Hey aquanaga,
Nogmaals bedankt voor de vele uitleg (en beelden). Ik voel me precies een leerling bij je
En doe mijn best zo goed mogelijk mijn les te snappen
Die laatste foto van je maakte heel wat duidelijk voor me.
Jij werkt met slechts één wandcontactdoos en verdeelt zo alle signalen, waar nodig.
Ik denk dat ik dat ook kan doen. Alleen ben ik nog niet met alles mee, vrees ik.
Enkele vragen ivm de montage:
1) Jij hebt de draadjes op de splitter en telefoonkop ge(de)monteerd. Hoe hebt je dat gedaan ? Kwam daar bv lassen bij te pas. Of kun je die gewoon met een schroevendraaier in een klem vastdraaien ?
2) Ik lees ook dat je je montage nagemeten hebt, alvorens terug de verbinding met de straatkant te maken. Dit deed je om niets in de centrale stuk te maken. Hier moet ik waarschijnlijk dus ook voor opletten
3) Dat nameten (bv via een 9 volt batterijtje) hoe doe je dat precies. Sluit ik bv een blauw draadje aan op de +9 volt van de batterij. En de witte draad op de -9 volt. En meet ik dan via een toestelletje na, of ik op de blauwe draad (aan de andere kant) ook +9 volt uit komt. En op de witte -9 volt. Zoiets ?
Vragen ivm de aansluiting zelf:
1) De telefoonkabel die van de straat komt heeft (waarschijnlijk) een blauw - wit en groen - paars draadpaar. Enkel het blauw - witte draadpaar wordt in het huis gebruikt. Mijn vader heeft eens een telefooncontactdoosje in de slaapkamer opengedaan. En daar zien we dat het groen paarse draadpaar niet is aangesloten.
2) Ik zou ook met één wandcontactdoosje kunnen werken. Mits ik nog aan zo een model bij Belgacom geraken kan, waarop er geen printplaat gemonteerd is. Enkel een contactpunt met 5 pinnen (twee links + twee rechts + een middelste voor de aarding ?) is voldoende.
3) Als ik de telefoonkabel die van de straat komt doorknip. Kan ik het blauw - witte draadpaar (dat van de straatkant komt) op de twee pinnen links in de wandcontactdoos aansluiten. Het blauw - witte draadpaar (dat naar het telefoonetwerk in huis gaat) kan ik op de twee pinnen rechts in de wandcontactdoos aansluiten. Op die manier loopt het blauw witte draad paar verder door het huis (zoals het vroeger deed). Ik heb een schema hiervan toegevoegd in bijlage.
4) Tot zover, ben ik met alles mee
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Het signaal (op het blauw witte draadpaar) wordt in de wandcontactdoos opgevangen en terug aan het telefoonnetwerk doorgegeven. Hierbij zijn de twee linkse binnen (in de wandcontactdoos) het inkomend signaal en de twee rechtse pinnen (in de wandcontactdoos) het uitgaand signaal.
5) Stap één. Het inkomend signaal met de ADSL ingang van de Siemens modem verbinden. Hiervoor gebruik jij de splitter. Ik vind dat een handige oplossing
![Beerchug :beerchug:](./images/smilies/icon_beerchug.gif)
Alleen hoe werkt zo een splitter precies ? Je spreekt van een aansluiting (demontage) naar de pinnen / versus gaten. Hoe je die verbinding in de splitter legt, is me op die foto niet helemaal duidelijk
Wat me alvast wel duidelijk is, is dat je het inkomend signaal (op de twee linkse pinnen in de splitter) naar de 4P4C kop achteraan moet krijgen. Zodat je daar het ADSL kabeltje van de Siemens modem kan inpluggen.
6) Naar analogie (stap twee) moet je de twee rechtse pinnen in de splitter met de twee rechtse gaten bovenaan (in de splitter) verbinden, zodat het uitgaand signaal van de telefoonstekker (die op de splitter is ingeplugd) wordt doorgegeven naar het blauw - witte draadpaar op je wandcontactdoos.
Die verbinding (interne hermontage van de splitter) is me het minst duidelijk.
De telefoonstekker heb je ook gemonteerd. Als ik je goed begrijp, heb je zo een 4P4C kop (van een telefoonkabel) afgeknipt. En daarvan de twee middelste draden (= groen en rood) op de twee rechtse pinnen van de telefoonstekker gemonteerd. Waarvoor staan die draadjes in zo een 4P4C kop eigenlijk ? Worden die allemaal gebruikt ? Of geven enkel de middelste twee een signaal door.
Ik heb thuis nog een telefoonstekker liggen, waar ik zo een 4P4C kop kan in pluggen. Zou dat ook werken ? Of zijn de draadjes hiervoor intern verkeerd aangesloten ? Moest dit werken, hoef ik die 4P4C kop niet van die telefoonkabel af te snijden. Kan ik hem gewoon rechtstreeks in die stekker pluggen. En zo op de splitter zetten.
Ik denk dat ik er bijna ben (alvast veel dank voor je hulp)
Ik kan volgend weekend (als ik bij mijn ouders ben) eens zo een splitter opendraaien. Misschien dat ik dit dan al wat beter snap.
Ondertussen informeer ik me eens bij Belgacom. Wat ze me hiervoor zo al kunnen aanbieden.
Mits ze me hiermee willen helpen natuurlijk. Is beetje hun interne keuken.
Ze sturen liever een technier aan 80 euro natuurlijk...
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
(maar dat wil ik niet)
Greetz.
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).