DIY online backup

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Met de verhoogde up/downloadvolumes en gratis/goedkope hosting (vb 25GB Skydrive) wordt het interessanter om gegevens online te backuppen.
Ik ben op zoek naar een methode om belangrijke gegevens automatisch te backuppen.
In het verleden heb ik webdrive 7 gebruikt in combinatie met 500 Gb hosting bij servage.net maar die webdrive heeft nooit goed gewerkt.
Misschien moet ik het nog eens proberen. Ik heb ook al oplossingen gezien met 7zip.
Welke methode gebruiken jullie?
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Misschien niet de reactie die je verwacht, maar ik gebruik online backup nog steeds niet.

Ik vind het persoonlijk handiger voor een externe disk aan te sluiten via usb en 1x om de x tijd een incremental backup te maken. Gebeurd er iets met de pc, kan ik er onmiddelijk aan.

Een tweede en zodoende persoonlijk voor mij nog belangrijker punt, is de veiligheid.
Je kan wel zeggen dat je geen gegevens zoals paswoorden etc mee backuped, maar.. Misschien bevat dat ene onschuldige documentje toch net iets teveel bruikbare info voor derden.

Ook mogen de aanbieders hun systeem zo goed mogelijk beveiligen, als deze gekraakt worden gaan ze liever een som geld betalen aan de hackers, dan jou te komen vertellen dat je gegevens op internet verspreid geraakt zijn.

Gisteren toevallig daarover een reportage op Canvas :)
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Provider

Te Koop forum

Er zijn anders wel genoeg programma's, syncback is er eentje van, die online kunnen backuppen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: amedee
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

Voor de niet-data (configuratie ed): eerst lokaal een backup maken (met backup2l), en daarna die backup rsyncen van/naar mijn hosting. Waarom eerst lokaal backuppen: permissies zijn belangrijk, de bestanden laten zich prima comprimeren, en de dagelijke backup is maar een paar MiB.
Voor de persoonlijke data: nog niet online gedaan, want dat zijn meerdere honderden gigs. Ik zou dat rechtstreeks rsyncen, zonder eerst lokaal te comprimeren. Uiteraard wel compressie op de rsync zelf.
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

localhost schreef:Voor de niet-data (configuratie ed): eerst lokaal een backup maken (met backup2l), en daarna die backup rsyncen van/naar mijn hosting. Waarom eerst lokaal backuppen: permissies zijn belangrijk, de bestanden laten zich prima comprimeren, en de dagelijke backup is maar een paar MiB.
Voor de persoonlijke data: nog niet online gedaan, want dat zijn meerdere honderden gigs. Ik zou dat rechtstreeks rsyncen, zonder eerst lokaal te comprimeren. Uiteraard wel compressie op de rsync zelf.
Mijn belangrijke info synchroniseer ik al tussen de server en de laptop, maar het probleem met synchroniseren is dat stommiteiten (per ongeluk deleten, overschrijven, saven i.p.v. save as) ook gesynchroniseerd worden.
Tegen deleten kan je je beschermen door de instellingen van webdrive (geen aktie als er geen lokale kopie is) maar tegen overschrijven e.d. kan dat niet.
In mijn geval gaat het over een dikke gigabyte met ongeveer 1.500 bestanden.
Daarom dacht ik eraan om lokaal te backuppen met 7zip en die backups te syncen.
1 full backup per week + dagelijks incementeel komt dan op een goeie 5 GB per maand.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Provider

Te Koop forum

Hier op het werk gebruik ik back2zip. Elke dag wordt een volledig nieuwe zip gemaakt met heirin alle bestanden. Om het uur wordt deze zip geupdate met de nieuwev ersies (gedelete bestanden worden gehouden).

Als ik dus +/- binnen het uur merk dat ik een versie overschreven had die niet mocht, kan ik de versie van +/- een uur geleden nog terugvinden. Indien niet, moet ik terug naar de versie van gisteren.

Elke week zet ik die 7 zip-files dan nog op een externe HDD (batch bestandje). Ik heb dus in praktijk altijd 14 dagen volledige backup. Het is zeker niet de meest plaatsbesparende optie maar met HDD's van 500 gig is dat geen probleem en het geeft mij voldoende zekerheid :).

Maar dat is even off topic, aangezien dat geen online backup is ;).
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

!timemachine++
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

'k Zou thans ook geen online backups willen ze.. bestanden die van belang zijn gaan zeker niet online staan en wees nu eens eerlijk tegenwoordig een usb drive met 1TB kost 99 euro !? Waarom in godsnaam onlinebackups.. 1 usb stick en klaar is kees.
Wlf
Plus Member
Plus Member

Ik gebruik Cobian Backup en back-up naar een externe hdd.
Encryptie, compressie en FTP zijn mogelijk.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Heb je het over WebDrive van "South River Technologies"?
Als dat zo is wat is er dan mis met het Backup programma dat ingebakken zit in Windows?

En als je echt copies wil maken van folders dan kan je met een batch job (xcopy check op archive attibute) de bestanden kopieëren?
Desnoods kopieer je elke dag naar een andere folder op de server (WebDrive is ook te besturen via command line).
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Persoonlijke data zou ik ook niet meteen online zetten.

Wat bulk data betreft (multimedia files zeg maar) is de beste backup een vriend/kennis die als backup kan dienen. Voor persoonlijke backups kan je eventueel een off-site backup voorzien (bij een goed te vertrouwen kennis/familielid/...). Vooral tegen diefstal/brand/.. is zo'n backup interessant.

Rsync gebruik ik ook frequent maar meestal naar externe HDD's. Over het internet kan dit uiteraard ook (SSH) maar met de huidige upload snelheden niet echt interessant.
Er gaat altijd maar één backup HDD tegelijkertijd aan (stroompieken, bliksem,...). eentje wordt bewaard op een andere locatie, een 50-tal meter verder van het huis. De andere blijft bij de infrastructuur voor nachtelijke incrementele backups (het is te zeggen, snapshots middels hardlinking en rsync).
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Astralon schreef:Heb je het over WebDrive van "South River Technologies"?
Ja.
Astralon schreef:Als dat zo is wat is er dan mis met het Backup programma dat ingebakken zit in Windows?
Niets. Ik gebruik windows backup om de data van de laptop te backuppen op de server.
Astralon schreef:En als je echt copies wil maken van folders dan kan je met een batch job (xcopy check op archive attibute) de bestanden kopieëren?
Desnoods kopieer je elke dag naar een andere folder op de server (WebDrive is ook te besturen via command line).
Ben geen informaticus. Dit wordt al een beetje ingewikkeld voor mij. :oops:
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Als je wat vrienden hebt met te veel diskspace: http://www.crashplan.com/
ooh. shiny.
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: amedee
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

TomG schreef:Rsync gebruik ik ook frequent maar meestal naar externe HDD's. Over het internet kan dit uiteraard ook (SSH) maar met de huidige upload snelheden niet echt interessant.
Ik laat het 's nachts lopen, dan heb ik er geen last van.
Het kan eigenlijk geen kwaad om de rsync te onderbreken als het te lang duurt. Rsync gaat de volgende keer toch verder waar je gestopt bent (of beter gezegd: het slaat de bestanden over die al overgezet zijn).
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”