r2504 schreef:Jelly schreef:De NAS is zeker te verantwoorden.
Verder ontbreek nog steeds een deftige analyse van wat er met de server en PC's exact gedaan wordt... waarom dienen die Terminal services trouwens ? Werk je op je eigen PC, of zitten jullie allemaal op die server te werken ? Waar staan de foto's, en waar lees je ze zin (hoe groot zijn ze, hoeveel heb je er, hoe vaak bekijk je die). Wat gebruik je van software verder, gebruikt dit een database, zo ja welke, waar staat die, hoeveel data, ... kortom duizende en één vragen die veel belangrijker zijn dan ik "vind 2000 oud".
IT is geen gevoelsbusiness... het is een exacte wetenschap !
Die Terminal services dienen om dat licentie probleem op te vangen, inderdaad, die .exe staan enkele op de apparatuur (nagevraagd), TS zijn voor de pc's of laptops zelf.
Hiermee sparen we licenties uit, want zo'n licentie kost makkelijk 20K per computer ... en zo kunnen ze die makkelijk aanspreken vanop de baan, daarmee ons fixed ip adres.
Hoe groot zo'n röntgen is:
Hangt ervan af wat en hoe CT Scan en NMR zijn heel grote bestanden, dan spreken we snel over 100MB per foto en er worden er altijd minstens 2 genomen.
Die staan op servers hier in België, maar in principe zijn ze langs de andere kant van de wereld ook op te vragen. Eens ze opgevraagd zijn, dan komen ze ergens op onze server, waar heb ik geen idee van, dit zit in het programma verscholen, ze zijn wel veel gecomprimeerd volgens de software firma, want onze diskruimte gaat niet enorm omhoog op één week.
Die software werkt met een database, ik denk dat het sql server is, daar deze alvast aanstaat op de server, je geraak er niet in, is beveiligd.
Naar backup, die tapes zijn wel ok, maar zoals ze hier schrijven, bij de install zal ik zeker proberen of m'n backup werkt.
Nu m'n vraag:
Symantec backup exec, kan deze werden met tapes en een externe HD? kwestie van deze dubbel te hebben?
Weten jullie voldoende om te zeggen welke server we moeten kiezen? Liefst HP, daar ik daar over het algemeen heel tevreden over ben.