RTBF te ontvangen op DVB-T vanuit Noorden Oost-Vlaanderen

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
Lee
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 dec 2005, 15:46

Voor de eerste maal sinds ik DVB-T op de computer kan ontvangen, ongeveer sinds een half jaar, kan ik nu RTBF ontvangen. Alle drie de RTB-F zenders met daarbovenop Euronews, en dan nog de radiozenders RBF, Classic 21, La Première, PureFM, Musiq 3 en VivaCite op de frequentie 754 Mhz, symbol rate 8000 horizontale polarisatie. Met antenne 30 graden Oostwaarts gericht vanuit zuidelijke richting gerekend. Bevind me ten noorden van Sint-Niklaas.
De antenne is niet versterkt, staat binnen gewoon op de kast zoals op bijgevoegde afbeelding te zien is.
Er is zelfs de mogelijkheid tot een EPG binnen de RTBF transponder.
Hopelijk is het geen vergissing of uitzondering, gezien ik een tamelijk fervent luisteraar van Classic 21 ben en begon te vrezen dat die met de zwakkere zenders die voor DVB-T gebruikt worden in vergelijking met FM wel eens niet langer in het Vlaamse landsgedeelte ontvangen zou kunnen worden, tenzij nabij de taalgrens of met behulp van een ingewikkelde antenne-opstelling. Vanop mijn locatie kan ik nu de VRT-zenders ontvangen, de RTBF-zenders en mits een draaiing van de antenne om zijn middenas voor de verticale polarisatie,plus in de omgekeeerde richting richten en uit het venster hangen ook de Nederlandse omroepen. Twee antennes zal een betere opstelling zijn.
DVB-t lijkt er goed op vooruit te gaan.
Bijlagen
Antenne1.JPG
(80.76 KiB) 1990 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Lee 04 jan 2009, 02:19, in totaal 1 gewijzigd.
Zambo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1184
Lid geworden op: 04 apr 2006, 17:00
Locatie: West-Vlaanderen

Het is al langer geweten dat de Waalse zenders gericht staan op Vlaanderen om de Vlaamse radio stations uit de ether te duwen.
JayBeeke
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 nov 2006, 11:53

Het is al langer geweten dat de Waalse zenders gericht staan op Vlaanderen om de Vlaamse radio stations uit de ether te duwen.


Mods, bedankt om die nietszeggende en botte post te verwijderen. Zambo weet blijkbaar ook niet waarover hij het heeft: de commerciële FM-stations in en rond Brussel zijn immers iets heel anders dan DVB-T en DAB.

mvg
JJN
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Ik heb onlangs nog even DVB-T met de pc getest met een binnen huist versterkte antenne en USB stick van Pinnacle, en ik kan ook de zenders die je opsomt ontvangen.

En ik ben van Zuid-West-Vlaanderen. Dus het lijkt erop dat al deze zenders nu dus in het volledige land te beluisteren zijn (je zou dus ook VRT moeten ontvangen in Wallonie neem ik aan).
vasonline
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 25 aug 2007, 14:45
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 18 keer

Lee schreef:Voor de eerste maal sinds ik DVB-T op de computer kan ontvangen, ongeveer sinds een half jaar, kan ik nu RTBF ontvangen. Alle drie de RTB-F zenders met daarbovenop Euronews, en dan nog de radiozenders RBF, Classic 21, La Première, PureFM, Musiq 3 en VivaCite op de frequentie 754 Mhz, symbol rate 8000 horizontale polarisatie. Met antenne 30 graden Oostwaarts gericht vanuit zuidelijke richting gerekend. Bevind me ten noorden van Sint-Niklaas.
De antenne is niet versterkt, staat binnen gewoon op de kast zoals op bijgevoegde afbeelding te zien is.
Er is zelfs de mogelijkheid tot een EPG binnen de RTBF transponder.
Hopelijk is het geen vergissing of uitzondering, gezien ik een tamelijk fervent luisteraar van Classic 21 ben en begon te vrezen dat die met de zwakkere zenders die voor DVB-T gebruikt worden in vergelijking met FM wel eens niet langer in het Vlaamse landsgedeelte ontvangen zou kunnen worden, tenzij nabij de taalgrens of met behulp van een ingewikkelde antenne-opstelling. Vanop mijn locatie kan ik nu de VRT-zenders ontvangen, de RTBF-zenders en mits een draaiing van de antenne om zijn middenas voor de verticale polarisatie,plus in de omgekeeerde richting richten en uit het venster hangen ook de Nederlandse omroepen. Twee antennes zal een betere opstelling zijn.
DVB-t lijkt er goed op vooruit te gaan.


Gisteren was er mist en daardoor ontving ik zelfs WDR vanuit Duitsland met een versterkte Yagi buitenantenne. (iets langer dan de jouwe, maar 't zelfde princiepe voor de rest)
4 Zenders, in prima kwaliteit. Kanaal 37. Aachen-Stolberg 50kW en mét EPG.

Het zenderlijstje was aardig gevuld! (één, canvas, canvas+, ned1, ned2, ned3, omroep zeeland, la une, la deux, la triox euronews,
be.tv ($), be.series($), + 4 duitse zenders! & Omroep Brabant (één t/e/m be.series ontvang ik anders ook, omroep brabant zou ik mss anders ook kunnen nemen, maar ik heb uitgericht op Goes en niet op Roosendaal(?))

Vandaag is de mist weg en de Duitse zenders ook.
(de rest is er uiteraard nog wel ;)
is de ontvangst vandaag nog even goed?

m.a.w ik kan iedereen die wil "knutselen" en die VTM kan missen (I can) aanraden om een yagi antenne te plaatsen.
Er zit meer in de lucht dan we denken :)
Omgeving Vlaams-brabant.
Materiaal gekocht bij een winkel in Puurs.

Groetjes.
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Hier, in Neerpelt, ontvang ik ook een flink aantal zenders maar de Walen zijn hier niet te bespeuren.
Ik gebruik een aktieve antenne, de Telestar antenna-3, die op diverse plaatsen in Duitsland voor 16.50 tot 39 Euro te koop is, op de schoorsteen gemonteerd op plm 8 meter hoogte.
Zie o.a. http://www.amazon.de/Telestar-Antenna-D ... B000QSCYR8
De antenne is vertikaal gepolariseerd en heeft een hartvormig stralingdiagram met een scherpe nul aan één van de zijkanten.
Ondanks de vertikale polarisatie komt Genk met z'n horizontale polarisatie zeer sterk binnen, dit was vroeger niet zo.

kan 26 100% zdf, 3sat, docu/kika, zdf-info
kan 35 50% zdf, 3sat, docu/kika, zdf-info
kan 37 100% mdr, ndr, swr, wdr
kan 29 50% rtl2, superRTL, vox, rtl
kan 48 20% arte, phoenix, einsfestival, das Erste
kan 55 20% pro7, sat1, kabel eins, n24
kan 25 100% Een, Canvas, canvas+
kan 30 100% ned1, ned2, ned3, brabant

Ontvangst van de zenders die niet alle dagen doorkomen is zeker te verbeteren door de antenne op een mastje te monteren van een paar meter, maar ik ontvang deze zenders nu ook al per sat.
edit: typo
Laatst gewijzigd door Limburg 04 jan 2009, 14:58, in totaal 1 gewijzigd.
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 964
Lid geworden op: 17 sep 2005, 17:34
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Als ik dat zo zie , vind ik het jammer dat ik de mast van de antenne vroeger 5 jaar geleden heb laten slopen :cry: ( +-18 meter hoog ) . Ik zit hier volledig tussen de bomen , in vogelvlucht 10 km van de zendmast van langerlo (genk ) , 15 km van maastricht . Zou ik normaal ook veel zenders moeten krijgen . Vroeger kreeg ik hier zelfs met een binnenhuis antenne de franse ( waalse ) canal+ .

Maar hebben bomen een invloed op het signaal (zoals bij sat ) , anders zou'k al een mast van 8 meter aan m'n schoorsteen moeten hangen .
Afbeelding
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Bomen geven inderdaad een flinke demping van het signaal.
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 964
Lid geworden op: 17 sep 2005, 17:34
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Ik dacht het al , vandaar ook zo'n hoge mast ( werd gedeeld door 4 gezinnen ) , analoog was er ook wel gevoelig aan denk ik .
Afbeelding
Zambo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1184
Lid geworden op: 04 apr 2006, 17:00
Locatie: West-Vlaanderen

JayBeeke schreef:
Het is al langer geweten dat de Waalse zenders gericht staan op Vlaanderen om de Vlaamse radio stations uit de ether te duwen.


Mods, bedankt om die nietszeggende en botte post te verwijderen. Zambo weet blijkbaar ook niet waarover hij het heeft: de commerciële FM-stations in en rond Brussel zijn immers iets heel anders dan DVB-T en DAB.

mvg
JJN


Dagelijks worden de Vlaamse zenders in het zuiden van West-Vlaanderen gestoord door de Waalse. Dit op 10 kilometer van de taalgrens. Ik spreek dus NIET over Brussel.
Graag wat meer respect aub.
Gebruikersavatar
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 14 mei 2006, 17:23
Twitter: amedee
Locatie: Sint-Niklaas
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

Zambo schreef:
JayBeeke schreef:
Het is al langer geweten dat de Waalse zenders gericht staan op Vlaanderen om de Vlaamse radio stations uit de ether te duwen.


Mods, bedankt om die nietszeggende en botte post te verwijderen. Zambo weet blijkbaar ook niet waarover hij het heeft: de commerciële FM-stations in en rond Brussel zijn immers iets heel anders dan DVB-T en DAB.

mvg
JJN


Dagelijks worden de Vlaamse zenders in het zuiden van West-Vlaanderen gestoord door de Waalse. Dit op 10 kilometer van de taalgrens. Ik spreek dus NIET over Brussel.
Graag wat meer respect aub.

Graag wat meer kennis van zaken aub, en vooral lezen wat er staat. Dat laatste is de noodzakelijke voorwaarde voor respect.
Respect krijg je niet, je moet het verdienen.

U heeft het over FM (AAB-T).
De topicstarter heeft het over DVB-T en DAB-T.
U heeft het over zuid-West-Vlaanderen.
De topicstarter heeft het over het Land van Waas, dat is noord-Oost-Vlaanderen. Sint-Niklaas ligt op 40 kilometer van Brussel en op 50 kilometer van de taalgrens. De topicstarter heeft het dus óók niet over Brussel.

Volgens mij was uw reactie louter balorigheid. Maar eerlijk gezegd had ik zo'n reactie eerder verwacht van Fustigateur, want dat is zijn stokpaardje.
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”