Ik ben op zoek naar een soort online mailserver, daar we het niet zien zitten om hier onze server te vernieuwen.
We hebben reeds een linux server online, waar we gebruik van mogen maken, is er een programma onder linux die hetzelfde doet als exchange ook met outlook koppeling ed?
thx
hosted exchange linux variant
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
- Bedankt: 110 keer
Zimbra
Postpath (overgenomen door Cisco, maar nog niet veel nieuws meer gezien van hen).
(Postpath was/is een soort van Linux Exchange server, je plaatst 'm gewoon in het netwerk en andere Win2003 servers zien 'm als Exchange server.
'k Heb dan ook nooit echt de kans gehad om 'm te testen.
Postpath (overgenomen door Cisco, maar nog niet veel nieuws meer gezien van hen).
(Postpath was/is een soort van Linux Exchange server, je plaatst 'm gewoon in het netwerk en andere Win2003 servers zien 'm als Exchange server.
'k Heb dan ook nooit echt de kans gehad om 'm te testen.
- localhost
- Elite Poster
- Twitter: amedee
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 5 keer
- Contacteer:
Zimbra.
Luc Stroobant, voormalig bestuurslid en huidig webmaster van Tik, is daar erg over te spreken.
Luc heeft geen account op Userbase vziw, maar je kan altijd eens je licht opsteken via htp://tik.be/forum
(sorry voor de doorverwijzing naar Tik. Ik denk dat de TS best geholpen is met iemand die hands-on ervaring heeft)
Luc Stroobant, voormalig bestuurslid en huidig webmaster van Tik, is daar erg over te spreken.
Luc heeft geen account op Userbase vziw, maar je kan altijd eens je licht opsteken via htp://tik.be/forum
(sorry voor de doorverwijzing naar Tik. Ik denk dat de TS best geholpen is met iemand die hands-on ervaring heeft)
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 1 keer
Welke versie draaien jullie precies op userbase?
- localhost
- Elite Poster
- Contacteer:
Het zou kunnen dat Luc ook wel voor een hosted Zimbra solution kan zorgen via zijn bvba, warp.be. </reclame>
Je kan het hem altijd eens vragen, nee heb je en ja kun je krijgen.
Volgens mij zijn er ook UserBase-(crew?)leden die zelf ook een web&mailhosting-bvba hebben.

Je kan het hem altijd eens vragen, nee heb je en ja kun je krijgen.
Volgens mij zijn er ook UserBase-(crew?)leden die zelf ook een web&mailhosting-bvba hebben.

Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
- Bedankt: 780 keer
Bij de crew toch niet naar mijn weten. Professioneel werken er wel een aantal bij bedrijven die ook aan hosting doen (waaronder ik, maar ik heb met die afdeling niks te maken).
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
- Bedankt: 544 keer
Hangt vanaf wat je wil als "outlook" integratie ... er is geen 'gratis' MAPI koppeling voorzien, dus een echte outlook integratie zoals met Exchange is er niet. Ook RPC over HTTP(s) bestaat niet op Zimbra.saffie schreef:Ik ben op zoek naar een soort online mailserver, daar we het niet zien zitten om hier onze server te vernieuwen.
We hebben reeds een linux server online, waar we gebruik van mogen maken, is er een programma onder linux die hetzelfde doet als exchange ook met outlook koppeling ed?
thx
Misschien best even specifiëren wat je juist wil ?
Grtz,
Sasuke
PS: Meon, als ge "crew" uitbreid naar de mods dan klopt het wel

Leuk, vele antwoorden, waarvoor dank.
Die Zimbra moet dus wel goed materiaal zijn.
Nu hebben we hier een serverke staan windows 2000, daar draait een exchange op ed.
We zien het niet zitten een windows 2003 of zelfs 2008 te installeren, simpelweg geen kennis hiervan.
Dus moet die webversie de exchange gaan elimineren en vervangen.
Mails op de server en verbinden, geen pop en toestanden meer, makkelijk met gsm of pda opvragen enz ...
Die agenda is ook makkelijk, m'n pa is dokter en heeft graag overal z'n agenda, ook op locatie ed.
Die Zimbra moet dus wel goed materiaal zijn.
Nu hebben we hier een serverke staan windows 2000, daar draait een exchange op ed.
We zien het niet zitten een windows 2003 of zelfs 2008 te installeren, simpelweg geen kennis hiervan.
Dus moet die webversie de exchange gaan elimineren en vervangen.
Mails op de server en verbinden, geen pop en toestanden meer, makkelijk met gsm of pda opvragen enz ...
Die agenda is ook makkelijk, m'n pa is dokter en heeft graag overal z'n agenda, ook op locatie ed.
- Sasuke
- userbase crew
Saffie,
En daar wringt dan wel het schoentje natuurlijk. Zimbra ondersteunt die zaken allemaal wel, doch niet in de gratis versie (geen enkele Linux exchange ripoff trouwens). Als het over niet te veel mailboxen gaat zou ik eventueel opteren om een hosted exchange oplossing te huren.
Zimbra is in de free version wél ofwel POP of IMAP (of je moet hun eigen applicatie gebruiken).
Grtz,
Sasuke-
PS: Laat je niet afschrikken door de prijzen van hosted-exchange, zoek even in de verdere landen (US) enzo, is een stuk goedkoper. Heb zelf een reseller overeenkomst met een US provider daarvoor.
En daar wringt dan wel het schoentje natuurlijk. Zimbra ondersteunt die zaken allemaal wel, doch niet in de gratis versie (geen enkele Linux exchange ripoff trouwens). Als het over niet te veel mailboxen gaat zou ik eventueel opteren om een hosted exchange oplossing te huren.
Zimbra is in de free version wél ofwel POP of IMAP (of je moet hun eigen applicatie gebruiken).
Grtz,
Sasuke-
PS: Laat je niet afschrikken door de prijzen van hosted-exchange, zoek even in de verdere landen (US) enzo, is een stuk goedkoper. Heb zelf een reseller overeenkomst met een US provider daarvoor.
IMAP is een soort hosted exchange, klopt dit? We willen gewoon die bomvolle mailboxen niet meer, pst en andere dingen, niks anders dan miserie.Sasuke schreef:Saffie,
Grtz,
Sasuke-
Die client, dat kan wel interessant zijn, komt die ook in het nederlands, m'n ma zou anders wel wat problemen hebben ...
Hosted exchange, tja, ik zoek altijd de underdog, en probeer graag nieuwe dingen uit.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
- Bedankt: 106 keer
IMAP is een protocol zoals POP3, met dat verschil dat de mail bij IMAP niet op de server blijft staan (in het kort uitgelegd). Bij pop3 is dit wel het geval (tenzij expliciet gedefinieerd in de client).
Persoonlijk zou ik ook voor de echte Exchange kiezen. Ik betwijfel eerlijk gezegd of je een gelijkaardige oplossing zal vinden in de opensource comunity met deze mogelijkheden.
Persoonlijk zou ik ook voor de echte Exchange kiezen. Ik betwijfel eerlijk gezegd of je een gelijkaardige oplossing zal vinden in de opensource comunity met deze mogelijkheden.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 1 keer
Je uitleg ivm imap en pop3 is omgekeerd.
Pop3 haalt de mails van de server, imap laat de mails op de server staan.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
- Bedankt: 106 keer
Oesje, you're right about thatreyntjensw schreef:Je uitleg ivm imap en pop3 is omgekeerd.

-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Is toch gewoon Next, next, next, finishsaffie schreef:We zien het niet zitten een windows 2003 of zelfs 2008 te installeren, simpelweg geen kennis hiervan.

- localhost
- Elite Poster
- Contacteer:
Je bent "I Agree" vergeten.r2504 schreef:Is toch gewoon Next, next, next, finishsaffie schreef:We zien het niet zitten een windows 2003 of zelfs 2008 te installeren, simpelweg geen kennis hiervan.

Nee serieus, een Exchange is wel nét iets méér dan dat.
Maar ik heb een vertekend beeld, ik beter vertrouwd met een complexe situatie inclusief migratie van Lotus Notes; enkele tienduizenden clients; enkele tientallen servers verspreid over meerdere sites. Als het gaat over één Exchange die op de Domain Controller zelf gezet wordt (klikt in mij oren als een grote FAIL) met maar één forest met daarin één domain, dan zal het misschien wel Next, I Agree, Next, Next, Finish zijn. Maar dat ken ik dus niet, helaas.
- Sasuke
- userbase crew
Nog erger, dan zou ik zelfs gewoon een Windows 2003 SBS nemen (kost 350€ voor server soft + 5 userlicenties, inclusief Windows 2003 R2 + Exchange 2003) en dat is effectief echt next, next, next, finish en dan is alles geconfigureerd, inclusief exchange.localhost schreef:Je bent "I Agree" vergeten.r2504 schreef:Is toch gewoon Next, next, next, finishsaffie schreef:We zien het niet zitten een windows 2003 of zelfs 2008 te installeren, simpelweg geen kennis hiervan.
Nee serieus, een Exchange is wel nét iets méér dan dat.
Maar ik heb een vertekend beeld, ik beter vertrouwd met een complexe situatie inclusief migratie van Lotus Notes; enkele tienduizenden clients; enkele tientallen servers verspreid over meerdere sites. Als het gaat over één Exchange die op de Domain Controller zelf gezet wordt (klikt in mij oren als een grote FAIL) met maar één forest met daarin één domain, dan zal het misschien wel Next, I Agree, Next, Next, Finish zijn. Maar dat ken ik dus niet, helaas.
Enfin, alles hangt af van de wensen/eisen van de klant natuurlijk.
Grtz,
Sasuke
-
- Deel van't meubilair
En dan kan je hem zelfs nog laten pollen/poppen van bestaande mailboxen... iets wat in de full Exchange niet kan (al heb ik daar zelf een programmaatje voor geschreven).Sasuke schreef:Nog erger, dan zou ik zelfs gewoon een Windows 2003 SBS nemen (kost 350€ voor server soft + 5 userlicenties, inclusief Windows 2003 R2 + Exchange 2003) en dat is effectief echt next, next, next, finish en dan is alles geconfigureerd, inclusief exchange.
-
- Deel van't meubilair
Vereist die echter geen client plugin ?lithion schreef:Een echt linux alternatief is bvb Zarafa. Dit is bijna 100% compatibel met outlook.
- Sub Zero
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 121 keer
Zimbra heeft ook een outlook plugin. Wij hebben heel erg lang de network edition van Zimbra gedraaid op 't werk en waren daar heel erg tevreden van. De MAPI interface werkte voortreffelijk. Maar omdat de CEO per se iets anders wou *kuch google corporate kuch* tot mijn grote spijt zijn we daar vanaf gestapt.r2504 schreef:Vereist die echter geen client plugin ?lithion schreef:Een echt linux alternatief is bvb Zarafa. Dit is bijna 100% compatibel met outlook.
De userbase mail zelf draait op een homebrew combo van postfix, courrier en spamassasin. De 'speelserver' van de crew draait een zimbra opensource edition 5.0.6 dacht ik.
-
- Deel van't meubilair
Maar Postpath blijkbaar niet... al is die nu blijkbaar van het toneel verdwenen dankzij Cisco ?Sub Zero schreef:Vereist die echter geen client plugin ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 104 keer
Naar het schijnt niet. Is 100% MAPI compatible.r2504 schreef:Vereist die echter geen client plugin ?lithion schreef:Een echt linux alternatief is bvb Zarafa. Dit is bijna 100% compatibel met outlook.
-
- Elite Poster
Ik veronderstel dat je over Windows Server versies bezig bent? 2008 is ongeveer een jaar uit.saffie schreef:ja, mss dan toch maar 2003, maar is dat niet enorm oud? sinds de 2008 er is, of is 2008 nog beta?
Ja idd, ik zou het er mss toch op wagen om die zelf te installeren, ik twijfel tussen de server 2003 en 2008. Ik weet dat 2008 veel moeilijker zal zijn, maar is het daadwerkelijk de moeite?lithion schreef:Ik veronderstel dat je over Windows Server versies bezig bent? 2008 is ongeveer een jaar uit.saffie schreef:ja, mss dan toch maar 2003, maar is dat niet enorm oud? sinds de 2008 er is, of is 2008 nog beta?
bv) als julie nu een server in een bedrijf installeren onder windows, nemen jullie dan de 2003 of de 2008?
-
- Elite Poster
Bij ons installeer ik enkel nog 2008 servers. Dit komt concreet neer op ongeveer 15 fysieke 2008 servers en al een 20tal virtuele win 2008 servers. Tegen het einde van 2009 is het de bedoeling om alle 2003 servers (hard + software) te hebben vervangen. Win 2008 draait heel stabiel.saffie schreef:bv) als julie nu een server in een bedrijf installeren onder windows, nemen jullie dan de 2003 of de 2008?
-
- Deel van't meubilair