televisietoestel zonder HDTV-tuner, EPG

Hier kunt u alles kwijt over TV over de kabel
Plaats reactie
woutervhb
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 jan 2008, 22:11
Locatie: Leuven
Contacteer:

Ik ben twee televisiemodellen van hetzelfde merk aan het vergelijken. Mijn "kijktest" gaf geen verschil.

Op de steekkaarten is het opvallendste verschil, naast de contrastratio en responstijd, het feit dat er bij de ene HDTV "ja" staat en bij de andere "nee".
Nu lees ik op een site:
HDTV bevat, naast alle vereisten voor HD Ready, een digitale tuner in uw TV-toestel. Dit houdt in dat u HD-beelden kunt ontvangen en weergeven zonder toevoeging van een tuner-box.


Wat betekent dat in de praktijk, nu en in de nabije toekomst? Dat ik naast een telenet/belgacom-digibox ook nog een bijkomende tuner moet kopen of zo? Of heeft zo'n ingebouwde hdtv-tuner geen belang in België?

(Een ander verschil is dat de ene wel EPG, "elektronische programmagids" heeft, de andere niet. Maar via Telenet heeft toch sowieso zo'n on-screen programmagids. Die van telenet heeft toch niets te maken met de mogelijkheden van de televisie, toch?)
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

In België is de bruikbaarheid van zo'n ingebouwde digitale Tuner, HD of niet, in praktijk nogal triviaal.

Anders als bijvoorbeeld in Engeland, waar FTA Digitale TV voor DVB-T vrij goed is ingeburgerd, staat België hierin quasi nergens, en is er ook geen reden om te denken dat dit binnen afzienbare tijd zou veranderen. DBV-T is hier eerder een constante bron van ergernis, en DVB-C tuners gaan zonder zware verandering in politiek op gebied van openheid van de kabel ook geen volwaardig bestaan kunnen leiden.

Of in eenvoudige taal : voor de normale gebruiker hier in België is het hele ingebouwde DVB-tuner verhaal nogal waardeloos als je een volwaardig zenderaanbod wenst, en ben je bij digitale TV via kabel of adsl/VDSL gebonden aan de mogelijkheden die je TV-provider je aanbiedt in zijn eigen apparatuur.
woutervhb
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 jan 2008, 22:11
Locatie: Leuven
Contacteer:

Tiens, het leek me niet dat de aanduiding "HDTV" over DVB-T ging...
beslist.nl
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

... de link die je eerste postte, gaat over de officiele uitleg die achter toestellen die het HDTV 1080 label dragen. In praktijk wordt daar heel liberaal mee omgesprongen. Het zegt inderdaad niet of het nu over een DVB-T, DVB-C of een andere tunertype gaat, maar het gaat _wel_ altijd over een ingebouwde digitale tuner die theoretisch allersinds je toestel capabel moet maken om dergelijke digitale transmissies te laten zien zonder extra settop tuner box. In België is dat vooralsnog toekomstmuziek in de dagdagelijkse praktijk.

Maar ook in die 2e link (de Philips TV) staat HDTV voor de aanwezigheid van de mogelijkheid van "kabel, satelliet of KPN en digitenne". Same difference. :wink:
woutervhb
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 jan 2008, 22:11
Locatie: Leuven
Contacteer:

OK. Dus bij dit toestel "zonder hdtv" zou ik, om gewoon digitale tv te krijgen, ook gewoon een telenet-digibox kunnen aansluiten zonder extra tuner?

What about EPG? Dit model biedt geen elektronische programmagids. Maar via Telenet heb je toch sowieso zo'n on-screen programmagids. Die epg van telenet staat toch los van de mogelijkheden van de televisie, neem ik aan?
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Inderdaad. De EPG wordt verzorgd door je de firma die je digitale TV aanbied (Telenet of BGC) en je TV heeft daar geen invloed op : je "box" doet dat voor jouw en je scherm maakt het zichtbaar. En om de tuner Telenet of BGC aan te sluiten met HD kwaliteit moet je TV gewoon voorzien van minstens 1 HDMI stekkertje.

Dus simpel gezegd : die TV die je daar in die link hebt staan, gaat zowel bij Telenet als BGC perfect werken en je hoeft je geen zorgen te maken over wat dan ook. Gewoon de box aansluiten op de kabel en op je TV en je bent klaar, enkel interactiviteit is een ander verhaal (de video-on-demand-rode-knop-situatie) en vereist nog een beetje extras, maar ook hier heeft het type van LCD of plasma dat je kiest daar geen invloed op.
Plaats reactie

Terug naar “Kabel TV (Telenet, Numericable, Voo, Orange)”