BRUSSEL - Wie zelf groene stroom wil opwekken met zonnepanelen, krijgt daarvoor vanaf 2010 stelselmatig minder steun. De tarieven voor groene stroom worden herbekeken omdat de kost van zonnepanelen steeds goedkoper wordt.
Wie vanaf 2010 zonnepanelen plaatst om groene stroom op te wekken, krijgt daarvoor stelselmatig minder steun. Nu krijgt men daarvoor nog 450 euro/. In 2010 zakt dat naar 350 euro/GScertificaat.
Die daling heeft onder meer te maken met het feit dat de kosten voor het plaatsen van zonnepanelen sterk gedaald zijn. Wie voor 2010 zijn zonnepanelen geplaatst heeft, valt niet onder de nieuwe regeling. Voor hen blijven de oude tarieven gelden.
Nog een nieuwigheid is dat er geen steun meer wordt gegeven voor zonnepanelen indien het dak niet geïsoleerd is.
Omgekeerd neemt de steun voor groene stroom via biomassa en wind toe van 80 naar 90 euro/MWh.
De Europese Unie legt aan België op om tegen 2020 13 procent van haar elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen zoals zon, wind, water en biomassa te halen. De Vlaamse regering neemt dat streefcijfer over en mikt op 13 procent groene stroom tegen 2020. Nu bedraagt het aandeel groene stroom 5,25 procent...
Bron : Het Nieuwsblad
Steun voor zonnepanelen fors teruggeschroefd
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Wetende dat het positieve rendement van zonnepalen enkel en alléén te wijten was aan de steun maatregelen is dit vermoedelijk ook meteen het einde van de zonnepalen.Block schreef:Wie vanaf 2010 zonnepanelen plaatst om groene stroom op te wekken, krijgt daarvoor stelselmatig minder steun. Nu krijgt men daarvoor nog 450 euro/. In 2010 zakt dat naar 350 euro/GScertificaat.
Vreemd dat de politiek nu al weet wat de evolutie van zonnepanelen gaat zijn, en dat men de steun voor kleine projecten op niveau van een huis/kmo laat varen voor steun aan een handvol grote bedrijven die, gewoon al uit het mogen zetten van een windpark, commerciële voordelen halen door de opgedane knowhow (of mogen we nu allemaal een gesubsidieerd windpark in onze tuin zetten?) De eco-sector heeft een traditie van politiek-bedrijfsrelaties à la GFT-bakken, dus mijne radar begint hier toch een beetje te bliepen.
Recent zag ik op de Nederlandse TV hoe de Duitsers de leiderspositie hebben op vlak van zonnepanelen. Je hebt niets van bouwvergunningen nodig en, iirc, geven ze ook nog eens steun indien iemand z'n steentje bij wil dragen door zonnepanelen te installeren. Misschien vreest men hier dat er een hoop zwartwerkende klussers van daken gaan vallen als ze het te makkelijk maken?
Recent zag ik op de Nederlandse TV hoe de Duitsers de leiderspositie hebben op vlak van zonnepanelen. Je hebt niets van bouwvergunningen nodig en, iirc, geven ze ook nog eens steun indien iemand z'n steentje bij wil dragen door zonnepanelen te installeren. Misschien vreest men hier dat er een hoop zwartwerkende klussers van daken gaan vallen als ze het te makkelijk maken?
- malinwa001
- Pro Member
- Twitter: malinawa001
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 12 keer
Dus als ik het goed heb met een installatie die dit jaar nog besteld wordt heb ik de rest van de duur elk jaar 450€ subsidie?
Als ik nu mijn aankoop spreid over verschillende jaren, vb: 2009-2010 hoe zit het dan?
Wou voor deze laatste optie kiezen om zo 2* van de premie te kunnen genieten.
Als ik nu mijn aankoop spreid over verschillende jaren, vb: 2009-2010 hoe zit het dan?
Wou voor deze laatste optie kiezen om zo 2* van de premie te kunnen genieten.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
- Bedankt: 56 keer
Neenee, heb je een factuur op 31/12/2009, dan heb nog recht op 450€ voor de komende 20 jaar... Staat trouwens in de eerste post.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 62 keer
- Contacteer:
ik zie dat toch echt niet staan hoor dat bestaande installaties na 2010 ook nog tot 450€/jaar zullen blijven trekken aan GS-certificatenMaglor schreef:Neenee, heb je een factuur op 31/12/2009, dan heb nog recht op 450€ voor de komende 20 jaar... Staat trouwens in de eerste post.
het is ook nooit niet gezegd dat je gegarandeerd gewaarborgd 20 jaar lang elk jaar een 450 € maximum kunt krijgen aan GS-certificaten
The eternal and true pessimist
- Block
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 76 keer
...De 450 euro per 1.000 kilowattuur is immers voor twintig jaar gewaarborgd. ...
http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... naalid=348
http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... naalid=348
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Ik dacht dat de aanvraag van je eerste certificaat (van 100 kWh) bepalend was voor de startdatum maar weet het niet precies... wel is het inderdaad zo dat je dan de garantie hebt voor 20 jaar (anders is het financiele zelfmoord moest je dat niet hebben).Block schreef:...De 450 euro per 1.000 kilowattuur is immers voor twintig jaar gewaarborgd. ...
Nogmaals... met de huidige prijzen/rendement zijn zonnepanelen enkel intressant mits de premies.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
- Bedankt: 56 keer
Maar allez...a3ke schreef:ik zie dat toch echt niet staan hoor dat bestaande installaties na 2010 ook nog tot 450€/jaar zullen blijven trekken aan GS-certificatenMaglor schreef:Neenee, heb je een factuur op 31/12/2009, dan heb nog recht op 450€ voor de komende 20 jaar... Staat trouwens in de eerste post.
het is ook nooit niet gezegd dat je gegarandeerd gewaarborgd 20 jaar lang elk jaar een 450 € maximum kunt krijgen aan GS-certificaten
Block schreef: ...
Die daling heeft onder meer te maken met het feit dat de kosten voor het plaatsen van zonnepanelen sterk gedaald zijn. Wie voor 2010 zijn zonnepanelen geplaatst heeft, valt niet onder de nieuwe regeling. Voor hen blijven de oude tarieven gelden.
...
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Dit zijn allemaal nieuwsartikels
Het zou niet de eerste keer zijn dat ze de ene keer het zo melden en de andere keer anders
Ze hebben allang ingezien dat hun subsidies veel te veel zijn
Het zou mij echt niet verbazen dat toch binnenkort het stelsel van subsidie herzien word via een achterpoortje of grofweg gewoon herzien word
Even uitwijden , waarom ben ik zo negatief hierover ?
-Nergens in europa is de steun zo hoog
-Nu heersende negatieve klimaat in de regering
-De huidige crisis en resessie
-De opkomende "uitrolbare" zonnepanelen die nu vollop in productie zijn en al een hoog rendement halen (nog maar 1/4 a 1/3 van de kostprijs van de huidig goedkooptste panelen zijn ook doordat de siliciumpanelen niet meer moeten gebakken worden)
Ik concludeer dus dat , zeker met de opkomende tijd in het algemeen dit niet zal blijven duren , niet voor bestaande installaties , niet voor toekomstige installaties
Kijk even naar condensatieketels op aardgas , ik ga en kan geen specifieke aantallen voorleggen want dit was steeds veranderlijk maar weet wel dat elk jaar nu al de belastingsaftrek/premies van de federale en lokale overheden kwasi gehalveerd werden
Ik zie dit met PV panelen ook gebeuren mits je voor biomassa en windenergie nog steeds serieuze bouwaanvragen moet hebben (dus al veel minder interresant voor particulieren)
Het zou niet de eerste keer zijn dat ze de ene keer het zo melden en de andere keer anders
Ze hebben allang ingezien dat hun subsidies veel te veel zijn
Het zou mij echt niet verbazen dat toch binnenkort het stelsel van subsidie herzien word via een achterpoortje of grofweg gewoon herzien word
Even uitwijden , waarom ben ik zo negatief hierover ?
-Nergens in europa is de steun zo hoog
-Nu heersende negatieve klimaat in de regering
-De huidige crisis en resessie
-De opkomende "uitrolbare" zonnepanelen die nu vollop in productie zijn en al een hoog rendement halen (nog maar 1/4 a 1/3 van de kostprijs van de huidig goedkooptste panelen zijn ook doordat de siliciumpanelen niet meer moeten gebakken worden)
Ik concludeer dus dat , zeker met de opkomende tijd in het algemeen dit niet zal blijven duren , niet voor bestaande installaties , niet voor toekomstige installaties
Kijk even naar condensatieketels op aardgas , ik ga en kan geen specifieke aantallen voorleggen want dit was steeds veranderlijk maar weet wel dat elk jaar nu al de belastingsaftrek/premies van de federale en lokale overheden kwasi gehalveerd werden
Ik zie dit met PV panelen ook gebeuren mits je voor biomassa en windenergie nog steeds serieuze bouwaanvragen moet hebben (dus al veel minder interresant voor particulieren)
- brooklyn
- Elite Poster
Het is gewoon electrabel en andere grote producenten die druk uitvoeren op de regering want zij hebben inkomsten verlies, niks heeft te maken mer groene stroom , alles draait om centen.
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
- Block
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 76 keer
In Duitsland zal de steun ongeveer even hoog liggen, maar is het systeem wel anders. Je kan evengoed investeren in een bedrijf dat de zonnepanelen voor u beheert en plaatst op eigen terrein, zodat ook huurders, mensen die in een appartement wonen e.d., lager investeringsbedrag profiteren van een rendement hoger dan een traditioneel spaarboekje.a3ke schreef:-Nergens in europa is de steun zo hoog
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
als je de installatie goed gelegen is vind ik het redement toch voldoende hoor. tuurlijk zonder de premies zou het niet haalbaar zijn.
Als ik niet pal in het zuiden lag zou ik er nooit gelegd hebben.
Die 450 euro voor bestaande installaties zal trouwens overeind blijven betwijfel of ze die zomaar kunnen terugschroeven voor bestaande installaties.
Staat trouwens ook in mijn contract voor 20 jaar 450 euro per 1000 kwh aangemaakte electriciteit. Na de 20 jaar krijg je trouwens nog certificaten maar die moet ik da zelf verkopen via VREG site en zal tegen dan misschien aan 10 euro zijn of minder.
Mijn electriciteits verbruik zal toch met 50-60% minder liggen dan zonder panelen wat toch al veel scheelt vind ik.
Iedereen moet voor zijn eigen uitmaken of het rendabel genoeg is . Maar eer je overweegt om een installatie te zetten kijk toch zeker je ligging na. De mijne hebben hier gans de dag zon wat toch veel verschil uitmaakt.
Ik heb 12 panelen iemand die ik ken 26 maar ligging iets minder en op zonnige dag haal ik bijna hetzelfde met mijn panelen als de zijne.
Als je via wind rendabeler vind zou ik toch eens goed bekijken, ik heb dit in de tijd gedaan en vond zonnepanelen (ook door de premies) rendabeler.
groene certificaten liggen ook stuk lager dacht 80 of 90 euro ofzo per 1000kwh.
Ik ging toen voor molen van 2500 9600euro ofzo betalen nu voor panelen 13000 maar krijg wel 40% terug en krijg 450 euro voor 1000kwh. Bouwvergunning voor windmolen krijg je bijna nergens ook als particulier (toen toch niet, 40% subsidie ook niet).
Je moet ook de kosten bezien na 15jaar zul je al wat kosten hebben aan de molen etc...
Als ik niet pal in het zuiden lag zou ik er nooit gelegd hebben.
Die 450 euro voor bestaande installaties zal trouwens overeind blijven betwijfel of ze die zomaar kunnen terugschroeven voor bestaande installaties.
Staat trouwens ook in mijn contract voor 20 jaar 450 euro per 1000 kwh aangemaakte electriciteit. Na de 20 jaar krijg je trouwens nog certificaten maar die moet ik da zelf verkopen via VREG site en zal tegen dan misschien aan 10 euro zijn of minder.
Mijn electriciteits verbruik zal toch met 50-60% minder liggen dan zonder panelen wat toch al veel scheelt vind ik.
Iedereen moet voor zijn eigen uitmaken of het rendabel genoeg is . Maar eer je overweegt om een installatie te zetten kijk toch zeker je ligging na. De mijne hebben hier gans de dag zon wat toch veel verschil uitmaakt.
Ik heb 12 panelen iemand die ik ken 26 maar ligging iets minder en op zonnige dag haal ik bijna hetzelfde met mijn panelen als de zijne.
Als je via wind rendabeler vind zou ik toch eens goed bekijken, ik heb dit in de tijd gedaan en vond zonnepanelen (ook door de premies) rendabeler.
groene certificaten liggen ook stuk lager dacht 80 of 90 euro ofzo per 1000kwh.
Ik ging toen voor molen van 2500 9600euro ofzo betalen nu voor panelen 13000 maar krijg wel 40% terug en krijg 450 euro voor 1000kwh. Bouwvergunning voor windmolen krijg je bijna nergens ook als particulier (toen toch niet, 40% subsidie ook niet).
Je moet ook de kosten bezien na 15jaar zul je al wat kosten hebben aan de molen etc...
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Tegen dan zal je waarschijnlijk nog maar een fractie krijgen per certificaat dan nuzogro schreef:Na de 20 jaar krijg je trouwens nog certificaten maar die moet ik da zelf verkopen via VREG site en zal tegen dan misschien aan 10 euro zijn of minder.
Hopen dat je jouw certificaten dan kan verkopen voor 440 € als de dan andere certificaten maar 250 € of minder waard zijn is zeer ijdele hoop medunkt
k zeg ook niet dat ik na 20 jaar nog 440 zal krijgen.
want tegen dan zijn ze volgens hetgeen ze nu willen maar 10 euro meer waard. Dan nog is het 10 euro dat je anders niet hebt
Is wind dan zoveel rendabeler? Toen ik in de tijd vergeleek vond ik toch dat het niet zoveel scheelde. zonnepanelen waren wel beetje duurder.
maar voor 2500 kwh betaalde je toch ook al rond de 10000 euro toen en kans dat je na jaar of 10-15 ferme kosten hebt.
toegegeven zonder de subsidie zou ik er ook niet aanbegonnen zijn maar ben nu toch blij dat ze erop liggen.
Nu met de installatie die ik heb zal mijn electriciteit bijna volledig gratis zijn. Met de certificaten die ik krijg zal ik niet veel meer moeten opleggen (of niet) om de overige gebruikte stroom te betalen.
In 6- 7 jaar heb ik installatie terugverdiend vanaf dan is het winst
Iedereen zijn mening maar als men van plan is om er toch te leggen zou ik zeker dit jaar nog doen.
nu sleutelen ze aan de groene certificaten maar denk dat ze ook nog aan die belastingmindering iets zullen doen vb dat je maar max gezinsinkomen mag hebben die zo laag ligt dat meeste er geen recht meer zullen op hebben, gelijk het met zoveel subsidies is.
Nu doen ze in sommige gemeenten ook aan groep investeringen wat de kost nog eens met soms 25% (sommige gemeenten) kan zakken.
Ik heb dit maar geweten dat het bij ons ook kon na mijn aanvraag
want tegen dan zijn ze volgens hetgeen ze nu willen maar 10 euro meer waard. Dan nog is het 10 euro dat je anders niet hebt
Is wind dan zoveel rendabeler? Toen ik in de tijd vergeleek vond ik toch dat het niet zoveel scheelde. zonnepanelen waren wel beetje duurder.
maar voor 2500 kwh betaalde je toch ook al rond de 10000 euro toen en kans dat je na jaar of 10-15 ferme kosten hebt.
toegegeven zonder de subsidie zou ik er ook niet aanbegonnen zijn maar ben nu toch blij dat ze erop liggen.
Nu met de installatie die ik heb zal mijn electriciteit bijna volledig gratis zijn. Met de certificaten die ik krijg zal ik niet veel meer moeten opleggen (of niet) om de overige gebruikte stroom te betalen.
In 6- 7 jaar heb ik installatie terugverdiend vanaf dan is het winst
Iedereen zijn mening maar als men van plan is om er toch te leggen zou ik zeker dit jaar nog doen.
nu sleutelen ze aan de groene certificaten maar denk dat ze ook nog aan die belastingmindering iets zullen doen vb dat je maar max gezinsinkomen mag hebben die zo laag ligt dat meeste er geen recht meer zullen op hebben, gelijk het met zoveel subsidies is.
Nu doen ze in sommige gemeenten ook aan groep investeringen wat de kost nog eens met soms 25% (sommige gemeenten) kan zakken.
Ik heb dit maar geweten dat het bij ons ook kon na mijn aanvraag
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Zou dit geen manier zijn om mensen aan te moedigen in 2009 zonnepanelen te nemen en zo dus de economie aan te zwengelen?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Hier in de wijk/straat krijgen ze het alvast allemaal in hunne kop om dit jaar nog panelen te leggen
Ergens geef ik hun gelijk , we liggen op -5 graden naar het zuiden , ideaal dus op dat vlak
Er zijn 80 huizen die voor of achter dus kunnen plaatsen
Een duitse firma is al komen offerte maken die 40 % lager lag dan de meeste belgische plaatsers
Alleen slimme duits heeft er wel bijgezet dat ie dan minstens 30 woningen moet kunnen uitrusten met 2 Kwpiek per woning
Nu zijn er een paar supergeinterreseerd maar geen 30 , laat staan dat er 30 het vermogen nu direct hebben
Snap je de wrevel dat dit aan een buurt kan geven ?
Ergens geef ik hun gelijk , we liggen op -5 graden naar het zuiden , ideaal dus op dat vlak
Er zijn 80 huizen die voor of achter dus kunnen plaatsen
Een duitse firma is al komen offerte maken die 40 % lager lag dan de meeste belgische plaatsers
Alleen slimme duits heeft er wel bijgezet dat ie dan minstens 30 woningen moet kunnen uitrusten met 2 Kwpiek per woning
Nu zijn er een paar supergeinterreseerd maar geen 30 , laat staan dat er 30 het vermogen nu direct hebben
Snap je de wrevel dat dit aan een buurt kan geven ?
- Goztow
- userbase crew
Kvind dat logisch van diene Duits. Die heeft tenslotte nogal wat verplaatsingskosten . Roep een buurtcomité samen en kijk wie geïnteresseerd is.
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Dat is al in voege , nu is de straat verdeeld in 3 kampen , de voorstanders , de tegenstanders , de altijd afwezigeGoztow schreef:Kvind dat logisch van diene Duits. Die heeft tenslotte nogal wat verplaatsingskosten . Roep een buurtcomité samen en kijk wie geïnteresseerd is.
En ik kan u garanderen , de sfeer is hier ni op verbeterd ze
En zijn mannen verblijven nu reeds al hier in belgie bijna constant zei ie , hij heeft 3 campers van de firma ...
van mij was het firma van hasselt ofzo maar plaatsers waren ook duitsers, panelen en ander materiaal ook van duitsland.
Groep aankoop komt meer en meer voor nu belgische firmas geven ook korting betwijfel het sterk dat die duitser nog eens 40% goedkoper is dan een belgische die ook groep installaties doet (meestal 25% goedkoper dan).
installatie zou dan 65 % ofzo goedkoper zijn bij die duitser dan dat je alleen installatie zou doen.
installatie van 2500 is nu rond de 10000 door belgische all in zij kijken voor premie's etc.. (groep aankoop) gewoon rond de 13000 denk ik
die duitser zal toch niet aan 40% doen? 'zou nog geen 9000 euro zijn dan als je 40% subsidie afrekend dan zijn de tegenstanders wel niet van de slimste vind ik.
maar betwijfel of die wel zo goedkoop doen. 40% is wel beetje veel zou toch eens vergelijken met andere misschien vraagt die duitser zonder zijn 40% meer.
Groep aankoop komt meer en meer voor nu belgische firmas geven ook korting betwijfel het sterk dat die duitser nog eens 40% goedkoper is dan een belgische die ook groep installaties doet (meestal 25% goedkoper dan).
installatie zou dan 65 % ofzo goedkoper zijn bij die duitser dan dat je alleen installatie zou doen.
installatie van 2500 is nu rond de 10000 door belgische all in zij kijken voor premie's etc.. (groep aankoop) gewoon rond de 13000 denk ik
die duitser zal toch niet aan 40% doen? 'zou nog geen 9000 euro zijn dan als je 40% subsidie afrekend dan zijn de tegenstanders wel niet van de slimste vind ik.
maar betwijfel of die wel zo goedkoop doen. 40% is wel beetje veel zou toch eens vergelijken met andere misschien vraagt die duitser zonder zijn 40% meer.
- Goztow
- userbase crew
Allé, jullie hebben tenminste kampen. Wij kennen onze buren in de straat nauwelijks . alleen de echte naaste buren.
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Dat was al 1 van de commentaren dat ik had
Ze hadden 1 echte offerte van een belgische plaatser uit de kempen voor 2 woningen (de initiatieftrekker en zijn , goede , buur) en dan 2 internetgenerated prijsopgaven
De duitse plaatser was tov die echte offerte 38 % goedkoper en van de internetgegnereerde iets meer , zo rond de 42 % (al was zijn offerte niet bindend in prijs , nog zoiets ...) met het ninimum dan van de 300 panelen ...
Ook had hij alle installaties op 15 werkdagen rond , dan vraag ik me af met hoeveel man die niet moet werken om alsnog kwaliteit af te leveren , al kon hij wel referenties voorleggen
Volgens de initiatiefnemer waren deze tevreden
Ze hadden 1 echte offerte van een belgische plaatser uit de kempen voor 2 woningen (de initiatieftrekker en zijn , goede , buur) en dan 2 internetgenerated prijsopgaven
De duitse plaatser was tov die echte offerte 38 % goedkoper en van de internetgegnereerde iets meer , zo rond de 42 % (al was zijn offerte niet bindend in prijs , nog zoiets ...) met het ninimum dan van de 300 panelen ...
Ook had hij alle installaties op 15 werkdagen rond , dan vraag ik me af met hoeveel man die niet moet werken om alsnog kwaliteit af te leveren , al kon hij wel referenties voorleggen
Volgens de initiatiefnemer waren deze tevreden