Lampiris maakt gasprijs los van olie (De Tijd - 4/11/08)

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

Lord Utopia schreef:Och Got, het ligt er vingerdik op dat je er toch wel veel baat bij hebt he.
Jou bericht is net dát te goed opgemaakt
Lul ergens anders satsurfer :)
JouW wordt zo geschreven.... :lol:

en om Lord Utopia de mond te snoeren (zie topic Lord Utopia in hoofdrol)
....heb geen aandelen bij lampiris, ben er gewoon klant!

nog even meegeven.....(mag ik Lord Utopia?)
greenpeace groene leveranciers ranking

Bron: De Tijd - 4 november 2008

Lampiris maakt gasprijs los van olie

ENERGIE Belgische leverancier stopt gasafnamecontract met Distrigas en gaat in zee met Nederlands Eneco

-- (tijd) - De energieleverancier Lampiris koppelt zijn aardgascontracten los van de olieprijs en zal rekening houden met vraag en aanbod op de gasmarkt. De nieuwe tariefformule zou - op basis van historische cijfers - in 95 procent van de gevallen goedkoper moeten zijn dan de koppeling aan de olieprijs. De formule is mogelijk omdat Lampiris Distrigas als gasbevoorrader heeft vervangen door het Nederlandse Eneco.

Omdat de grootste aardgasinvoerder Distrigas de markt domineert, lijken alle tariefformules van de bedrijven die gas aanbieden aan gezinnen op elkaar. 'De gascontracten van Distrigas zijn gekoppeld aan de olieprijs en alle gasleveranciers nemen daarom de olieprijs op in hun tariefformule. Wij stappen daar nu van af', zegt Bruno Vanderschueren, een van de twee oprichters van Lampiris.

Lampiris zei zijn contract met Distrigas op en koopt voortaan zijn gas in bij het Nederlandse Eneco, in ons land bekend als de overnemer van Air Energy. Daardoor kan het andere tariefformules aanbieden. 'Vanaf januari is onze gasprijs afhankelijk van de evolutie van de Nederlandse gasbeurs TTF', zegt Vanderschueren.

'We kunnen voortaan ook gebruikmaken van ondergrondse gasopslagplaatsen. Zo kunnen we in de warme zomermaanden goedkoop gas aankopen en het op de koude piekmomenten, wanneer gas duurder is, leveren', zegt Vanderschueren.

Aardgas is om historische redenen gekoppeld aan de olieprijs omdat het oorspronkelijk als een minderwaardig bijproduct van oliewinning werd beschouwd en in sommige gevallen zijn olie en gas perfect substitueerbare producten.

'Maar die redenering gaat minder op. Vraag en aanbod van aardgas verschilt steeds meer dan die van olie. Bovendien is de piek van de olieproductie veel sneller in zicht dan het moment waarop de gasvoorraden wereldwijd beginnen uitgeput te raken', zegt Bruno Venanzi, medeoprichter en gedelegeerd bestuurder van Lampiris.

Of de loskoppeling van de olieprijs aardgas goedkoper zal maken voor de verbruikers hangt af an de evolutie van zowel de olieprijs als de prijs op de gasmarkten. Vanderschueren denkt van wel. 'We hebben veel historische gegevens doorgenomen en in 95 procent van de gevallen is de loskoppeling van de olieprijs goedkoper', zegt Vanderschueren.

Vlaamse markt

Lampiris verwacht met het nieuwe gasaanbod zijn doorbraak op de Vlaamse markt te versnellen. De energieleverancier telt door een politiek van lage aardgasprijzen en goedkope groene stroom ruim 80.000 elektriciteits- en 40.000 gasklanten. Maar die bevinden zich vooral in Wallonië en Brussel. Volgend jaar hoopt de stroomleverancier ook in Vlaanderen door te breken. 'Omdat we geen grote mediacampagnes voeren, zijn we in Vlaanderen nog te weinig bekend', zegt Venanzi.

Om de inkoop van groene stroom veilig te stellen start Lampiris zelf stroomproductie op. Het bedrijf onderzoekt wind-, waterkracht-, en warmtekrachtkoppelingsprojecten. Daarvoor werkt Lampiris aan een kapitaalronde van 10 miljoen. 'Een aantal energiebedrijven en investeerders hebben interesse in een minderheidsparticipatie', zegt Vanderschueren.

Lampiris rondt dit jaar de kaap van 100 miljoen euro omzet en verwacht met winst af te sluiten.DA
Laatst gewijzigd door satsurfer 05 nov 2008, 13:24, in totaal 1 gewijzigd.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Maar satsurfer toch! Moest ik hier elke taalfout corrigeren op het forum, ik zou zot komen. Maar goed, je kan niet worden wat je al bent, niet waar satsurfer ;)
Ik vind je dezelfde kant opgaan als die andere kerel daar... ben zijn naam al vergeten. Verder ga ik niet in op uw uitlokking, redelijk idioot om dat te doen, nog idioter om er steeds weer over te beginnen.

Verder vind ik dit wel goed nieuws voor de klanten, als het ook daadwerkelijk goedkoper is op deze manier. Maar ja, hier verwarmen we met electriciteit, niet echt van toepassing voor ons :p
Chewie
Member
Member

Ben nu reeds bij Lampiris voor gas en ga waarschijnlijk begin volgend jaar ook van Luminus naar Lampiris voor mijn elektriciteit.
Proximus comfort pack: CPU:AMD64 dual core 2x2.2Ghz, RAM:3Gb, HD1:250Gb, HD2: 120Gb, HD3: 250Gb, video:Geforce 640GTX, OS: win 10
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Chewie schreef:Ben nu reeds bij Lampiris voor gas en ga waarschijnlijk begin volgend jaar ook van Luminus naar Lampiris voor mijn elektriciteit.
Je kan dat dan best via www.power4you.be doen. Je krijgt dan de energie van Lampiris met een extra korting (15 euro/teller + 2,5% energieprijs).
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

Chewie schreef:Ben nu reeds bij Lampiris voor gas en ga waarschijnlijk begin volgend jaar ook van Luminus naar Lampiris voor mijn elektriciteit.
ben je geen grootverbruiker, dan is ecopower wél voordeliger....
wel rekening houden met 6 maand wachttijd en 1 aandeel à 250 €
staan nog iets hoger in ranking qua 'groen' gehalte (als dit belangrijk is voor U) administratieve afwikkeling beter dan lampiris.

Voor LordUtopia.....nee, als ge op electriciteit verwarmt is ecopower zeker niet interessant. Zij willen dat mensen juist zo weinig mogelijk verbruiken (of dit nu dag of nacht is, vandaar 1 tarief) of tenminste nadenken over hun verbruik....en verwarmen op elektriciteit hoort daar niet bij.... :wink:
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

Chewie schreef:ga waarschijnlijk begin volgend jaar ook van Luminus naar Lampiris voor mijn elektriciteit.
tja, dan ben je te laat om ecopower te nemen.....
zou toch al mijn aanvraag bij lampiris doen..... opzeggingstermijn 1 maand.....beter 2 maand te vroeg, dan 1 maand te laat :-)
ik heb op 3 januari 2008 bij lampiris (tariefkaart december 2007) ingetekend voor november 2008. energieprijzen dalen niet nl.

idd. via p4you interessant.....ook vaste prijs voor 3 jaar.
Chewie
Member
Member

Dat is interessant, zal daar is gaan kijken.
Merci voor de tip :wink:
Dfrog schreef:
Je kan dat dan best via www.power4you.be doen. Je krijgt dan de energie van Lampiris met een extra korting (15 euro/teller + 2,5% energieprijs).
Proximus comfort pack: CPU:AMD64 dual core 2x2.2Ghz, RAM:3Gb, HD1:250Gb, HD2: 120Gb, HD3: 250Gb, video:Geforce 640GTX, OS: win 10
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

satsurfer schreef:Voor LordUtopia.....nee, als ge op electriciteit verwarmt is ecopower zeker niet interessant. Zij willen dat mensen juist zo weinig mogelijk verbruiken (of dit nu dag of nacht is, vandaar 1 tarief) of tenminste nadenken over hun verbruik....en verwarmen op elektriciteit hoort daar niet bij.... :wink:
In welke zin maakt je verbruik voor Ecopower uit ? Of heeft men daar ook een "downloadlimiet" :lol:

Je betaalt toch gewoon 17 eurocent/KWh ?
alfadude
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

Als je elektrisch verwarmd is 17 c€ per KWh gewoon niet het beste aanbod.
Dan wil je nacht tarief en lagere tarieven voor grootverbruikers.
Vandaar dat Ecopower voor die doelgroep niet interessant is.
Hoe lager je verbruik en hoe hoger de distributie tarieven in je regio, des te beter is Ecopower in u geval.
Errare humanum est. Perseverare diabolicum
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster

alfadude schreef:Als je elektrisch verwarmd is 17 c€ per KWh gewoon niet het beste aanbod.
Dan wil je nacht tarief en lagere tarieven voor grootverbruikers.
Vandaar dat Ecopower voor die doelgroep niet interessant is.
Hoe lager je verbruik en hoe hoger de distributie tarieven in je regio, des te beter is Ecopower in u geval.
+ bij Ecopower betaal je geen vaste vergoeding. De combinatie hiervan met de vaste elekprijs, maakt het dus interessant voor kleine verbruikers.

Als je een groot (nacht)verbruik hebt, ben je beter af met een vast recht + lagere elek-prijs.
tooslow
Plus Member
Plus Member

Ok verschillende personen zeggen dat ecopower niet de goedkoopste is ... waar zien jullie goedkopere electriciteitsleveranciers ? Volgens mij is ecopower veruit de goedkoopste.
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster

tooslow schreef:Ok verschillende personen zeggen dat ecopower niet de goedkoopste is ... waar zien jullie goedkopere electriciteitsleveranciers ? Volgens mij is ecopower veruit de goedkoopste.
Niet te snel. We zeggen niet dat Ecopower duur is, wel dat Ecopower niet voor elk verbruiksprofiel het meest voordelig is.
zeratul
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 26 keer

Ik zit ook bij Lampiris voor gas en elektriciteit. Toen ik de brief over de ontkoppeling van de prijzen kreeg dacht ik even van : oei is dit geen verdoken manier om een prijsverhoging aan te kondigen. Temeer daar elke klant overeekomst artikel xx het recht heeft haar abo op te zeggen tengevolge van die wijziging.
Toen ik augustus 2006 keek naar wat, op basis van mijn verbruik de goedkoopste leverancier zou zijn, was dat voor gas lampiris en voor electriciteit min of meer ex aequo tussen Ecopower en Lampiris.
Heb dan maar lampiris gekozen, alles bij 1 leverancier is makkelijker. Maar als ik vandaag op de site van vreg herbekijk zou lampiris voor gas nog steeds goed zijn maar niet meer voor stroom.
Nu ik heb waarschijnlijk andere prijzen dan die de berekeningsmodule vandaag hanteert.
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster

Net eens mijn factuur genomen bij electrabel betaal ik 769.31 incl.btw en bij Lampiris zou het 952,9285 € * BTW Incl. voor het zelfde volume.
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster

brooklyn schreef:Net eens mijn factuur genomen bij electrabel betaal ik 769.31 incl.btw en bij Lampiris zou het 952,9285 € * BTW Incl. voor het zelfde volume.
Voor elektriciteit en/of voor gas? Je bent beter af ze te scheiden.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”