig betalen aan prachtige speed :wink:


En unlimited en een vast IP adres... ;-)
see you at http://www.coeman.net
Scarlet One triple play. Linksys E4200, lot of computers, Download volume from 1 till 3TB/month
Base B39, Sony Xperia S
CM690 II Advanced, Intel i7-2600K, 16GB ram, SSD Adata 120GB, Seagate 7200.14 2TB, Be Quiet! DPP 650W 80+gold & DR PRO cpu cooler, underclocked cpu for silent computer. Linux Mint 14.
AfbeeldingAfbeelding
friz
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 feb 2009, 17:02

Ik ging er zowiezo van uit dat dit maar 9mbps was. Misschien was er de eerste dagen ergens een probleem waardoor ik toen niet zo'n hoge snelheden haalde als nu, alhoewel een verschil van bijna 300KB/s toch wel groot is.

Volgens de webcheck pagina van dommel zou 12mbps moeten kunnnen op mijn lijn. Ik hoop dus nog steeds op een aanpassing.

Ik heb dommel gemaild op 26/02 en hoewel het de eerste keer is dat ik geen antwoord ontvang binnen de 7 dagen, wacht ik toch nog ff geduldig af. :-)
tw2007
Plus Member
Plus Member
Berichten: 149
Lid geworden op: 18 dec 2007, 16:25

friz schreef:Ik ging er zowiezo van uit dat dit maar 9mbps was. Misschien was er de eerste dagen ergens een probleem waardoor ik toen niet zo'n hoge snelheden haalde als nu, alhoewel een verschil van bijna 300KB/s toch wel groot is.

Volgens de webcheck pagina van dommel zou 12mbps moeten kunnnen op mijn lijn. Ik hoop dus nog steeds op een aanpassing.

Ik heb dommel gemaild op 26/02 en hoewel het de eerste keer is dat ik geen antwoord ontvang binnen de 7 dagen, wacht ik toch nog ff geduldig af. :-)


Ik zou niet hopen op 12mbps. Het is Belgacom dat dit beslist en ze zijn er ook erg strikt mee. De webcheck van Dommel is niet specifiek voor jouw lijn, de gegeven snelheden zijn altijd maximum theoretische snelheden, niet realistisch haalbare snelheden. De afstand van de centrale & de kwaliteit van de lijn zit er dus nog niet in verrekend...
friz
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 feb 2009, 17:02

U neemt al mijn hoop weg :cry: :wink:
Ik ben me er van bewust dat dit bij Belgacom ligt en het feit dat het theoretische waarden zijn hoor.
Maar ach, ik kan maar wat aandringen en zien of het eventueel wat oplevert. Ergens heb ik steeds zo'n gevoel dat Belgacom wat overdreven strikt is tot er wat druk (of gezaag) komt :roll:
Iig, ik ben best tevreden met snelheden van +900KB/s. Is al 9x de snelheid van mijn eerste ADSL lijn :banana:
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

friz schreef:Iig, ik ben best tevreden met snelheden van +900KB/s. Is al 9x de snelheid van mijn eerste ADSL lijn :banana:


als je huidige ADSL lijn al geen 300 kb/s minstens opleverd zou ik zeker niet teveel hoop stellen op een zeer grote snelheidsvergroting met naar ADSL2+ te gaan ....

als je nu dus maar DL tegen 100 Kb/s dan vrees ik er dus echt voor
The eternal and true pessimist :D
dvdennis
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 dec 2008, 12:24

heb de laaste tijd veel last van snelheids drops van 1.2mb naar 125kb en zo (sinds overgang adsl naar adsl2+)
werkt erg storend vooral als ik youtube kijk of download
mijn modem staat direct waar de kabel van belgacom binnenkomt: heb dommel cityconnect plus en belgacom en de goedkoopste belgacom lijn.
de latency van mijn lijn is ook veel te hoog gemiddeld 150ms (kan soms oplopen tot 300ms og hoger voor een seconde of zo)
wordt meestal gekickt op game server
en als je naar mijn lijnwaarden gaat kijken zie je dat de protocol type mer staat. wat is dat? heb een dlink adsl modem 2740b software 2.71

iemand advies?
Bijlagen
screen shot adsl2 modem.JPG
lijnwaarden + instellingen
(86.14 KiB) 6 keer gedownload
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

a3ke schreef:
friz schreef:Iig, ik ben best tevreden met snelheden van +900KB/s. Is al 9x de snelheid van mijn eerste ADSL lijn :banana:


als je huidige ADSL lijn al geen 300 kb/s minstens opleverd zou ik zeker niet teveel hoop stellen op een zeer grote snelheidsvergroting met naar ADSL2+ te gaan ....

als je nu dus maar DL tegen 100 Kb/s dan vrees ik er dus echt voor

a3ke , friz zit al op 9Mbps (staat in zijn eerste post - topicstart)
hij wil gewoon nog wat zagen om van 9Mbps naar 12 te verhogen. :lol:
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

tw2007 schreef: Ik zou niet hopen op 12mbps. Het is Belgacom dat dit beslist en ze zijn er ook erg strikt mee. ...

Dit is inderdaad het geval. Het is de volle 12 Mbps ofwel terug naar 9Mbps.
De theorie is dat, indien ze je het 12 Mpbs profiel geven, en je lijn dit niet voor 100% aankan, je veel last zal krijgen ven disconnects, en dus beter met een lager profiel, maar stabiel.
Na lang zagen - en dank zij een vriendelijke Belgacom medewerker - kreeg ik toch het 12 Mpbs profiel. Mijn modem synt aan 11.500 kbps, en mijn lijn is zeer stabiel. Dus de theorie van de disconnects gaat niet altijd op: een goede modem zal automatisch de maximum snelhied kiezen waarmee je nog een stabiele verbinding krijgt (mijn FritzBox toch).
Jammer dus dat ze hiermee zo strikt zijn, in plaats van gewoon te proberen: ze kunnen je nog altijd verminderen indien de verbinding niet stabiel genoeg is.
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

Patje schreef:
a3ke schreef:
friz schreef:Iig, ik ben best tevreden met snelheden van +900KB/s. Is al 9x de snelheid van mijn eerste ADSL lijn :banana:


als je huidige ADSL lijn al geen 300 kb/s minstens opleverd zou ik zeker niet teveel hoop stellen op een zeer grote snelheidsvergroting met naar ADSL2+ te gaan ....

als je nu dus maar DL tegen 100 Kb/s dan vrees ik er dus echt voor

a3ke , friz zit al op 9Mbps (staat in zijn eerste post - topicstart)
hij wil gewoon nog wat zagen om van 9Mbps naar 12 te verhogen. :lol:


aah , tjah , ni alles weer gelezen :p :D
The eternal and true pessimist :D
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”