Bug in Thomson Firm ? Vista Wifi connect probleem

Plaats reactie
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Ter Info

Heb er hier nog niets over gelezen, maar toen ik indertijd in een vlaag van verstandsverbijstering Vista op m'n notebook had gegooid kwam ik tot de rare vaststelling dat ik wel Internet Wifi had, maar dat filesharing of dingen als extern bureaublad doodgewoon onmogelijk bleken tussen die vistanotebook en mijn XP-based fileservertje.

Vanalles getest, niks hielp : maar WIRED werkte het dan weer wel tussen diezelfde notebook en de rest. Indertijd gewoon laten rusten. En een tijdje daarna "werkte het plots" zonder dat ik op die notebook iets speciaals aangepast had. Verder geen vragen meer bij gesteld, en gedacht dat één van de talloze Vistaupdates er wel voor iets zouden tussenzitten.

Vandaag krijg ik hier een "zieke notebook" over de vloer voor heel andere problemen. Na het oplossen van z'n probleem bleek echter dat ook deze notebook NIET aan mijn fileserverjte kon, althans niet per WiFi. En plots bleek ook mijn eigen notebook weer hetzelfde probleem te hebben ...

Getest :
- alle beveiliging (antivirus/network/firewall) uit : helpt niet
- shares nagekeken/werkgroep/login/permisies ... allemaal ok
- drivers/updates .... noem het maar ... alles ok
- nieuwste drivers : hielp niet.
- beveilging aan/uit/verandert : hielp niet
- cleane herinstall op mijn eigen testnotebook : hielp niet

Dan plots het lumineuze idee dat ik mijn Linksys WAP54G niet meer in dienst had. Deze terug achter mijn Thomson gehangen en *boem* probleemloze toegang tot alles, vanuit beide Vista notebooks en per Wifi.

DUS zat er duidelijk een probleem in het Wifi deel van de Thomson 716 dat op één of andere wijze Wifi file sharing onmogelijk maakt, maar op dezelfde machine wel Wired toeliet. Uiteindelijk bleek het probleem in de MTU waarde te zitten : als je deze verlaagt voor je Wifi naar pakweg 1400 werkt alles normaal. Heel rare zaak, en bovendien viel me op dat de connectie ook sneller gemaakt werd met de Thomson op die lagere MTU. Ik vond het gewoon vreemd dat "internet" dan wel nog werkte, maar een explorer op mijn netwerk share na een timeout een "u heeft geen toestemming voor blablabla ..." waarschuwing in mijn gezicht te smeet (die er achteraf gezien totaal niks mee te maken had en me meer tijd heeft doen verliezen, zo TYPISCH Vista).

Dus mensen die problemen zouden hebben met Vista/Wifi en hun T2 box, verlaag je MTU waarde van de bewuste Wifi adapter eens. Raar dat ik hierover bij Thomson niets van teruggevonden heb, maar misschien heeft iemand anders er ook nog iets aan.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1263
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Zuiderkempen
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

tja vista he, het komt hier nooit binnen...
k'zit hier trouwens te typen via linux
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Heeeey... zou dit ook m'n probleem met 7 zijn (en philips-modem)?

't is da'k m'n installatie om zeep heb geholpen dat ik niet meteen kan testen (image trekken en op andere partitie restoren bleek niet zo'n goed idee)
Plaats reactie

Terug naar “BASE (Tele2, Versatel)”