hier ook omgeschakeld maar het verliep niet echt vlot:
maandag telefoon gehad van belgacom: blablabla om uw afspraak te bevestigen voor woensdag blablabla. ik had dus ook niks van dommel gehoord en viel compleet uit de lucht.
woensdagmorgend 9u belt technieker dat hij in de centrale een klem gaat zetten en dan rond 10u langskomt.
10u: technieker wisselt hier een paar draden aan het contactdoosje in de muur. adsl-lampje is aan maar online niet (heb homeconnect). modem geeft adsl2+ aan en synct (adsl-mapje is aan)
na meerdere harde resets en lang wachten... geen verschil. belgacom-technieker test alles nog eens en voor hem is alles in orde. hij belt naar dommel voor uitleg. na lang wachten eindelijk iemand aan de lijn maar die kan niet helpen (?!?)
belgacomtechnieker vertrekt en blijf bellen naar dommel. na lang wachten (45min) bel ik naar de verkoopsafdeling ipv technische dienst. medewerker daar zegt mij van de software in de modem te resetten (standaardinstellingen) en homelink opnieuw te installeren.
na lang wachten heb ik het opgegeven want er kwam geen verschil. in de modem kreeg ik een dsltemp-account waarmee ik niet online kon.
donderdagmorgend teruggebeld naar dommel. na 15min tech support aan de lijn. hij zei dat m'n modem niet aan stond. hij stond dus wel aan. na lang gezever (welles-nietes) heeft hij een ticket aangemaakt bij belgacom omdat er dan in de centrale iets zou schelen.
1 uur later telefoon van belgacom. deze snapten niet wat er mis was. probleem uitgelegd en nu zou er een verkeerde klem in de centrale geplaatst zijn. afspraak gemaakt voor vandaag tussen 8-12u.
vandaag, vrijdag 8u30. zelfde technieker van woensdag (heel vriendelijke gast trouwens!) belt dat hij in de centrale de juiste klem geplaatst heeft en dat hij direct langskomt. belgacom had dus de verkeerde klem meegegeven aan de technieker.
technieker komt langs, papier ondertekend en ik ben online met de dsltemp-account.
contact gehad met tech support dommel en gevraagd hoe het nu verder moet.
nu mijn accountgegevens in de modem ingegeven en internet werkt. voip nog niet.
homelink gestart en als login "modem" en paswoord "reset" ingegeven. homelink reset en haalt update 2.06 binnen. modem wordt opnieuw geconfigureerd. dit loopt meerdere keren vast maar uiteindelijk is de installatie voltooid.
op het laatste scherm staat dat in de komde 30 minuten de modem zeker niet mag uitgezet worden want er volgen nog updates. ondertussen is het adsl en online-lampje al eens effe uitgeweest en zijn de phone1 en phone2-lampjes even gaan branden. nog altijd geen voip echter.
ahja zit in zone 011 (vlakbij kantoren van dommel)
speedtest:
gegevens in modem:
Downstream-snelheid: 9023 kbps
Upstream-snelheid: 509 kbps
Lijnmodus: ADSL2+
Maximale lijnsnelheid: 17852 kbps (downstream) / 1205 kbps (upstream)
Ruismarge: 17.1 dB (downstream) / 27 dB (upstream)
Lijndemping: 30.3 dB (downstream) / 10.4 dB (upstream)
Uitgangsvermogen: 18.3 dBm (downstream) / 12.2 dBm (upstream)
iemand enig idee hoe lang het duurt voor voip in orde komt? toen ik homeconnect vorig jaar voor de eerste keer installeerde was dit direct in orde.
hoe komt het dat ik op 9023 kbps terwijl ik 17852 kbps kan halen?
/edit: voip is ondertussen in orde. duurde ongeveer een uurtje