"Binnen vijf jaar hersenscan bij sollicitatie"

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Tussen nu en vijf jaar zullen werkgevers hun werknemers een hersenscan afnemen, vooral dan bij sollicitaties. Dat verwacht professor en hoogleraar salesmanagement Willem Verbeke aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Verbeke zet zijn bevindingen vandaag uiteen in Vacature.

Alles komt naar boven
Verbeke en zijn team onderzochten in het ISAM-Neuroscience researchinstituut aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam aan de hand van scans het gedrag van mensen en hun sociale en emotionele intelligentie. "Met de scan zie je letterlijk in de hersenen hoe hun systeem werkt of iemand autistisch is of psychopaat. Iedereen verbergt wel iets, onzekerheden en twijfels. Alles komt naar boven". Verbeke zegt op basis van de scan uitspraken te kunnen doen over het soort job dat iemand op het lijf is geschreven. "Sommige verkopers zijn beter in het onderhouden van contacten dan het werven van nieuwe klanten. Dergelijk advies kunnen wij geven, steeds gefundeerd op neurologie."

Profiel schetsen
Volgens de hoogleraar gaan we naar een maatschappij waar de werkgevers tussen nu en vijf jaar hun werknemers zullen scannen, vooral dan bij rekrutering. "Als een bedrijf een sollicitant of medewerker wil testen, zullen we na de test een profiel kunnen schetsen van die persoon en advies kunnen verstrekken over het soort jobs waar die best in past."

Psychopaat
Verbeke deed ook onderzoek naar werknemers met een psychopathische aanleg. "Dit soort mensen slaagt er makkelijk in iemand voor zijn kar te spannen en hen te misbruiken. Daarom kunnen ze binnen ondernemingen heel wat schade aanrichten."
De Amerikaanse oplichter Bernard Madoff is volgens hem een voorbeeld. "De man genoot een groot aanzien in financiële kringen. Dan ontdekt de wereld plots dat deze superbelegger iedereen bedrogen heeft. Dat kan voorkomen worden. Wij geloven dat mensen die voor een hoge functie in aanmerking komen, eerst op mogelijk psychopathisch gedrag getest moeten worden. Dat kan op basis van door ons ontwikkelde technieken." (belga/ep)
21/02/09 17u02

De Morgen
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Ik zou het voor mezelf wel eens willen laten uittesten om te zien hoe psychopathisch ik (echt) ben :twisted:
:lol:
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

jawol

ik denk dat er vele zullen zijn dat raar opkijken , of net niet , bij de resultaten
The eternal and true pessimist :D
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

... shadows of Gattaca.
gr4vity
Erelid
Erelid
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Totdat de test er eens naast zit in de zin van iets niet gezien te hebben ;)
En ik veronderstel niet dat dergelijke dingen uitgerust worden met een "ich habe das nicht gewusst" functie.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 24 keer

Ik dacht dat, zeker in België, uw eigen gedachten onschendbaar privé-eigendom zijn ?
Powered by edpnet newer & faster
@ 10MB/sec Unlimited
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

ik vind het een beetje raar neem nu verkopers die onzeker zijn als de persoon in kwestie dit zou kunnen verbergen is dit toch iets wat men zou willen hebben een persoon die zijn ware aard kan verbergen, dus ook wanneer hij iets verkoopt, .. voor mij is het een beetje dubbelzinnig, .. het is niet omdat iemand een bepaald karakter heeft dat hij hier niet mee om kan, .. men moet naar de persoon in het geheel zien, niet naar een paar scans, ..
ceurrrix
Premium Member
Premium Member

Een beeld,vertelt meer dan 1000 woorden en wie wind zaait,kan storm oogsten!
Museum of Talking Boards + Word Lingo = :think:
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

ceurrrix schreef:Ken je ze ? Ze zijn er al ! :thumbs:
Oei, gaat gij maar nooit voor ne provider solliciteren :-D
Robbe
El Robre
El Robre
Twitter: infocaris
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Contacteer:

gr4vity schreef:Totdat de test er eens naast zit in de zin van iets niet gezien te hebben ;)
En ik veronderstel niet dat dergelijke dingen uitgerust worden met een "ich habe das nicht gewusst" functie.
Is bij zowat elke test mogelijk vrees'k.
Heb 'k al vaak genoeg mogen merken.
Als iets moet geïnterpreteerd worden, dan duurt het niet al te lang eer er iemand de mist in gaat.

Code: Selecteer alles

filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
misterjo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

Dit kan een (groot) voordeel zijn voor de werkgevers maar ik denk dat hierdoor veel mensen niet meer aan de bak gaan geraken...
Maar langst de andere kant gaat er toch ook ooit een moment moeten komen wanneer de meeste taken ge-automatiseerd gaan worden , waardoor een hoop mensen zoiezo al geen job nimeer gaan vinden. Ingeniers zijn de arbeiders van morgen zeggen ze toch altijd. :roll:

Ik zit er op zich niet veel mee in maar ik voel me er toch maar matig bij. Er gaan hierdoor zeker misbruiken ontstaan met de gevolgde rechtzaken.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Hahaha, al die apparaten zijn bullshit en geven in 99% gevallen false positives. Ik denk eerder dat 'human behaviour research' in dat geval beter zou zijn.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
TL@
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Bij mij is er niks om te scannen :-D

Ik kom uit de huidige test kennelijk al psychotisch uit. Na mijn test bij Vedior (een jaar of 7 geleden) wilde ineens niemand van Vedior (of van de klant voor Vedior voor selecteerde) mij nog spreken :roll:

persoonlijk zou ik voor niemand willen werken die zo weinig waarde hecht aan mijn privacy dat hij een hersenscan vraagt.
ceurrrix
Premium Member
Premium Member

Een beeld,vertelt meer dan 1000 woorden en wie wind zaait,kan storm oogsten!
Museum of Talking Boards + Word Lingo = :think:
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”