2 ISP's - 1 Netwerk

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Beste,

Momenteel gebruik ik naar tevredenheid dxadsl. Het enige nadeel : ik woon letterlijk op het einde van de telefoonlijn (mijn geburen links en ikzelf zijn aangesloten op de centrale van Oosterzele - 09 362 xx xx - en mijn geburen rechts zijn aangesloten op de centrale van Melle (09 252 xx xx)) en dat is ook te zien aan de waarden van mijn telefoonlijn. Als ik dan al eens download via nieuwsgroepen haal ik echt niet meer dan 250kB/s (volgens grabit). Als je dan nog eens wat wilt surfen is dit helemaal niet vooruit te branden!

Dus zit ik te denken om - ik verhuis binnenkort - eventueel een tweede isp in huis te nemen, naast dxadsl. Puur voor te gebruiken als de dxadsl in de weer is met downloads en/of uploads (thuis eigen testserver). Hiervoor zit ik nog wat te twijfelen tussen telenet of clearwire (is mogelijk aldaar). Een tweede adsl provider gaat niet gaan zonder ze alles moeten openbreken.

Nu heb ik thuis nog een oude celeronbak staan met een mogelijkheid tot 4 netwerkkaarten in. Kan ik deze inzetten om alles te routeren, en zo ja, hoe moet dit?

Kris

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Provider

Ben ook wel geinteresseerd hoe dit probleem op te lossen valt. Met sommige firewall distro's kan je load balancing doen met 2 ISP's. Maar dan zit je in Belgie met het probleem van de limiet, waardoor de configuratie redelijk moeilijk tot onmogelijk is. Misschien is het gewoon handiger van 2 aparte (wireless) routers te zetten, en dan zelf manueel herverbinden wanneer nodig. Beter ideën zijn altijd welkom :-)
Laatst gewijzigd door Avenger 2.0 18 jan 2009, 23:10, in totaal 1 gewijzigd.
tw2007
Plus Member
Plus Member

Zou normaal geen probleem mogen zijn. Firewalls zoals pfSense kunnen meerdere WAN verbindingen combineren & load-balancen. Met 3 netwerkpoorten (2 binnenkomende WAN verbindingen en 1 uitgaande verbinding naar een switch) zou je moeten toekomen.

Wel zal het volgens mij niet mogelijk zijn om beide verbindingen tegelijkertijd voor één en dezelfde toepassing te gebruiken (bvb newsservers zullen slechts over één van de twee verbindingen werken).

Tom
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Hey Tom,

Dank voor je snelle reactie. Het is ook niet mijn bedoeling om voor één service beide lijnen te gebruiken. Eerder zo dat bvb mijn adsllijn een goede download heeft, en mijn telenet/clearwire (ik heb maar één telefoonverbinding, dus het zal één van die twee worden denk ik) gebruik voor wat rond te surfen. Loadbalancing lijkt mij dan toch beter.

Echter heb ik geen ervaring pfsense...dus hoe makkelijk is dit in te stellen?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
tw2007
Plus Member
Plus Member

Avenger 2.0 schreef:Ben ook wel geinteresseerd hoe dit probleem op te lossen valt. Met sommige firewall distro's kan je load balancing doen met 2 ISP's. Maar dan zit je in Belgie met het probleem van de limiet, waardoor de configuratie redelijk moeilijk tot onmogelijk is. Misschien is het gewoon handiger van 2 aparte (wireless) routers te zetten, en dan zelf manueel herverbinden wanneer nodig. Beter ideën zijn altijd welkom :-)
In de router configuratie kan je makkelijk één van de twee interfaces uitschakelen. Voor het zwaar downloadwerk schakel je dan best de Telenet/Clearwire interface even uit, zodra de connectie gemaakt is zal de newsserver volgens mij telkens dezelfde interface blijven gebruiken. Daarna schakel je de 2e interface gewoon terug in.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Provider

krisken schreef: Echter heb ik geen ervaring pfsense...dus hoe makkelijk is dit in te stellen?
Pfsense is makkelijk te installeren en in te stellen voor de basisfuncties. Voor load balancing zal je echter wel wat tutorials moeten zoeken en/of het forum raadplegen, echt makkelijk zal het toch niet zijn vrees ik. Interfaces in/uit schakelen zodat hierboven vermeld is dan wel weer eenvoudiger.
Laatst gewijzigd door Avenger 2.0 18 jan 2009, 23:18, in totaal 1 gewijzigd.
tw2007
Plus Member
Plus Member

krisken schreef:Hey Tom,

Dank voor je snelle reactie. Het is ook niet mijn bedoeling om voor één service beide lijnen te gebruiken. Eerder zo dat bvb mijn adsllijn een goede download heeft, en mijn telenet/clearwire (ik heb maar één telefoonverbinding, dus het zal één van die twee worden denk ik) gebruik voor wat rond te surfen. Loadbalancing lijkt mij dan toch beter.

Echter heb ik geen ervaring pfsense...dus hoe makkelijk is dit in te stellen?
http://www.pfsense.com/

Ik heb pfSense zelf nooit in het echt gebruikt, maar wel wat mee gespeeld in een VMware omgeving en het is allemaal vrij gemakkelijk. Er is goede documentatie op de website en er zijn wel wat tutorials dacht ik. De installatie is zeer gemakkelijk, gewoon CD branden en instructies op het scherm volgen.

Misschien kan je best ook eerst even testen in VMWare. Je kan dan als je wilt de beoogde situatie nabootsen door bvb 3 pfSense routers te draaien waarbij de eerste 2 elk op een aparte interface van de 3e aangesloten zijn. Nog een virtuele Windows PC erbij en je kan eens uitproberen hoe het precies zal werken.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

tw2007 schreef:Zou normaal geen probleem mogen zijn. Firewalls zoals pfSense kunnen meerdere WAN verbindingen combineren & load-balancen. Met 3 netwerkpoorten (2 binnenkomende WAN verbindingen en 1 uitgaande verbinding naar een switch) zou je moeten toekomen.

Wel zal het volgens mij niet mogelijk zijn om beide verbindingen tegelijkertijd voor één en dezelfde toepassing te gebruiken (bvb newsservers zullen slechts over één van de twee verbindingen werken).

Tom
pfsense 2.0 dan toch
tw2007
Plus Member
Plus Member

silencer schreef: pfsense 2.0 dan toch
http://www.pfsense.org/index.php?option ... &Itemid=43
Load Balancing
Outbound Load Balancing

Outbound load balancing is used with multiple WAN connections to provide load balancing and failover capabilities. Traffic is directed to the desired gateway or load balancing pool on a per-firewall rule basis.
Inbound Load Balancing

Inbound load balancing is used to distribute load between multiple servers. This is commonly used with web servers, mail servers, and others. Servers that fail to respond to ping requests or TCP port connections are removed from the pool.
Limitations

* Equally distributes load between all available servers - unable to unequally distribute load between servers at this time.
* Only checks if the server responds to pings or TCP port connections. Cannot check if the server is returning valid content.
Dit is te vinden op de features page van de pfSense website en gaat volgens mij over 1.2.2. Zoals ik al zei, heb ik het zelf nooit geprobeerd dus een test in VMWare zou verstandig zijn...

Tom
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Provider
Te Koop forum

Ik zou zeker voor telenet gaan en niet voor clearwire. Ik heb nog niet al te veel positiefs gelezen over clearwire. En de prijs is toch gelijkaardig met die van Telenet.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

Op m'n vroeger werk de 20Mbit Telenet verbinding ingesteld voor http/ftp/pop3 traffic. En op de dls verbinding smtp/dns/sip only. Werkte perfect.
Als de Telenet verbinding eruit lag ging alles via dsl natuurlijk of omgekeerd.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

De term die jullie zoeken heet Policy based routing
Afbeelding
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 1 keer

Ik vind dat iedereen altijd de eenvoudigste oplossing vergeet :)

Router ISP1 doet DHCP en is default gateway
Router ISP2 zit in dezelfde range als router ISP1

Op de client (neem nu XP) stel je in 'Alternative configuration' een vast IP in op de range van ISP2 met default gateway router ISP2

OK, 't is echt een domme oplossing, maar iedereen kan het met een UITERST minimum aan kennis en switchen tussen ISP's is een makkie :)
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
tw2007
Plus Member
Plus Member

Had ik zelf nog niet aan gedacht :)

Maar dit is m.i. alleen een goede oplossing als er maar 1 computer regelmatig het internet gebruikt. Wanneer er bvb 3 of 4 computers zijn aangesloten, moet je al bij elke computer met de configuraties gaan spelen telkens je iets gaat doen.
silencer
Elite Poster
Elite Poster

Sven.VdS schreef:Ik vind dat iedereen altijd de eenvoudigste oplossing vergeet :)

Router ISP1 doet DHCP en is default gateway
Router ISP2 zit in dezelfde range als router ISP1

Op de client (neem nu XP) stel je in 'Alternative configuration' een vast IP in op de range van ISP2 met default gateway router ISP2

OK, 't is echt een domme oplossing, maar iedereen kan het met een UITERST minimum aan kennis en switchen tussen ISP's is een makkie :)
flutoplossing, was nt gevraagd ook;

pfsense is echt eenvoudig,probeer het eens,3 netwerkkaarten is eigenlijk al genoeg.
je 10Mbit kaarten gebruik je voor adsl(ep1).
pfsense heeft daarnaast ook nog ipv6 en openvpn,ipsec,openssl,.. monitoring(toch wel handig).
Als je het heel simpel wilt houden block je usenet verkeer (poort 119) gewoon over telenet(wan2) via de firewall(uitgaand verkeer)(en bvb. voor ftp.).
http://forum.pfsense.org/index.php?topic=7287.msg52442
loadbalacing:http://doc.pfsense.org/index.php/Multi_ ... _Balancing

met monowall gaat het mss ook?
Laatst gewijzigd door silencer 20 jan 2009, 02:26, in totaal 1 gewijzigd.
silencer
Elite Poster
Elite Poster

heb je niet genoeg aan Qos bij je huidige provider? (dan is pfsense ook geschikt uiteraard)
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”