VOIP lampje wil niet oplichten

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Hoi,

Ik zit met een vervelend probleem bij mijn vader thuis. HomeConnect is besteld en het internet werkt perfect (op zijn raw copper lijn). Echter wil zijn VOIP lampje maar niet oplichten.

Ik vraag me af, aan wat dit allemaal kan liggen ?
- Siemens modem die stuk is (slecht exemplaar ?). Nochtans ik geraak er wel het internet mee op.
- Iets verkeerd geconfigureerd in onze telefoonlijn thuis. We hebben een nieuwe wandcontactdoos van belgacom op ons eerste telefooncontact gestoken. Zouden we daar iets verkeerd op hebben aangesloten ? (ik denk het niet, want dan zouden we toch geen telefoon -nog via belgacom- meer gehad hebben op onze lijn en internet nu via Dommel)
- Software probleem ?
- Iets anders (Belgacom nummer overdracht die niet goed uitgevoerd is ?) ..

Wat heb ik softwarematig uitgevoerd:
1) De modem gereset + de HomeLink software op zijn pc verwijderd en er terug op geinstalleerd. Nadien heb ik instructie drie van de e-mail van Dommel gevolgd: "Indien u nog niet bent verbonden met internet, gelieve de volgende instructie te volgen".

2) Zijn installatiecode eindigt op een "0" (in het achtste teken). Dus via PPPoE kon ik het internet manueel (op de modem-pagina: http://192.168.2.1) instellen. Het oneline lampje ging dan branden.

3) Als ik daarna de HomeConnect software installeerde, mocht ik zeker de modem niet terug resetten, want dan ging het online lampje niet meer branden. Ik heb (zonder de modem te resetten) de HomeConnect software succesvol geinstalleerd. Het online lampje ging branden, waarna ik op 'volgende' klikte, zodat de software voltooid kon worden.

4) Als ik na het uitvoeren van de HomeConnect software, nu naar de internet instellingen (op de modem) kijk, zie ik het volgende ingevuld staan:
- Internet-status: Line loopback (toch ben ik wel met het internet verbonden)
- Internet user: temp user (dus niet de user die op mijn activatieblad ingevuld stond)
=> Dit is denk ik wel normaal (is een tijdelijke user, totdat de modem definitief geconfigureerd is)

Echter, lukt deze definitieve configuratie maar niet. Zijn VOIP gaat niet oplichten.
Ik weet niet of iemand van jullie hier ook ervaringen mee heeft.
Waarmee dit is goed gekomen.

Ik heb ondertussen een mailtje naar Dommel gestuurd, met de vraag of ze die modem van ons (vanop afstand) eens kunnen nakijken. Om op die manier het probleem proberen te vinden.

Thuis heb ik die problemen allemaal niet gehad. Maar ik heb dan ook een nieuwe aansluiting gekregen.
Mijn vader komt van Belgacom + Netconnect. Dus zijn tel-nummer moet door Belgacom overgedragen worden. Ik hoop dat dit correct gebeurd is (en het probleem zich daar niet situeert).

A.u.b. geen Dommel bashing als reacties (daar ben ik niets mee geholpen)
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
DimaX
Pro Member
Pro Member

Je moet eventjes wachten. Dommel zal vanuit afstand alles regelen in je modem, er wordt nieuwe firmware update gedaan. En je temp. accaunt. wordt dan vervangen + krijg je sip accaunt ( voor voip ). Laat die modem paar uur gewoon aanstaan, en geen wachtwoord veranderen van gigaset (standaart op admin ).
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

DimaX schreef:Je moet eventjes wachten. Dommel zal vanuit afstand alles regelen in je modem, er wordt nieuwe firmware update gedaan. En je temp. accaunt. wordt dan vervangen + krijg je sip accaunt ( voor voip ). Laat die modem paar uur gewoon aanstaan, en geen wachtwoord veranderen van gigaset (standaart op admin ).
Okido, alvast bedankt voor de info.

Het wachtwoord heb ik onveranderd gelaten.
De modem ligt aan.

Ik heb een IPConfig op de pc gelopen en ze deze settings meegemaild.
Samen met de activatiecode en het telnr van mijn vader.

Afwachten dus...

I'll keep you posted...
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
THDBASED
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 32 keer

Met die nummeroverdracht zou het inderdaad wel wat langer kunnen duren.
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Hoi,

Graag hulp

Dommel vraagt me om de poorten 22 en 27 op de Siemens Gigaset sx762 wlan dsl modem open te zetten.
Weet er iemand hoe je dat moet doen ??

Normaal gezien doet de HomeLink software dat. Maar ik denk dat er bij mij op die modem iets fout loopt.
Ik heb via port fordwarding (en mijn lokaal ip adres) die poorten toegevoegd.

Weet wel niet of dit ok is (en het dat is wat ze bedoelen) ...
FullHD
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 15 keer

En dat konden ze je bij Dommel zelf niet vertellen? Man, man, man... :bang:
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

Inderdaad misschien best even contact opnemen met de helpdesk van Dommel 8)
alfadude
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

Ik denk eerder dat ze de "remote administration" willen enabled zien.
Dat heeft niets met je lokale ip adressen te maken.
Errare humanum est. Perseverare diabolicum
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Hoi,

Ik heb ondertussen contact gehad met de helpdesk van Dommel.

Er is ergens een probleem met mijn "modem", waardoor de poorten (22 en 27) niet opengezet worden.
Hierdoor kan Dommel de VOIP gegevens erin niet opladen.

Probleem is. De HomeLink software zet die poorten open. Dit is niet iets dat je zelf kunt doen.
Bv manueel op je modempagina. :-(

M.a.w. wat nu ?

Ik heb het nogmaals geprobeerd... Deze keer met AVG (anti-virus) en de Windows Firewall uit te zetten.
Misschien zijn deze keer de poorten wel opengeraakt, op de modem...

Zoniet, zullen we morgen eens terugbellen.
En moet er naar een andere oplossing gezocht worden.

Wat ik me ook nog zit af te vragen. Het kan toch geen probleem vormen dat de modem via Stroomadapters met de PC is verbonden. M.a.w dat de Dommel Software (HomeLink) die poorten van de modem niet kan configureren omdat de LAN kabel van de modem niet rechtstreeks op de pc is aangesloten (maar via een Stroomadapter netwerk loopt).

Dat zat ik me deze namiddag nog af te vragen. Vind het alvast raar. Want voor de rest vult die HomeLink software alles netjes in de modem in (protocol, username, etc). Alleen die poorten openzetten voor VOIP wil maar niet lukken.

Vervelend fenomeen.
Informatica hé !

Het is om grijs haar van te krijgen.. :bang:
icekiller2k6
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 12 keer

download putty..
kijk of je met SSH op uw modem geraakt;.

dan kun je mss dat ergens instellen dat het open moet.. maar je zei dat je niet veel van informatica kent.. dus .. zou ik zeggen vraag iemand die er wat van kent.. ;)
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

ik heb 4maand zonder voip gezeten...

1) modem werkte blijkbaar niet ander gaan halen (dan moet je naar dommel bellen zodat ze een paar nummers omwisselen)
2)dan iedere week 1* gebeld wanneer ze de voip gingen activeren en ik heb iedere keer benadrukt dat het handmatig moest gebeuren bij hun
want hun software werkt niet bij mij....deze blijft in de "loop" zitten :nono:
dus handmatig internet gegevens ingevoerd en zij na 4 maanden de voip geactiveerd en sindsdien geen problemen meer enkel dat ik de software niet kan gebruiken maar goed dat is nu het minste
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

icekiller2k6 schreef:download putty..
kijk of je met SSH op uw modem geraakt;.

dan kun je mss dat ergens instellen dat het open moet.. maar je zei dat je niet veel van informatica kent.. dus .. zou ik zeggen vraag iemand die er wat van kent.. ;)
Hoi, ik ben informaticus van beroep (en opleiding). Dus ken er wel iets van :wink:
In het netwerk wereldje ben ik wel niet zo goed thuis. Maar ik ben altijd bereid bij te leren :-D

Die "putty" kan ik downloaden. Maar wat dan ? Hoe test ik dan of die poorten openstaan en ik connectie kan maken.
Ik heb gisteren eens met een telnet sessie geprobeerd het ip adres + poort 22 van die pc te openen (dus IP:22).
Maar zonder resultaat...
q-tec schreef:ik heb 4maand zonder voip gezeten...

1) modem werkte blijkbaar niet ander gaan halen (dan moet je naar dommel bellen zodat ze een paar nummers omwisselen)
2)dan iedere week 1* gebeld wanneer ze de voip gingen activeren en ik heb iedere keer benadrukt dat het handmatig moest gebeuren bij hun
want hun software werkt niet bij mij....deze blijft in de "loop" zitten :nono:
dus handmatig internet gegevens ingevoerd en zij na 4 maanden de voip geactiveerd en sindsdien geen problemen meer enkel dat ik de software niet kan gebruiken maar goed dat is nu het minste
Of de modem stuk is, weet ik niet. Het internet werkt er alleszins op. Of zou enkel die VOIP stuk kunnen zijn ?
Ik heb hem gekocht in MediaMarkt. Tenzij dat een slechte referentie is :-(

Ik heb gevraagd of ze een installateur kunnen laten afkomen. Die kan eventueel een andere reserve modem meebrengen. Al weet ik niet of Dommel dit doet. Die zijn van Limburg hé. Hebben die techniekers hier in Oost-Vlaanderen ?

Mijn vader wil daar gerust voor bijbetalen, als hij daarmee dan geholpen is. Enfin, mijn pa kent helemaal niets van pc's en ik kom nu elke dag bij hem langs, om dit in orde proberen te krijgen. Misschien had ik hem beter niet omgeschakeld naar Dommel. Maar bv naar Telenet of Belgacom. Duurder maar wel meer op maat service (zeker voor een pc leek)
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Update:

Ik heb ondertussen al vele uren zitten zoeken en proberen bij mijn ouders thuis.
Maar nog steeds geen schot in de zaak... :-(

Wat ik alvast constateer:
1) Na Modem Reset + Herinstallatie HomeLink Software
=> Kan ik manueel op het internet inloggen (online lampje gaat branden), door via PPoE mijn gegevens in te vullen (VPI / VCI = 8 /35, username + wachtwoord, etc)

2) Als ik daarna de Homelink software installeer (met of zonder modem reset), gebeuren er allerlei updates in de modem (je ziet het LAN lampje knipperen), waarna de online niet meer aankomt. Ik heb er uren op zitten wachten, maar zonder resultaat. Doordat de online niet oplicht, kan ik ook de software voor het VOIP gedeelte niet verder afronden. Er verschijnt immers zo een schermpje dat zegt: als de online constant brandt, klik dan op volgende (in de homelink software). Zover, geraak ik dus niet...

3) Als ik de HomeLink software cancel en daarna probeer om in de modem pagina manueel het internet terug in te stellen (dus via PPoE en mijn gegevens) lukt dit niet meer. Wat ik niet goed snap :-( Het lijkt wel alsof de HomeLink software van alles zitten veranderen heeft, waardoor ik daarna niet meer manueel kan inloggen...

4) En dit is een vervelend probleem. Opdat Dommel mijn VOIP (vanop afstand kan instellen) hebben ze een IP adres nodig (dit kan ik hen geven via http://whatismyip.com). Daarnaast moeten ook de poorten 22 en 27 openstaan. Maar hier kunnen ze me niet bij helpen. Dit gebeurt door de HomeLink software, maar die software werkt bij mij dus niet.

Ik kan:
- Ofwel een IP adres geven dat niet zichtbaar is (geen internet verbinding met vaste account), maar de poorten op de modem wel voor openstaan (de HomeLink software heeft gelopen)
- Ofwel een IP adres geven dat zichtbaar is (internet verbinding manueel opgezet), maar de poorten niet voor openstaan (HomeLink software is niet gelopen)

Problemen dus... :bang:

* Ik heb gevraagd of ze eventueel een technieker kunnen langssturen (moet hierop nog reactie krijgen)
* Andere mogelijkheid is dat ik ondertussen die Siemens modem in MediaMarkt eens ga omruilen
* Die nummer overdracht zal door Belgacom wel gebeurd zijn zekers ? Ik krijg wel vaak line loopback op die modem te zien (onder internet status). Als ik echter met het internet verbonden geraak, is die melding wel weg.

Dit is echt zoeken en zoeken en blijven proberen... Alvast vervelend :-(

Edit Ik heb contact gehad met de helpdesk. Een technieker sturen doet Dommel niet. De modem doet alleszins raar (volgens de helpdesk medewerker). Ik ga de modem in MediaMarkt proberen omruilen voor een ander. En met de allerlaatste versie van de software dit dan opnieuw proberen... Behalve dat de modem stuk zou zijn, zie ik geen andere oorzaak meer...
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Laat een technieker komen dan regelt deze wel het meeste (het zijn gewoon de belgacom techniekers)
ik heb 5* moeten bellen vooraleer er echt een kwam
de laatste keer kreeg ik na 15min telefoon van belgacom wanneer er iemand langs kon komen....

en als je je internet gegevens manueel invoert? zo lukt het wel bij mij die homelink werk nog steeds niet
en dan dommel zo ver krijgen dat zij voip regelen

***ik heb altijd manueel ingegeven en ze konden mijn voip wel regelen hoor....ik moeste een aantal nummers doorgeven zoasl serienr van modem
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Eureka :-D :banana:

Jullie kunnen niet geloven hoe blij ik nu ben :-D
Ik moet het effe van me kwijt..

Na vele dagen eindeloos te zitten zoeken, wat naar de helpdesk van Dommel te bellen.
En maar geen oplossing te kunnen vinden, is het eindelijk allemaal in orde geraakt.

Oorzaak, had niets te maken met firewall, avg antivirus, homelink software (en zijn versie).
De reden waarop VOIP niet oplichte en die modem zo raar gedrag vertoond, is omdat hij stuk was !!

Eigenlijk zou zoiets niet mogen, maar ja. Siemens (of Mediamarkt) heeft me dus een defect product verkocht.
Maar (goed punt voor MediaMarkt) ze hebben me meteen een andere modem meegegeven. Ik mocht een andere doos gaan halen in de winkel. Dat is maar goed zo !! Anders zit je nog dagen te wachten op de reparatie, loopt ondertussen je factuur verder, maar kun je wel niet meer bellen of surfen (doordat je modem 'binnen' is). Dat zou pas een ramp zijn. Gelukkig (en dit is een goed punt alvast voor MediaMarkt !) mochten we meteen een ander exemplaar mee naar huis nemen.

Eens thuis, heb ik die aangesloten, software geinstalleerd. Modem installatie begon. Iets later begon online te branden (dat was al een eerste goed signaal !), waardoor ik de software kon voltooien. De modem rustig aangelaten. Na een uurtje ging die plots offline (de twee TEL lampjes kleurden rood). Opnieuw een goed signaal ! De modem was duidelijk met updates in de achtergrond bezig. En warempel, nog een klein uurtje later, ging VOIP branden...

Jullie kunnen niet geloven hoe blij ik toen was :-D

Ik laat de modem ondertussen rustig zijn updates verder doen. Morgen kan ik dan de modem terug op zijn juiste plek zetten. Alwaar ik die via de Devolo Stroomadapters dan als (internet) router met het netwerk verbindt.

Eind goed, al goed. De fout lag dus niet bij Dommel. Maar bij Siemens.
Het zal je maar overkomen. Een defecte modem aan te kopen...

Ik wens dit niemand toe. Zelfs mijn ergste vijand ceurrix niet :wink:
Echt waar, dit is geen pretje. Zit je zelf (als informaticus) te zoeken en zoeken.
En van alles uit te proberen. Tot telnet sessies en whatsmyip config toestanden aan toe...

Enfin, eind goed al goed.

Gent32m, nog steeds een gelukkig HomeConnect gebruiker.
En mijn vader binnen een paar dagen misschien ook.
Nu nog even wachten tot ze ons allemaal op kunnen bellen (dat kan nog even duren...)
Die andere operatoren (telenet, belgacom, etc) moeten nu hun routertabellen aanpassen aan ons nieuw VOIP nummer...

Oh ja, ik ben zelf Dommel Homeconnector. Mijn vader nu (straks) ook.
Ik zal hem dan eens proberen op te bellen en dit posten op het forum.

Goed weekend.
Greetz.
ceurrrix
Premium Member
Premium Member

Gent32m schreef: Ik wens dit niemand toe. Zelfs mijn ergste vijand ceurrix niet :wink:

Echt waar, dit is geen pretje. Zit je zelf (als informaticus) te zoeken en zoeken.

Oh ja, ik ben zelf Dommel Homeconnector.
Sinds wanneer weet je dat ? ?

Het staat nochthans duidelijk in de sterren geschreven en ik zag het aankomen in m'n glazen bol

,maar daar geloof jij niet in,en m'n waarschuwing zou aan u verloren geweest zijn. :angel:
Een beeld,vertelt meer dan 1000 woorden en wie wind zaait,kan storm oogsten!
Museum of Talking Boards + Word Lingo = :think:
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

ceurrrix schreef:Sinds wanneer weet je dat ? ?
Sinds wanneer, weet ik wat ?

Ceurrrix, mijn beste, je comment zijn nog altijd even onduidelijk als vroeger.
Een kind vind er zijn jongen niet in terug. Of was dat de moeder :wink:

Enfin, om te zeveren, gaan we beter naar de "duiventil"
ceurrrix
Premium Member
Premium Member

Gent32m schreef:
ceurrrix schreef:Sinds wanneer weet je dat ? ?
Sinds wanneer, weet ik wat ?

Ceurrrix, mijn beste, je comment zijn nog altijd even onduidelijk als vroeger.
Een kind vind er zijn jongen niet in terug. Of was dat de moeder :wink:

Enfin, om te zeveren, gaan we beter naar de "duiventil"
Het zou ongepast zijn uw vraag niet te beantwoorden.

Het gequoteerde natuurlijk,:

Gent32m schreef: Ik wens dit niemand toe. Zelfs mijn ergste vijand ceurrix niet :wink:

Oh ja, ik ben zelf Dommel Homeconnector.
Ik vergeef het U :xmas:
Een beeld,vertelt meer dan 1000 woorden en wie wind zaait,kan storm oogsten!
Museum of Talking Boards + Word Lingo = :think:
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”