Probleem in telegramstijl:
- van 3 tot 15 snelheidsdalingen per uur. Ik blijf online maar snelheid zakt voor anderhalve minuut naar 0. Het lampje line sync begon dan te knipperen.
- Dommel gebeld: gingen het doorgeven aan Belgacom
- een week later teruggebeld: aan de lijnen bleek er niets aan de hand dus moest ik het intern zoeken
- hoofdverdachte: modem van 9 à 10 jaar oud (Alcatel Speedtouch Home)
- gisteren nieuwe modem gekocht (D-link DSL 3201)
- probleem blijft: op de nieuwe modem is het het lampje ADSL dat wegvalt.
- afgaande op de tabellen op dit forum is mijn noise margin slecht:
Item Downstream Upstream Unit
SNR Margin 3 6 dB
Line Attenuation 42 31 dB
Data Rate 3808 384 kbps
(1,5 km. van de centrale)
Noise margin downstream durft wel eens naar 2147483647 te schieten. Als het de modem niet was, moet het dan wel de bekabeling/splitter zijn?
- ADSL Splitter gecontroleerd. 5 kabels: koper, lichtblauw, donkerblauw, wit en paars. Enkel de paarse zit in dat plastieken uiteinde. Wit en lichtblauw zijn binnenin afgebroken. Donkerblauw en koper zijn naar buiten geplooid. Ik veronderstel dat dit niet zo moet en dat het probleem waarschijnlijk hieraan kan liggen. Hoe moet het dan wel dan?
Als het hieraan niet ligt, blijft enkel de kabel zelf over, niet? Tussen telefoon en modem loopt een telefoonkabel van 20 m. langs de zolder. Dat zit er niets anders op dan de bekabeling opnieuw aan te leggen?
Alvast bedankt!
Noise margin en bekabeling
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 62 keer
- Contacteer:
Je line attenuation geeft anders wel aan dat je zo ongeveeer 3 keer verder zit van de entrale dan dat jij meegeeft :S
Je noisemargin is ook zo slecht dat het me niet verwonderd dat je je sync kwijtspeeld
Leg zowieso je modem eens rechtstreeks aan de binnenkomende telefoonlijn en bekijk dan even je waarden eerst
Je noisemargin is ook zo slecht dat het me niet verwonderd dat je je sync kwijtspeeld
Leg zowieso je modem eens rechtstreeks aan de binnenkomende telefoonlijn en bekijk dan even je waarden eerst
The eternal and true pessimist
Item Downstream Upstream Unita3ke schreef:Je line attenuation geeft anders wel aan dat je zo ongeveeer 3 keer verder zit van de entrale dan dat jij meegeeft :S
SNR Margin 25 22 dB
Line Attenuation 21 10 dB
Data Rate 4640 512 kbps
Ik kon na omschakeling van ADSL naar ADSL2+ ook mijn verlengtelefoonkabel niet meer gebruiken, sync viel steeds weg na enkele seconden. Dan maar modem aan de muur gezet aan de aansluiting en van daar uit met een UTP naar m'n gigabit switch. Probleem opgelost.Nachtraaf schreef:Tussen telefoon en modem loopt een telefoonkabel van 20 m. langs de zolder. Dat zit er niets anders op dan de bekabeling opnieuw aan te leggen?
Mijn verlengkabel was zelfs maar 5m lang
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 6 keer
De waarden die je in je tweede post aangeeft zijn inderdaad veel beter. Ipv de binnenbekabeling te heraanleggen is het wellicht beter om de modem dadelijk aan de binnenkomende telefoonlijn te koppelen en dan je internet vandaar verder via wifi te verdelen.Nachtraaf schreef:
[...]
Als het hieraan niet ligt, blijft enkel de kabel zelf over, niet? Tussen telefoon en modem loopt een telefoonkabel van 20 m. langs de zolder. Dat zit er niets anders op dan de bekabeling opnieuw aan te leggen?
[...]
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 62 keer
- Contacteer:
Zeer netjes nu dusNachtraaf schreef:Item Downstream Upstream Unita3ke schreef:Je line attenuation geeft anders wel aan dat je zo ongeveeer 3 keer verder zit van de entrale dan dat jij meegeeft :S
SNR Margin 25 22 dB
Data Rate 4640 512 kbps
Modem dus aan de binnenkomende lijn laten staan dus is sterk aangewezen
The eternal and true pessimist
Als ik dat vergelijk met de vooropgestelde waarden, zit ik inderdaad goed. Eindelijk heb ik het probleem gevonden. Nu nog een goede oplossing.a3ke schreef:Zeer netjes nu dusNachtraaf schreef:Item Downstream Upstream Unita3ke schreef:Je line attenuation geeft anders wel aan dat je zo ongeveeer 3 keer verder zit van de entrale dan dat jij meegeeft :S
SNR Margin 25 22 dB
Data Rate 4640 512 kbps
Modem dus aan de binnenkomende lijn laten staan dus is sterk aangewezen
Grootste probleem is de afstand tussen de binnenkomende telefoonlijn en de pc. De telefoonlijn komt vooraan binnen en de pc staat achteraan het huis. Als ik de modem vooraan laat staan, moet ik dan geen meterslange ethernet kabel hebben?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Ja, maar dat heeft geen effect op je snelheid, een langere telefoonkabel welNachtraaf schreef: Grootste probleem is de afstand tussen de binnenkomende telefoonlijn en de pc. De telefoonlijn komt vooraan binnen en de pc staat achteraan het huis. Als ik de modem vooraan laat staan, moet ik dan geen meterslange ethernet kabel hebben?
Bye, Maurice
https://on4bam.com
- Gent32m
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
- Bedankt: 118 keer
Klopt. Zo een ethernetkabel kun je gerust 15 meter leggen (zonder enig snelheids of signaal verlies). Koop alvast een Cat6 kabel als je kunt (die zijn beter van kwaliteit). Minimum zou ik een Cat5E kabel kopen (dan heb je nog steeds Gigabit speed op die lijn, mits je andere onderdelen dit ook ondersteunen natuurlijk)on4bam schreef:Ja, maar dat heeft geen effect op je snelheid, een langere telefoonkabel wel
- Persoonlijk zou ik een kabel aanleggen tussen je modem en pc (en die via kabelgootjes langs de plinten verbergen. Je vindt die bv in de brico in allerlei maten).
- Als dit niet lukt, zou ik met stroomadapters werken (die vind ik persoonlijk het meest stabiel en halen net nog iets betere snelheden dan een Wifi). Moet je wel zeker de 200 AV standaard nemen. Devolo hoort hierbij bij het beste merk (met de beste snelheden). Maar is ook wel iets duurder.
- In het andere geval, ga je gewoon voor Wifi. Maar dan zul je wel de laagste snelheden halen.
Ik weet niet waarvoor je die verbinding gebruikt ? Deel je nog andere pc's in je netwerk ermee ?
Als het bv enkel voor te surfen is, volstaat die Wifi (met bv een max van 40 Mpbs) meer dan genoeg.
Want je internet raast maar aan 4,6 (tot max 12 Mpbs) door je modem.
Alvast veel plezier met het opknap werk
OffTopic:
Hé, dit stemt tot nadenken. ADSL2+ heb ik (tot op heden) niet gekregen. Mijn telefoonkabel die de modem verbindt met het TelefoonContact (in de woonkamer), bestaat ook uit twee delen.nukhem schreef:Ik kon na omschakeling van ADSL naar ADSL2+ ook mijn verlengtelefoonkabel niet meer gebruiken, sync viel steeds weg na enkele seconden. Dan maar modem aan de muur gezet aan de aansluiting en van daar uit met een UTP naar m'n gigabit switch. Probleem opgelost. Mijn verlengkabel was zelfs maar 5m lang
- Stuk1: Gewone telefoonkabel van 3 meter
- Stuk2: ADSL kabel van de Siemens Modem van 1 meter (die ik nergens aan een grotere lengte vond)
Ik heb die twee kabels met zo een zwart telefoonverleng blokje met elkaar verbonden.
Ik hoop nu niet dat ik daardoor aan geen ADSL2+ kan geraken of mijn lijnwaarden vanop afstand verslechterd hebt. Ik denk het niet... Maar als je dit zo leest... Complexe materie toch hé. Al die gigabytes die zo lopen over dat ene kwetsbare kabeltje in huis.
Laatst gewijzigd door Gent32m 04 maa 2009, 10:38, in totaal 1 gewijzigd.
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
-
- Elite Poster
Klopt. Zo een ethernetkabel kun je gerust 15 meter leggen (zonder enig snelheids of signaal verlies). /quote]Gent32m schreef:on4bam schreef:Ja, maar dat heeft geen effect op je snelheid, een langere telefoonkabel wel
Je kan tot 100 meter leggen.
Bye, Maurice
Momenteel loopt de telefoonlijn via de zolder (in een huis zonder bovenverdiepingen). Dus in het plafond boven de pc zit een gat en in het plafond boven de telefoon zit een gat. Eigenlijk moet ik gewoon nagaan hoe lang die kabel is - ik denk zeker 20 m - en vervangen door een ethernetkabel.
Kan ik zulke kabels in een doe-het-zelf-zaak vinden of moet ik hiervoor naar een pc-winkel?
Zo'n speciale tang om die fiches op het uiteinde te plaatsen heb ik wel al.
Kan ik zulke kabels in een doe-het-zelf-zaak vinden of moet ik hiervoor naar een pc-winkel?
- Gent32m
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
- Bedankt: 118 keer
Ik denk dat je best eens een PC winkel binnenstapt (daar zullen ze die zeker wel hebben).Nachtraaf schreef:Momenteel loopt de telefoonlijn via de zolder (in een huis zonder bovenverdiepingen). Dus in het plafond boven de pc zit een gat en in het plafond boven de telefoon zit een gat. Eigenlijk moet ik gewoon nagaan hoe lang die kabel is - ik denk zeker 20 m - en vervangen door een ethernetkabel.
Ik kan je alvast de netwerk kabels van Belkin aanbevelen (dit is een heel goed merk).
Andere kabels zijn natuurlijk ook goed.
P.S. Die fiches zitten daar standaard op. Belkin levert kabels van 10m, 25m, etc...
Dus je hoeft die daar zelf niet op te gaan plaatsen. Tenzij je daar bedreven in bent.
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
-
- Elite Poster
Succes in het trekken van een kabel MET de plug er aanGent32m schreef: P.S. Die fiches zitten daar standaard op. Belkin levert kabels van 10m, 25m, etc...
Dus je hoeft die daar zelf niet op te gaan plaatsen. Tenzij je daar bedreven in bent.
Bye, Maurice
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Een stukje telefoondraad binnenshuis van 20m kan onmogelijk de vertraging teweeg brengen die jij hebt. Je hebt inderdaad de oorzaak van je probleem gevonden: namelijk de verbinding tussen het Belgacom aansluitpunt, en de modem. Maar het probleem zal zeker niet de afstand zijn (20m) maar een slechte (of foute) verbinding. Bijvoorbeeld het verkeerd aanbrengen van de splitter, slechte kabel enz ...Nachtraaf schreef:Grootste probleem is de afstand tussen de binnenkomende telefoonlijn en de pc. De telefoonlijn komt vooraan binnen en de pc staat achteraan het huis. Als ik de modem vooraan laat staan, moet ik dan geen meterslange ethernet kabel hebben?
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Dank u!on4bam schreef:Succes in het trekken van een kabel MET de plug er aanGent32m schreef: P.S. Die fiches zitten daar standaard op. Belkin levert kabels van 10m, 25m, etc...
Het zal nipt zijn maar bij het leggen van de telefoonlijn jaren terug zijn er buisjes gelegd. Ik kan het pas vrijdagnamiddag veranderen maar het zou kunnen lukken. Kan het alsnog niet met de fiches eraan, dan is er nog geen probleem. Ik zie dat de pc-winkel cat5e en cat6 kabels verkoopt per lopende meter.
@philippe: het is sowieso de telefoonkabel zelf. Het kan zijn dat de kabels slecht verbonden zijn (zie mijn eerste post) maar goed, ik ga vanaf nu gemakshalve de modem rechtstreeks aan de telefoonlijn koppelen.