De Noorse stad Oslo heeft een project gestart om tweehonderd stadsbussen aan te drijven met biomethaan. Het gas wordt geproduceerd met de uitwerpselen van de inwoners van de stad.
Het openbaar vervoer is goed voor de helft van de CO2-uitstoot van de stad Oslo, een stad die de ambitie heeft om klimaatneutraal te zijn tegen 2050. De gemeenteraad ging op zoek naar alternatieven voor fossiele brandstoffen, en kwam terecht bij biomethaan als beste oplossing.
Biomethaan wordt geproduceerd door microben die rioolwater afbreken en is perfect bruikbaar in licht bijgestelde motoren. Tot nog toe werd in de verwerkingsinstallaties van het rioolwater de helft van het vrijgekomen gas afgefakkeld, waarbij jaarlijks tonnen CO2 in de atmosfeer terecht kwamen. Vanaf september wordt het gas opgeslagen en omgevormd voor gebruik in stadsbussen. De bussen zelf hoeven nauwelijks aangepast te worden, afgezien van kleine bijstellingen van de motor en een tank bovenop de bus.
'Het stadsbestuur heeft grote ambities voor Oslo als een van de meest milieuvriendelijke hoofdsteden in de wereld', zegt projectleider Ole Jakob Johansen in de Britse krant The Guardian. 'Het gebruik van biomethaan is logisch: het gas zou anders gewoon verspild worden, en door het te gebruiken, komen we dichter bij onze klimaatdoelen. Bovendien denken we een gemiddelde besparing van veertig eurocent per liter te kunnen realiseren.'
Op zich is biomethaan perfect klimaatneutraal omdat de CO2 die vrijkomt bij de verbranding eerder uit de atmosfeer gehaald is, in tegenstelling tot fossiele brandstoffen. Voor de omvorming van het gas naar bruikbare brandstof is echter wel energie nodig. Daarom rekent het stadsbestuur nog op een uitstoot van 18 ton CO2 per bus per jaar, wat een besparing van 44 ton per bus oplevert.
Als de test succesvol blijkt, wil Oslo alle vierhonderd stadsbussen op biogas doen rijden. Dat zal niet allemaal geproduceerd kunnen worden met biomethaan uit rioolwater. Het stadsbestuur denkt echter aan een mengeling van biomethaan en biogas uit de verbranding van keukenafval van restaurants en gezinnen.
Bron: http://www.overenergie.nl/binnenlands-n ... NEWSID=378
Noorse bussen rijden op rioolwater
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
- Bedankt: 56 keer
Hmm, deze zin deed me plots aan iets denken. Ik dacht dat fossiele brandstoffen ontstaan zijn uit plantaardige en dierlijke resten? Hebben die (planten) dan geen C02 uit de lucht gehaald (weliswaar miljoenen jaren geleden)? Maw, in hoeverre zijn fossiele brandstoffen C02 neutraal?bf62 schreef:Op zich is biomethaan perfect klimaatneutraal omdat de CO2 die vrijkomt bij de verbranding eerder uit de atmosfeer gehaald is, in tegenstelling tot fossiele brandstoffen.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
- Block
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 76 keer
Verrotting geeft (veel) meer co2 uitstuit dan gecontroleerde verbanding. Diezelfde stelling wordt ook gebruikt bij verbranden van pellets.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
- Block
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 76 keer
Je kunt zoiets doen met een serieuze gedachte, maar je kunt zoals in Belgie doen om in 'the picture' te komen, zonder financieel plan, zonder afspraken met constructeurs te maken e.d.
http://www.kathleenvanbrempt.be/antwerp ... -antwerpen
een kleine 10 maanden later...
http://www.hln.be/hln/nl/1236/Opwarming ... fbus.dhtml
http://www.kathleenvanbrempt.be/antwerp ... -antwerpen
een kleine 10 maanden later...
http://www.hln.be/hln/nl/1236/Opwarming ... fbus.dhtml
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
sorry maar dan vind ik dat van die riool toch interessanter, nu als ik me niet vergis doen we al iets dergelijks in het antwerpse, .. geweet wel als ge over de ring rijd die 2 bollen bij het waterzuiveringsstation, ik dacht dat deze biogas van riool gebruikte om ziekenhuizen te verwarmen, althans is me ooit heel lang geleden toen ik nog piep klein was wijsgemaakt, ..
of was het de warmte van het verrottingsproces, ..
of was het de warmte van het verrottingsproces, ..
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Tja... in plaats van het op te fakkelen gaat men het nu gewoon verbranden in de bussen.Maglor schreef:Hmm, deze zin deed me plots aan iets denken. Ik dacht dat fossiele brandstoffen ontstaan zijn uit plantaardige en dierlijke resten? Hebben die (planten) dan geen C02 uit de lucht gehaald (weliswaar miljoenen jaren geleden)? Maw, in hoeverre zijn fossiele brandstoffen C02 neutraal?
Het enige positieve is dat men nu natuurlijk geen fossielen brandstoffen meer nodig heeft om de bussen te laten rijden, dus netto ontstaat er wel minder CO2.
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Er gaat gewoon overal enorm veel energie verloren. Als we die energie zouden kunnen recupereren en gebruiken i.p.v. fosiele brandstoffen, staan we alweer een gans stuk verder.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken