1000Mbps netwerk

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
saffie
Pro Member
Pro Member

We zijn van plan ons netwerk op 1000 Mbps te zetten.

Huidige situatie:

1) modem/router = 100Mbps model
2) Swithc = 100Mbps model
3) server netwerkkaarten kunnen 1000Mbps aan.
4) Pc's hebben een 1000Mbps netwerkkaart of zouden we eentje voorzien.

Is het nuttig die upgrade te doen?
Mogelijk aankoop:

modem/router 1000Mbps
switch groot genoeg kopen: 1000Mbps
Netwerkkabels cat 6

Voorstellen van types ed zijn welkom.

Zullen we veel verschil merken met zo'n netwerk?

thx!
Een heel tevreden dxADSL klant!
Afbeelding
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 108 keer

saffie schreef:Mogelijk aankoop:

modem/router 1000Mbps
Netwerkkabels cat 6
De modem/router hoef je niet te vervangen. Tenzij je internetverbinding sneller is dan 100 Mbs. :-D
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
saffie
Pro Member
Pro Member

seagull schreef:
saffie schreef:Mogelijk aankoop:

modem/router 1000Mbps
Netwerkkabels cat 6
De modem/router hoef je niet te vervangen. Tenzij je internetverbinding sneller is dan 100 Mbs. :-D
Ah, des te beter, dus enkel de snelheid tussen modem en switch is dan 100Mbps en idd voor internet meer dan voldoende :)

We zetten wel terminal server poort en vpn poort open, kan dit verschil maken met een 100Mbps modem/router?

Intern gebruiken we ook vaak terminal services, simpele reden, moeten we maar één software pakket (pogramma van m'n pa) hebben, toegelaten van de software maatschappij.

Ik zat ff te googlen:

http://www.vergelijk.be/netwerk/nortel/ ... et_switch/ is dat een goeie switch en kan deze voldoende?

thx ;)
Afbeelding
THDBASED
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 32 keer

Die Netgear business switches zouden goed zijn (prijs/kwaliteit). Alleen het lawaai zou wat vervelend zijn...
saffie
Pro Member
Pro Member

THDBASED schreef:Die Netgear business switches zouden goed zijn (prijs/kwaliteit). Alleen het lawaai zou wat vervelend zijn...
Een bepaald model in gedachten? 24poorten is ruim voldoende.
Afbeelding
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

saffie schreef:http://www.vergelijk.be/netwerk/nortel/ ... et_switch/ is dat een goeie switch en kan deze voldoende?
Hou er wel rekening mee dat Nortel een gerechtelijk akkoord heeft aangegaan dus als ze over kop gaan is het maar de vraag wie zal instaan voor garantie en dergelijke.
saffie
Pro Member
Pro Member

Astralon schreef:
saffie schreef:http://www.vergelijk.be/netwerk/nortel/ ... et_switch/ is dat een goeie switch en kan deze voldoende?
Hou er wel rekening mee dat Nortel een gerechtelijk akkoord heeft aangegaan dus als ze over kop gaan is het maar de vraag wie zal instaan voor garantie en dergelijke.
Ahzo, dan maar netgear, types zijn welkom.

ik vraag me oof af, zo'n grote switch, moet ik daar aan configureren, of kan ik dat net zoals de andere plug and play gebruiken?

Op de vraag zal 100Mbps < - > 1000Mbps veel verschil maken qua snelheid, bv applicaties op de server draaien enz ... en heb je dan daadwerkelijk 1000Mbps of is dat marketing praat?
Afbeelding
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 17 keer
Provider

Als standaard Switch http://www.netgear.nl/producten/product ... rod=JGS524 en dus 'plug en play' (kostprijs +- €205)

http://www.netgear.nl/producten/product ... od=GS724TP voor iets meer mogelijkheden.. 'dus niet zo plug en play'
zelfde model maar dan zonder de power over ethernet http://www.netgear.nl/producten/product ... rod=GS724T (kostprijs +- €300)

Gigabit vooral nodig indien je grote file transfers doet (verschillende Video streams, grote back up transfers naar uw server, data opslag, ...)
Everything that has a beginning has an end.
THDBASED
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 32 keer

saffie schreef:
THDBASED schreef:Die Netgear business switches zouden goed zijn (prijs/kwaliteit). Alleen het lawaai zou wat vervelend zijn...
Een bepaald model in gedachten? 24poorten is ruim voldoende.
De Netgear GS724TS (+/- 400€, snel gezocht!). Goeie dingen over gehoord en gelezen.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 106 keer

Op het werk gebruiken we Dell en AT switchen. Dell zou ik niet meteen aanraden, AT wel. Alles hangt natuurlijk af van je wensen (layer 2 of 3, manageble,...).
saffie
Pro Member
Pro Member

TomG schreef:Op het werk gebruiken we Dell en AT switchen. Dell zou ik niet meteen aanraden, AT wel. Alles hangt natuurlijk af van je wensen (layer 2 of 3, manageble,...).
Wel, ik ken het verschil niet tussen level 2 of 3 ... nu staat er een switch van 8 poorten +/- 100€, het enige dit moet doen is der voor zorgen dat we in principe 24 pc's kunnen koppelen @ 1000Mbps.wat er verder mee moet gebeuren geen idee, nu is het met de onze, stopcontact erin, utp erin en klaar, zoiets zou ik ook willen, maar dan 1000Mbps en 24p.

Mochten die layer dingen voordelen hebben, dan wil ik het wel overwegen, maar ik ken er eigenlijk bitterweinig van :)

Zijn er mensen die goeie cursussen networking kennen?
Afbeelding
gr4vity
Erelid
Erelid
Bedankt: 2 keer

Op de vraag "heeft 1Gbit zin kunnen we kort antwoorden".

Alles hangt af wat je over je netwerk doet. 100Mbit is al een serieuze overhead als je enkel met office of andere kantoor applicaties werkt (lees: als de bestanden kleiner zijn dan 10MB).

Ga er trouwens niet van uit dat je effectief 1Gbit zal halen, als je 50-60Mb/s haalt over Gbit heb je al redelijk goede apparatuur.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

How man. Maar 60 mbit halen op gigabit? Ik haal makkelijk 230 mbit met enkel niet-high-performance-hardware (laptop met trage HDD, desktop met gewone HDD, ...)
tw2007
Plus Member
Plus Member

meon schreef:How man. Maar 60 mbit halen op gigabit? Ik haal makkelijk 230 mbit met enkel niet-high-performance-hardware (laptop met trage HDD, desktop met gewone HDD, ...)
Ik denk dat hij 50-60 megabyte per seconde bedoelt.

Ik heb hier thuis een HP Procurve switch staan, 24 gigabit ethernet poorten en een web-interface. Plug & play en verschillende mogelijkheden voor configuratie (optioneel). Zeer tevreden van en ook veel goede dingen over gelezen over de ProCurves van HP (dacht ook levenslange garantie).

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/be/nl/sm ... 45962.html
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Wij hebben op 't werk Linksys SRW2024 switchkes staan. Full Gbit, fully manageable enzo. En best nog betaalbaar.
Ik zou persoonlijk nooit netgear kopen. Ik had er eens eentje in bruikleen om te testen (weet niet meer welk model), maar ik was 5 commando's ver tijdens het vlans configureren en de software crashte al...
Afbeelding
gr4vity
Erelid
Erelid
Bedankt: 2 keer

meon schreef:How man. Maar 60 mbit halen op gigabit? Ik haal makkelijk 230 mbit met enkel niet-high-performance-hardware (laptop met trage HDD, desktop met gewone HDD, ...)
Het is inderdaad Megabyte dat ik bedoel :)
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
saffie
Pro Member
Pro Member

tw2007 schreef:
Ik denk dat hij 50-60 megabyte per seconde bedoelt.

Ik heb hier thuis een HP Procurve switch staan, 24 gigabit ethernet poorten en een web-interface. Plug & play en verschillende mogelijkheden voor configuratie (optioneel). Zeer tevreden van en ook veel goede dingen over gelezen over de ProCurves van HP (dacht ook levenslange garantie).

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/be/nl/sm ... 45962.html
Aha, thx vor de link! Dus deze kan ik als noob perfect installeren, ken ik er op termijn iets meer van, dan kan ik die instellen, al ik me wel afvraag wat je op een switch eigenlijk zou configureren, absoluut geen idee van ...

thx in ieder geval, kzal die zeker eens bekijken, wel spijtig dat em zo groot is, we hebben geen rack hier.
Afbeelding
tw2007
Plus Member
Plus Member

Dingen die je zo allemaal kunt instellen op die ProCurve zijn Trunks, VLANs, SNMP, LLDP, Port Mirroring e.d. Waarschijnlijk niet even veel mogelijkheden als de "echte" Layer 2 & 3 switchen, maar die zal je hoogst waarschijnlijk niet nodig hebben.

Hij is inderdaad wel groot, maar zou toch geen probleem mogen zijn aangezien je hem gewoon overal op kunt zetten of zelfs aan de muur hangen denk ik.

Zelf heb ik er (nog) niets op geconfigureerd behalve IP adres dan. Was op zoek naar een 24p gigabit switch en heb deze zeer goedkoop op Ebay gevonden (nieuw!).
saffie
Pro Member
Pro Member

tw2007 schreef:Dingen die je zo allemaal kunt instellen op die ProCurve zijn Trunks, VLANs, SNMP, LLDP, Port Mirroring e.d. Waarschijnlijk niet even veel mogelijkheden als de "echte" Layer 2 & 3 switchen, maar die zal je hoogst waarschijnlijk niet nodig hebben.

Hij is inderdaad wel groot, maar zou toch geen probleem mogen zijn aangezien je hem gewoon overal op kunt zetten of zelfs aan de muur hangen denk ik.

Zelf heb ik er (nog) niets op geconfigureerd behalve IP adres dan. Was op zoek naar een 24p gigabit switch en heb deze zeer goedkoop op Ebay gevonden (nieuw!).
Ok thx, zolang hij plug & play werkt, zal het voldoende zijn, al de rest zegt me absoluut niks :)

Ik ga er zo eentje kopen, al de rest is ook HP, dus komt goed uit :)
Afbeelding
saffie
Pro Member
Pro Member

voila, die procurve is besteld, thx voor de tip!

Nu heb ik van m'n pa vrij spel gekregen.

Bij deze ga ik toch maar windows 2008 installeren (proberen) en een nieuwe server, ik heb tijd tot juni, moet wel lukken hoop ik.
ffkes op de HP site snuffelen voor een serverke, zal te zien zijn, rack of niet, hangt van de prijs af :)
Afbeelding
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 763 keer
Te Koop forum

Eensch je gigabit gaat is de beperkende factor inderdaad de transfer rate van je HDDs. Ikzelf heb ook een gigabit netwerk thuis, Linksys instapdink zonder webinterface, en gbit (marvel/intel) geïntegreerde netwerkkaarten op de PCs. Elke PC heeft een RAID0 array van 2 SATA2 disks (de eene al wat nieuwer dan de andere)

Vanop een niet-gefragmenteerde partitie naar de andere haalde ik 75/80MB/s, terwijl het netwerk zelf 115MB/s aankon (getest met netio dacht ik) Maar dat was dan nog traffiek tussen 2 RAID0 arrays hé, een doodnormale single disk haalt dat bijlange niet, die blijft steken in real life performance op zo'n slordige 50/60MB/s als ze 0% gefragmenteerd zijn. Een paar % fragmentatie en uw throughput keldert al helemaal naar 20/30MB/s.

Dusjah ... gigabit is sneller dan 100mbit, maar stel je er niet veel van voor, 10 keer sneller is het bijlange niet.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

selder schreef:Dusjah ... gigabit is sneller dan 100mbit, maar stel je er niet veel van voor, 10 keer sneller is het bijlange niet.
Die vraag had hij beter bij het begin gesteld... trouwens in de meeste gevallen is het al voldoende de link tussen de server en de switch op Gigabit te plaatsen (nu ja, 1 GB NICs voor de PC's zijn de kost nu ook niet), onder normale omstandigheden ga je niet vaak 100 Mbit voltrekken tussen PC en switch (tenzij je met multimedia bezig bent).
saffie
Pro Member
Pro Member

De switch vandaag opgehaald en geïnstalleerd, inderdaad peace of cake.

Ik heb ff via web aangelogd op dat ding, ip verandert, maar alle andere instellingen gerust gelaten, weet toch niet waardoor ze precies dienst kunnen doen.

concrete situatie:

M'n pa is dokter, die werkt via een programma waarmee alle toestellen via netwerk gekoppeld zijn, alsook zijn computer, medische dossiers enz ...

Dit programma is op de server geïnstalleerd, simpele reden, licenties sparen en dit mag van het software bedrijf.

Nu dient er iedere keer via terminal services gewerkt worden, apparatuur moet via netwerk de .exe aanspreken met wat parameters, dus die software wordt eigenlijk altijd via het netwerk gebruikt.

Vandaar dat ik 1Gbps netwerk ga installeren om toch snelheid te winnen op die koppelingen.

Nu is het ook zo dat er hier binnenkort een dokterspraktijk komt, met meerdere dokters, dus stel nu 4 dokters, hun apparatuur enz ...

Dus die switch komt goed van pas :)

nu nog een andere server, backup + wat extra's en dat zou moeten lukken, ik heb tijd tot juni om windows 2008 en al z'n tools te leren begrijpen, basis uiteraard :)

In principe hopen we nu op een snelheidswinst, dus vingers kruisen of kzal het mogen horen van m'n pa :)
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

saffie schreef:Nu dient er iedere keer via terminal services gewerkt worden, apparatuur moet via netwerk de .exe aanspreken met wat parameters, dus die software wordt eigenlijk altijd via het netwerk gebruikt.
Terminal services is net gemaakt om met weinig bandbreedte prima te werken... ik begrijp ook je opmerking niet over een .exe gaan ophalen als je terminal services gebruikt ?
saffie schreef:Nu is het ook zo dat er hier binnenkort een dokterspraktijk komt, met meerdere dokters, dus stel nu 4 dokters, hun apparatuur enz ...
So what... wat zijn 4 PC'tjes... het gaat erom wat je ermee doet. Om een database connectie te leggen naar een server heb je het zeker niet nodig, om eventueel rontgen foto's van een server af te halen is het al iets anders.
saffie schreef:In principe hopen we nu op een snelheidswinst, dus vingers kruisen of kzal het mogen horen van m'n pa :)
Ik vrees dat je er zo goed als niets van gaat merken.
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Provider

oei, dat zal dan maar misschien om een transfer van enkele KiB gaan of MiB, vrees dat je door snellere switch te steken amper resultaat gaat boeken...
Had je best eerst even verteld. Voor back ups te maken kan het dan eerder wel nuttig zijn.
Veel plezeier ermee.

Kijk trouwens ook eens naar http://www.readynas.com als je een easy maar betrouwbare back up oplossing wil. Zo'n heb ik er ook al meerdere geinstalleerd.
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Jelly schreef:oei, dat zal dan maar misschien om een transfer van enkele KiB gaan of MiB, vrees dat je door snellere switch te steken amper resultaat gaat boeken...
Had je best eerst even verteld. Voor back ups te maken kan het dan eerder wel nuttig zijn.
Veel plezeier ermee.

Kijk trouwens ook eens naar http://www.readynas.com als je een easy maar betrouwbare back up oplossing wil. Zo'n heb ik er ook al meerdere geinstalleerd.

edit: r2504 was iets sneller
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Jelly schreef:Kijk trouwens ook eens naar http://www.readynas.com als je een easy maar betrouwbare back up oplossing wil.
Een NAS heeft niets met backup te zien... het is op z'n best een betrouwbare "storage" oplossing, geen "backup" oplossing !
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef:
Jelly schreef:Kijk trouwens ook eens naar http://www.readynas.com als je een easy maar betrouwbare back up oplossing wil.
Een NAS heeft niets met backup te zien... het is op z'n best een betrouwbare "storage" oplossing, geen "backup" oplossing !
met bijgeleverde software van EMC en ingebouwde backup instellingen (via de software op de readynas)
Heb je samen met storage wel degelijk vele veilige back up mogelijkheden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Jelly schreef:met bijgeleverde software van EMC en ingebouwde backup instellingen (via de software op de readynas) Heb je samen met storage wel degelijk vele veilige back up mogelijkheden.
Daar sta je dan als je controller of welk onderdeel van je NAS de geest geeft... om nog maar te zwijgen over ernstige dingen als diefstal en fysieke schade (brand, water).
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Daarom is deze nas juist ideaal, uitgebreide garantie en support (ook data recovery) en indien je toestel zelf 'down' gaat dan kan je gewoon je drives eruithalen en weer booten in een ander vervang toestel.

Natuurlijk back up moet ook off-site gebeuren, de EMC retrospect software ondersteunt ook pro off-site backup (maandelijks abonnement)
Kortom alle mogelijkheden aanwezig je moet ze gewoon gebruiken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Jelly schreef:Daarom is deze nas juist ideaal, uitgebreide garantie en support (ook data recovery) en indien je toestel zelf 'down' gaat dan kan je gewoon je drives eruithalen en weer booten in een ander vervang toestel.
We kunnen daar nog lang over discussieren... de enige vraag is hoelang je als bedrijf zonder je essentiele data kan, en daar moet je gewoon een prijs tegenover plaatsen. Ik denk trouwens dat we off-topic bezig zijn... het ging in eerste instantie over de netwerk snelheid.
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Inderdaad, iedereen zijn eigen mening daarover.
En misschien wel off topic, maar na het lezen van de eigenlijke doelstellingen van de topic starter. Vond ik persoonlijk dat het misschien raadzamer was om in geval van dokterspraktijken en belangrijke dossiers, etc, ... misschien eerder de nadruk te leggen in veiligheid kwa data opslag dan snelheid.
Aangezien hij niet veel snelheidswinst gaat ervaren voor zijn toepassingen.
Laat ons hopen van wel natuurlijk :-)
saffie
Pro Member
Pro Member

r2504 schreef: Terminal services is net gemaakt om met weinig bandbreedte prima te werken... ik begrijp ook je opmerking niet over een .exe gaan ophalen als je terminal services gebruikt ?
Die .exe is voor de apparaten, die werken via dezelfde software, dus moet ik zoiets doen als \\server\users\app.exe

Voor backup gebruiken we backup exec in combinatie met een HP ultrium 920 tapestreamer, werkt wel goed.
Al vind ik tapes zo oud als de straat eigenlijk ... zijn daar betere alternatieven voor?

Qua snelheidswinst, das wel teleurstellend :( mss zal de nieuwe server dit wel deels verhelpen?

Welke server zou ik best kiezen uit het HP gamma met bovenstaande benodigdheden?
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

saffie schreef:Die .exe is voor de apparaten, die werken via dezelfde software, dus moet ik zoiets doen als \\server\users\app.exe
Waarom zet je die niet gewoon lokaal... het feit dat je de EXE start vanop een lokale of remote disk zal heus niets aan licentie voorwaarden veranderen (wat je blijkbaar eerder liet uitschijnen) ! Uiteindelijk draai je de EXE op de local PC, en dat is wat belangrijk is.
saffie schreef:Voor backup gebruiken we backup exec in combinatie met een HP ultrium 920 tapestreamer, werkt wel goed Al vind ik tapes zo oud als de straat eigenlijk ... zijn daar betere alternatieven voor?
Tapes zijn nog altijd de defacto backup oplossing, al doet men ook soms backup naar harddisk. Het probleem is dan dat je zoveel maal (afhankelijk van je backup policy, maar da's toch snel 10 stuks) de totale disk capaciteit van je server beschikbaar moet hebben als harddisk... en deze iedere dag naar je kluis mag sleuren. Of jij tapes oud "vindt" doet helemaal niet terzake.
saffie schreef:Qua snelheidswinst, das wel teleurstellend :( mss zal de nieuwe server dit wel deels verhelpen?
Je tracht dan ook iets op te lossen zonder te weten wat het probleem is. Stel nu nog dat het opladen van die .EXE het probleem zou zijn (wat ik ten zeerste betwijfel), hoe groot is die .EXE dan en hoe vaak zal een PC die opladen per dag ?
saffie schreef:Welke server zou ik best kiezen uit het HP gamma met bovenstaande benodigdheden?
Nogmaals, je bent in het wilde weg dingen aan het kopen zonder te weten waarom... laat staan dat je zo problemen oplost !
saffie
Pro Member
Pro Member

Wel, hoe kan ik een .exe lokaal draaien als het programma op de server staat?
De software kijkt naar het hardeschijf nummer.

ivm in het wilde weg schieten, de hardware moet toch vernieuwd worden, als ik deftig materiaal koop en er niet uitgeraak, kunnen we nog altijd een it firma roepen, da's natuurlijk plan B. Er is in principe niet echt een probleem, ze vroegen alleen of het sneller kon en met de werken die toch gedaan moeten worden ...

Het is de bedoeling dat ik er wat van kan opsteken, ik studeer zelf geneeskunde, maar heb serieuze interesse in de IT wereld ... vorig jaar wist ik amper wat een harde schijf was, dus op eigen tempo leer ik wel wat bij en deze upgrade is de ideale kans om iets van netwerken ed te leren.

Het oude systeem is zeker werkbaar, maar sneller is natuurlijk handig :)

Dus als er tips zijn voor een bepaalde hp server, die zijn welkom :)
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

saffie schreef:Wel, hoe kan ik een .exe lokaal draaien als het programma op de server staat?
Door die .EXE gewoon lokaal te copieren... ongeacht waar die staat zal hij altijd "actief zijn" op de lokale PC... en kan hij trouwens nooit kijken naar het nummer van de harde schijf als dat een netwerk mapping is (vermoedelijk heeft de installer dus eenmalig een check gedaan).
saffie schreef:Het is de bedoeling dat ik er wat van kan opsteken, ik studeer zelf geneeskunde, maar heb serieuze interesse in de IT wereld ... vorig jaar wist ik amper wat een harde schijf was, dus op eigen tempo leer ik wel wat bij en deze upgrade is de ideale kans om iets van netwerken ed te leren.
Ik begrijp dat je iets wil leren, maar begin dan bij het begin... ik begin ook niet zomaar met iemand open te snijden als ik niet weet wat de persoon als klachten heeft... misschien was een hoestsiroopje voldoende.
saffie schreef:Dus als er tips zijn voor een bepaalde hp server, die zijn welkom :)
Het gaat er blijkbaar echt moeilijk in... eerst de problemen/vereisten die je tracht op te lossen... daarna zal je wel advies krijgen.
saffie
Pro Member
Pro Member

r2504 schreef:
saffie schreef:Wel, hoe kan ik een .exe lokaal draaien als het programma op de server staat?
Door die .EXE gewoon lokaal te copieren... ongeacht waar die staat zal hij altijd "actief zijn" op de lokale PC... en kan hij trouwens nooit kijken naar het nummer van de harde schijf als dat een netwerk mapping is (vermoedelijk heeft de installer dus eenmalig een check gedaan).
saffie schreef:Het is de bedoeling dat ik er wat van kan opsteken, ik studeer zelf geneeskunde, maar heb serieuze interesse in de IT wereld ... vorig jaar wist ik amper wat een harde schijf was, dus op eigen tempo leer ik wel wat bij en deze upgrade is de ideale kans om iets van netwerken ed te leren.
Ik begrijp dat je iets wil leren, maar begin dan bij het begin... ik begin ook niet zomaar met iemand open te snijden als ik niet weet wat de persoon als klachten heeft... misschien was een hoestsiroopje voldoende.
saffie schreef:Dus als er tips zijn voor een bepaalde hp server, die zijn welkom :)
Het gaat er blijkbaar echt moeilijk in... eerst de problemen/vereisten die je tracht op te lossen... daarna zal je wel advies krijgen.
Hoe doen jullie dan een analyse van de zaak? Welke stappen heb ik overgeslagen enz ... ik had al kort de situatie beschreven, hebben jullie meer technische info nodig?

De huidige opstelling:

Server:

Switch van "wit merk" met 8 poorten 100Mbps
Server windows 2000 server

Clients:

2 computers vader (mail en software + terminal services)
3 machines gekoppeld aan software (software)

Nieuwe opstelling:

Server

windows 2008 small business
switch hp procurve 24p
Nieuwe kabels CAT 6

Clients

8 computers (mail + software)

6 machines, deze worden gedeeld door dokters in de toekomst.

Wat is de software:

Software is een uniforme software voor dokters.

Hier worden medische dossiers, röntgen foto's (gekoppeld aan een centrale wereld databank) ... beschikbaar een aanpasbaar.

Wat zijn de klachten:

Soms klaagt m'n pa dat het traag gaat, enfin, die foto's ophalen duurt altijd wel ff, zijn serieuze bestanden, maar gewone koppelingen naar het systeem, openen van een klant, duren soms ff ...

Verder zijn er weinig klachten, behalve de vraag om snelheid op te drijven.

Ik heb geen ervaring in IT analyse, als ik iets over het hoofd zie, dan hoor ik het graag.
Afbeelding
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik zal beginnen met advies op het backup plan.
Die tapes zijn een zeer betrouwbaar systeem, zo lang ze werken zou ik het zo laten :-)

Extra zou je eventueel naar een NAS (Network attached storage) kunnen zien. Deze sluit je rechtstreeks aan op je nieuwe gigabit switch :-)
Je kan dan via backup software regelmatig of zelfs continu je data 'backuppen' zonder echt prestatieverlies te lijden.

Hou er zeker rekening mee dat je in je NAS een Raid 1 (mirror) of Raid 5 opstelling gebruikt. Zeker en vast niet configureren als Raid0 (als er dan een disk faalt ben je alle data kwijt)
De Readynas producten van Netgear staan bekend voor goede performance, uitstekende support tegen goede prijs.
http://www.netgear.com en http://www.readynas.com (kan gerust extra vragen stellen aan mij hierover)

Natuurlijk is het nog beter als er ook back ups zijn off-site (brand het huis plat, dan heb je namelijk nog een backup)
Aangeraden is http://www.mozy.com dit werkt via maandelijks abonnement, tegen zeer goedkope tarieven, als je je data natuurlijk wat waarde hecht...

Best van al is je huidige back up dan nog is te combineren met een nas en off-site backup. Je kan maar nooit veilig genoeg met je kostbare data omgaan, anders kom je er wel eens pijnlijk genoeg achter...

Is de performance nu verbeterd eigenlijk met de nieuwe switch?
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Welke functie heeft de huidige server en waarom deze vervangen met 2008?
Op welke hardware draait dit?
Staan de rontgens op de server?
Heeft de server voldoende ram en snelle schijven voor data overdracht? Raid configuratie? ...
saffie
Pro Member
Pro Member

Jelly schreef:Ik zal beginnen met advies op het backup plan.
Die tapes zijn een zeer betrouwbaar systeem, zo lang ze werken zou ik het zo laten :-)

Extra zou je eventueel naar een NAS (Network attached storage) kunnen zien. Deze sluit je rechtstreeks aan op je nieuwe gigabit switch :-)
Je kan dan via backup software regelmatig of zelfs continu je data 'backuppen' zonder echt prestatieverlies te lijden.

Hou er zeker rekening mee dat je in je NAS een Raid 1 (mirror) of Raid 5 opstelling gebruikt. Zeker en vast niet configureren als Raid0 (als er dan een disk faalt ben je alle data kwijt)
De Readynas producten van Netgear staan bekend voor goede performance, uitstekende support tegen goede prijs.
http://www.netgear.com en http://www.readynas.com (kan gerust extra vragen stellen aan mij hierover)

Natuurlijk is het nog beter als er ook back ups zijn off-site (brand het huis plat, dan heb je namelijk nog een backup)
Aangeraden is http://www.mozy.com dit werkt via maandelijks abonnement, tegen zeer goedkope tarieven, als je je data natuurlijk wat waarde hecht...

Best van al is je huidige back up dan nog is te combineren met een nas en off-site backup. Je kan maar nooit veilig genoeg met je kostbare data omgaan, anders kom je er wel eens pijnlijk genoeg achter...

Is de performance nu verbeterd eigenlijk met de nieuwe switch?
mss is het wel handig dat ik volgende info nog vermeld.

Disks zijn 800GB, wekelijks doe ik één fullbackup, dagelijks een differentieel backup, goed voor zo'n 800GB per week.

Tapes worden wekelijks bewaard op een aparte en veilige locatie. dus op vrijdag vervangen we de tape en nemen we de andere met data van één week mee op aparte locatie.

Performantie: de switch staat nu op m'n kot, daar ben ik er wat mee aan het spelen en testen, deze zit nog op de juiste locatie.

in principe kunnen we bij brand of uiterst grote problemen maximaal 1 week data kwijt zijn, dit leek toen de beste oplossing.

Die NAS is een mogelijkheid, maar is dit mogelijk met zo'n grote data en is de kost te verantwoorden? 1 week dataverlies is niet zo'n groot probleem, daar het software programma iedere nacht een soort replicatie doet met online servers. Dus in principe kunnen ze enkel 1 week mail en documenten kwijt zijn.

Mail is niet zo een belangrijke factor, daar er met patienten niet gemaild wordt uiteraard.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”