Netwerkkabel

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 87 keer

Hallo,

Na 2 jaar een zeer goede tot perfecte wireless-verbinding, is het de laatste 4 maanden helemaal anders. Op sommige momenten geen amper verbinding, en de snelheid schommelt rond de 1 Mbps.
Geen idee waaraan het kan liggen (want het is op iedere laptop) en voor de rest is er niets verandert aan de router en andere elektrische apparaten. (tenzij bij de buren misschien)

Maar ik heb het gevecht tegen wireless opgegeven en heb besloten om kabels te trekken, zeker omdat dit goed gaat door een oude schouw waar al veel kabels doorgaan.

100 Mbps zou ruim genoeg zijn (heb ook geen snellere router), maar toekomstgericht is het misschien beter om ineens 1 Gbps (CAT5e) aan te leggen, vandaar mijn vraag:

Waar koop je best netwerkkabel? (zo goedkoop mogelijk)
Of waar kopen jullie hem?

(Heb voorlopig ongeveer 50m nodig, en zonder eindstukken want ik ga wandcontactdozen gebruiken)
Wlf
Plus Member
Plus Member

Wifi maakt gebruik van verschillende kanalen en misschien heeft een van je buren een router aangesloten die op hetzelfde kanaal zijn werk doet als die van jou. Kijk eens in de instellingen van je router of je een scan kan doen naar de kanalen die gebruikt worden om hem dan op een ongebruikt kanaal in te stellen.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 428 keer
Bedankt: 113 keer
Provider

Persoonlijk vind ik toch dat er niets tegen een kabel op kan.
Als gewone consument heb ik geen idee waar je utp kabel kan kopen, ik haal dat bij een groothandel zoals cebeo etc.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Na verloop van tijd gaat elke antenne van de wifi minder krachtig signaal uitzenden.
Ken je iemand met een wireless? Vraag eens als hij zijn wireless bij jou zet en test het eens uit.
Ook anders, zet jou wireless eens bij iemand anders en test daar eens.

9/10 ben je gesteld met een nieuwe router van 50€.
driesve
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb hier nog een wireless-router liggen (een nieuwe). En daarbij ging het iets beter, maar ook niet perfect. (wel goed genoeg)

Maar mijn besluit staat al vast, ik ga voor kabel. Sneller en zekerheid. (+minder straling)

Waar koop ik best/het goedkoopst een CAT5e-kabel? (zonder eindstukken)

Heb al iets gevonden op Ebay of bieden? Wat is de richtprijs voor 100m?
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Provider

driesve schreef:Ik heb hier nog een wireless-router liggen (een nieuwe). En daarbij ging het iets beter, maar ook niet perfect. (wel goed genoeg)

Maar mijn besluit staat al vast, ik ga voor kabel. Sneller en zekerheid. (+minder straling)

Ik heb eens gekeken op de e-shop van cebeo, er staan wel verschillende merken van utp cat5e kabels.
€0.16/m (incl. btw) kan niet zien welk merk het is.
€0.21/m (incl. btw) Draka datakabel
€0.309/m (incl. btw) Acome datakabel

PS: minder straling zou ik niet zo direct zeggen met utp kabel, bij de KBC (in Leuven dacht ik) hebben ze een probleem gehad i.v.m utp kabels enkele jaren geleden. De mensen die daar aan hun bureau zaten kregen gaten in hun benen door de straling van utp kabel, vet "smolt" gewoon weg. En recent hebben enkele mensen van de stad Hasselt hetzelfde probleem.
saffie
Pro Member
Pro Member

AnD schreef:
driesve schreef:Ik heb hier nog een wireless-router liggen (een nieuwe). En daarbij ging het iets beter, maar ook niet perfect. (wel goed genoeg)

Ik heb eens gekeken op de e-shop van cebeo, er staan wel verschillende merken van utp cat5e kabels.
€0.16/m (incl. btw) kan niet zien welk merk het is.
€0.21/m (incl. btw) Draka datakabel
€0.309/m (incl. btw) Acome datakabel

PS: minder straling zou ik niet zo direct zeggen met utp kabel, bij de KBC (in Leuven dacht ik) hebben ze een probleem gehad i.v.m utp kabels enkele jaren geleden. De mensen die daar aan hun bureau zaten kregen gaten in hun benen door de straling van utp kabel, vet "smolt" gewoon weg. En recent hebben enkele mensen van de stad Hasselt hetzelfde probleem.
Gaten in hun benen? wtf eerst wat ik daar van hoor ...
mss een gat in de markt, mensen kruipen tegenwoordig in alles om te kunnen vermageren, wikkel ze in een utp rol en vet smelt weg :)

om over na te denken
Een heel tevreden dxADSL klant!
Afbeelding
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

AnD schreef:
Dit was niet door de UTP kabel maar die mensen kwamen met hun benen tegen de ijzeren profielen van de onderkant van hun bureau. Blijkbaar zat er hier een vervaarlijke stof in die inderdaad mensen "deuken" in de benen gaven :eek:
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dafke schreef:
AnD schreef:
Dit was niet door de UTP kabel maar die mensen kwamen met hun benen tegen de ijzeren profielen van de onderkant van hun bureau. Blijkbaar zat er hier een vervaarlijke stof in die inderdaad mensen "deuken" in de benen gaven :eek:
De bron is de utp kabel en de ijzeren profielen zorgen ervoor dat de elektromagnetische velden via de profielen lopen.
Als men de bureaus aard dan verminderd het probleem al heel wat. Het hangt er ook van af hoe je zit, als je met je bovenbenen tegen het ijzeren profiel zit dan ga jijzelf de geleider worden.
Ik heb nog een oude tekst gevonden over dit probleem, maar hou er rekening mee dat dit van 2001 is en er al heel wat meer onderzoek is naar gedaan.
Toen ik dit voor de eerste keer hoorde geloofde ik het ook niet, ik heb dit vernomen van iemand die zelf heeft meegeholpen met het onderzoek naar dit probleem.

http://home.casema.nl/b.elzerman/Downloads/rdinfo.pdf
driesve
Elite Poster
Elite Poster

Allemaal boeiend, maar ik wil gewoon een simpele netwerkkabel trekken. Ik verwacht heus niet dat er dingens gaan beginnen smelten door een simpele kabel voor een beetje te surfen.

Waar kan je die goedkoop krijgen? (voor cebeo heb je een userid nodig en dat heb ik nog niet)
Koerskemel
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 1 keer

Als consument zal wel je dit wel in een elektronicawinkel vinden, misschien zelfs in een doe-het-zelf-zaak.
Afbeelding
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 62 keer

Brico , hubo , goedkoopste

Soms van betere kwaliteit als de goekoopste UTP in een IT zaak
The eternal and true pessimist :D
gunny
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 3 keer

AnD schreef:PS: minder straling zou ik niet zo direct zeggen met utp kabel, bij de KBC (in Leuven dacht ik) hebben ze een probleem gehad i.v.m utp kabels enkele jaren geleden. De mensen die daar aan hun bureau zaten kregen gaten in hun benen door de straling van utp kabel, vet "smolt" gewoon weg. En recent hebben enkele mensen van de stad Hasselt hetzelfde probleem.
Gaten lijken mij nogal straf, ik dacht dat men sprak van ribbeldijen. Maar ik veronderstel dat hij niet in de schouw gaat zitten om op zijn pc te tokkelen.
driesve
Elite Poster
Elite Poster

Hallo,

Nu kom ik tegen dat er ook shielded-kabels bestaan. Ik ga voor CAT5e-kabels
.
Moet je die nemen? Welke voordelen/nadelen zijn eraan verbonden?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

driesve schreef:Moet je die nemen? Welke voordelen/nadelen zijn eraan verbonden?
Het is beter, maar op zich wordt shielded niet echt veel gebruikt, behalve in industriele omgevingen.

Nadeel is dat shielded ook speciale connectors heeft welke je in een kleine shop niet snel zal vinden.
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

DMlights. Voor schakelmateriaal zijn ze in ieder geval heel voordelig.

http://www.dmlights.be/nl/cat/4377/Utp.html
driesve
Elite Poster
Elite Poster

Heb vandaag wat winkels bezocht, maar dat sloeg tegen

> Gamma: geen netwerkkabel, geen wandcontactdozen
> Brico Plan-It: netwerkkabel (€ 1,04/m); wel wandcontactdozen maar niet degene die ik zoek.

Wandcontactdozen heb ik al op internet gevonden voor ongeveer € 15/doos; dus dat gaat nog.

Waar kopen jullie je netwerkkabels? (pak 100m)

Voorlopig ga ik voor Ebay (305m voor € 58)
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”