Waarom zou je wachten... gooi ze gewoon buiten en stap over. Normaal zal in dergelijk statement niet snel maken omdat het meestal met aansluitbaarheid te maken heeft, maar in dit geval is dat niet het probleem, wel het feit dat BGC geen concurrentiele producten WIL aanbieden.xr2i schreef:Nu is het afwachten of tot ze enidelijk een product launchen die met Telenet kan concurreren (25Mbits/s)...
Wholesalereferentieaanbod VDSL2 in aantocht
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Ik heb al gedacht om over te stappen maar mijn rechtse buur die Telenet heeft klaagt elke dag over snelheidsvertragingen tijdens piekuren en in het week-end.. Ik moet eerlijk toegeven dat ik met Bgc gewoon altijd mijn 17Mbits/s heb, vandaar dat ik op Vdsl wil blijven.r2504 schreef:Waarom zou je wachten... gooi ze gewoon buiten en stap over. Normaal zal in dergelijk statement niet snel maken omdat het meestal met aansluitbaarheid te maken heeft, maar in dit geval is dat niet het probleem, wel het feit dat BGC geen concurrentiele producten WIL aanbieden.xr2i schreef:Nu is het afwachten of tot ze enidelijk een product launchen die met Telenet kan concurreren (25Mbits/s)...
De overstap van Vdsl1 naar Vdsl 2 was natuurlijk niet verplicht maar ik wens natuurlijk ook van Hd televisie te genieten en dit kan enkel met Vdsl 2 bij bgc
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
- Bedankt: 56 keer
Look on the bright side: je zal dan wel trager surfen, maar je zal ook minder moeten betalen.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
-
- Deel van't meubilair
Het is lang geleden dat ik dit nog gehoord heb bij TN, maar het kan natuurlijk altijd. Heeft je buur al regelmatig testen gedaan (via bv. Userbase.be) op verschillende uren en deze doorgegeven aan TN ? Met klagen alléén geraakt zoiets niet opgelost.xr2i schreef:Ik heb al gedacht om over te stappen maar mijn rechtse buur die Telenet heeft klaagt elke dag over snelheidsvertragingen tijdens piekuren en in het week-end..
- svermassen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
- Bedankt: 35 keer
Neen, je moet echt kunnen bewijzen dat er een verzadiging is.r2504 schreef:Het is lang geleden dat ik dit nog gehoord heb bij TN, maar het kan natuurlijk altijd. Heeft je buur al regelmatig testen gedaan (via bv. Userbase.be) op verschillende uren en deze doorgegeven aan TN ? Met klagen alléén geraakt zoiets niet opgelost.xr2i schreef:Ik heb al gedacht om over te stappen maar mijn rechtse buur die Telenet heeft klaagt elke dag over snelheidsvertragingen tijdens piekuren en in het week-end..
Hij heeft blijkbaar de klantendienst ingelicht die al maanden belooft iets te doen.. Ondertussen neem ik zeker geen telenet meer.
Ik heb even geïnformeerd en gewoon om de kabelaansluiting terug te hebben moet ik 65 euro betalen bij Infrax... Ik heb deze een jaar geleden opgezegd om bgc tv te nemen.
Zelf als ik argumenteer dat ik bij bgc tv ben en wil terugkomen moet ik toch 65 euro betalen...
dus, Bgc it is en afwachten voor een degelijk "high end" product op Vdsl2...
Ik heb even geïnformeerd en gewoon om de kabelaansluiting terug te hebben moet ik 65 euro betalen bij Infrax... Ik heb deze een jaar geleden opgezegd om bgc tv te nemen.
Zelf als ik argumenteer dat ik bij bgc tv ben en wil terugkomen moet ik toch 65 euro betalen...
dus, Bgc it is en afwachten voor een degelijk "high end" product op Vdsl2...
-
- Deel van't meubilair
Nodes aanpassen kan helaas niet van vandaag op morgen... m'n ouders hebben zo toch ook enkele maanden mogen wachten voor het opgelost was.xr2i schreef:Hij heeft blijkbaar de klantendienst ingelicht die al maanden belooft iets te doen..
Tja, het ene moment krijg je alles gratis en er zelfs nog een Digicorder bovenop, het andere moment moet je betalen. Nu als je de correcte dienst (dus absoluut niet de helpdesk) te pakken krijgt moet dit volgens mij zeker gratis kunnen.xr2i schreef:Zelf als ik argumenteer dat ik bij bgc tv ben en wil terugkomen moet ik toch 65 euro betalen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 32 keer
Voor zij die geïnteresseerd zijn in de saga rond het wholesale VDSL2 aanbod van Belgacom. Er is op de website van het BIPT een nieuw document verschenen betreffende VDSL2.
Link : http://www.bipt.be/nl/614/ShowDoc/2999/ ... g_tot.aspx
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
Ge ziet, de alternatieve providers willen hogere snelheden over VDSL2, Belgacom zegt nee ('ze gaan het onderzoeken, maar dat kost heel veel geld'). Alternatieve providers willen hogere snelheden over langere afstanden, Belgacom zegt nee.
VDSL2 de toekomst? Nee, VDSL2 zal de huidige xDSL-diensten niet vervangen. Kort samengevat xD
VDSL2 de toekomst? Nee, VDSL2 zal de huidige xDSL-diensten niet vervangen. Kort samengevat xD
Hmmm in .exe ? Kan iemand de pdf of ppt of wat het ook is dat extract moet worden (hoop ik toch) online plaatsen? Krijg m niet geopend op winxp-64 hierUzzi schreef:Voor zij die geïnteresseerd zijn in de saga rond het wholesale VDSL2 aanbod van Belgacom. Er is op de website van het BIPT een nieuw document verschenen betreffende VDSL2.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
- Bedankt: 10 keer
ja jongens, wholesale VDSL2 da gaat nog een lange tijd duren voor ons sukkelaars die ver van adsl1 centrale wonen en graag een wat deftige speed vewachten en wat gaat het dan al niet kosten (ook dus bij alternatieve providers) + inc analoog BGC tel abbo..;er is geen uitweg voor ons enkel $$$ telenet, pfff adsl s**** eigenlijk hé als ge niet nabij een centrale woont, Belgacom saboteert alles indien je alternatief gaat, nog jaren slakkengang for us of $ kabelmonopolie oftewel $ BGC (tv)packs, wat een keuze,tja
-
- Elite Poster
Er staan toch wel een aantal interessante dingen in (op voorwaarde dat ik de tekst juist geïnterpreteerd heb) :
* Volgens het document zou een derde provider televisie mogen aanbieden via VDSL2. BGC kan/mag dit niet verbieden
* Volgens het document zou er eerst een symmetrisch profiel (upload = download) aangeboden worden
Vooral omwille van het eerste vrees ik dat we inderdaad nog lang mogen gaan wachten ...
Misschien dat ik seffens nog interessante dingen tegenkom, ben nog aan het lezen
* Volgens het document zou een derde provider televisie mogen aanbieden via VDSL2. BGC kan/mag dit niet verbieden
* Volgens het document zou er eerst een symmetrisch profiel (upload = download) aangeboden worden
Vooral omwille van het eerste vrees ik dat we inderdaad nog lang mogen gaan wachten ...
Misschien dat ik seffens nog interessante dingen tegenkom, ben nog aan het lezen
Bedankt voor de link, nu kan ik het wel lezen.Special_K schreef:Opent hier probleemloos, is trouwens een pdf. Probeer het anders eens een met andere browser.
Ik heb heb document ook hier op mijn webspace gezet
Het lag niet aan m'n browser, de error doet zich voor in de windows shell en staat er dan ook los van. (niet compatible met een 64bit os)
Over het ontwerbesluit: veel herhaling van eerder gestelde zaken, het is echt jammer dat er nog altijd geen termijn of datum in staat waarna Belgacom VDSL2 als wholesale moet gaan aanbieden. Tel daar nog eens al de uitstelprocedures bij die Belgacom kan (en zal) aangaan en ik denk dat we pas binnen ten vroegste 1 jaar op VDSL2 van Dommel of andere providers mogen rekenen...
-
- Erelid
Belgacom wou op 1 juli VDSL2 beschikbaar stellen...
-
- Elite Poster
Als ik op de website van Belgacom kijk, dan is het referentieaanbod voor VDSL2 al sinds eind vorig jaar beschikbaar voor derde ISP's. Ik vrees alleen dat er nog teveel gaten/eenzijdige bepalingen/onduidelijkheden inzitten die eerst opgelost moeten worden vooraleer derde ISP's ervan gebruik zullen maken.
http://www.belgacom.be/nationalwholesal ... local_loop
http://www.belgacom.be/nationalwholesal ... Name=vdsl2
http://www.belgacom.be/nationalwholesal ... local_loop
http://www.belgacom.be/nationalwholesal ... Name=vdsl2
-
- Elite Poster
Bedoel je daarmee dat het de bedoeling was (die niet gehaald is geworden) om op 1 juli 2008 VDSL2 ter beschikking te stellen of spreek je je uit naar de toekomst toe (1 juli 2009) ?Lord Utopia schreef:Belgacom wou op 1 juli VDSL2 beschikbaar stellen...
-
- Elite Poster
Voor zij die de saga over het wholesalesaanbod van VDSL2 volgen ... er is een nieuw document op de website van het BIPT verschenen. Ditmaal gaat het over de tarieven.
http://www.bipt.be/nl/614/ShowDoc/3007/ ... ng_to.aspx
http://www.bipt.be/nl/614/ShowDoc/3007/ ... ng_to.aspx
-
- Erelid
Ik bedoel dat het al beschikbaar is van die datum.Uzzi schreef:Bedoel je daarmee dat het de bedoeling was (die niet gehaald is geworden) om op 1 juli 2008 VDSL2 ter beschikking te stellen of spreek je je uit naar de toekomst toe (1 juli 2009) ?Lord Utopia schreef:Belgacom wou op 1 juli VDSL2 beschikbaar stellen...
'k Heb het allemaal eens uitgeprint (leest makkelijker) en 'k heb mij geamuseerd op de busrit Blankenberge-Brugge, maar 'k snap er niet al te veel van. Ze hebben het daar over maandelijkse kosten van 20 EUR per Mbps... ik neem aan dat dat voor professionele abo's is? Of... ?
-
- Elite Poster
Als ik het voorstel juist interpreteer, dan is de prijsopbouw als volgt :
a) End user (de 'last mile') : 14,08€ per maand indien men geen voice neemt bij BGC (de raw copper optie ?) en 7,84€ indien men wel voice heeft bij BGC. Prijsverschil tussen de 2 : 6,24€ per maand
b) Interconnectie (transport over BGC netwerk vanaf LEX tot plaats waar interconnectie plaatsvindt met netwerk van alternatieve ISP) : prijs afhankelijk van prioriteit transport :
* P-0 : best effort (snel internet) : 1,78€ per Mbpbs per maand
* P-1 : lage prioriteit (zakelijk internet) : 2,38€ per Mpbs per maand
* P-3 : gemiddelde prioriteit (TV via internet, zakelijk internet) : : 2,97€ per Mbpbs per maand
* P-5 : hoogste prioriteit (spraak, huurlijnen) : : 3,57€ per Mbpbs per maand
Ik ga ervan uit dat voor 'gewoon internet' prioriteit P-0 (best effort) gebruikt zal worden.
c) Indien de interconnectie met het netwerk van de alternatieve IPS plaatsvindt in de LEX zelf, dan vervalt de kost onder punt b) en wordt er forfaitair 0,5€ per maand aangerekend.
a) en c) zijn duidelijk voor mij.
Punt b) zal hoe dan ook vaag blijven. Stel dat een alternatieve ISP een 20Mbit/s aanbiedt, dan ga ik ervan uit dat de ISP geen 20Mbit/s interconnectie bij BGC zal afnemen. Indien er bijvoorbeeld 5 lijnen van de desbetreffende alternatieve ISP aangesloten zijn, zal die waarschijnlijk wel toekomen met (bijvoorbeeld) 50Mbit/s interconnectie. De 5 gebruikers zullen immers zelden of nooit tegelijkertijd aan volle snelheid aan het downloaden zijn.
Heeft er iemand ervaring/kennis betreffende punt b) ?
Indien ik effe snel reken voor een 20Mbit/s connectie (uitgaande van de volle 20Mbit/s interconnectie) dan kom ik op 14,08€ + 20*1,78€ = 49,68€ per maand alleen al voor BGC. Tel daarbij de kosten en de winstmarge van de alternatieve ISP en we kunnen concluderen dat het niet goedkoop zal worden.
a) End user (de 'last mile') : 14,08€ per maand indien men geen voice neemt bij BGC (de raw copper optie ?) en 7,84€ indien men wel voice heeft bij BGC. Prijsverschil tussen de 2 : 6,24€ per maand
b) Interconnectie (transport over BGC netwerk vanaf LEX tot plaats waar interconnectie plaatsvindt met netwerk van alternatieve ISP) : prijs afhankelijk van prioriteit transport :
* P-0 : best effort (snel internet) : 1,78€ per Mbpbs per maand
* P-1 : lage prioriteit (zakelijk internet) : 2,38€ per Mpbs per maand
* P-3 : gemiddelde prioriteit (TV via internet, zakelijk internet) : : 2,97€ per Mbpbs per maand
* P-5 : hoogste prioriteit (spraak, huurlijnen) : : 3,57€ per Mbpbs per maand
Ik ga ervan uit dat voor 'gewoon internet' prioriteit P-0 (best effort) gebruikt zal worden.
c) Indien de interconnectie met het netwerk van de alternatieve IPS plaatsvindt in de LEX zelf, dan vervalt de kost onder punt b) en wordt er forfaitair 0,5€ per maand aangerekend.
a) en c) zijn duidelijk voor mij.
Punt b) zal hoe dan ook vaag blijven. Stel dat een alternatieve ISP een 20Mbit/s aanbiedt, dan ga ik ervan uit dat de ISP geen 20Mbit/s interconnectie bij BGC zal afnemen. Indien er bijvoorbeeld 5 lijnen van de desbetreffende alternatieve ISP aangesloten zijn, zal die waarschijnlijk wel toekomen met (bijvoorbeeld) 50Mbit/s interconnectie. De 5 gebruikers zullen immers zelden of nooit tegelijkertijd aan volle snelheid aan het downloaden zijn.
Heeft er iemand ervaring/kennis betreffende punt b) ?
Indien ik effe snel reken voor een 20Mbit/s connectie (uitgaande van de volle 20Mbit/s interconnectie) dan kom ik op 14,08€ + 20*1,78€ = 49,68€ per maand alleen al voor BGC. Tel daarbij de kosten en de winstmarge van de alternatieve ISP en we kunnen concluderen dat het niet goedkoop zal worden.
-
- Elite Poster
In de planning januari - juni 2009 van het BIPT (http://www.bipt.be/nl/395/ShowDoc/3011/ ... _2009.aspx) staat het volgende :
Hierna wordt een beknopt gedeeltelijk overzicht gegeven van de acties die het Instituut van plan is in de volgende zes maanden te ondernemen en tot een goed einde te brengen.
...
- Next Generation Networks: het Instituut zal een besluit nemen over het aanbod WBA VDSL2 en de migratie van bestaande producten naar het nieuwe Ethernet-netwerk bestuderen, om de sector ervan te verzekeren dat er voldoende transparantie bestaat over de toekomstige ontwikkelingen.
We leven op hoop (alhoewel ik precies de enigste ben ....)
Hierna wordt een beknopt gedeeltelijk overzicht gegeven van de acties die het Instituut van plan is in de volgende zes maanden te ondernemen en tot een goed einde te brengen.
...
- Next Generation Networks: het Instituut zal een besluit nemen over het aanbod WBA VDSL2 en de migratie van bestaande producten naar het nieuwe Ethernet-netwerk bestuderen, om de sector ervan te verzekeren dat er voldoende transparantie bestaat over de toekomstige ontwikkelingen.
We leven op hoop (alhoewel ik precies de enigste ben ....)
Jij gaat ervan uit dat ISP's per snelheidsprofiel moeten betalen (dus voor iemand dat 20mbit profiel heeft, 20*1.78).Uzzi schreef:Als ik het voorstel juist interpreteer, dan is de prijsopbouw als volgt :
Ik ga ervan uit dat een ISP bandbreedte inkoopt per Mbps, en dat die Mbps niets heeft te maken met profiel.
-
- Elite Poster
@Genghis,Uzzi schreef:Punt b) zal hoe dan ook vaag blijven. Stel dat een alternatieve ISP een 20Mbit/s aanbiedt, dan ga ik ervan uit dat de ISP geen 20Mbit/s interconnectie bij BGC zal afnemen. Indien er bijvoorbeeld 5 lijnen van de desbetreffende alternatieve ISP aangesloten zijn, zal die waarschijnlijk wel toekomen met (bijvoorbeeld) 50Mbit/s interconnectie. De 5 gebruikers zullen immers zelden of nooit tegelijkertijd aan volle snelheid aan het downloaden zijn.
Dat zeg ik ook. Er zal altijd een zekere mate van overboeking zijn. Niet iedereen is tegelijkertijd online en tegelijkertijd aan 100% aan het downloaden. Heeft er iemand ervaring met hoeveel overboeking er toegepast wordt bij ISP's ?
- Sasuke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Inderdaad, ge ISP betaalt voor een connectie vanaf de lex naar de internet backbone om het even cru te stellen. Komt dus neer op:
ISP A koopt 100Mbit vanaf LEX01 tot de backbone. die LEX01 bedient 100 gezinnen, dus potentieel 100 klanten. Stel dat we 50 klanten nemen aan 35€ / maand.
Dus: ISP A betaalt aan BGC 178€ / maand voor een 100Mbit connectie.
ISP A verkrijgt: 1750€ / maand aan klanten inkomsten.
Nu, daar komen uiteraard nog kosten bij voor de eindapparatuur en de "last mile", maar op deze manier krijgt de ISP dus zijn inkomsten. Je moet het bekijken op de overboekingsgraad. Als een ISP een 1/5 graad zou hanteren, bedoelt dit dat ze 1x 20Mbit nemen per 5 20Mbit profielen. In dit geval zouden ze dus 200Mbit afnemen om 50 gebruikers te bedienen.
Grtz,
Sasuke
ISP A koopt 100Mbit vanaf LEX01 tot de backbone. die LEX01 bedient 100 gezinnen, dus potentieel 100 klanten. Stel dat we 50 klanten nemen aan 35€ / maand.
Dus: ISP A betaalt aan BGC 178€ / maand voor een 100Mbit connectie.
ISP A verkrijgt: 1750€ / maand aan klanten inkomsten.
Nu, daar komen uiteraard nog kosten bij voor de eindapparatuur en de "last mile", maar op deze manier krijgt de ISP dus zijn inkomsten. Je moet het bekijken op de overboekingsgraad. Als een ISP een 1/5 graad zou hanteren, bedoelt dit dat ze 1x 20Mbit nemen per 5 20Mbit profielen. In dit geval zouden ze dus 200Mbit afnemen om 50 gebruikers te bedienen.
Grtz,
Sasuke
Dit komt uit een artikel van begin voor jaar uit Trends:Uzzi schreef:Heeft er iemand ervaring met hoeveel overboeking er toegepast wordt bij ISP's ?
Bron: http://www.trends.be/nl/archief/2008/17 ... 18005.htmlOverboekingsratio
"Er wordt in België zelden over gesproken, maar bepalend voor de kwaliteit van een verbinding is de overboekingsratio, de beschikbare capaciteit tegenover het aantal abonnees. Bij een aantal Nederlandse providers staat dit - omdat de regulator het verplicht - op de website en betaal je méér voor een betere overboekingsratio."
KPN hanteert overboekingsratio's van 1 op 20 tot 1 op 40, wat betekent dat je de verbinding tussen de KPN-centrale en het internet met 20 tot 40 andere gebruikers deelt, waarbij KPN ervan uitgaat dat er voldoende ruimte is omdat niet iedereen tegelijk surft. Overbelasting vertaalt zich in tragere verbindingen, lagere gesprekskwaliteit bij VOIP en zelfs in veranderingen van IP-adres, waardoor gamers plots uit spellen als World of Warcraft gegooid worden. "Wij werken met een overboekingsratio van 1 op 8, terwijl sommigen in de Belgische markt gaan tot 1 op 80", zegt Bart Dom.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 4 keer
Uzzi schreef:.... Er zal altijd een zekere mate van overboeking zijn. Niet iedereen is tegelijkertijd online en tegelijkertijd aan 100% aan het downloaden. Heeft er iemand ervaring met hoeveel overboeking er toegepast wordt bij ISP's ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/OverboekingIn de praktijk wordt voor internetverbindingen voor consumenten een overboekingsfactor gehanteerd tussen de 20 en 100, afhankelijk van de kwaliteit van de internetaanbieder. Voor zakelijke gebruikers ligt de overboekingsfactor meestal tussen 1 en 20.
Waar Nederlandse providers meestal open zijn over de overboeking die ze hanteren (consumenten abo's vaak 1:40), heb ik in België nooit informatie van providers hierover kunnen vinden.
-
- Erelid
En als we dit vergelijken met de prijzen bij gewone BROBA ADSL?
We zullen zien, ik zet m'n geld in op september-oktober in mijn regio (Limburg). Als het al beschikbaar is is nog maar de vraag welke snelheden ze aan gaan bieden aan welke prijzen en met hoeveel datavolume. Pas vanaf 20/2 of hoger zou het voor mij interessant worden.Lord Utopia schreef:Belgacom wou op 1 juli VDSL2 beschikbaar stellen...
Van nu tot dan geniet ik nog wel van mijn 15Mbit EDPnet home abonnement met 100GB traffiek voor een interessante prijs
-
- Erelid
Zoals het er nu naar uitziet is het gewoon VDSL2 met 12/0.400 Mbps tegen gewone prijzen van ADSL, terwijl het veel duurder zal zijn voor 20/1.4 Mbps.
-
- Elite Poster
Ik vrees toch dat we er een paar Eurootjes meer voor zullen moeten neertellen. Het is en blijft 'nieuwe' technologie. BGC moet zijn investeringskost er nog uithalen. Zolang die meerprijs binnen de perken blijft (ADSL2+ +10€ of zo) is het ok voor mij.
-
- Erelid
Het BIPT is van mening dat het even veel moet kosten, omdat Belgacom daar evenveel voor vraagt, dus zou het hypocriet (niet onverwacht natuurlijk) zijn. Ze kijken daarmee naar het pack internet+televisie van 50 EUR. Het pack kost evenveel als dat het op ADSL(2+) zou aangesloten worden.Uzzi schreef:Ik vrees toch dat we er een paar Eurootjes meer voor zullen moeten neertellen. Het is en blijft 'nieuwe' technologie. BGC moet zijn investeringskost er nog uithalen. Zolang die meerprijs binnen de perken blijft (ADSL2+ +10€ of zo) is het ok voor mij.
-
- Elite Poster
10 € meer en dan via voip ofzoiet zou een verademening zijn in wholesale, ff een vraagje ga je dan nog verplicht een BGC telefoonabbo te nemen op vdsl2,denk minstens een discovery abbo...hopelijk gaan de alternatieven all ins abbo's releasen met vdsl2, anders gaat het toch wat duur worden zekers héUzzi schreef:Ik vrees toch dat we er een paar Eurootjes meer voor zullen moeten neertellen. Het is en blijft 'nieuwe' technologie. BGC moet zijn investeringskost er nog uithalen. Zolang die meerprijs binnen de perken blijft (ADSL2+ +10€ of zo) is het ok voor mij.
-
- Erelid
Ja. Al vraag ik mij af wat dat gaat worden als het netwerk wordt afgebouwd vanaf 2012, dan zullen waarschijnlijk ook de discovery en classiclijn verdwijnen. Dan zullen ze eerst de prijs van een rawcopper verbinding moeten verlagen.kaise1 schreef: 10 € meer en dan via voip ofzoiet zou een verademening zijn in wholesale, ff een vraagje ga je dan nog verplicht een BGC telefoonabbo te nemen op vdsl2,denk minstens een discovery abbo...hopelijk gaan de alternatieven all ins abbo's releasen met vdsl2, anders gaat het toch wat duur worden zekers hé
Ik wil hier niemand op zijn vingers tikken. Maar door die prijzen zo mooi te gaan uitrekenen ga je er uiteindelijk voor zorgen dat de alternatieve ISP's kapot gaan. Want competitie is dan onmogelijk, zeker als we er een datalimiet van +100GB op willen (dataverkeer, of beter gezegd bandbreedte kost in België nog steeds massa's)...
En zoals hier aangegeven 20Mbit voor 50 EUR zal het al zeker niet zijn. Reken maar op 60-75 EUR voor een 20Mbit als we het over enduser prijzen hebben.
Ik denk dat veel mensen pas zullen beseffen hoe de ISP markt in elkaar zit als er een ISP op de markt komt die gewoon zegt; ge krijgt allemaal 20Mbit, ge deelt allemaal de zelfde 1Gbit lijn en doe ermee wat ge wilt. Als het traag of instabiel word klaagt ge maar bij uw mede gebruikers... <- dit klinkt enorm cru, maar het is de realiteit.
Om verder in te gaan op het vorige, moest dommel niet zoveel 'leechers' (letterlijk bloedzuigers) als klant hebben dan was de support + werking van de producten perfect. Maar ok, ik heb het hier al eens allemaal gezegt, dommel (en alle andere opkomende providers op dit moment) hebben het aan hun eigen doordat er net door marketing een beeld van 'veel downloaden' gecreëerd word. In dat opzicht heeft Belgacom en Telenet dus gelijk, datalimiet != marketing techniek.
En zoals hier aangegeven 20Mbit voor 50 EUR zal het al zeker niet zijn. Reken maar op 60-75 EUR voor een 20Mbit als we het over enduser prijzen hebben.
Ik denk dat veel mensen pas zullen beseffen hoe de ISP markt in elkaar zit als er een ISP op de markt komt die gewoon zegt; ge krijgt allemaal 20Mbit, ge deelt allemaal de zelfde 1Gbit lijn en doe ermee wat ge wilt. Als het traag of instabiel word klaagt ge maar bij uw mede gebruikers... <- dit klinkt enorm cru, maar het is de realiteit.
Om verder in te gaan op het vorige, moest dommel niet zoveel 'leechers' (letterlijk bloedzuigers) als klant hebben dan was de support + werking van de producten perfect. Maar ok, ik heb het hier al eens allemaal gezegt, dommel (en alle andere opkomende providers op dit moment) hebben het aan hun eigen doordat er net door marketing een beeld van 'veel downloaden' gecreëerd word. In dat opzicht heeft Belgacom en Telenet dus gelijk, datalimiet != marketing techniek.
- cloink
- Elite Poster
- Twitter: cloink
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 137 keer
- Contacteer:
<offtopic>gr4vity schreef:Om verder in te gaan op het vorige, moest dommel niet zoveel 'leechers' (letterlijk bloedzuigers) als klant hebben dan was de support + werking van de producten perfect.
Ehh. Ik ben het min of meer eens met de rest van uw uiteenzetting, maar bovenstaande is toch wat vergezocht. Het zijn nl. net niet de "leechers" die zorgen voor de vele support-kwesties, maar eerder het residentiële - wat meer onwetende - publiek. Net dat publiek dat ze aanlokken met Homeconnect-pakketjes te verkopen in de Makro (of all places...). Ze zijn gewoon op een gegeven moment te "greedy" geweest en hebben te snel willen groeien. Die groei is gelukt, het meegroeien van de organisatie helaas niet, wat dus tot schrijnende toestanden heeft geleid. En laten we wel wezen: ook zonder de "leechers" (en ik denk dan aan de hosting-only tijd) was de support relatief ondermaats (en redelijk "boertig").
Maar goed, eerlijk is eerlijk, de laatste tijd zie ik verbetering en hoop doet leven zeker?
</offtopic>
Wat het VDSL2-aanbod betreft: ik denk dat de winstmarges - vooral voor de alternatieve provider - toch echt wat hoger gaan moeten liggen om hier rijk van te worden. 20Mbps voor 50€, incluis een ruime datalimiet, lijkt me dus inderdaad voorlopig een natte droom. Toch zo lang als men langs de BGC-kassa moet passeren.
ooh. shiny.
-
- Elite Poster
oké als ze voor een 20 Mbit 75€ vragen, maar vele (ver van de centale klanten) zoals hier zullen zeker content zijn al is het maar een 9 Mbit (waarom heb je in godsnaam 20 Mbit speed nodig is mijn mening ?), hopelijk worden dat zachte prijzen voor die 9/12 Mbit profielen op vdsl2....en dat leechen idd ze promoten die enorme datavolume, bv de upgrade naar 200 gig bij netconnect ewel dat is ongeveer onlimited voor mij (de leechers die 400+ gigs iedere maand binnenhalen (happy hours,HC,boostpack, cityconnect..) zijn volgens mij niet meer normaal maar allez ja ze hebben er recht op hé zoals ze promoten geniet van ongelimiteerd (dus geen fup zoals bij andere providers maar echt GEEN limiet) downloaden
Code: Selecteer alles
Code: Selecteer alles