HDdigibox/digicorder ondersteunde resoluties/hz

Hier kunt u alles kwijt over TV over de kabel
Plaats reactie
FragZero
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 jan 2009, 09:55

Ik heb mezelf vorige maand zeer goedkoop een CRT HDTV aangeschaft.(http://support.jvc.com/consumer/product ... MODL027104) die ik nu al een tijdje tevreden gebruik met mn pc aangesloten via component. Nu wil ik hier toch ook een beetje tv op kunnen kijken.

Het enige probleem dat dit een NTSC toestel is, en een gewone kabelaansluiting dus niet werkt. Ik dacht dit op te lossen doer mijn videorecorder aan te sluiten via een goedkoop pal->ntsc adapter maar kwalitatief zouden deze goedkope converters verschrikkelijke zijn. Dus dacht ik vervolgens aan een HD digibox of digicorder maar ik heb vragen bij de ondersteunde resoluties en aansluitingen.

Mijn TV ondersteunt via component en dvi ( getest met pc via component)

1080i 60hz
720p 60hz
480p 60hz

Er is zelfs bij hd-signalen nog een onderscheid zoals vroeger ntsc-pal, namelijk 50 voor sommige Europese apparaten en 60hz voor de meeste apparaten ( heb hier zelf een dvdspeler staan die 720p 50hz via component geeft, ook eentje die met dezelfde dvd's mooi 720p 60hz geeft) . Nu vroeg ik me af welke videomodus de HDdigibox/corder gebruikt? Kan ik deze permanent instellen op 720p en is dit dan 60hz ?

Ik las ook dat deze HDboxen HDCP ondersteunen via HDMI, is dit echt zo ? Indien ja, wat is het nadeel van aansluiten via component VS HDMI. Mijn tv heeft een dvi-d poort die ook hdcp ondersteunt, maar deze is nogal gevoelig met welke apparaten deze wil samenwerken, mogelijk dus niet de hddigibox.

En nog een laaste vraag, op de plaats waar de tv nu staat heb ik enkel een kabelaansluiting die rechtstreeks van de splitter van telenet komt, op deze zelfde splitter zit ook een andere digibox dus deze is wel goed denk ik, nu kan ik daar moeilijk een utp kabel tot boven leggen, en zelfs powerline adapters werken mogelijk niet omdat onze verschillende kringen over de 3 fasen gespreid zijn in ons huis. Nu heb ik gelezen dat het voldoende is om de digibox te laten activeren via telenet en dat deze dan werkt met uitzondering van een aantal diensten. Is het mogelijk om een hddigibox te bestellen, deze een paar dagen ter vervanging van een gewone digibox te gebruiken tot deze geactiveerd is, en deze dan verhuizen. Indien ja, is dit ook mogelijk met een HDdigicorder ?
Dajump
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 05 sep 2005, 13:50
Locatie: Bilzen
Bedankt: 1 keer

Ik geloof dat telenet momenteel 720p uitzend wat HD Ready is en nog geen full HD 1080p. Satteliet gaat nog maar tot 1080i.
Ik weet niet of telenet al de nieuwe boxen in gebruik heeft die hdmi aankunnen het kan zijn dat deze wel 1080p ondersteunen. De oudere boxen deden dit niet. Telenet is daar niet echt duidelijk over op hun site.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

FragZero schreef:Nu vroeg ik me af welke videomodus de HDdigibox/corder gebruikt? Kan ik deze permanent instellen op 720p en is dit dan 60hz ?


Je kan kiezen uit 720p of 1080i... in princiepe is die instelling permanent, maar je leest enorm veel klachten dat ze verspringt.

FragZero schreef:Ik las ook dat deze HDboxen HDCP ondersteunen via HDMI, is dit echt zo ? Indien ja, wat is het nadeel van aansluiten via component VS HDMI. Mijn tv heeft een dvi-d poort die ook hdcp ondersteunt, maar deze is nogal gevoelig met welke apparaten deze wil samenwerken, mogelijk dus niet de hddigibox.


De TN decoders vereisen zelfs HDCP via HDMI... anders blijft je beeld gewoon zwart. Dat is trouwens het voordeel van component... kwaliteit is in princiepe identiek, maar je hebt geen HDCP meer.

FragZero schreef:Nu heb ik gelezen dat het voldoende is om de digibox te laten activeren via telenet en dat deze dan werkt met uitzondering van een aantal diensten.


Voor het activeren heb je helemaal geen UTP verbinding nodig... die gaat gewoon over de coax. Daar je spreekt over meerdere decoders kan je echter zonder UTP wel geen paketten delen (indien je dus PRIME of zo zou hebben, dan kan je dit enkel op één decoder bekijken).
FragZero
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 jan 2009, 09:55

@r2504

720P of 1080i is allebei goed, op welke resolutie komt de digibox als deze geleverd word? Ik heb gewoon schrik dat het 576p is en dan iemand anders moet lastig vallen om het in te stellen.

Heb je zelf een HDbox ? Kun je even kijken of je tv weergeeft of het 50 of 60 hz is ? Dit is eigenlijk het belangrijkste, want 50hz geeft mijn hdtv niet weer.

En over pakketten delen, dit is wel spijtig, er zijn gewoon geen pakketten te verkrijgen als je geen utp aansluit ? Ik zal straks het elektriciteitsplan van ons huis eens zoeken om te kijken of powerline echt niet mogelijk is.


Bedankt voor alle info tot nu toe !
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

FragZero schreef:720P of 1080i is allebei goed, op welke resolutie komt de digibox als deze geleverd word? Ik heb gewoon schrik dat het 576p is en dan iemand anders moet lastig vallen om het in te stellen.


Standaard staat HDMI niet aan dacht ik, maar ben er niet zeker van... ik heb dus zo'n vermoeden dat je altijd eerst met een SCART moet beginnen voor de setup. Misschien iemand zoeken die z'n box wil full resetten voor een test ?

FragZero schreef:Heb je zelf een HDbox ? Kun je even kijken of je tv weergeeft of het 50 of 60 hz is ? Dit is eigenlijk het belangrijkste, want 50hz geeft mijn hdtv niet weer.


Zelf niet (m'n ouders wel)... en hun Panasonic Plasma geeft enkel 720p of 1080i aan op de OSD... geeft dus niet aan of het 50 of 60 Hz is, maar ik zou veronderstellen dat in Europa alles 50 Hz is.

FragZero schreef:er zijn gewoon geen pakketten te verkrijgen als je geen utp aansluit ?


Jawel, maar slechts op één decoder dan (dewelke is jou keuze). Je zal dan ook MSTB moeten laten uitschakelen want anders gaat de fraudecheck in werking.
FragZero
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 jan 2009, 09:55

Ik heb al eens rond gevraagd maar spijtig genoeg niemand die een hdbox heeft, dus testen is niet mogelijk. Ik zal morgen eens gaan informeren in een winkel of het 50 of 60hz is, al vrees ik dat ze me kunnen antwoorden .

Vervelend probleem die 50-60hz, 50hz is meer geschikt voor pal en 60hz voor ntsc materiaal ( vooral bij ouder materiaal ), europese tv's ondersteunen beide ( zoals er veel sdtv's ook pal en ntsc ondersteunen ) en dus weet je bij europese apparaten niet altijd wat er zal uitkomen.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

FragZero schreef:Ik heb al eens rond gevraagd maar spijtig genoeg niemand die een hdbox heeft, dus testen is niet mogelijk. Ik zal morgen eens gaan informeren in een winkel of het 50 of 60hz is, al vrees ik dat ze me kunnen antwoorden .

Vervelend probleem die 50-60hz, 50hz is meer geschikt voor pal en 60hz voor ntsc materiaal ( vooral bij ouder materiaal ), europese tv's ondersteunen beide ( zoals er veel sdtv's ook pal en ntsc ondersteunen ) en dus weet je bij europese apparaten niet altijd wat er zal uitkomen.


Grote kans overigens dat er 60Hz wordt ondersteund. Mijn TV ondersteund alleen 50hz, maar ik heb de digibox aangesloten via RGB over scart. TV beelden zijn keurig netjes 50hz, maar de reclame schermen bij de radio (Q-music, 910) gaan knipperen (dus 60hz)
Plaats reactie

Terug naar “Kabel TV (Telenet, Numericable, Voo, Orange)”