Fout bij verplaatsen bestand of map

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
monopolie
Member
Member

Heb hier een externe harde schijf van Toshiba (1 tera). Fat 32.

Er staan ondertussen pakweg 12 000 muziekbestanden op. Heb die in een mapje geplaatst. Vandaag 2000 nummers aan de harde schijf toegevoegd. Als ik die nummers wil verslepen naar de map dan stopt de bewerking na zo'n 900 nummers te hebben overgezet en komt er een kadertje op het scherm met de boodschap "fout bij verplaatsen bestand of map". Als ik nogmaals probeer per nummer over te zetten, lukt het ook niet.

Aan wat zou het kunnen liggen? Ik denk dat het aantal bestanden op die harde schijf gelimiteerd is op zo'n 13 000 (muziek)bestanden. Heb nu 2 mapjes aangemaakt en dat is geen probleem. Mapje van 12000 nummers en een mapje van 2000 nummers. Maar dat is uiteraard niet de bedoeling. De bedoeling is dat uiteraard alles in 1 directory staat. Directory van 14000 nummers.

Iemand met een oplossing? Zou het kunnen liggen aan de formattering? FAT 32 Biedt NFTS een oplosssing? Ook het plaatsen van alle bestanden in de hoofddirectory (en dus niet in een mapje) biedt geen oplossing.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

FAT32 kan in theorie 65535 directories entries aan... echter een bestand kan tussen de 2 en 13 entries in beslag nemen afhankelijk van de lengte van de file naam.

Voor dergelijke volumes (en minder trouwens ook) neem je best NTFS.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Voor mocht je dit niet weten: om zonder dataverlies je bestaande schijf te converteren van FAT32 naar NTFS kan je volgend commando uitvoeren in een command-venster (dos-scherm):

Code: Selecteer alles

convert X: /fs:NTFS
Waarbij X: de stationsletter is van je schijf.
monopolie
Member
Member

Zonder je gegevens te moeten wissen kan je perfect converteren van FAT 32 naar NFTS?

Ik heb uiteraard back ups, en kan dit proberen. Maar wil toch eerst zeker weten of dit risicoloos is, want al die bestanden overzetten duurt ook enige tijd.

In NFTS is het aantal bestanden onbeperkt?

FAT32 kan 65535 directories entries aan? Het eerste wat ik er van hoor. Kan ik aannemen, maar je vindt daar in elk geval heel weinig informatie over.

Het nadeel van NFTS is dat je je harde schijf enkel kunt aansluiten op een OS van windows. Klopt?
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

http://nl.wikipedia.org/wiki/FAT32 en http://en.wikipedia.org/wiki/File_Alloc ... able#FAT32 is uiteraard geen slecht begin. Ik vind het ook niet meteen terug, maar ik dacht wel dat dat kon kloppen.

Dat converteren is bij mij nog nooit fout gegaan. Het ging zelfs een heel stuk sneller dan ik gedacht had. Ik heb het moeten doen toen ik een DVD-image wilde opslaan op externe schijf van meer dan 4 GB, dat lukt ook niet meer op FAT32.

NTFS ondersteunt maximaal 4 294 967 295 bestanden op 1 volume.

De schijf zal inderdaad het best bruikbaar zijn onder Windows 2000 en hoger, maar een beetje recente Linux-distributie heeft op z'n minst NTFS-lees-ondersteuning. Als je deze wilt aansluiten op randapparatuur (bijvoorbeeld een media-receiver, een TV of DVD-speler met USB-aansluiting, ...) zou dit wel eens voor problemen kunnen zorgen.

Om op je vraag die ik per PM kreeg verder te gaan:
  • Start > Uitvoeren
  • typ "cmd" en druk op enter
  • typ "convert X: /fs:ntfs" en druk op enter (X vervangen door de driveletter van je externe harde schijf).
Ik ga er hierbij wel van uit dat je een harde schijf hebt op USB of Firewire-aansluiting; als deze op het netwerk is aangesloten kan je dit beter niet doen denk ik.
monopolie
Member
Member

Ja hoor Meon, externe harde schijf via usb, heb het ondertussen zelf ook gevonden hoe je converteert van fat 32 naar nfts.

Vraag me wel af waarom ze de harde schijven dan niet meteen in nfts formatteren, want nfts is de opvolger van fat 32. En zoals je zegt, bestanden groter dan 4 giga kunnen er op FAT32 niet op.

Kan het kwaad om al je harde schijven te formatteren naar NFTS? Lijkt me meteen allemaal van het nieuwste bestandssysteem dan voorzien. Ik gebruik de externe harde schijven louter als opslag van muziekbestanden. Niet voor toepassingen via dvd of zo.

De omgekeerde bewerking is echter niet meer mogelijk (heb ik op de site van microsoft gelezen), van NFTS naar fat 32 kan je niet meer terug. Tenzij je al het materiaal er afgooit en formatteert naar fat 32.

Wat bedoel je met snel? 10 minuten?
Laatst gewijzigd door monopolie 23 dec 2008, 22:26, in totaal 2 gewijzigd.
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

Waarom niet meteen in NTFS? Tja, omdat je dan waarschijnlijk je voorkeur uitspreekt voor 1 bepaald besturingssysteem zeker? Met FAT32 ondersteun je het grootst aantal mogelijke systemen (mac, linux, windows, tv's, modems, ...)
Terug gaat inderdaad niet; vandaar dat het inderdaad nuttig is de nadelen te kennen (maar bij deze heb je ze ook wel gehad, voor de rest niks dan voordelen naar mijn mening).
Die 10 minuten zou wel kunnen kloppen. Was wel een schijf van 'maar' 250 GB. Veel zal ook afhangen van het aantal bestanden dat reeds aanwezig is op de schijf. Ik denk ook dat je een minimale hoeveelheid vrije ruimte moet hebben op je harde schijf om de conversie te kunnen doen.
monopolie
Member
Member

http://nl.wikipedia.org/wiki/NTFS
Daar staat voor FAT 32 max schijfgrootte 127 Gigabyte. Is dit niet verkeerd? Ik heb schijven van veel meer grootte die in FAT 32 geformatteerd zijn.

UPDATE!

Zonet de opdracht uitgevoerd, maar lukt niet, krijg de tekst "conversie van fat32-volumes naar nfts-volumes is niet beschikbaar".

UPDATE 2!

Fout in het typen, niet NFTS, maar NTFS :-)
Laatst gewijzigd door monopolie 23 dec 2008, 22:39, in totaal 2 gewijzigd.
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

Dat is denk ik te 'omzeilen' met een grotere clustergrootte. Nadeel is dat je bij veel kleine bestanden wel voor enorm veel 'slack' zorgt: ruimte die fysiek niet beschreven kan worden voor data. Zie het alsof je een kast hebt met lades waarbij je maar 1 item per lade kan stockeren. Indien je de lade met een groot deken vult is de lade volledig gevuld, maar steek je er maar 1 sok in blijft de overige ruimte onbenut ...
monopolie
Member
Member

Vraagt naar de volumenaam.

Wat moet er ingevuld worden? Waar kan je dat ergens zien?

Heb al een paar dingen geprobeerd maar lukt niet.

UPDATE:

Eindelijk gevonden bij eigenschappen van de harde schijf.

Is nu bezig met converteren!
Laatst gewijzigd door monopolie 23 dec 2008, 22:55, in totaal 1 gewijzigd.
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

Ah, detail :)

De volumenaam is de 'naam' van je schijf. Die kan leeg zijn. Het is hetgene wat je in verkenner ziet staan net voor de driveletter, bij het icoontje. (of bij de eigenschappen van het station).
monopolie
Member
Member

Joehooooooeeeee

Het converteren van FAT32 naar NTFS is gelukt.

Althans voor een schijf waar ik niets meer op had staan. Nu dus die schijf waar zo'n 14 000 muziekbestanden op staan.

Fingers crossed. brrrrrr ....

Laat je weten wanneer die schijf klaar is! En dat uiteraard allemaal om meer bestanden in 1 directory te kunnen plaatsen. Eens zien of dat na het converteren ook lukt, want dat is natuurlijk de reden waarom ik de schijf converteer naar NTFS

UPDATE 1:

converteren van de toshiba 1 terabyte van FAT 32 naar NTFS is eveneens gelukt. Nu eens zien of het probleem met het aantal bestanden weg is, en er dus zonder probleem 14 000 in 1 directory kunnen. Normaal gezien zou dit absoluut geen probleem mogen opleveren in NTFS.

UPDATE 2:

alles lijkt perfect te lukken m.b.t. het overzetten van de 2000 bestanden naar de andere 12 000 bestanden

UPDATE 3

En ja hoor, ook voor de bestanden is alles perfect gelukt.

Zowel de omschakeling naar NTFS als het plaatsen van alle bestanden in 1 directory is gelukt.

Mission completed! :banana:

Alvast bedankt voor de hulp.

:beerchug:

Ps. Nu nog zo'n 10 000 muziekbestanden er bij, maar dat is nu enkel nog een detail, over de schijf zelf hoef ik me geen zorgen meer te maken. Tenzij over de grootte. Intussen zijn er al schijven van 2 gigabyte, dus dat is ook het probleem niet. En die verminderen met de dag in prijs.

Ps2. Om je een ideetje te geven hoeveel ruimte 14000 muziekbestanden in wave file innemen. 14000 Wav's = 527GB.

@Meon: Nog een voordeel met NTFS is dat unicode voor metadata werkt. Bij FAT32 is dat niet het geval. Althans dat heb ik toch ergens gelezen. Het is uiteraard de bedoeling dat de bestanden later verwerkt worden in een softwaresysteem en dat de metadata zoals die nu zijn opgemaakt daar gemakkelijk in kunnen verwerkt worden.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”