NetConnect => CityConnect (Edimax Wireless ADSL2+ Router)

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Daan
Starter
Starter

Vorig jaar kocht ik in een computerwinkel, op aanraden van de verkoper, een Edimax Wireless ADSL2+ Router. Dit omdat ik was overgestapt naar Dommel NetConnect. CityConnect was nog niet beschikbaar, maar om alvast over een compatibele modem te beschikken werd dus voorgenoemde router aangeraden. De snelheden waren prima en alles werkte vlot.

Ondertussen is in Gent CityConnect beschikbaar en zodra ik kon ben ik overgestapt. In schrik contrast met de verwachtingen heb ik momenteel relatief traag internet... met als snelheden (volgens de router) 3822 kbps (down) en 466 kbps (up). Kortom, ik zit continue op een soort van smallband.

Bij contact met de Dommel helpdesk blijken mijn instellingen weldegelijk juist te zijn, maar zou dit probleem aan de router liggen. Zij raden, net zoals op hun site, de Siemens sx762 wlan aan. Bij contact met de computerwinkel wisten ze mij te vertellen dat de Edimax router weldegelijk ADSL2+ ondersteunt en het probleem dus bij Dommel moet liggen.

Mijn vraag dus, zit iemand of heeft iemand in dezelfde situatie gezeten? Zoja, hoe kan ik dit probleem oplossen? Dank bij voorbaat voor jullie antwoord.
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Daan schreef:In schrik contrast met de verwachtingen heb ik momenteel relatief traag internet... met als snelheden (volgens de router) 3822 kbps (down) en 466 kbps (up). Kortom, ik zit continue op een soort van smallband.
Kun je je modemwaarden (Ruismarge, Lijndemping) eens posten hier ?
Daan schreef:Bij contact met de Dommel helpdesk blijken mijn instellingen weldegelijk juist te zijn, maar zou dit probleem aan de router liggen. Zij raden, net zoals op hun site, de Siemens sx762 wlan aan. Bij contact met de computerwinkel wisten ze mij te vertellen dat de Edimax router weldegelijk ADSL2+ ondersteunt en het probleem dus bij Dommel moet liggen.
Dommel raadt deze modem aan, omdat ze goede ervaringen hebben met dit model. Plus deze modem ook aanbieden bij hun Homeconnect. Dat maakt de support voor dit product gemakkelijker. Moest iedereen met een eigen modem/model zitten wordt dit een stuk complexer (zeker naar beheer/ondersteuning van hun VOIP toe).
Daan schreef:Mijn vraag dus, zit iemand of heeft iemand in dezelfde situatie gezeten? Zoja, hoe kan ik dit probleem oplossen? Dank bij voorbaat voor jullie antwoord.
Ik ben zelf geen cityconnecter. Maar hier zijn zeker cityconnecters aanwezig, die je zullen kunnen helpen. Het is nog even wachten, tot ze online komen :wink:

Wat je ondertussen wel al eens kan doen, is de ADSL2+ modem van een vriend / buur / familielid van je even ontlenen (voor één dag). En kijken of je daarmee met "goede" waarden online geraakt. Moest je aan zo een Siemens sx762 wlan modem kunnen geraken, zou dit nog beter zijn. Stel dat je met deze modems even slechte waardes blijft hebben, zal het mss iets met je bekabeling of in de centrale zijn.

Heb je overigens overal splitters op je foon gestoken ? (zodat je niet teveel signaal verliest)
Weet je de afstand tot je centrale ? Als die > 4 km, kun je niet meer dan 4,6 Mbps verwachten.

Good luck
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
Jippe
Plus Member
Plus Member

Dommel raadt deze modem aan, omdat ze goede ervaringen hebben met dit model. Plus deze modem ook aanbieden bij hun Homeconnect. Dat maakt de support voor dit product gemakkelijker. Moest iedereen met een eigen modem/model zitten wordt dit een stuk complexer (zeker naar beheer/ondersteuning van hun VOIP toe).
Die modem ondersteunt adsl2/adsl2+: "wat men hen die de snelheidsupgrade NIET (lees: géén adsl2+ krijgen) hebben gekregen en dus moeten wachten tot VDSL2 wordt aangeboden?" Een nieuwe modem aankopen die Dommel ook zal aanraden: wederom kosten dus!
En voort gaan op de 'test' of je adsl2+ kan krijgen kan je beter ook niet doen, volgens de test zou ik dus adsl2+ kunnen hebben, doch heb het niet. Ik wil maar zeggen: is het voor de nieuwelingen beter niet af te wachten tot het heel zeker is dat ofwel ze adsl2+ kunnen hebben ofwel vdsl2, want anders gaat men meer kosten hebben (op korte tijd 2 modems kopen), of gaat Dommel die modems gratis en met een glimlach omwisselen?
alfadude
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

Het maakt voor dit topic toch niet uit of je beter wacht op VDSL2 of niet.
De topicstarter heeft cityconnect aangevraagd en de snelheid is er niet op gebeterd.
Dit kan verschillende mogelijkheden hebben.
-Slechte lijnwaarden
-Brakke modem
-Configuratie fout
Als hij nu even de lijnwaarden post kunnen we die al beoordelen.
Eventueel een andere ADSL2 modem lenen zodat dat probleem ook uitgesloten kan worden enz, enz.
Errare humanum est. Perseverare diabolicum
Daan
Starter
Starter

Waar kan ik deze lijnwaarden terugvinden? :oops:
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Daan schreef:Waar kan ik deze lijnwaarden terugvinden? :oops:
Ik heb even gegoogled...

Als dit je modem is ?
http://www.edimax.nl/nl/produce_detail. ... 1&pl2_id=3

Dan zal je je lijnwaarden (denk ik) hier vinden (zie bijlage):
http://192.168.2.1/frame_setup.htm (oftewel: System Status - Internet)

P.S. Een volledige nederlandstalige handleiding over je modem (vind je terug op die website).
Ik heb daar die image uitgeplukt...
Bijlagen
System Status.jpg
Status Internet
(200.64 KiB) 5 keer gedownload
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
Daan
Starter
Starter

Hopelijk is dit wat relevante info:

Code: Selecteer alles

Status: Connected
Connection Type: Dynamic IP 
IP Address: 83.101.71.6 	
Subnet Mask:	255.255.255.0
Default Gateway: 83.101.71.1
DNS Server: 193.109.184.72
NAT: Enabled
ADSL Firmware Version: FwVer:3.7.6.1_A_TC3085 HwVer:T14.F7_3.0
Line State: Showtime
Modulation: ADSL2 PLUS
Annex Mode: ANNEX_A

Downstream       Upstream 	 

SNR Margin:         11.5                   21.5         db
Line Attenuation:   22.6                   21.6         db
Data Rate:             3822                  466          kbps
--------
Dan mijn instellingen:

VPI: 8
VCI: 35

ATM QoS: UBR	
PCR: 0 cells/second

ISP: Dynamic IP Address

Encapsulation: 1483 Bridged IP LLC

Bridge Interface: Deactivated
NAT: Enable 		
Default Route: Yes

TCP MTU Option:	TCP MTU(0:default) bytes: 0
Dynamic Route: RIP2-B	Direction: Both
Multicast: IGMP v1
MAC Spoofing: Disabled
Daan
Starter
Starter

Gent32m schreef:
Daan schreef:Waar kan ik deze lijnwaarden terugvinden? :oops:
Ik heb even gegoogled...

Als dit je modem is ?
http://www.edimax.nl/nl/produce_detail. ... 1&pl2_id=3

Dan zal je je lijnwaarden (denk ik) hier vinden (zie bijlage):
http://192.168.2.1/frame_setup.htm (oftewel: System Status - Internet)

P.S. Een volledige nederlandstalige handleiding over je modem (vind je terug op die website).
Ik heb daar die image uitgeplukt...
Nee, dit is hem: http://www.edimax.nl/nl/produce_detail. ... 1&pl2_id=3 :)
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Daan,

Als je jouw waarden analyseert met wat er onder dit topic terug te vinden is. Dan:

1) Heb je een goede Line Attenuation (die is 22.6 = wat ideaal is, zeker goed voor ADSL2+)
2) Maar wel een heel lage Noise Margin :-( Die bedraagt maar 11.6 Wat je kunt interpreteren als: "redelijk, maar een stabiele lijn zal je niet hebben" (omdat je heel dicht bij die ondergrens van 10 db zit)

Ben je zeker dat je "overal" splitters op je telefoontoestellen hebt aangesloten ?
Dit kan misschien de hoge "ruis" op je lijn verklaren ? Ofwel scheelt er iets met je bekabeling.
Hoe is die modem precies aangesloten ? Vertrekkende vanaf de straatkant.

Je afstand tot de centrale ken ik niet. Dus weet niet op hoeveel jij (in ADSL2+ modus) hoort te syncen.
Misschien kunnen anderen je daar verder bij helpen.

P.S. Probeer zeker eens met een modem van iemand anders (als je kan). Dan kun je dit alvast sluiten.
Heeft je probleem niets met je modem te maken en zal een nieuwe modem dit ook niet oplossen.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Gent32m schreef: 1) Heb je een goede Line Attenuation (die is 22.6 = wat ideaal is, zeker goed voor ADSL2+)
2) Maar wel een heel lage Noise Margin :-( Die bedraagt maar 11.6 Wat je kunt interpreteren als: "redelijk, maar een stabiele lijn zal je niet hebben" (omdat je heel dicht bij die ondergrens van 10 db zit)
Even vergelijken voor de OP:
Mijn Line Attenuation is 18/6 Down/up en Noise Margin is 6/8 dB.
In tegenstelling to de bewering hierboven is die "marginale marge" (6dB is de limiet voor sync) zeer stabiel. 40 dagen zonder disconnect is geen uitzondering. Ik sync aan 18569/1023 (20/1 profiel). Netwerk is DxAdsl de modem een Fritzbox.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Daan
Starter
Starter

Wij hebben geen vaste telefoon. De aansluiting op Dommel gebeurt d.m.v. een Belgacom Discovery line. De hoofdkabel komt beneden toe in m'n huis en wordt dan (via een telefoonstekker beneden) doorverbonden naar een telefoonstekker boven. Hier zit m'n router er rechtstreeks op ingeplugd. Dit d.m.v. volgende stekker => http://www.leacom.fr/niv3uk-id80-xDSL_F ... 01_BE.html (aangekocht in een Belgacom winkel).

Ik ken niemand die een ADSL2+ modem/router in bezit zou hebben. Iedereen die ik ken, zweert trouw aan de welbekende kabel- en ADSL-providers.

Ik heb hiervoor dus iets meer dan een half jaar NetConnect gehad en nooit problemen ondervonden qua snelheidsverlies. Maar na de migratie...
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Daan schreef:Wij hebben geen vaste telefoon. De aansluiting op Dommel gebeurt d.m.v. een Belgacom Discovery line. De hoofdkabel komt beneden toe in m'n huis en wordt dan (via een telefoonstekker beneden) doorverbonden naar een telefoonstekker boven. Hier zit m'n router er rechtstreeks op ingeplugd. Dit d.m.v. volgende stekker => http://www.leacom.fr/niv3uk-id80-xDSL_F ... 01_BE.html (aangekocht in een Belgacom winkel).

Ik ken niemand die een ADSL2+ modem/router in bezit zou hebben. Iedereen die ik ken, zweert trouw aan de welbekende kabel- en ADSL-providers.

Ik heb hiervoor dus iets meer dan een half jaar NetConnect gehad en nooit problemen ondervonden qua snelheidsverlies. Maar na de migratie...
- Je hebt dus nergens een telefoon aangesloten ?
- Heb je al eens geprobeerd om je modem rechtstreeks aan je ingangpunt (daar ergens "beneden" in je huis) aan te sluiten. En daar dan eens de lijnwaardes af te meten.
- Mogelijks is die kabel (waar jij mee doorlust van slechte kwaliteit)
- Jammer, dat je ook niet eens een andere modem kunt ontlenen van iemand. Je mag dit zeker niet uitsluiten. Modems kunnen stuk zijn of niet goed werken. Ik heb er zelf zo eentje in handen gehad, paar weken terug. En dat was uiteindelijk het laatste waar ik toen nog aan dacht (want al de rest had ik al vele uren uitgeprobeerd). Het enige wat toen nog overbleef was die modem omruilen voor een ander. En dat heeft toen gewerkt bij mij.

Tja, dat is zoeken hé...
En dan zijn er hier nog die beweren, dat telecom allemaal zo simpel is.
Goh ja, we zullen wij maar een laag IQ hebben zekers :wink:
Daan
Starter
Starter

Oké, dat gaat dus al een flink stuk beter! :-D

Downstream            Upstream 	 

SNR Margin:           17.5                   21.4       db
Line Attenuation:     22.6                   21.7       db
Data Rate:            3822                   466        kbps
Mijn huidige splitter hoef ik niet te vervangen door een ADSL2+ splitter of zoiets?
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

Je waarden zouden veel hogere sync moeten toelaten

Ik stem ook voor eens proberen met een andere , deftigere bewezen , modem te proberen en daar en dan eerst even de waarden van te bekijken

Zelfs moet fouten ergens binnenshuis kwa splitters of slecht gemaakte verbindingen/aftakkingen zou je hoger moeten
The eternal and true pessimist :D
alfadude
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

Met die waarden moet je wel hoger kunnen syncen normaal.
Je SNR heeft nog ruimte genoeg.
Misschien toch eens kijken of er nieuwe firmware voor de modem beschikbaar is of eens een harde reset proberen.
Errare humanum est. Perseverare diabolicum
Daan
Starter
Starter

Ondertussen ook even met Dommel gebeld.

Ik zit dus 1,5km van de centrale en zou snelheden van 10 tot 15 mbit moeten halen. Ze hebben m'n profiel aangepast en nu krijg ik dit:

Downstream     Upstream 	 
SNR Margin:           6.0           6.9        db
Line Attenuation:     22.0          21.6       db
Data Rate:            6976          889        kbps
Niemand in het Gentse die zijn Siemens of andere goede modem eventjes wil uitlenen? :?
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

Daan schreef:Ondertussen ook even met Dommel gebeld.

Ik zit dus 1,5km van de centrale en zou snelheden van 10 tot 15 mbit moeten halen. Ze hebben m'n profiel aangepast en nu krijg ik dit:

Downstream     Upstream 	 
SNR Margin:           6.0           6.9        db
Line Attenuation:     22.0          21.6       db
Data Rate:            6976          889        kbps
Niemand in het Gentse die zijn Siemens of andere goede modem eventjes wil uitlenen? :?
meer zal het niet geven

zoals je kan zien sync je nu tot je max attainable noise van 6 db

Die line attenuation laat me toch ook vermoeden dat je trouwens toch verder dan 1.5 km v/d centrale zit hoor
The eternal and true pessimist :D
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”