1000Mbps netwerk

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
saffie
Pro Member
Pro Member

Jelly schreef:Welke functie heeft de huidige server en waarom deze vervangen met 2008?
Op welke hardware draait dit?
Staan de rontgens op de server?
Heeft de server voldoende ram en snelle schijven voor data overdracht? Raid configuratie? ...
De server vernieuwen naar 2008, ja, omdat 2000 oud is en we graag met de nieuwe opstelling een tijdje verder kunnen.
De hardware: das een server anno 2003, dus die staat er al een tijdje, cpu ed heb ik geen gedacht van, zou ik moeten bekijken.
Foto's staan op de server als ze opgevraagd worden, meestal is er eerst een gesprek, dan vraagt hij ze op, doet onderzoek en na onderzoek heeft hij deze ter beschikking. Lang proces, dat staat op centrale servers, wereldwijd. Niet supersnel, maar wel heel handig systeem.

Ram: das 4GB dacht ik, maar wel nog gewoon DDR ram, tis 5 jaar oud
HD staan inderdaad in raid, 100% copy van de andere, raid 1 denk ik? Het zijn wel trage schijven 7200rpm, mss nu sata 300 of scsi kiezen?
Een heel tevreden dxADSL klant!
Afbeelding
reyntjensw
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Kan je niet gewoon dagelijks een tapje uit de robot halen er een andere insteken? Dan ben je maar een dag kwijt ipv een week.

Misschien een stomme vraag, maar heb je ooit al es een restore gedaan? mocht er iets misgaan met je server, dan moet je toch weten hoe je alle data moet terugzetten, niet?
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 17 keer
Provider

De NAS is zeker te verantwoorden. Je kan in background constante backup laten lopen. Zodat er bij defect aan client pc onmiddelijk data kan opgevraagd worden. De Readynas NV+ of Readynas Pro business edition zouden zeker thuishoren in uw configuratie.

De toestellen kosten nog wel wat geld, maar de drives zelf zijn eerder goedkoop tegenwoordig.

Een Readynas NV+ met 2TB aan harde schijven (waarvan 1.5TB vrij volume) kost je momenteel een €870

Voordeel is vooral de constante backup en makkelijke toegankelijkheid voor het hele netwerk. Je kan zo ook shared folders instellen (bepaalde dokters die in die map lees en of schrijfrechten hebben) en elk een persoonlijke share instellen voor files die alleen door die user toegankelijk zijn...

Nog een ander groot voordeel van de Readynas producten, eenmaal je gebrek hebt aan vrije ruimte, kan je gewoon één per één schijven vervangen door een groter examplaar! en dit terwijl! je systeem nog steeds operationeel en toegankelijk is! 0 down time dus, wat wel eens belangrijk kan zijn als je met 8 man data deelt.

Internet back up zou je mss kunnen toepassen op alleen belangrijkste files, 800GB is onbegonnen werk ...

Ik zou dan bovenop de Nas oplossing je tape systeem zeker blijven behouden! Indien dan toch het kot afbrand, inclusief je NAS heb je nog off-site backup.
Andere oplossing is off-site een tweede NAS te plaatsen en deze via VPN met elkaar verbinden en zo back up doorsturen. Moet je zelf manueel minder uitvoeren...
Everything that has a beginning has an end.
saffie
Pro Member
Pro Member

Bedankt voor jullie steun, zo'n massa die met antwoorden komt! luxe :)
reyntjensw schreef:Kan je niet gewoon dagelijks een tapje uit de robot halen er een andere insteken? Dan ben je maar een dag kwijt ipv een week.

Misschien een stomme vraag, maar heb je ooit al es een restore gedaan? mocht er iets misgaan met je server, dan moet je toch weten hoe je alle data moet terugzetten, niet?
dagelijks is inderdaad een oplossing, maar dit wordt vaak vergeten en ik doet dit meestal, als ik terugkom van op kot te zitten.

Een backup terugzetten, ik heb ooit enkele files moeten terugzetten, dat werkte perfect, volledig terugzetten heb ik geen idee van ... daar heb ik inderdaad schrik voor, wat als we op de windows 2008 de huidige backup willen zetten :) maar hiervoor ging ik sowieso een expert voor raadplegen.
Afbeelding
reyntjensw
Pro Member
Pro Member

@Jelly : misschien interessant voor iedereen, zou je eerst een full backup laten nemen lokaal (op de practijk) en dan de nas off site zetten? Want anders moet je beginnen met 800gb over vpn te trekken en denk dat dat wel redelijk duur zal uitvallen dan.

Ivm die backup terug te zetten op een 2008, ik raad dit af! De hw en software zijn volledig anders, dus zou ik je aanraden om op de 2008 alles opnieuw te installeren, de data (foto's, documenten, ...) kan je wel terug zetten, maar een full backup terug zetten is niet mogelijk. Overigens zou ik je ook es aanraden om een full backup + enkele differentiele terug te zetten op die nieuwe machine, (als test) dan ben je voorbereid en breekt het zweet je zeker niet uit:p
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Jelly schreef:De NAS is zeker te verantwoorden.
Heb jij aandelen van het bedrijf of verkoop je die dingen soms zelf... zo pushen man ?

Eerst en vooral zijn NAS'en in die categorie gewoon speelgoed... de processer dat in die dingen zit is gewoon lachwekkend (laat staan dat het geschikt is om RAID berekeningen mee te doen) en geeft alles behalve een deftige performance voor professioneel gebruik.

De persoon in kwestie heeft hier een server (of wil er alvast geld aan uitgeven) en kan dus niet beter af zijn met interne disks en een deftige RAID controller als hij toch denkt dat performance een probleem is/zal zijn.

Voor z'n backup blijft hij best gewoon bij z'n tape oplossing, en neemt hij gewoon best iedere dag een backup (desnoods zelfs een full... 's nachts doet die server toch niets) die hij de volgende dag mee naar huis neemt of een andere offsite locatie.

Verder ontbreek nog steeds een deftige analyse van wat er met de server en PC's exact gedaan wordt... waarom dienen die Terminal services trouwens ? Werk je op je eigen PC, of zitten jullie allemaal op die server te werken ? Waar staan de foto's, en waar lees je ze zin (hoe groot zijn ze, hoeveel heb je er, hoe vaak bekijk je die). Wat gebruik je van software verder, gebruikt dit een database, zo ja welke, waar staat die, hoeveel data, ... kortom duizende en één vragen die veel belangrijker zijn dan ik "vind 2000 oud".

IT is geen gevoelsbusiness... het is een exacte wetenschap !
saffie
Pro Member
Pro Member

reyntjensw schreef:@Jelly : misschien interessant voor iedereen, zou je eerst een full backup laten nemen lokaal (op de practijk) en dan de nas off site zetten? Want anders moet je beginnen met 800gb over vpn te trekken en denk dat dat wel redelijk duur zal uitvallen dan.

Ivm die backup terug te zetten op een 2008, ik raad dit af! De hw en software zijn volledig anders, dus zou ik je aanraden om op de 2008 alles opnieuw te installeren, de data (foto's, documenten, ...) kan je wel terug zetten, maar een full backup terug zetten is niet mogelijk. Overigens zou ik je ook es aanraden om een full backup + enkele differentiele terug te zetten op die nieuwe machine, (als test) dan ben je voorbereid en breekt het zweet je zeker niet uit:p
ok, zal ik proberen, in slechtste geval ben ik alles kwijt dan? nu, tis nog geen actieve situatie, dus niet zo erg, buiten dat het wel wat werk zal zijn om dit volledig systeem terug te installeren.

Ik heb alvast nu al veel bijgeleerd, maar de moed om te starten zakt me wel wat in de schoenen :)

Kan die backup exec ook met andere drives werken dan tapes, ik denk maar aan m'n test setup, zo'n tapedrive kost me wat teveel geld om in een test setup te stoppen :) bv op een externe schijf ofzo?

Ik moet naar de les nu, vanavond ben ik er terug, thx alvast !
Afbeelding
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Provider

reyntjensw schreef:@Jelly : misschien interessant voor iedereen, zou je eerst een full backup laten nemen lokaal (op de practijk) en dan de nas off site zetten? Want anders moet je beginnen met 800gb over vpn te trekken en denk dat dat wel redelijk duur zal uitvallen dan.
Inderdaad eerst ter plaatse de synchronisatie laten uitvoeren en dan verplaatsen off-site :-)

Maar dan moet je dus wel beschikken over een internet lijn met voldoende upstream... en best ook deftige firewall/router waarin je QOS instellingen kan bepalen, zodat de backup lager prioriteit krijgt dan ander trafiek.

Als aanvang misschien best de Nas ter plaatse en met het tape systeem blijven werken. Indien de Nas je goed bevald kan je nog ten alle tijde op het andere systeem overschakelen.

Heb al veel zaken gezien waar ze zelfs geen back up draaien! dus met deze opstelling zal je zeker al niet moeten onder doen :-)
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Provider

En nee ik heb hier geen aandelen van.
Ok misschien overdrijf ik er wel in, er zijn nog meerdere goede oplossingen.
Maar ik heb nog met geen enkele de goede ervaringen gehad als met hun oplossingen en zeker tegen die prijs!
Hun Readynas Pro draait wel op een Intel Duo core processor, zit toch al wat rekeenkracht achter.
Bij file transfers haalt hij ook al 100MiB/sec... Dat samen met hun X-Raid2 techonologie zodat je zelfs verzekerd bent tegen twee gelijktijdige schijf uitvallen...., iSCSI mogelijkheden zijn dan ook nog eens plus...

Maar ik zie zelfs de NV+ als meer als voldoende. Gezien het meer wordt gebruikt als back up instelling. (Dat tape systeem gaat niet meer flexibel zijn hoor)

Trouwens ik zie de Nas als een extra back up bovenop zijn Raid install in zijn server (die server zou dan wel als continu file server kunnen dienen)
Laatst gewijzigd door Jelly 21 jan 2009, 14:24, in totaal 1 gewijzigd.
reyntjensw
Pro Member
Pro Member

In het slechtste geval heb je een backup maar kan je die niet terug zetten. Handig is anders:p, en zeker mocht er een crash zijn, dan komt er nog stress bij want dan zal je pa vragen, wanneer is die server terug on, hoeveel data ben ik kwijt,....

Je zou eventueel de tape robot kunnen gebruiken nadat hij de backup heeft gedaan op de oude server (als het een externe is).
Anders zou je kunnen proberen adhv diezelfde software een paar backups te maken op een externe, maar ik weet niet of dit echt wel zal lukken!

@jelly, bedoel je niet raid 6?
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Is te vergelijken met Raid6 maar door hun X-raid toepassing kan je dus ook zonder down time je schijven vervangen, de grote blijven uitbreiden door één per één een grotere schijf in te voeren...

Misschien dat de volgende link (youtube) wat duidelijkheid geeft.

en den deze gaat er nog iets meer in op als ik ;-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Jelly schreef:Hun Readynas Pro draait wel op een Intel Duo core processor, zit toch al wat rekeenkracht achter.
De PRO ja... gaan we dan nog eens over de prijs praten ? Koop je voor die prijs een deftige RAID controller voor in je server, je zal goedkoper en beteraf zijn.
Jelly schreef:Maar ik zie zelfs de NV+ als meer als voldoende. Gezien het meer wordt gebruikt als back up instelling. (Dat tape systeem gaat niet meer flexibel zijn hoor)
Dat is jou oordeel... dagelijks een backuop van 800 GB, plus een wekelijkse en maandelijkse (minimum)... hoe ga je dat op je NAS krijgen, en ga die dan iedere dag meesleuren... of ga je die 800 GB extern backuppen over een internet lijntje ? (wat met de privacy van de gegevens trouwens).
Jelly schreef:Trouwens ik zie de Nas als een extra back up bovenop zijn Raid install in zijn server (die server zou dan wel als continu file server kunnen dienen)
Same comments... (en dan zwijg ik nog over wat indien er databases en lock aan te pas komen, is de NAS z'n software daarop voorzien)
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef:
Jelly schreef:Hun Readynas Pro draait wel op een Intel Duo core processor, zit toch al wat rekeenkracht achter.
De PRO ja... gaan we dan nog eens over de prijs praten ? Koop je voor die prijs een deftige RAID controller voor in je server, je zal goedkoper en beteraf zijn.
Jelly schreef:Maar ik zie zelfs de NV+ als meer als voldoende. Gezien het meer wordt gebruikt als back up instelling. (Dat tape systeem gaat niet meer flexibel zijn hoor)
Dat is jou oordeel... dagelijks een backuop van 800 GB, plus een wekelijkse en maandelijkse (minimum)... hoe ga je dat op je NAS krijgen, en ga die dan iedere dag meesleuren... of ga je die 800 GB extern backuppen over een internet lijntje ? (wat met de privacy van de gegevens trouwens).
Jelly schreef:Trouwens ik zie de Nas als een extra back up bovenop zijn Raid install in zijn server (die server zou dan wel als continu file server kunnen dienen)
Same comments... (en dan zwijg ik nog over wat indien er databases en lock aan te pas komen, is de NAS z'n software daarop voorzien)
1. beter af niet, als je beperkte raid kennis hebt en eenvoudig drives vervangen.
2. stroomverbruik lager
3. die raid controller is misschien goedkoop, maar dan ontbreekt de deftige server erachter nog...
4. via slimme back up methode moet je maar uitzonderlijk al je data opnieuw overzetten, meestal incremental back ups.
5. zoals ik al zei, zie ik het als extra backup bovenop de tapes die hij wekelijks(of dagelijks) mee off-site neemt.
6. Internet zei ik eerder voor de kleinere files te houden...
7. databases en lock, die blijven natuurlijk steeds op de server draaien...

Er zijn genoeg nadelen aan een NAS en mits voldoende kennis bouw je jezelf een even performant of beter systeem met een kleiner budget. Vraag is echter wie je gaat helpen als de dingen beginnen mis te lopen met je (ingewikkelde) raid configuratie (zowel softwarematig als hardware kant). Zo zou het nadien na de hulp die je moet inroepen wel eens veel meer kunnen kosten.
Voor een eenvoudige en betrouwbare oplossing, met bijhorende beperkingen zie ik deze oplossing meer als voldoende voor home office use....
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Jelly schreef:1. beter af niet, als je beperkte raid kennis hebt en eenvoudig drives vervangen.
Een deftige RAID controller is evenmin complex als jou NAS.
Jelly schreef:2. stroomverbruik lager
Server + disken is altijd minder dan Server (met minder disken) + NAS (met dezelfde disken).
Jelly schreef:3. die raid controller is misschien goedkoop, maar dan ontbreekt de deftige server erachter nog...
Een deftige RAID controller is allerminst goedkoop... maar aangezien hij toch een nieuwe server gaat kopen is het voordeliger een server met RAID te nemen dan een server (zonder RAID... al niet echt aan te bevelen) plus een NAS met "huis-tuin-en-keuken" RAID.
Jelly schreef:4. via slimme back up methode moet je maar uitzonderlijk al je data opnieuw overzetten, meestal incremental back ups.
We zullen nog eens praten bij een volledige restore.
Jelly schreef:Vraag is echter wie je gaat helpen als de dingen beginnen mis te lopen met je (ingewikkelde) raid configuratie (zowel softwarematig als hardware kant). Zo zou het nadien na de hulp die je moet inroepen wel eens veel meer kunnen kosten.
Voor een eenvoudige en betrouwbare oplossing, met bijhorende beperkingen zie ik deze oplossing meer als voldoende voor home office use....
Waar haal je toch dat een RAID server configuratie iets moeilijks is ? Jou betrouwbare en goedkope oplossing zal enkel en alléén duurder, minder performant en zelfs minder betrouwbaar zijn.

Nu, I made my point... ik heb hier al meer dan genoeg over geschreven.
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ik geef het op hoor :-)
wou hem gewoon helpen met een eenvoudige en betrouwbare manier om extra backup te voorzien.
de server verbruikt zohiezo meer stroom dan de NV+ met zelfde drives... maar swoit mij moet je niet geloven :-)
en snap niet wat er eenvoudiger is dan uitpakken, disks inschuiven, starten en raid is volledig geconfigureert en extra instellingen via eenvoudige web interface...
ochja vind dat je op niet veel puntjes je gelijk haalt.

Maar zoals ik al zij, er zijn inderdaad voldoende mogelijkheden beschikbaar, als je er maar de kennis voor hebt :-)
saffie
Pro Member
Pro Member

r2504 schreef:
Jelly schreef:De NAS is zeker te verantwoorden.

Verder ontbreek nog steeds een deftige analyse van wat er met de server en PC's exact gedaan wordt... waarom dienen die Terminal services trouwens ? Werk je op je eigen PC, of zitten jullie allemaal op die server te werken ? Waar staan de foto's, en waar lees je ze zin (hoe groot zijn ze, hoeveel heb je er, hoe vaak bekijk je die). Wat gebruik je van software verder, gebruikt dit een database, zo ja welke, waar staat die, hoeveel data, ... kortom duizende en één vragen die veel belangrijker zijn dan ik "vind 2000 oud".

IT is geen gevoelsbusiness... het is een exacte wetenschap !
Die Terminal services dienen om dat licentie probleem op te vangen, inderdaad, die .exe staan enkele op de apparatuur (nagevraagd), TS zijn voor de pc's of laptops zelf.

Hiermee sparen we licenties uit, want zo'n licentie kost makkelijk 20K per computer ... en zo kunnen ze die makkelijk aanspreken vanop de baan, daarmee ons fixed ip adres.

Hoe groot zo'n röntgen is:

Hangt ervan af wat en hoe CT Scan en NMR zijn heel grote bestanden, dan spreken we snel over 100MB per foto en er worden er altijd minstens 2 genomen.

Die staan op servers hier in België, maar in principe zijn ze langs de andere kant van de wereld ook op te vragen. Eens ze opgevraagd zijn, dan komen ze ergens op onze server, waar heb ik geen idee van, dit zit in het programma verscholen, ze zijn wel veel gecomprimeerd volgens de software firma, want onze diskruimte gaat niet enorm omhoog op één week.

Die software werkt met een database, ik denk dat het sql server is, daar deze alvast aanstaat op de server, je geraak er niet in, is beveiligd.

Naar backup, die tapes zijn wel ok, maar zoals ze hier schrijven, bij de install zal ik zeker proberen of m'n backup werkt.

Nu m'n vraag:

Symantec backup exec, kan deze werden met tapes en een externe HD? kwestie van deze dubbel te hebben?
Weten jullie voldoende om te zeggen welke server we moeten kiezen? Liefst HP, daar ik daar over het algemeen heel tevreden over ben.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Jelly schreef:de server verbruikt zohiezo meer stroom dan de NV+ met zelfde drives... maar swoit mij moet je niet geloven :-)
Maar jij snapt blijkbaar niet dat hij die server zo ie zo toch moet hebben... het is niet omdat je er een NAS plaatst dat de server verdwijnt.
saffie schreef:Die Terminal services dienen om dat licentie probleem op te vangen, inderdaad, die .exe staan enkele op de apparatuur (nagevraagd), TS zijn voor de pc's of laptops zelf.
Dus je start de .EXE niet over het netwerk op, maar je start gewoon een TS sessie op je server waar je dan de .EXE start ? Kortom, de snelheid van je netwerk is zo goed als "onbelangrijk" en je investering in Gigabit nutteloos.
saffie schreef:Die staan op servers hier in België, maar in principe zijn ze langs de andere kant van de wereld ook op te vragen. Eens ze opgevraagd zijn, dan komen ze ergens op onze server, waar heb ik geen idee van, dit zit in het programma verscholen, ze zijn wel veel gecomprimeerd volgens de software firma, want onze diskruimte gaat niet enorm omhoog op één week.
Ze staan op servers in Belgie... je leest ze dus in via een internet verbinding ? Deze snelheid kan je dus enkel beinvloeden door een snellere internetverbinding, niet meteen door een snellere LAN te voorzien. Als ik het allemaal begrijp is het ook weer via diezelfde software in je TS sessie dat je deze foto's bekijkt... snelheid server-PC is dus wederom niet belangrijk.
saffie schreef:Die software werkt met een database, ik denk dat het sql server is, daar deze alvast aanstaat op de server, je geraak er niet in, is beveiligd.
Wederom dus je software in een TS sessie die dus lokaal op de server een database aanspreekt... een reden te meer om te zorgen voor snelle interne disken met een deftige RAID controller, en geen cheap-ass NAS oplossing !
saffie schreef:Weten jullie voldoende om te zeggen welke server we moeten kiezen
Een server met een deftige processor (gezien de decompressie van de foto's die erop gedaan wordt, alsook de terminal services die erop draaien), genoeg geheugen en een snelle lokale deftige RAID array.
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Kan je misschien eerder eens niet informeren hoe andere artsen of grote praktijken hun IT ingericht hebben en welke ervaringen, opmerkingen, klachten ze ondervinden op hun systeem?

Welke internetverbinding gebruik je daar momenteel?
Als die scans makkelijk 100MiB zijn kan daar misschien ook wel de vertraging liggen natuurlijk. Als ze de eerste maal worden opgevraagd...
Indien deze zich opslaan op de server zou je met je gigabit netwerk wel snelheidswinst moeten maken bij het openen van zo'n bestanden...

Denk dat je nog steeds niet toe bent aan welke hardware te kopen, maar eerst nog uit te dokteren wat je nu juist nodig hebt....
Over die Norton kan ik niets zeggen...

dan nog even off topic voor r2504: ik snap wel dat die server moet draaien, maar zoals ik dus al zei een extra systeem van back up. En een back up draai je nu eenmaal niet op dezelfde machine,dus verbruikt ie minder stroom dan een tweede server te plaatsen....
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Provider

De server aanbevelingen van r2504 daar kan je nooit mis mee gaan ;-)
Hoe meer rekenkracht (processor), hoe meer en hoe sneller geheugen, hoe meer en sneller raid configuratie.
Met deze aanbevelingen kan je nooit mis gaan :-)

ik raad boven al dit nog een goede software configuratie aan van de software en zeker en vast niet alleen op server gebied, maar ook die clients mogen wat sneller en beter
reyntjensw
Pro Member
Pro Member

Ik denk dat je best eens met een specialist zal samenzitten om de setup, backup enz op te stellen. Daarna kan jij altijd het onderhoud doen.
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Provider

reyntjensw schreef:Ik denk dat je best eens met een specialist zal samenzitten om de setup, backup enz op te stellen. Daarna kan jij altijd het onderhoud doen.
Lijkt mij ook zeer raadzaam. En dan misschien nog best van al mensen die ervaring hebben met dit soort configuraties voor de medische doeleinden zoals jij ze gebruikt. Voor ons blijft het hier immers gokken naar de juiste werking ervan...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Jelly schreef:Indien deze zich opslaan op de server zou je met je gigabit netwerk wel snelheidswinst moeten maken bij het openen van zo'n bestanden...
Hij bekijkt ze via een TS sessie... wat heeft het dan voor zin een gigabit netwerk te hebben ?
Jelly schreef:En een back up draai je nu eenmaal niet op dezelfde machine,dus verbruikt ie minder stroom dan een tweede server te plaatsen....
Omdat jij graag je NAS als backup wil gebruiken (waar hij dan twee of drie dagen data op kwijt geraakt die dan nog onsite blijft staan... dan kan hij beter een extra disk in z'n server voorzien)... ik ben van mening dat hij beter bij z'n tapes blijft.
Jelly schreef:maar ook die clients mogen wat sneller en beter
Fundering... ik heb nog steeds niets gelezen buiten de TS sessie... dus de clients mogen zelfs de stomste PC's eerst zijn.
Jelly schreef:De server aanbevelingen van r2504 daar kan je nooit mis mee gaan
Ik focus me dan ook op het probleem... en laat mensen geen geld uitgeven aan een sneller netwerk, een NAS en betere PC's welke hier op basis van de gegevens totaal niet het probleem vormen.
reyntjensw schreef:Ik denk dat je best eens met een specialist zal samenzitten om de setup, backup enz op te stellen
Probleem is dat de TS graag met IT speelt met alle gevolgen vandien (en centen dus aan verkeerde dingen zullen worden uitgegeven). Het is bij deze aan hem om de beslissing te nemen, denk dat er genoeg aanbevelingen zijn gegeven in deze thread.
reyntjensw
Pro Member
Pro Member

Niet alleen daarom, als er hw faalt dan gaan die mensen dit direct kunnen oplossen (als je werkt met een onderhoud contract of iets dergelijks).
En de belangrijkste rede misschien, je pa zal zo min mogelijk data verliezen als de backup routine goed is ingesteld.
saffie
Pro Member
Pro Member

Alvast bedankt voor jullie opmerkingen.

Heeft HP servers met goede ingebouwde raid controllers, of koop ik er best eentje apart?

Verder had ik nog de vraag of ik met die symantec backup exec op hd en tapes kan backuppen?

Mss is het wel handig om een expert ter plaatse te vragen:

Enige aanbevelingen in west-vlaanderen?

Ik dacht aan dx-solutions, zijn er nog mensen met goeie ervaringen betreffende netwerken in de buurt?
Afbeelding
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ken je geen firma die die bepaalde software implementeert bij dokters?
HP zal zeker ook serieuze raid toepassingen implementeren in hun servers. Best om advies in te winnen bij expert of desnoods verschillende verkopers...
Een andere oplossing ga ik hier niet meer posten, moest je nog intresse hebben in andere back up toepassingen mag je me altijd bericht sturen.

De Norton toepassing kan ik niet bij helpen.

Hou ons zeker en vast op de hoogte hoe de situatie verder verloopt! :-)
saffie
Pro Member
Pro Member

Jelly schreef:Ken je geen firma die die bepaalde software implementeert bij dokters?
HP zal zeker ook serieuze raid toepassingen implementeren in hun servers. Best om advies in te winnen bij expert of desnoods verschillende verkopers...
Een andere oplossing ga ik hier niet meer posten, moest je nog intresse hebben in andere back up toepassingen mag je me altijd bericht sturen.

De Norton toepassing kan ik niet bij helpen.

Hou ons zeker en vast op de hoogte hoe de situatie verder verloopt! :-)
Der zal niks anders opzitten dan een firma aan te spreken, want blijkbaar kan je als niet systembuilder geen oem versies installeren.

Wou net wat info inwinnen wat het verschil was tussen 1 clt cal en 5 clt cal, toen zeiden ze me dat je sytembuilder moet zijn ...

wat het verschil tussen 1 en 5 is weet ik nog niet, maar zijn dat dan de users die je kunt aanmaken op het systeem of het aantal connecties met het systeem dat je kunt hebben?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”