Carrier (Pre) Select of VOIP ?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
fdgroote
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 04 dec 2008, 01:21
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 5 keer

Ik zet dit topic maar hier neer

Momenteel heb ik volgende configuratie:
PSTN-telefoonlijn Belgacom classic line met 'hapy time' en 'together'
ADSL go met studentenkorting (en GEEN belgacom tv, wel van telenet, ma soit)
1 desktop met ethernetkabel aangesloten op een smc7904bra
1 laptop met ingebouwd draadloos. De ontvanger, een 'La Fonera' is ingeplugd op de smc7904bra
Totale maandelijkse kost is nu ongeveer 60 à 70 euro per maand. (dus telefoon + adsl)

Hierin zou ik graag, owv kostenbesparingen, verandering in brengen
Wat is volgens jullie het goedkoopst? C(P)S of VOIP ?
Het doel is hetzelfde: goedkoop(er) communiceren

Ik zit te twijfelen tussen volgende 3 mogelijke alternatieven, met een paar vragen erbij

Alternatief 1:
Behoud van de 'analoge' telefoonapparaten (vast toestel en 2 DECT toestellen die onderling elkaar niet vinden, dus geen set)
Bellen via C(P)S (iemand een suggestie waar ik ergens een lijst vinden kan van welke operatoren in België hiervoor hun diensten aanbieden?)
Internet ADSL 6MB (ik zit op 4,8 km van een centrale) via alternatieve operator (bvb dxdsl)

Kosten zijn hier: abbonnement koperkabel met classic lijn of discovery lijn belgacom, abbo of kosten CPS, abbo internet

? Ik las dat C(P)S via een 15xy of 16xy nummer verloopt, maar ik vind ook sites die je eerst 070xxxxxx ofzo doen bellen ???

Alternatief 2
Grote kuis: Belgacom en analoge toestellen buiten, enkel behoud van een raw-copper lijn.
Bellen moet ook mogelijk zijn als de pc uitligt
VOIP over ADSL-lijn: Inkomende gesprekken via 3starsnet, uitgaande gesprekken via Poivy
Internet ADSL 6MB (ik zit op 4,6 à 4,8km km van een centrale, afhankelijk van welke infodienst ik hiervoor bel) via alternatieve operator (bvb dxdsl)

Kosten zijn hier: abbonnement koperkabel , abbo of kosten VOIPproviders, abbo internet, éénmalige kosten VOIPapparatuur (fritzbox en compatibele DECT-telefoon)

? Ik zit te twijfelen over nummerbehoud - ttz. je hebt geografische en niet-geografische nummers. Wat is het voordeligst/handigst, en kan je bij beide je oude nummer behouden ?

? Is de Fritz!box 7270 bruikbaar in België? (Ik las dat je annex a moet hebben als je een PSTN-lijn hebt) ?

? Ik las dat je met ATA-adapters je analoge telefoon of DECT toch geschikt maakt voor VOIP, maar is de kwaliteit hetzelfde als met een specifiek hiervoor gemaakt toestel ?
Haal meer uit uw geld met http://www.spaargids.be
Afbeelding
gregmans
Plus Member
Plus Member
Berichten: 162
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:25
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 3 keer

A.
Er zijn natuurlijk ook nog een paar andere mogelijkheden: :-)
Je kan bijvoorbeeld ook Dommel Homeconnect of Tele2 Trio nemen (of een soortgelijk product).
Hierbij heb je dan een internetverbinding "zonder" limiet en onbeperkte nationale telefonie naar
vaste lijnen via VoIP.
Je moet dan ook niks meer aan belgacom betalen omdat de raw copper bij deze twee operatoren
ingebrepen is.
Je kan huidige telefoontoestellen hier dan ook blijven gebruiken.

Je kost is dan: -net geen 50 €/maand abo
-eenmalige aankoop van modem/router

B.
Wat betreft die ATA's raad ik het je zeker af met zo'n toestel te werken dat ook nog via USB langs de PC
moet. Die toestellen zijn handig en vrij goedkoop maar de kwaliteit is echt barslecht.
De fritzbox die je vernoemde dient voor ISDN apparatuur. Deze zal dus niet werken als je thuis klassieke
telefoontoestellen hebt.

C.
Je kan natuurlijk ook gewoon een alternatieve provider nemen (enkel ADSL). En dan VoIP telefonie nemen.
Je kan dan een modem nemen zoals de Fritzbox die zowat alles doet en dan een 3starsnet en een betamax
kloon gebruiken om te bellen. Of je kan ook een simpele ADSL modem nemen en bv de Siemens C470IP.

D.
C(P)S is niet echt heel voordelig en raad ik je dus eigenlijk ook af.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

De eerste en grootste vraag is wat je belgedrag is ?

Binnen, buitenland, vast, GSM, piek, daluren, ... ?
Gebruikersavatar
fdgroote
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 04 dec 2008, 01:21
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 5 keer

@ Cassier:

De meeste gesprekken voeren we nu al 'gratis' (happytime en generation) in de daluren en op weekends en feestdagen.
De betalende gesprekken, vnl naar NL en Finland, vallen nogal duur uit.
In het binnenland bel ik vnl van vast naar mobiel.

Om de kosten naar het buitenland te drukken bel ik hiervoor voorlopig via CPS (1616), en soms eens via headset met de pc, maar een duurzame en autonomere VOIP oplossing had ik liever voor in de toekomst.

A: Ik ben van plan om op het einde van het Belgacom telefonie- en internetcontract over te schakelen naar dXadsl met raw copper en een nomadisch nummer met 3starsnet (en uitgaande gesprekken via poivy).

B: de ATA zou ik gebruiken omdat ik momenteel 2 (niet met elkaar compatibele) DECT-sets gebruik (een oude en een nieuwe) op de PSTN-lijn. Alleen weet ik niet goed hoe het nu zit met die Fritz!box7270. Jij zegt dat die niet bruikbaar is in België, de FAQ op http://www.fritzwebshop.be zegt dat juist het tegengestelde ... hij is zeker bruikbaar in België :? (zie http://www.fritzwebshop.be/Algemeen/is- ... elgie.html). Wie heeft het bij het rechte eind ?

Er van uitgaande dat ie WEL bruikbaar is, heb ik -als ik het goed begrijp - GEEN extra ata-converter meer nodig (ik las dat de 7270 dat zelf doet ?: "Aldus kunt u de FRITZ!Box Fon 7270 in vrijwel elke situatie gebruiken, als modem-router, als router of zelfs alleen als krachtige ATA." dixit de fritz.be website). Is dus die Fritz 7270 ook een ATA, dan heb ik geen speciaal bakje van 3starsnet (bvb de 3StarsNet ATA van 39,95€) meer nodig, zolang ik de instellingen voor 3stars in de Fritz stop?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

fdgroote schreef:De meeste gesprekken voeren we nu al 'gratis' (happytime en generation) in de daluren en op weekends en feestdagen. De betalende gesprekken, vnl naar NL en Finland, vallen nogal duur uit. In het binnenland bel ik vnl van vast naar mobiel.


Telenet Freephone Europe ipv. BGC... maar dan blijf je nog steeds met je mobiele verbindingen zitten.
jappietappie
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 sep 2008, 09:45
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Ik kies VOIP.
Goedkoper dan CPS en je bent onafhankelijker: stel dat je verhuist, dan verhuis je liever enkel je internetlijn. Bij CPS verhuis je internet, telefoon en cps. Bij voip kan je gemakkelijk veranderen van voip provider. Ik kan zelfs voor elk gesprek mijn voip-provider kiezen.

3starsnet is goed en goedkoop voor inkomende voip-gesprekken.
Goedkope uitgaande voip-gesprekken, zie http://www.backsla.sh/betamax
Gebruikersavatar
fdgroote
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 04 dec 2008, 01:21
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 5 keer

r2504 schreef:De eerste en grootste vraag is wat je belgedrag is ? Binnen, buitenland, vast, GSM, piek, daluren, ... ?
Zie dit excel-bestand in bijlage. (klik) Het merendeel zijn binnenlandse gesprekken naar vaste lijn.

Na heel wat testen en lezen is het uiteindelijk het volgende geworden:
- EDP VDSL2 Newer en faster ipv BGC Favorite
- Fritzbox 7390 en een Siemens Gigaset ipv BBOX2
- IN via Weepee, UIT via diverse Betamax-klonen ipv BGC (met pulse to gsm basic en happytime) en CS 1616

Resultaten: 300 € uitgespaard op jaarbasis, ofte 25€ per maand !!!
- De prijs voor internet bleef nagenoeg dezelfde (43,46€ vroeger, nu 41,46€)
- De gemiddelde prijs per maand voor gesprekken daalde spectaculair van (37,80€ vroeger, nu 14,52€)

Inclusief BTW en transactiekosten kom ik op een gemiddelde prijs in Eurocent per minuut voor het bellen naar een
vaste lijn: 0,595 €c
gsm: 4,131 €c
Laatst gewijzigd door fdgroote 06 jan 2011, 19:14, in totaal 5 gewijzigd.
Haal meer uit uw geld met http://www.spaargids.be
Afbeelding
Gebruikersavatar
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 948
Lid geworden op: 20 sep 2010, 21:51
Locatie: Meerhout
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 81 keer

Mijn 2 cents, mss wat laat: Telefoongespekken naar NL en Finland zijn gratis bij Dommel Netline. Als je Dommel Netline neemt en je betaalt op jaarbasis kost je dat €384,93 (komt overeen met ongeveer €32 per maand). Daarin zitten dan onbeperkt ADSL(2+) (max 12 Mb/s), gebruik raw copper en gratis bellen naar vaste lijnen in Europa + enkele andere landen. Activatie is momenteel gratis. Modem Fritzbox 7113 kost je wel €50. Sinds ik ben overgestapt naar deze formule, krijg ik enkel maandelijks een faktuur van slechts 1 á 2 euro belkosten - Tel uit je winst ... :wink:
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”