Oplossingen voor Telefonie(HC)?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
frado
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 934
Lid geworden op: 10 aug 2006, 19:39
Bedankt: 4 keer

Hoewel HC al lang gelaunched is, ervaar ik nog steeds problemen, en dan vooral met telefonie
1)Als er iemand belt, en je neemt op, gebeurd het soms dat je gewoonweg niks hoort. Diegene die belt zal geen bieptoon meer horen, om dan na 2 sec afgesloten te worden(gsm).
2)Echo: ik heb nog steeds tergend veel last van een echo probleem. Op dat moment was er geen internet activiteit, en ik belde via mijn gsm naar de HC lijn. Ik heb al es geprobeerd om die settings te veranderen op de router, maar ik ben er nog steeds niet in geslaagd om het beter te krijgen.. Heeft er iemand betere settings? Heb al 8/8 en 8/4 geprobeerd, maar ik versta het systeem omtrent die cijfer sniet helemaal.(kan je negatieve cijfers ingeven?) Want vandag was de echo echt wel erg, erger dan andere keren. Echo is ook niet altijd, maar meestal is er altijd wel een echo te horen..

3)Alarm dat neit meer gaat, maar dit is door voip en niet echt een probleem. Wrs enkel op te lossen door gsm module of opnieuw een bgc lijn?
rpr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 jul 2008, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 9 keer

Heb hetzelfde probleem met soms opnemen. Laatste tijd toch enorm minder.
Wat ik wel gemerkt heb is dat QOS echt wel s**** en dat ze dit op 512Kb hebben geactiveerd want ik heb maar 384 (kom van netconnect plus abonnement).

En ik dacht dat er 1 negatieve waarde moest zijn. Zal het morgen eens opzoeken op mijn laptop en rapporteren.

Van de maand zou de ombudsman telecom dommel een laatste voorstel moeten geven. Gaan ze hier niet op in dan wordt dit wettelijk bindend en dan ben ik weg naar belgacom adsl pro compact.
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

frado schreef:2)Echo: ik heb nog steeds tergend veel last van een echo probleem. Op dat moment was er geen internet activiteit, en ik belde via mijn gsm naar de HC lijn. Ik heb al es geprobeerd om die settings te veranderen op de router, maar ik ben er nog steeds niet in geslaagd om het beter te krijgen.. Heeft er iemand betere settings? Heb al 8/8 en 8/4 geprobeerd, maar ik versta het systeem omtrent die cijfer sniet helemaal.(kan je negatieve cijfers ingeven?) Want vandag was de echo echt wel erg, erger dan andere keren. Echo is ook niet altijd, maar meestal is er altijd wel een echo te horen..


2 reacties recent gelezen dat de echo aan het voip toestel lag en niet aan de lijn ....
The eternal and true pessimist :D
frado
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 934
Lid geworden op: 10 aug 2006, 19:39
Bedankt: 4 keer

Nja als het met de klassieke telefoon perfect ging, waarom zou het opeens helemaal om zee pzijn met voip? Tegen mij zeiden ze dat ik het volume vd micro moest verlagen op de telefoon. Nog nooit zo'n optie gezien op de telefoons hier.. Dus moet ik het wel stellen met instellingen @ router medunkt
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

@frado,

Mijn vader (HC is nog maar een paar weken bij hem geinstalleerd) heeft ook echo problemen. Hij belt wel via een goedkoop draadloos toestel. Heb je al eens met een ander (bv niet draadloos) en "goed merk" toestel geprobeerd. Misschien kan dat helpen ? Je volume op de hoorn verlagen (zou ook kunnen helpen, heb ik gelezen, maar idd dan moet je wel een toestel hebben die dat aanbiedt).

Dit weekend ga ik bij hem langs. Als ik meer te weten kom, laat ik het weten.
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
bravo
Member
Member
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 jul 2008, 16:06

Ik had ook echo's op m'n tel toestel van TopCom. Een ander gekocht (ietsje duurder), en den echo is weg. Dus moet toch aan tel toestel liggen vrees ik...
rpr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 jul 2008, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 9 keer

Ligt inderdaad aan het volume. Je kan dit via een trucje aanpassen in de router zelf. Ik heb dit toen ook gedaan en de echo is weg.
Alleen kan ik mijn waarden niet meer bekijken doordat ik niet meer vind hoe je ernaar kan kijken.

En zoals gezegd je kan ook je telefoontoestel zijn volume verlagen / microfoon verlagen.
frado
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 934
Lid geworden op: 10 aug 2006, 19:39
Bedankt: 4 keer

1 vaste van Belgacom, 1 vste van Lidl, en 1 draadloze van Linksys. Zal es opletten welke telefoons een echo geven
schup
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 jan 2007, 19:04

Ik weet niet hoe het bij de andere HomeConnect klanten is, maar ik heb vorige week een tijdje met de helpdesk gebeld (zij hebben mij opgebeld) om de firmware van de modem/router te vernieuwen. Ze deden dit om de kwaliteit van VOIP te verbeteren. Na testen achteraf bleek de kwaliteit een stuk beter te zijn. Mijn probleem van slechte kwaliteit van de VOIP lijn lag dus aan de firmware van de modem.
FullHD
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 27 mei 2008, 12:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 15 keer

Welke firmware versie staat er dan nu op je modem? Kwestie van eens te vergelijken met wat het hier is.
frado
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 934
Lid geworden op: 10 aug 2006, 19:39
Bedankt: 4 keer

Idd, en mag je dan zomaar die fw van siemens site halen, of een aparte van dommel ? Anders kan je ons es doorlinken naar die firmware:) en hoe moet je hem updaten?
'Omdat het apparaat wordt beheerd door centraal onderhoud, wordt de lokale software-update niet ondersteund. '
woete
Plus Member
Plus Member
Berichten: 153
Lid geworden op: 09 jun 2007, 23:16
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 2 keer

ik heb ook weer storingen op de lijn, echo en gebrekkige kwaliteit.
Vooral (of enkel?) met telenet abonnees ...

In het begin (september oktober) heb ik dezelfde problemen gehad, daarna opgelost en nu ineens wéér terug.

Ik zie ook net in de modem dat er in januari nieuwe firmware op de modem is geïnstalleerd. Allemaal bizar maar vooral KLOTE dat geen mens mij deftig verstaat aan de andere kant van de lijn.

Ik heb al véél voip modems en telefoons gebruikt en had hier nog NOOIT problemen mee, tot nu; de KUT combinatie van dommel & siemens modem :bang:
mikadoo
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 maa 2007, 01:51
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

woete schreef:ik heb ook weer storingen op de lijn, echo en gebrekkige kwaliteit.
Vooral (of enkel?) met telenet abonnees ...

In het begin (september oktober) heb ik dezelfde problemen gehad, daarna opgelost en nu ineens wéér terug.

Ik zie ook net in de modem dat er in januari nieuwe firmware op de modem is geïnstalleerd. Allemaal bizar maar vooral KLOTE dat geen mens mij deftig verstaat aan de andere kant van de lijn.

Ik heb al véél voip modems en telefoons gebruikt en had hier nog NOOIT problemen mee, tot nu; de KUT combinatie van dommel & siemens modem :bang:

Ik heb exact hetzelfde probleem.

Dus upgrade van de modem firmware zou moeten helpen?? Huidige firmwareversie is 2.3.52.3_100.0
mikadoo
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 maa 2007, 01:51
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

... na "vernieuwen" blijft het 2.3.52.3_100.0 dus het is blijkbaar al de laatste versie....

"Ligt inderdaad aan het volume. Je kan dit via een trucje aanpassen in de router zelf"

Waar waar?
frado
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 934
Lid geworden op: 10 aug 2006, 19:39
Bedankt: 4 keer

mikadoo schreef:... na "vernieuwen" blijft het 2.3.52.3_100.0 dus het is blijkbaar al de laatste versie....

"Ligt inderdaad aan het volume. Je kan dit via een trucje aanpassen in de router zelf"

Waar waar?

Dmv Firebug, en dan wat aanpassingen doen in de code; er is hier nog eens een thread over geweest, dus met firebug als sleutelwoord zal je het wel vinden. Maar dat hielp voor mij ook niet echt. Maar ik weet niet of je daar negatieve cijfers mag ingeven, maw een de-versterking
mikadoo
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 maa 2007, 01:51
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

frado schreef:Dmv Firebug, en dan wat aanpassingen doen in de code; er is hier nog eens een thread over geweest, dus met firebug als sleutelwoord zal je het wel vinden. Maar dat hielp voor mij ook niet echt. Maar ik weet niet of je daar negatieve cijfers mag ingeven, maw een de-versterking


Ik heb enkele threads gevonden.

Iemand schreef: VoIP de "vaste versterkingsregeling" op 4/-8 te zetten. Hiermee verzwak ik de uitvoer nog wat, waardoor de persoon niet zo luid hoorbaar is...

Dus negatieve cijfers mag blijkbaar?

Je had het probleem van een echo, bij mij is het omgekeerd, aan de andere kant van de lijn horen ze zichzelf... of soms helemaal niets, of onderbroken als het internet aanstaat. Maar ik hoor iedereen perfect.

Ik heb Dommel nog maar eens een mail gestuurd... Vroeger met netconnect nooit een probleem gehad. Homeconnect = big mistake.
friz
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 feb 2009, 17:02

mikadoo schreef:Je had het probleem van een echo, bij mij is het omgekeerd, aan de andere kant van de lijn horen ze zichzelf... of soms helemaal niets, of onderbroken als het internet aanstaat. Maar ik hoor iedereen perfect.

Zelfde hier.
Zelf heb ik netconnect (binnenkort met speedpack), maar een collega van me heeft HC.
Als we elkaar bellen hoor ik steeds een echo van mezelf. Als hij veel downloadt tijdens het gesprek is er voortdurend onderbreking en is hij nauwelijks te verstaan.
Zelf zegt hij geen echo of storing te hebben aan zijn (HC) kant.
frado
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 934
Lid geworden op: 10 aug 2006, 19:39
Bedankt: 4 keer

Verduidelijking: diegene die belt naar de HC klant heeft echo. Als ik bel met HC naar ie mand hoor ik zefl geen echo van mij. T'is telkens diegene die belt naar de HC lijn. En ik moet ook altijd downloads volledig stilleggen als ik wil bellen..
Stovokor
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 jul 2008, 11:18

Het trukje met het aanpasen van de volumeinstelling werkt bij mij prima. Voorheen hadden de mensen aan de andere kant van de lijn heel veel last van echo's. Ik heb nu de waarde 0 en -8 ingesteld en nu is de echo weg. Het instellen kan je perfect doen door de bewuste pagina te openen met firefox en dan via de menu view te kiezen voor "geen paginaopmaak". Nu zie je de beveiligde instellingen en kan je ze aanpassen.
woete
Plus Member
Plus Member
Berichten: 153
Lid geworden op: 09 jun 2007, 23:16
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 2 keer

Stovokor schreef:Het trukje met het aanpasen van de volumeinstelling werkt bij mij prima. Voorheen hadden de mensen aan de andere kant van de lijn heel veel last van echo's. Ik heb nu de waarde 0 en -8 ingesteld en nu is de echo weg. Het instellen kan je perfect doen door de bewuste pagina te openen met firefox en dan via de menu view te kiezen voor "geen paginaopmaak". Nu zie je de beveiligde instellingen en kan je ze aanpassen.


Ok, "geen paginaopmaak" werkt en laat de verborgen isntellingen zien bij het voip gedeelte in de modem. Maar als ik iets aanpas en op OK klik, neemt hij de veranderde parameters niet aan en blijven ze gewoon zoals ervoor.

Ik heb hiervoor trouwens met dommel gebeld, het probleem is gekend en men is ermee bezig ... ik word hier pisnijdig van.
mikadoo
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 maa 2007, 01:51
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

woete schreef:Ok, "geen paginaopmaak" werkt en laat de verborgen isntellingen zien bij het voip gedeelte in de modem. Maar als ik iets aanpas en op OK klik, neemt hij de veranderde parameters niet aan en blijven ze gewoon zoals ervoor.

Lukt bij mij wel om die 0/-8 op te slaan... Gewoon alles doorlopen in Firefox zonder paginaopmaak.

In de Siemens handleiding staat: "Bij gelijktijdig dataverkeer via de DSL verbinding kan het voorkomen dat de spraakkwaliteit niet optimaal is. Voor een optimale spraakkwaliteit kunt u met de optie Upstream-snelheid de bandbreedte instellen die maximaal moet gebruikt worden voor uw VOIP verbinding. De instelling bij levering is 1000kbit/s en zou in de meeste gevallen voldoende zijn. Indien nodig kunt u deze waarde aanpassen. Controleer eerst, wat uw uitgaande transmissiesnelheid is. De meeste providers stellen voor het beheer van hun DSL-verbinding tools ter berschikking, waarmee u deze informatie kunt opvragen. Dergelijke tools kunt u ook up het internet vinden. Voer een waarde in die overeenkomt met 90% van uw beschikbare bandbreedte."

Dommel zet hier 380 ipv 1000 dus dat is te weinig, maar 90% van de bandbreedte is waarschijnlijk nog minder... In het voorbeeld staat ook 0/-7 dus dat was waarschijnlijk de originele waarde.

"Via Qos kan het netwerkverkeer op prioriteiten worden geordend. Door deze parameter in te schakelen, krijgt internettelefonie een hogere prioriteit dan het andere dataverkeer. Dit is een voorwaarde op storingsvrij te werken."

Qos staat op UBR (Unspecified Bit Rate)....

Heb dit hier gevonden (gaat wel over een andere modem)
"....QOS-Klasse im Standard auf UBR steht, was fast genauso schlecht ist wie ganz abschalten von QOS.
Schaltet man um auf CBR (Constant Bit Rate), wird dem Voip eine möglichst konstante Rate zugedacht. UBR könnte man eher umschreiben wie "Voip bekommt das, was übrig bleibt" und dann gibt es natürlich die Störungen.
Ich hab's jetzt mit CBR probiert und subjektiv würde ich sagen, die Gesprächsqualität ist (bei einem zu 100% belegtem Uploadkanal) etwas besser geworden."


Ik ga hier ook Constant Bit Rate van maken.
Laatst gewijzigd door mikadoo 22 feb 2009, 21:12, in totaal 3 gewijzigd.
frado
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 934
Lid geworden op: 10 aug 2006, 19:39
Bedankt: 4 keer

waar valt die Qos wel te vinden? Wel jammer dat je je uploadsnelheid niet op Automatisch kan zetten in die dropdown list, want nu is up speed altijd gecapped
mikadoo
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 maa 2007, 01:51
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

frado schreef:waar valt die Qos wel te vinden? Wel jammer dat je je uploadsnelheid niet op Automatisch kan zetten in die dropdown list, want nu is up speed altijd gecapped


Ik heb hem op automatisch gezet. Nog eens gecontroleerd of het wel gesaved was en hij stond idd op autmatisch en vanzelf op 1000 kbps.

Qos werkt niet.... die optie staat onder internet instellingen maar CBR verlaagt serieus de snelheid. Bij telefonie vind ik geen UBR/CBR...
frado
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 934
Lid geworden op: 10 aug 2006, 19:39
Bedankt: 4 keer

hmm toen ik Automatisch koos, bleef ie gewoon op Vast staan:(
woete
Plus Member
Plus Member
Berichten: 153
Lid geworden op: 09 jun 2007, 23:16
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 2 keer

Geachte,

Deze problemen kunt u oplossen door:

1. Het volume van uw telefoontoestel te verlagen.

2. Eventueel een ander telefoontoestel aan te sluiten.

Deze oplossingen werken ook effectief bij klanten die eerder melding hebben gemaakt van dit probleem.

3. Tijdens het telefoneren niet te intensief gebruik te maken van uw internetverbinding, vooral de upload is belangrijk.
Voor dit laatste probleem verwachten we wel nog een firmware update van Siemens dit voorjaar zodat de modem dit zelf beter kan regelen.
Deze zullen we automatisch naar uw modem sturen zodra deze beschikbaar is.

met vriendelijke groeten,
meilleures salutations,
best regards,

dommel.com servicecenter
a schedom nv/sa service


Wat een prietpraat seg, ze moeten gewoon de qos deftig instellen in de modem en klaar is kees. Als ik de siemens zelf instelde met voipcheap, dus voor de dommel firmware er op stond, dan werkte alles wél perfect zonder echo en ruis en gekraak.
barbapapa5800
Plus Member
Plus Member
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 jun 2005, 18:35

bedankt voor deze oplossing voor de echo aan de andere kant.
toen ik dmv firebug de settings op 0/-7 heb gezet is de echo volledig verdwenen aan de andere kant.
het enige probleem wat ik nu nog heb is dat af en toe na de 2 eerste seconden van een gesprek de boel verbroken word...
mocht iemand hier een oplossing voor gevonden hebben... graag :-)
woete
Plus Member
Plus Member
Berichten: 153
Lid geworden op: 09 jun 2007, 23:16
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 2 keer

Ik krijg die waardes niet veranderd :bang:
Niet met firebug, niet met geen pagina opmaak

Ik werk met FF 3 en firmware siemens is 2.3.52.12.00

Iemand een ideetje?
barbapapa5800
Plus Member
Plus Member
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 jun 2005, 18:35

het is mij gelukt met firebug, maar ik draai nog steeds versie 2 van FF...
heb je de uitleg goed gevolgd over hoe je het moet doen?
franssen00
Plus Member
Plus Member
Berichten: 117
Lid geworden op: 22 jul 2008, 21:46

Heeft hier nog iemand problemen met de telefoon
hij wilt niet overgaan lichtje van voip brand wel.
maar doet niets als je belt
rpr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 jul 2008, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 9 keer

franssen00 schreef:Heeft hier nog iemand problemen met de telefoon
hij wilt niet overgaan lichtje van voip brand wel.
maar doet niets als je belt

Dat heb je soms. Ophangen en opnieuw proberen of lang wachten.
barbapapa5800
Plus Member
Plus Member
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 jun 2005, 18:35

heeft het ooit gewerkt?
schup
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 jan 2007, 19:04

mikadoo schreef:... na "vernieuwen" blijft het 2.3.52.3_100.0 dus het is blijkbaar al de laatste versie....

"Ligt inderdaad aan het volume. Je kan dit via een trucje aanpassen in de router zelf"

Waar waar?


Excuses voor de late reply, maar ik heb als firmware versie momenteel 2.3.52.12.00. En dat is toch een andere dan die jij hebt.
Wat je moet doen om die te upgraden is het volgende:

-homelink volledig deinstalleren (ook overgebleven files deleten)
-de laatste versie van homelink software downloaden en installerenhttp://www.dommel.com/setup.zip
-nieuwe versie van homelink opstarten en inloggen met username 'modem' en paswoord 'reset' (zonder quotes).
-hele configuratie precedure terug doorlopen (zoals bij eerste ingebruikname)
-klaar

PS: uitvoeren op eigen risico :wink:
frado
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 934
Lid geworden op: 10 aug 2006, 19:39
Bedankt: 4 keer

Moet dit echt zo? Je zou toch verwachten dat je d it in de router kan doen.. Ik heb ook nog de 2.3.52.3_100.0 btw
schup
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 jan 2007, 19:04

Je kan dit niet in de router zelf doen, het is zo geconfigureerd dat je het niet handmatig kan doen (door dommel zo beslist vermoed ik)
frado
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 934
Lid geworden op: 10 aug 2006, 19:39
Bedankt: 4 keer

En heb je dan optie 3 genomen(maw telefonisch geregistreerd enz..)?
schup
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 jan 2007, 19:04

Euhm, dit weet ik niet meer zeker, maar ik denk van wel.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

ik ga deze nog eens naar boven halen...

Ik zit nog steeds met het echo probleem(ik zelf niet maar de andere kant van de lijn), en met firebug geraak ik er niet aan uit...
de htmlcode krijg ik maar wat moet ik precies aanpassen zo goed als alles staat op hidden.
Wil iemand me in een pm dit doorsturen of wat tips geven?

*volume van de telfoon staat op min heeft al een beetje geholpen.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
schup
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 jan 2007, 19:04

Heb je al eens geprobeerd een ander telefoon toestel erop aan te sluiten? Het kan dat de echo door het apparaat veroorzaakt wordt.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

ja met een andere telefoon is het net iets beter maar niet veel...

werkt het met die waarden zelf aan te passen merkbaar? ik heb geen idee wat ik zichtbaar moet maken....
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
schup
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 jan 2007, 19:04

Ik gebruik de standaard waarden, en weet ook niet hoe je die manueel moet aanpassen.
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”