edpnet -> telenet met nummerbehoud

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 40 keer
Provider

Eindelijk de knoop maar eens doorgehakt. Ik ben heel tevreden met Edpnet, maar heb toch besloten om over te stappen. Edpnet ga ik pas opzeggen als Telenet-internet werkt (ok, da's een tijdje dubbel betalen, maar dan ben ik zeker). Ik heb nu een discovery-lijn met daarop een faxtoestel. Bij de bestelwizard op de site van Telenet heb ik aangegeven dat ik mijn telefoonnummer wens te behouden. Maar achteraf vroeg ik mij af of dit geen invloed gaat hebben op mijn adsl-signaal? Ik weet niet hoe zo'n nummer-overdracht werkt, maar gaat mijn adsl signaal wel op de lijn blijven als telenet mijn telefoonnummer overneemt? En ten tweede: als telenet mijn telefoonnummer overneemt, moet ik dan Belgacom zelf nog opzeggen of weten die dat automatisch dat ze mijn abonnement moeten stopzetten?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

Feit is in ieder geval dat op een Telenet "lijn" je nooit ADSL kan hebben.

Als Telenet dus je nummer gaat wegtrekken bij BGC, gaat men op dat moment vermoedelijk ook je lijn deactiveren bij BGC (je kan namelijk geen lijn hebben zonder nummer - raw copper is in dit scenario namelijk niet ter sprake). Nu op zich is dit geen probleem, op dat moment werkt alles bij TN en kan je dus EDPnet opzeggen (maar beide zal je ze dus nooit kunnen gebruiken op die manier).
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dat adsl via een Telenet-lijn niet werkt, wist ik wel :-) De vraag is vooral: wanneer gaat Telenet mijn nummer 'wegtrekken'. Het lijkt mij het meest logische als ze dat doen terwijl de technieker hier is, want als ze dat een week op voorhand zouden doen, dan zit ik een week zonder werkende telefoonlijn.
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer
Provider

Normaal is dat de dag zelf van de installatie, verandering Telefoon _ want de dag ervoor had ik nog telefoon van belgacom _ anders zou je idd een periode geen telefoon hebben.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer
Provider

Je krijgt eerst bij Telenet een voorlopig nummer. Het duurt tot een paar weken eer ze het nummer van Belgacom kunnen overnemen. Als het vrij gegeven is plaatsen ze dat op je lijn en vervalt het voorlopig nummer. Je Belgacomnummer is intussen niet bruikbaar.
Laatst gewijzigd door MarkDM 22 dec 2008, 22:01, in totaal 1 gewijzigd.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer
Provider

Mijn ervaring is toch die van "Patje", op de dag van de installatie.
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Maar de gemeenschappelijke conclusie is dus dat mijn adsl-lijn wel zal blijven werken tot de dag van de Telenet-installatie (wat ik al hoopte natuurlijk). Dank voor de reacties!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

Astralon schreef:Mijn ervaring is toch die van "Patje", op de dag van de installatie.
Inderdaad... het "wegtrekken" van het nummer neemt slechts enkele minuten in beslag... wordt gewoon gedaan terwijl de technieker de installatie bij je doet.

Van voorlopige nummers en weken duren zoals MarkDM aangeeft heb ik nog nooit van iemand gehoord.
tettenlover
Plus Member
Plus Member
Contacteer:
Provider

MarkDM heeft gelijk over het feit dat het overdragen van een telefoonnummer enkele weken kan duren. Als klant merk je hier echter niks van. Als je wil overschakelen naar een abonnement met nummerbehoud dan kan je sowieso al geen afspraak krijgen binnen de 10 werkdagen (de tijd die genomen wordt voor een aanvraag voor een nummerportering). Bij Telenet is het echter wel niet gebruikelijk dat je eerst een voorlopig nummer krijgt maar het kan dus eigenlijk wel. Na die (minstens) 10 werkdagen komt de technieker langs. Je nummer staat dan klaar om overgedragen te worden, maar zit nog steeds bij je bijna ex-ISP. De technieker start dan -eens de telefoon werkt- de nummerportering en is deze zonder problemen binnen enkele minuten overgedragen van de vorige ISP.
Als klant heb je dus inderdaad de indruk dat dit gewoon tijdens de installatie gebeurt.
Afbeelding
Steven7
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 36 keer
Provider

Ik denk wel dat je best eerst je internet opzegt bij EDPnet. Ik weet niet precies wat er gebeurt, maar vermoed dat men je op "raw copper" zal zetten. Bij mijn weten wordt dit een contractverlenging van een jaar van het ogenblik dat je op raw copper zit.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer
Provider

Inderdaad, ik me een beetje vergist. De 2 gevallen die ik ken met voorlopig nr bij Telenet kwamen over van Scarlet One. Dat is niet zo vlot verlopen.

Ik heb vorig jaar bij iemand een Tele2-box geplaatst. Van zodra die modem actief was nam hij 'vanzelf' het nummer van Belgacom over. We moesten daar niet voor bellen e.d. Alles was blijkbaar klaar gezet voor de overstap.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Overstappen naar een nieuwe internetprovider: altijd weer een avontuur!

Ik heb op 21/1 via My EDPnet m'n abonnement stopgezet (einddatum 16/3), en men heeft dat bevestigd via mail. Op 30/1 werd Telenet geinstalleerd. Vandaag een factuur in de bus van EDPnet voor raw copper van 30/1 tot 16/3. Zonet een nieuw ticket geopend om te vragen van dit te annuleren want ik heb hier nooit achter gevraagd, noch heeft men mij hiervan op de hoogte gebracht.

Bij Telenet heb ik dus een gold shake besteld. Ook hier loopt de facturatie geweldig. Op m'n eerste factuur wordt me onder 'internet' een comfort installatie aangerekend en weer vergoed. Onder 'Vaste telefonie' idem maar dan een comfort plus installatie. Onder 'digitale televisie': ook een comfort plus installatie, maar dan zonder vergoeding. Ik heb echter nooit een comfort (plus) installatie besteld. Daarnaast komt nog dat men mij bij 'internet' EN bij 'digitale televisie' een activatiekost aanrekent. Dus volgens mij 100 euro (incl btw) te veel op de factuur. Ook een ticket geopend, maar ik vermoed dat ik beter eens bel, want telenet kennende gaat een reactie op mail nog lang uitblijven...
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Voor de geïnteresseerden, een update:

1) de factuur van EDPnet klopt. Het staat in hun algemene voorwaarden:
6.6 De klant/abonnee is als houder van de telefoonlijn verantwoordelijk voor elke wijziging op deze lijn: indien het telefonie-abonnement op de actieve lijn (waarop het adsl-abonnement van EDPnet geactiveerd is) wordt opgezegd, dan zal de netwerkoperator het adsl-abonnement van EDPnet automatisch op een raw copper (= vaste lijn waarop geen telefonie mogelijk is) plaatsen. De netwerkoperator zal hiervoor EDPnet maandelijks factureren. Deze maandelijkse kosten zullen aan de klant/abonnee doorgefactureerd worden en dit vanaf de datum van omzetting op raw copper.
2) Van Telenet had ik (zoals verwacht) na een week nog geen reactie gekregen, dus heb ik maar even gebeld. De factuur klopt inderdaad niet en mijn opmerkingen waren terecht. De persoon aan de lijn was ook een beetje "te eerlijk": ik zei dat ik al een online ticket aangemaakt heb en dat ze dat mochten schrappen, en ze reageerde iets in het genre van "ik denk niet dat je, euh, als je daar nog iets van hoort dan zeg je maar dat het in orde is of je reageert gewoon niet"... Dat klinkt voor mij alsof ze wou zeggen dat ik zowiezo niet op een reactie moest hopen.

Anyway, problem solved. Ik ben alvast benieuwd naar de volgende facturen!
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”